Tips om betere productfoto’s te maken met je telefoon

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Die stelling gaat niet altijd op, maar voor je webshop draait het allemaal om goede, aantrekkelijke foto’s van je producten. Als je foto’s je klanten niet aanspreken, helpen ook de meeste creatieve productbeschrijvingen niet. Het zijn de foto’s die zorgen dat bezoekers je productpagina niet meteen sluiten. 

Productfoto’s moeten je producten daarom meteen zo goed mogelijk laten zien: goede kwaliteit foto’s, zo professioneel als maar kan. Ook als ze niet door een professionele fotograaf gemaakt zijn. 

Gelukkig kun je professionele productfoto’s tegenwoordig simpel zelf maken. Met je telefoon bijvoorbeeld. Alles wat je nodig hebt, is de juiste uitrusting en een beetje basiskennis. In dit artikel geven we je de uitleg en tips die je nodig hebt. 

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Productfotografie: hier moet je op letten

We lopen even door een kleine crashcursus in fotografie. Er is altijd meer te leren, maar met de volgende punten breng je je zelfgemaakte foto’s naar een hoger niveau. 

Voor we beginnen: professionele foto’s maken met je telefoon is geen probleem. De meeste smartphonecamera’s zijn tegenwoordig zo goed dat je geen dure camera nodig hebt. We gaan er in de volgende punten dus vanuit dat je met je telefoon aan de slag gaat.

Wat heb je nodig om zelf productfoto’s te maken?

Moderne telefoons hebben prima camera’s, dus daar kun je mee fotograferen. Een statief is handig om je camera te stabiliseren. Veder heb je natuurlijk je product nodig en kun je een lightbox gebruiken om goed, controleerbaar licht te maken.  Denk ook aan kleine accessoires die je product nog beter uit laten komen of een model dat je producten in actie kan laten zien. 

Wat moet ik laten zien in productfoto’s?

Begin met een paar goede algemene foto’s waar je hele product vanuit verschillende hoeken op te zien is.  Fotografeer dan unieke details van je product, zoals de zolen bij een bergschoen of de sluiting bij een horlogebandje. Rond je set productfoto’s af met foto’s van je product in actie, bijvoorbeeld een model dat de schoenen draagt. 

Hoe fotografeer je producten tegen een witte achtergrond?

Voor kleine producten kun je zelf een lightbox bouwen, een minifotostudio met een witte achtergrond. Een lightbox is ideaal omdat je er perfect zacht licht mee kunt creëren. Voor grote producten kun je grote rollen wit papier gebruiken.
Overweeg ook altijd of een andere achtergrond kleur je product misschien nog sterker presenteert, bijvoorbeeld een zwarte achtergrond voor een wit product.

Zorg voor goede belichting

Je product moet goed te zien zijn. Dat betekent niet te weinig licht, maar je hoeft ook niet meteen alle lampen in huis te verzamelen. Ook bij overbelichting vallen er belangrijke details weg.

Goede belichting in productfoto uit webshop met oorbellen
In deze foto uit de webshop van Candice de Rijcke Jewelry springt de oorbel vanzelf naar voren uit de schaduw eromheen.
  • Vermijd direct flitslicht. Als je je producten fotografeert met de flitser in je telefoon, is dat veel te veel licht, zeker als je van dichtbij fotografeert. Dat felle licht zorgt juist dat de details op je foto slecht zichtbaar zijn. Gebruik liever een externe flitser die via een muur indirect licht geeft.
  • Gebruik je ramen. Als je grote ramen hebt, waar veel natuurlijk licht binnenvalt, gebruik ze! Plaats je product zo dat het daglicht er van opzij op valt. Zo krijg je ideale belichting met minimale moeite. 
  • Gebruik foto-apparatuur. Huur of koop bijvoorbeeld voor een klein bedrag studiolampen en een softbox om altijd goed licht te hebben, ook ‘s avonds of tijdens korte, donkere winterdagen.

