6 psychologische effecten waar je meer mee verkoopt

Je hebt klanten in je webshop — mooi! Maar klikken ze ook op die bestelknop? Naar schatting worden tot 80% van de online winkelwagens door klanten achtergelaten zonder te kopen. Met een beetje psychologie kun je net dat duwtje in de rug geven en meer verkopen op je website. Zo doe je dat!

1. Laat klanten ‘Ja’ zeggen!

Dit is een klassieke verkooptechniek die je kunt gebruiken op je landingspagina’s en in je productbeschrijvingen. Het doel is om je potentiële klant mentaal al “Ja” te laten zeggen met de juiste vragen.

Als masseur bijvoorbeeld:

Kop op je website: Klaar om chronische rugpijn achter je te laten?
Lezer denkt: “Ja!”

Of als je hardloopschoenen verkoopt:

Kop op je website: Wil je je looptijden verbeteren?
Lezer denkt: “Ja!”

Begin een pagina met een vraag die aansluit bij wat je ideale klant zoekt. Je kunt zulke vragen ook af en toe in je tussenkoppen of teksten gebruiken. Je laat klanten zien dat je begrijpt wat ze zoeken, bouwt vertrouwen op en geeft ze een positieve instelling.

 

2. Bied klanten een gratis cadeau aan

Iedereen houdt van gratis, toch? Het besluit om te kopen is vaak een emotionele beslissing, maar we houden wel van een logisch argument als ondersteuning. Een gratis extra product bij een aankoop geeft het gevoel dat we een betere deal sluiten: we krijgen meer voor hetzelfde geld. Zo kunnen klanten een aankoop makkelijk voor zichzelf rechtvaardigen.

 

3. Geef nuttige kennis weg

Een gratis cadeau hoeft niet per se een fysiek product te zijn. Je kunt ook kennis weggeven, zoals een ebook of een video met uitleg hoe klanten hun doelen kunnen bereiken. In de marketing wordt zoiets een ‘lead magnet’ genoemd. Met zo’n extraatje als ‘magneet’ trek je leads aan: potentiële klanten. Je bouwt trouwens ook meteen vertrouwen op door je kennis te laten zien.

 

MAAK EEN WEBSITE

 

4. Vertel je verhaal

Waarom kopen mensen met Kerstmis Coca-Cola? Omdat Coca-Cola zichzelf onderdeel van Kerstmis heeft gemaakt met sfeervolle, emotionele reclames in de kersttijd die het Kerstfeest van klanten verbinden met hun product. Zulke verbindingen kun je zelf ook maken op je ‘Over ons’- pagina of je productpagina’s. Dat zijn goede plekken om meer uit te leggen over wie je bent, wat je doet en welke waardes je bedrijf heeft.

 

5. Gebruik testimonials

Klanten houden van online reviews. Ze nemen informatie eerder aan als die van andere klanten komt en niet van het bedrijf zelf. Testimonials werken goed als ondersteuning van wat je als bedrijf al zegt.

Wat zijn bijvoorbeeld de meest gestelde vragen van klanten voordat ze kopen? Kun je reviews of testimonials vinden die antwoord geven op die vragen? Zet zulke testimonials bij je productbeschrijvingen of op je prijzenpagina om twijfel bij klanten te voorkomen.

Eerder schreven we al een artikel over het werken met testimonials.

 

6. Gebruik beperkte beschikbaarheid

Bij een aanbieding die maar korte tijd geldig is, gebruik je het fenomeen “FOMO”: fear of missing out. Klanten merken heel duidelijk dat er een kans is dat ze de aanbieding mislopen en voelen vooraf al spijt.

Dat gevoel zorgt ervoor dat meer mensen kopen voor het einde van een uitverkoop of hun kortingsbon nog willen gebruiken zolang die nog geldt. Met een tijdslimiet kun je een aanbod wat meer haast geven en laat je mensen serieus nadenken over hoe ze zich voelen als ze niet op tijd kopen.

 

MAAK EEN WEBSITE

 

Met simpele psychologische trucs kun je meer mensen op je website laten kopen. Het zijn soms maar kleine aanpassingen waardoor je elke dag meer verkoopt.