Zo bereken je verzendkosten in je webshop

Zo bereken je verzendkosten in je webshop
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Online klanten altijd op zoek zijn naar de beste deals. Maar jij als ondernemer wilt de beste dienst leveren en tegelijkertijd winstgevend blijven.

Het is best een kunst om deze twee in balans te houden. En dat gaat een stuk makkelijker als je begrijpt hoe verzendkosten werken en hoe ze het gedrag van je klanten beïnvloeden. Daarom hebben we een paar handige tips voor je verzameld die je helpen de juiste verzendopties te kiezen voor je webshop.

Transparantie is alles

Als je ooit iets online hebt gekocht, dan is het je vast wel eens gebeurd dat er aan het einde van de rit opeens hoge verzendkosten bij je bestelling kwamen. Niet fijn, maar het gebeurt nog steeds! Er zijn webshops die nog steeds wachten tot de allerlaatste stap van het bestelproces om de verzendkosten te onthullen. Dit kan klanten in verwarring brengen en helpt hen niet hun bestelling af te ronden.

Onze tip: wees transparant over de verzendkosten en houd de berekening van die kosten simpel. Dit geeft je bezoekers een veilig gevoel en schept vertrouwen in je webshop. Een FAQ-pagina is een uitstekende plek om de verzendkosten uit te leggen. Je kunt deze pagina ook gebruiken om te vermelden naar welke landen je producten verzendt.  

Houd het simpel: verzending tegen een vaste prijs

Bij vaste verzendkosten maakt het niet uit hoeveel artikelen een klant in zijn winkelmandje heeft zitten – de verzendkosten blijven hetzelfde. In dit geval kan het zijn dat wat jij de klant berekent voor verzending niet precies is wat je zelf betaalt als je het product eenmaal op de post doet. Maar na verloop van tijd worden de te veel en te weinig betaalde bedragen meestal wel gecompenseerd. 

Voordelen voor jou: facturering, berekening en etikettering zijn eenvoudig. Verzendkosten worden per bestelling berekend, niet per gekocht artikel. Het is ook een goede optie als je webshop zware artikelen verstuurt en gratis verzending niet realistisch is.  

Voordelen voor je klanten: deze optie is heel transparant. Je klanten weten altijd precies wat de totaalprijs van hun bestelling is.

Nog een voordeel: je kunt de verzendkosten voor elke markt aanpassen. Verzend je je producten dus internationaal, dan zit je niet vast aan één vaste verzendprijs, maar kun je die aanpassen per regio.

Altijd flexibel: je kunt verschillende verzendkosten en levertijden laten zien aan klanten op verschillende locaties.

Tip: Lees in ons Help Center hoe je verzendkosten vastlegt als je Jimdo Creator gebruikt. 

Gratis verzending voor grote bestellingen

Klanten die meer bestellen kun je belonen door korting te geven op de verzendkosten. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat als klanten € 50 of meer uitgeven in je webshop, de producten gratis verstuurd worden.

Voordelen voor jou: als deze optie voor jouw producten logisch is, dan kun je hiermee je klanten verleiden meer te kopen. Je kunt deze optie aanzetten in je menu via Webshop > Overzicht > Verzending.

Voordelen voor je klanten: hoe meer je klanten bestellen, hoe minder ze naar verhouding voor de verzending betalen.

Je klanten zien bij je producten en aan de kassa een waarschuwing zodat ze weten wat ze moeten uitgeven om in aanmerking te komen voor gratis verzending. Dit is een goede manier om je gemiddelde bestelwaarde omhoog te krijgen.

Tip: Gebruik je de Juridische tekstgenerator, check dan je instellingen even nadat je de optie gratis verzenden aan- of uitgezet hebt. 

Bied de optie zelf ophalen aan

Wist je dat je helemaal geen verzending hoeft aan te bieden? Als je klanten meestal uit de buurt komen, kun je de optie zelf ophalen aanbieden. Klanten kunnen dan een tijdstip boeken waarop ze naar je winkel komen en hun bestelling zelf komen halen. Geen verzending nodig!

We hebben ook een paar ideetjes voor goedkope bezorgopties in je eigen buurt. Wat dacht je van een fietskoerier, of zelf bezorgen? Misschien is de beste optie voor jouw winkel wel een heel andere! Wat voor jou ook het beste werkt, bij Jimdo kun je zowel zelf ophalen, lokale bezorging als verzending aanbieden. Wel zo fijn.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Gratis verzending: is het de moeite waard?

Klanten zijn dol op gratis verzending. Daar is ook onderzoek naar gedaan. Verrassend is dat natuurlijk niet, want gratis verzending voelt als geldbesparing. Klanten zien de prijs en hoeven daar aan de kassa geen extra kosten voor verzending bij op te tellen.

Voor jou als winkeleigenaar is het handig om een beetje rekening te houden met deze verkooppsychologie. Door gratis verzending aan te bieden, voelen je klanten zich eerlijk behandeld – er kleven geen verborgen kosten aan je producten.

Maar jóuw volgende vraag is waarschijnlijk: “Kan dit echt winstgevend zijn?” 

Hierop bestaat het goede antwoord eigenlijk niet. Het is wel vaak zo dat klanten gratis levering, zelfs als het product daardoor iets duurder wordt, zien als een speciale service. Gratis bezorging aanbieden kan dan vaak de kans vergroten dat een klant iets bij je bestelt. 

Daarom kan gratis verzending echt de moeite waard zijn als je de verzendkosten in de productprijs opneemt, of aanbiedt voor bepaalde acties of voor een maximale besteding (bijvoorbeeld bestellingen boven de € 50).

Hoe weet je of gratis verzending werkt? 

Hoeveel bestellingen krijg je in een gemiddelde maand? Schrijf dat aantal op als je basis. Probeer dan gratis verzending aan te bieden en bekijk of je meer bestellingen binnenkrijgt.

  • Maakt het geen verschil in je verkopen, dan is het waarschijnlijk niet zinvol de verzendkosten zelf te dragen. 
  • Zie je wél een verschil in je bestellingen, dan kun je onderzoeken hoeveel van de klanten die gebruik maken van de gratis verzending terugkerende klanten worden. 

Hier zijn nog wat anderen ideeën om te proberen: 

  • Speel een beetje met de drempel voor gratis verzending om uit te vinden wat het beste werkt. Neem het gemiddelde bedrag dat mensen in je winkel uitgeven en zet de minimale bestelwaarde voor gratis verzending net iets daarboven.

Voorbeeld: als klanten gemiddeld één shirt in je winkel komen voor € 20, dan kun je je drempel voor gratis verzending op € 30 zetten. Misschien geeft dat je klant net dat duwtje om een tweede shirt te kopen, of een kleiner item aan z’n winkelmandje toe te voegen om over die € 30 heen te gaan.

  • Wil je niet je hele verzendbeleid aanpassen, dan kun je bijvoorbeeld een maand lang experimenteren met een speciale actie. “Gratis verzending, alleen in december!” Na een maand zet je de optie gratis verzenden met één druk op de knop gewoon weer uit.. 

Voor klanten is de verzending net zo goed een deel van hun winkelbeleving als professionele productfoto’s en duidelijke productbeschrijvingen. Met goed doordachte verzendopties kun je echt iets toevoegen voor je klanten, waardoor ze misschien vaker bij je terugkomen. Het kan dus zeker de moeite waard zijn om de verzendkosten in je webshop eens onder de loep te nemen!

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.
Bijpassend product

Jimdo-webshop

Jimdo Webshop