Vind de juiste witbalans

Niet al het licht hetzelfde en dat maakt verschil in je foto’s. Daglicht is wat blauwer en kan “koud” overkomen. Professionele fotoapparatuur geeft vaak een wat warmer rood-oranje licht. 

In je smartphonecamera zitten instellingen die verschillende lichtsoorten compenseren. Meestal geeft dat goede foto’s, maar het klopt niet altijd. Duik dus liever even in je instellingen en kijk hoe je de witbalans zelf kunt instellen. Als je telefoon geen optie heeft om witbalans aan te passen, dan zijn er altijd nog fotografie-apps die je smartphone dezelfde instellingen geven als een professionele camera.

Speel met scherpte-diepte 

In je productfoto’s ligt de focus natuurlijk op je product. Je stelt alles zo in dat je alle belangrijke details scherp kunt vastleggen. De achtergrond of versiering om je product heen, zijn sfeermakers, maar minder belangrijk op je foto. Die dingen mogen best onscherp zijn. Sterker nog, tegen een onscherpe achtergrond komt je scherpe product juist extra naar voren.

Scherpte-diepte in productfoto
Door de achtergrond onscherp te maken laat je je klant vanzelf naar de details in je scherpe product kijken.

Dat effect heet scherpte-diepte. Je bepaalt daarmee hoeveel van de ruimte voor je telefoon scherp te zien is. Bij weinig scherpte-diepte is maar een klein deel van je foto scherp, bijvoorbeeld alleen de glazen kralen en het gebied direct daaromheen. Als ook de voor- en achtergrond scherp zijn, heb je juist veel scherpte-diepte. 

Die scherpte-diepte is met een camera makkelijk te bepalen dan met een smartphonecamera. De meeste smartphones hebben een groothoeklens en digitale zoom. Ze zijn erop ingesteld om veel scherp in beeld te brengen. Bij een fotocamera helpt inzoomen bij de scherpte-diepte. Bij de digitale zoom van een smartphone maakt inzoomen geen verschil voor de scherpte-diepte.

Vaak kun je met camera-apps of de standaard instellingen van je telefoon alsnog veel doen. Wil je een stapje verder gaan, dan kun je een extern objectief voor je telefoon kopen. 

Wees creatief met je vormgeving

Goed, je houdt dus de focus op je product. Toch is het belangrijk om de rest van je foto ook wat aandacht te geven. Met de juiste achtergrond, versiering of locatie zet je de sfeer voor je producten.

Productfoto met decoratie die past bij het product
Deze productfoto van koffiebrander Pottschwarz laat het product in een passende omgeving met passende decoratie zien.

De zwarte koffieverpakking is gefotografeerd in het café waar die koffie ook geserveerd wordt. Als versiering liggen er koffiebonen bij waarvan je aroma bijna ruikt. De cactus verwijst naar Colombia, waar de bonen vandaan komen. 

Er zit dus meer detail in de foto dan je op het eerste gezicht misschien denkt. Je klanten hoeven al die details ook niet bewust op te merken, maar ze krijgen de juiste setting mee. Zo wordt de foto-stijl onderdeel van de algemene vormgeving in je webshop.

Vergelijk die productfoto nu eens met deze foto waar alleen witte achtergrond te zien is.

Productfoto tegen witte achtergrond
Haal je de aankleding weg uit de foto, dan blijft er ineens weinig van de sfeer en uitstraling over.

Fotografeer vanuit verschillende hoeken

Bij een pak koffiebonen is het niet zo belangrijk dat klanten alle kanten zien. Het gaat om de inhoud en de smaak, niet om de verpakking. 

Dat wordt heel anders als het juist wel draait om het uiterlijk van een product. Bijvoorbeeld bij kleding, sieraden of decoratie. Een klant die zo’n product in de winkel koopt, pakt het op, draait het om en bekijkt het van alle kanten. In je webshop kan een klant alleen door je foto’s klikken. Die moeten dus zoveel mogelijk laten zien. 

