Zo gebruik je Instagram zakelijk: tips & trends voor 2019

Heeft mijn bedrijf Instagram nodig? Is dat de moeite waard voor bedrijven? Hoe maak ik een goed bedrijfsprofiel?

Als je onzeker bent over hoe Instagram zakelijk werkt — je bent niet de enige!

Het aantal actieve gebruikers groeit op Instagram en zowel als gevestigde bedrijven vragen zich af hoe ze mee kunnen doen. We weten er alles van, want Jimdo is een van die bedrijven! We zijn dus diep in Instagram gedoken om te ontdekken wat er allemaal glamorous & ‘grammable is. In dit eerste artikel van onze Instagram-serie deel ik onze ervaringen en nieuwe inzichten over Instagram trends in 2019.

Op onze eigen zakelijke Instagram-profiel voor Jimdo laten we bijzondere websites en creatieve ideeën van onze gebruikers zien. We delen er ook inspiratie en updates over ons product. Volg ons!

Heeft je bedrijf een bedrijfsprofiel op Instagram nodig?

Kort gezegd: als de doelgroep van je bedrijf al op Instagram zit en je bereid bent om wat tijd en moeite te investeren in het maken van goede inhoud, dan ja! Leren hoe je Instagram gebruikt kan je helpen om je bedrijf te laten groeien.

Om te beginnen is Instagram een visueel medium. Als je toch altijd al creatieve kiekjes maakt voor je bedrijf of mooie “instagrammable” producten hebt—fotogenieke producten— dan is Instagram het platform voor jou.

Als merk dat aan consumenten verkoopt, fotograaf, artiest of doe-het-zelf-genie heb je veel materiaal om te laten zien. Op Instagram kun je dat beeldmateriaal dat je toch al hebt gebruiken om een veel groter publiek te bereiken en zo kun je gezien worden door potentiële klanten over de hele wereld.

Wist je dat 80% van de Instagram-gebruikers een bedrijfsprofiel volgt?

Werkt Instagram voor B2B marketing?

B2B (business to business) merken zien Instagram niet altijd als een nuttig kanaal. Ja, het is voornamelijk een platform voor consumenten. Maar, juist dat maakt Instagram voor bedrijven ook een goede plek om het verhaal van hun merk te vertellen.

Wil je dat jouw merk Instagram enthousiast maakt? Wees creatief en niet bang om gevoel voor humor te laten zien. B2B hoeft niet saai en zakelijk te zijn! Probeer het en je zult merken dat Instagram een lucratieve manier kan zijn om geïnteresseerde volgers voor je merk te verzamelen.

Hier zijn twee goede voorbeelden:

 

 

View this post on Instagram

One thing's for sure—there's nothing lazy about this designer! @judith_lazydesigner has created a beautifully quirky and poppin' look for her brand. Judith works to help others make the most of their websites in workshops and coaching sessions. And one glance at her website is enough to tell you that she knows what she's talking about. Her images are absolutely bananas! She's used her Dolphin website to create a quick and easy look that's consistent throughout her website. And you can too! Just pick a color theme, a matching font and you're basically done with the design part. If you need a second opinion on your own website, check out her page! . . . . #website #websiteinspiration #websitebuilder #jimdo #wysiwyg #dolphin #jimdodolphin #design #userstory #doityourself #diy #bananas #yellow #inspiration #smallbusinesses #smb

A post shared by Jimdo (@jimdo_official) on

 

Klaar om te beginnen? Gebruik deze handige Instagram B2B strategieën en tips van HubSpot.

Waarom is Instagram voor bedrijven zo nuttig?

Instagram heeft niet alleen een hoog aantal gebruikers. Die gebruikers zijn ook nog eens heel betrokken bij wat er gebeurt en daar liggen kansen. Een betrokkenheidspercentage van 1,73% lijkt niet veel, maar het is enorm als je het vergelijkt met de 0,16% op Facebook. Sterker nog, Facebook voorspelt dat Instagram in 2019 sneller groeit dan Facebook zelf.

Dat is een heleboel wereldwijd bereik voor je foto’s en het maakt Instagram voor bedrijven een goede plek om interactie op te zoeken met bestaande en potentiële klanten.

