“Pagina niet gevonden?” — Help bezoekers toch verder

Soms proberen bezoekers om een pagina te bekijken die niet bestaat op je website. Misschien hebben ze zich vertypt in de URL of op een verouderde link geklikt.

Elke website is daarop voorbereid. Je site herkent dat als “error 404: pagina niet gevonden”. Dus in plaats van die niet-bestaande pagina laat je website de 404 pagina zien met een uitleg wat er gebeurd is.

Puur technisch is het dan klaar. Maar je wilt die bezoeker toch ook iets meer geven dan alleen een pagina met een foutmelding. Daar kun je de inhoud van de 404 pagina voor gebruiken.

Wat schrijf je op je 404 pagina?

Als op je 404 pagina alleen ‘Pagina niet gevonden’ staat, is je bezoeker snel weer weg. Laten we bezoekers dus het gevoel geven dat ze welkom zijn. En misschien kijken ze nog wel even op de rest van je site.

Leg uit wat er gebeurd is: zorg dat je bezoekers begrijpen waarom ze een 404 pagina zien in plaats van de pagina die ze hadden verwacht. De meest website gebruiken standaardzinnen als “Pagina niet gevonden” of “Oeps, die pagina bestaat niet”.

Stel interessante pagina’s voor: nu de bezoekers op je website zijn, kun je pagina’s aanbevelen die de meeste bezoekers bekijken.

Een foutmelding laat zien hoe je met fouten omgaat

Je weet al vanaf het begin dat bezoekers je 404 pagina alleen zien als er iets fout gaat. Gebruik de pagina dus om te laten zien hoe je reageert als dingen verkeerd lopen. Het is een mooie manier om het karakter van je bedrijf te laten zien.

De tekst op een 404 pagina is meestal kort en bondig. Het verschil tussen een standaard en een hele goede 404 pagina is de tone of voice.

Hier vind je een paar voorbeelden van 404 pagina’s die er net even wat meer van maken dan een standaard foutmelding:

Voorbeeld 404 pagina die problemen probeert op te lossenProbleemoplossend
Vraag bezoekers hoe ze op je 404 pagina terecht zijn gekomen. Zo vind je bijvoorbeeld verouderde links en laat je zien dat je bedrijf actief probeert om problemen op te lossen.

 

Grappige 404 pagina

Grappig of vrolijk
Als de pagina die je wilt bekijken niet bestaat, is dat natuurlijk teleurstellend. Met een grappige of vrolijke foutmelding kun je een onverwachte glimlach terugbrengen bij je bezoekers.

 

Voorbeeld 404 pagina met paginasuggestie

Behulpzaam
Zet links op je 404 pagina naar de meestbezochte pagina’s op je website. Er is een goede kans dat je bezoeker naar een van die pagina’s op zoek was.

 

404 page met social mediaSocial
Je kunt natuurlijk ook een link naar je social media of je contactpagina maken. Bezoekers kunnen je hun vraag direct stellen en dat gesprek kan je zelfs meer opleveren dan als een bezoeker alleen pagina had bekeken.

 

Example 404 pagina met korting

Beloning
Zet een kleine beloning op je 404 pagina, zoals een gratis whitepaper of een korting voor je webshop. De meeste bezoekers vinden die beloning toevallig en denken helemaal niet meer na over de slechte ervaring van een pagina die niet gevonden werd.

Zo maak je je 404 pagina in Jimdo Dolphin

Op je Jimdo Dolphin website kun je de inhoud van je 404 pagina aanpassen. Wij hebben er alvast een standaard tekst op gezet. Daar kun je zelf iets van maken wat je bedrijf nog beter over laat komen.

standaard 404 pagina in Jimdo Dolphin
Je kunt de 404 pagina op je Dolphin-website meer karakter geven door deze standaardtekst aan te passen.

Je kunt de pagina bewerken via de instellingen:

  • Ga naar Pagina’s > Systeempagina’s
  • Kies Pagina niet gevonden / 404
  • Bewerk de pagina net zoals je andere pagina’s op je site bewerkt
  • Publiceer je website

Hoe voorkom je 404 errors?

Zelfs als je de perfecte 404 pagina hebt gemaakt, is het beter als bezoekers die nooit te zien krijgen. Het is tenslotte een foutmelding en die fout wil je liever voorkomen. De meeste bezoekers komen op je 404 pagina omdat ze op een verkeerde link hebben geklikt of een typfout hebben gemaakt in het adres van een pagina.

Hier zijn een paar simpele manieren om een “pagina niet gevonden” melding te voorkomen:

  • Gebruik simpele, korte URLs — Zulke adressen zijn makkelijker te typen en dus maken ook minder bezoekers typfouten.
  • Gebruik interne links — Als je een link maakt naar een andere pagina op je website, kies die dan uit de lijst. Als je het adres van die pagina later ooit verandert, zorgt Dolphin ervoor dat de link blijft werken.
  • Controleer verwijzende websites — Je Statistieken laten zien welke websites bezoekers naar jouw site sturen. Als een link op een verwijzende site kapot is, kun je de site vragen om die bij te werken.

Elke website heeft een 404 pagina. Het kost maar weinig moeite om bezoekers daar een fantastische eerste indruk te geven op een moment dat ze dat het minst verwachten. Laat met het design, de tone of voice en de unieke persoonlijkheid van je bedrijf zien dat je weet wat je moet doen, zelfs als dingen misgaan.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.