Maak dus meerdere verschillende foto’s van elk product. Vraag je daarbij af wat er voor een klant belangrijk kan zijn: welke details moeten duidelijk in beeld komen? Maak daar dan vooral even een closeup van. Speelt het formaat een rol? Zet je product dan naast een product dat iedereen kent, zoals een zoutvaatje, een munt of een vork. Zo kunnen klanten het formaat van je product goed inschatten.

Bij gebruiksvoorwerpen is het altijd goed om het product ook in gebruik te laten zien. Maak dus foto’s waarin iemand de sokken uit jouw shop draagt of van een interieur waar jouw fotoprint aan de muur hangt. 

Kies een hoge resolutie voor je foto’s

Als het om resolutie gaat, is het heel simpel: beter te hoog dan te laag. Als absoluut minimum raden we 800 pixels in de breedte aan, maar de meeste telefoons geven je ruimschoots meer. Duik voor de zekerheid nog even in je instellingen en zet je camera op HRD+.

Waarom willen we zoveel pixels? Omdat je een foto met hoge resolutie achteraf makkelijk kunt verkleinen. Is de resolutie juist te laag, dan kun je de foto niet vergroten zonder dat die pixelig of onscherp wordt.

Wil je je foto nog bewerken, dan heb je daar ook niet meteen Photoshop voor nodig. Er zijn veel alternatieve voor Photoshop waarmee je gratis of voor weinig aan de slag kunt.

Zo maak je een lightbox voor professionele foto’s

Nu je weet waar je op moet letten bij het fotograferen, laten we je zien hoe je een lightbox maakt. Een lightbox voor fotografie is een soort kleine fotostudio.

Met een lightbox kun je productfoto’s maken waarop alleen je product te zien is, tegen een witte achtergrond. Dat is dus minder afleiding voor je klanten en meer focus op je product. Je kunt natuurlijk wel versieringen in je lightbox zetten om je product te ondersteunen.

Net als in een normale fotostudio krijg je met een lightbox ook betere belichting, zodat alle belangrijke details van je producten goed zichtbaar zijn. Daardoor heb je ook geen superprofessionele camera nodig. Een iPhone is meer dan genoeg.

Hoe helpt een lightbox je om goede productfoto’s te maken?

Als je voor elk product in je shop productfoto’s uit je lightbox gebruikt, krijgt je webshop overal dezelfde uitstraling. Zo’n consequente stijl ziet er professioneel uit.

Met de lightbox die we hier laten zien krijgen alle productfoto’s een witte achtergrond. Je kunt ook andere kleuren gebruiken. Zorg dan wel voor voldoende contrast tussen je product en het papier dat je voor de achtergrond gebruikt.

Wat heb je nodig?

Als je een lightbox online koopt ben je zo tussen de € 20 en € 3500 kwijt. Als je er zelf een maakt kost dat ongeveer € 3. En tien minuten knutseltijd.

Dit heb je nodig:

  • een kartonnen doos
  • verpakkingstape
  • een scherp mesje
  • tissues
  • stevig wit papier
Lightbox maken voor productfoto's

Zo maak je zelf een lightbox voor productfotografie:

  • Stap 1: Snij een kartonnen doos op maat voor je lightbox
  • Stap 2: Knip tissues op maat en maak er de zijkanten van de doos mee dicht.
  • Stap 3: Knip stevig wit papier op maat en hang het als achtergrond in je lightbox.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Met deze stappen maak je zelf je eigen lightbox voor foto’s:

Stap 1: Snij een kartonnen doos op maat

Snij met een scherp mesje het deksel van de doos. Snij de doos dan aan 3 van de zijkanten open, met ongeveer 1 centimeter rand aan elke kant. Dit hoeft niet perfect te zijn. (die van ons is ook een beetje rafelig geworden)

Lightbox maken voor productfoto's

Stap 2: Maak de zijkanten dicht met tissues

Gebruik nu het tape om tissues over de opengesneden zijkanten te plakken. Als dat nodig is, kun je de tissues op maat knippen. Zorg dan wel voor een goede rand die je aan de doos kunt plakken.