En alsof dat nog niet genoeg is, vertelt Instagram dat wel 80% van de gebruikers een bedrijfsprofiel volgt. Cijfers van Facebook melden verder dat tweederde van de mensen die interesse hebben in mode en beauty in actie komt na het zien van een product op Instagram. Dus zelfs als we al die online advertenties niet bewust bekijken, denken we toch aan die relevante producten en diensten die we op onze social media zien.

 

Zakelijke Instagram tips: wat is belangrijk voor een bedrijfsprofiel?

Social media is een voortdurende strijd om aandacht. Je concurreert niet alleen met andere merken, maar ook met de vrienden, familie en favoriete influencers van je doelgroep. Dat weet je vast al, maar het is voor Instagram extra relevant.

 

Een bedrijfsprofiel op Instagram aanmaken

Om te beginnen verander je je persoonlijke Instagram-account in een bedrijfsprofiel dat je zakelijk kunt gebruiken. Deze snelle tips helpen je als je er niet uit komt. Als je dat gedaan hebt, kun je:

  • Instagram-statistieken bekijken en je cijfers bijhouden (meer daarover in deel 2 van deze serie)
  • Aanvullende contactinformatie invoeren zodat klanten je kunnen bereiken
  • Instagram-advertenties gebruiken
Tip: Schakel ook echt over naar een bedrijfsprofiel. Het is simpel.

Wat zet je op Instagram: tips voor 2019

Kiezen wat je op Instagram zet kan in het begin nog lastig zijn. Hier zijn mijn favoriete tips om je te helpen echte volgers te krijgen en op te vallen!

  • Gebruik kwaliteitsfoto’s voor Instagram. Dit hele platform draait om fantastisch beeldmateriaal en er is veel concurrentie — dus zorg dat je opvalt! Gebruikers scrollen op Instagram meestal snel door hun feed, dus het is belangrijk om scherpe, heldere foto’s te kiezen die snel de aandacht trekken.
  • Vind je stijl en blijf erbij. Goede bedrijfsprofielen zijn consequent. Kies een stijl die bij je merk past en gebruik die stijl dan in elke foto. Zo ziet je feed er samenhangend uit, valt je merk op en snappen volgers wat ze kunnen verwachten.
  • Vertel spontane Stories! Instagram Stories zijn kleine inkijkjes in iemands leven. Ze gaan 24 uur mee en geven je de kans om je volgers exclusief mee te laten kijken achter de schermen. Voor bedrijven is dat een goede gelegenheid om de menselijke kant van het zaken doen te laten zien. Daar heb je geen perfecte beeldkwaliteit voor nodig. Sterker nog, met een wat lagere resolutie komen je stories authentischer over. Breng plezier en spontaniteit in je stories. En als je voor de camera gaat staan, repeteer niet te veel: echt is beter dan perfect. Wil je meer interactie met je volgers? Beantwoord hun vragen met een live Q&A of krijg meteen feedback met een poll sticker bij je Story.
  • Deel foto’s van je volgers. Als je een merk opzet, kun je je volgers aanmoedigen om foto’s te delen van zichzelf met hun favoriete producten van je merk. Die kun je zelf weer delen op je bedrijfsprofiel. Hebben je volgers een duwtje nodig? Start een wedstrijd waarbij volgers een product kunnen winnen als je ze een selfie maken met je product. Zorg wel voor goede voorwaarden voor je wedstrijd.
  • Deel meer video’s. Video is een trend die verder gaat groeien in 2019. Gebruikers bekijken video’s en reageren meer op video’s dan op andere berichten, dus Instagrams algoritme geeft video’s meer bereik. En je hebt geen professioneel productieteam nodig om video voor Instagram te maken. Een simpele smartphone video kan net zo goed werken.

Variatie is belangrijk op social media. Het is makkelijk om lui te worden op social media. Maar, je wilt er wel voor zorgen dat je volgers zich niet gaan vervelen. Hier zijn wat tips om voor Instagram inspiratie te krijgen, zodat je steeds weer met een vers idee zichtbaar bent. Er zijn geen regels voor — je merkt wat werkt door te experimenteren:

  • Promoot je producten met foto’s en video’s (alles kan)
  • Ga achter de schermen — geef je volgers een exclusief kijkje achter de schermen in het dagelijks leven van je merk. Maak een video van je teamlunch of interview spontaan je collega’s om meer van de “gezichten” te laten zien die achter je merk zitten.
  • Begin wedstrijden, promoties en weggeefacties.
  • Plaats foto’s en video’s van klanten die je product gebruiken.
  • Deel beoordelingen van echte klanten.
  • Inspireer volgers met citaten en gedachten.
  • Let op feestdagen en evenementen, zodat je inhoud deelt over onderwerpen waar je volgers mee bezig zijn.