De tissues laten een beetje licht door, maar ze verspreiden het licht goed. Zo worden je foto’s niet overbelicht en krijg je minder schaduw.

Draai de doos nu, zodat de volledig open kant naar voren staat.

Lightbox maken voor productfoto's

Stap 3: Hang stevig wit papier op als achtergrond

Knip of snij stevig wit papier op dezelfde breedte als je lightbox. Hou het papier lang genoeg om aan de voorkant uit de doos te steken. Plak het papier met tape vast aan de achterkant van je lightbox en laat het aan de voorkant uitsteken.

Druk het papier niet vast in de hoek. Omdat het in een boog overgaat van verticaal naar horizontaal krijg je het effect van een oneindige witte achtergrond in je foto’s. Als het nodig is kun je het papier vastplakken aan de bodem van je lightbox, zodat het niet verschuift.

Lightbox maken voor productfoto's

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist je eigen fotostudio gebouwd. Voelt goed, toch?

Productfoto’s maken met je lightbox

Je kunt nu je producten in je lightbox zetten en fotograferen. Zet de lightbox op een plek met goed natuurlijk licht, zoals bij een raam of in de tuin. Je kunt ook een bureaulamp of een fietslampje gebruiken als je geen goed natuurlijk licht hebt. Voor ons werkte een hoek op kantoor met veel invallend licht prima, dus we hadden geen kunstlicht nodig.

Zo gebruik je je lightbox het beste voor je productfoto’s:

  • Natuurlijk licht is altijd beter dan kunstlicht. Kunstlicht geeft hardere schaduwen in je productfoto’s. Als je dat juist als effect wilt gebruiken kun je een bureaulamp van links of rechts in je lightbox laten schijnen.
  • Maak foto’s zonder flits. De tissues en de witte achtergrond werken als een diffuser: ze verspreiden het licht goed en een flits is dus niet nodig.
Lightbox maken voor productfoto's
Lightbox maken voor productfoto's
Lightbox maken voor productfoto's

Het mooie van een lightbox is dat je er simpel professionele foto’s mee maakt. Zo simpel zelfs, dat je geen professionele camera nodig hebt. Hier zijn een paar voorbeelden die we hebben gemaakt met verschillende opstellingen. Eerst met een professionele Canon camera zonder lightbox, dan met dezelfde camera met lightbox en de laatste met een iPhone en een lightbox:

Lightbox maken voor productfoto's
Lightbox maken voor productfoto's
Lightbox maken voor productfoto's

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

En hier nog een voorbeeld, eerst zonder lightbox, dan met de Canon en vervolgens met de iPhone:

Lightbox maken voor productfoto's
Lightbox maken voor productfoto's
Lightbox maken voor productfoto's

Met close up foto’s, die je met een lightbox maakt, kun je heel goed alle details van je product laten zien. Door de egale achtergrond haal je afleiding weg en stuur je alle aandacht naar het product, zodat je klanten precies zien wat ze krijgen.

Maar, klanten houden er ook van om een product te zien zoals ze het gebruiken. Dat geeft een beter idee van hoe het product er bij hen thuis uit ziet. Een klant die zich het product in zijn eigen huiskamer kan voorstellen zal dat product ook eerder kopen. Vul de foto’s uit je lightbox dus aan met een paar foto’s van je product in een natuurlijke setting.

Lightbox maken voor productfoto's

Wil je in een bestaande productfoto de achtergrond wit maken? Misschien heb je dan iets aan deze alternatieven voor photoshop?

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.
Bijpassend product

Jimdo-website