 

Hoe vaak zet je iets op Instagram?

Ook hier zijn geen vaste regels voor. Er zijn mensen die zeggen dat het algoritme het best werkt met 10 berichten per dag. Leuk hoor, maar daar moet je wel tijd voor hebben. Trouwens, Instagram heeft die beweringen nooit bevestigd, dus je weet niet eens zeker of je bedrijfsprofiel er iets aan heeft.

Wat we wel weten is dat het belangrijk is om regelmatig iets op Instagram te zetten. Om je bedrijf te laten groeien, is het goed om te beginnen met 5 keer per week iets delen. Dat kan een mix zijn van normale foto’s, stories, live bijdrages en uitzenden op IGTV.

 

Hoe word je ontdekt op Instagram?

Gevonden worden is belangrijk, zeker als je net begint met je zakelijke Instagram. Hier zijn een paar tips om het bereik van je berichten te vergroten:

  • Gebruik #hashtags zodat je berichten terecht komen bij mensen die jou niet volgen, maar die interesse hebben in het onderwerp. Je kunt tot wel 30 hashtags per bericht gebruiken. Hier vind je nuttige tips voor hashtags op Instagram.
  • Gebruik alleen hashtags die relevant zijn voor je bedrijf of voor een specifiek bericht. Vermijd heel algemene hashtags: die gebruikt iedereen en de kans is groot dat je alsnog verdwijnt in een zee van berichten. Probeer liever een combinatie van hashtags specifiek voor je bedrijf en een paar voor het bericht zelf. Voor een personal trainer is #fitness vanzelfsprekend. Maar, zet er ook bij welke technieken je aanbiedt, zoals #pilates, #crossfit of #freeletics.
  • Zet hashtags ook in je stories zodat ze meer mensen bereiken, net zoals normale berichten. Volgers kunnen accounts volgen, maar ook specifieke hashtags waar ze interesse in hebben.
  • Tag je locatie. Als je een locatie hebt die mensen kunnen bezoeken, zoals een sportschool of een winkel, kun je je locatie taggen zodat mensen je makkelijk vinden.

 

Instagram trends voor 2019

  • Gebruikers zijn nog steeds dol op video’s! Video’s worden meer bekeken dan alle andere soorten inhoud op Instagram, dus het algoritme geeft ze voorrang. Video’s maken duurt langer en je moet wat dingen bijleren, maar video werkt wel goed om meer aandacht te krijgen en je account fris te houden!
    Je kunt video op allerlei manieren gebruiken op Instagram: standaard videoberichten, video in je Stories, IGTV, video-advertenties, korte video’s met de Boomerang app, time lapse video’s of slow motion clips. Die kun je allemaal zelf met je telefoon maken!
  • Insta Stories worden populairder dan normale berichten in 2019. Instagram voorspelt dat gebruikers meer tijd besteden aan het bekijken van Stories dan aan het scrollen door hun normale feed. Het heeft dus zin om regelmatig Stories te publiceren om je bedrijfsprofiel in beeld te houden. Gelukkig verwachten volgers hier geen superkwaliteit. Je kunt ook foto’s en video’s gebruiken die je tijdens je alledaagse taken maakt.
  • Story Highlights geven je de kans om je favoriete Stories voor altijd te houden. Net als als gepinde Tweets of Snapchat Memories kun je je favoriete Stories nu vastzetten op je Instagram profiel. Gebruik ze om je volgers over je merk, je producten en je aanbiedingen te vertellen.
  • Meer interactie. Mensen brengen meer en meer tijd door op Instagram. Je volgers zien dus ook meer van je merk. Gebruik polls, vragen en andere opties in Instagram Stories om meer met je klanten in gesprek te gaan.

Ik hoop dat deze tips nuttig voor je zijn en dat ze je inspiratie geven om Instagram voor je bedrijf te proberen. Als je klaar bent om te beginnen, ga ervoor! Volgende week kun je dan met mijn gids voor Instagram-statistieken lezen hoe je je zakelijke Instagram account optimeert.