Zo maak je een visitekaartje dat bij je bedrijf past

Visitekaartje-maken
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Hoe maak je een visitekaartje? Je hebt ze andere kleine bedrijven zien helpen. Je kent sommige bedrijven die ze aanbieden. Maar waar moet je op letten als je je eigen visitekaartje maakt? En hoe pak je het aan?

Er zijn drie belangrijke dingen om in gedachten te houden als je je eigen visitekaartje maakt: hoe je je merk presenteert, wat je erop zet, en een duidelijk ontwerp.

Dit ga je leren over het maken van je eigen visitekaartjes:

Verschillende manieren om een visitekaartje te maken

Er zijn verschillende manieren om zelf je visitekaartje te maken of voor je te laten maken. Bij sommige moet je wat meer tijd investeren, bij andere wat meer budget. En veel manieren kosten weinig tijd en geld, maar leveren wél een goed visitekaartje op.

De serieuzere aanbieders van visitekaartjes hebben meestal meerdere opties.

Visitekaartjes maken met een sjabloon

  • Fijne optie om snel te beginnen
  • Makkelijk
  • Low-budget
  • Beperkte designopties

Werk je met een sjabloon, dan voeg je je eigen informatie toe aan een template dat door een professional ontworpen is. Dit is een geweldige optie voor beginners, want eigenlijk kun je hiermee de plank niet misslaan. Ga op zoek naar sjablonen waarbij je de optie hebt om je eigen kleuren en lettertypes te gebruiken, zodat je visitekaartje goed bij je merk past.

Sjablonen voor visitekaartjes worden onder andere aangeboden door: Vistaprint, Moo, Looka.

Visitekaartjes maken met een editor

  • Goede optie voor beginners
  • Besteed er zo veel tijd aan als je wilt
  • Low-budget
  • Goede keuze aan designopties

Met een editor heb je meer opties dan bij een sjabloon. Je kunt je eigen info en stijl toevoegen, maar je kunt ook zelf sleutelen aan het ontwerp. Dit geeft je net wat meer vrijheid om een visitekaartje te maken dat helemaal naar je smaak is. Het kost alleen iets meer tijd.

Aanbieders die een editor hebben zijn bijvoorbeeld Looka en Moo

Grafische ontwerptools

  • Goed voor branding en visuele impact
  • Een beetje designkennis heb je wel nodig
  • Kan low-budget zijn
  • Alle mogelijke opties beschikbaar

Met een grafische ontwerptool heb je toegang tot alle mogelijke opties om zelf een design te creëren of te bewerken. Deze tools zijn vooral handig als je al wat ervaring hebt met ontwerpen, of als je wel houdt van een experiment. Sommige tools hebben ook sjablonen om je op weg te helpen. Is je design eenmaal klaar, dan kun je je kaartje vaak voordelig laten drukken bij de printservice van het platform of uploaden naar een andere drukker.

Canva en Pixlr zijn bijvoorbeeld online grafische ontwerptools met ingebouwde sjablonen en vele opties.

Ontwerper of een ontwerpbureau

  • Goed voor gevestigde bedrijven die klaar zijn voor de volgende stap
  • Langer proces
  • Prijzen kunnen hoger zijn
  • Gegarandeerd een uniek ontwerp 

Grafisch ontwerpers zijn professionals die je visitekaartje voor je kunnen ontwerpen. Je ontwerper zal je vragen naar je merk, je kleuren en je stijl en ontwerpt op basis daarvan een uniek design. De meeste grafisch ontwerpers kunnen als je het vraagt ook het drukwerk verzorgen. Over het algemeen ben je met een ontwerper verzekerd van een geweldig en uniek resultaat, maar door al het werk dat erin gaat zitten moet je wel rekening houden met een hogere prijs.

Als je bedrijf al een paar jaar draait en je toe bent aan de volgende stap in je branding, dan is samenwerken met een grafisch ontwerper een goede optie.

Dit zijn platformen waar je een ontwerper of ontwerpbureau kunt vinden: 99Designs, Designcrowd, Designhill, Young Creators, de Hoofdkraan

Voorbeelden van visitekaartjes

Een aantal voorbeelden van visitekaartjes 

Voorbeeld visitekaartje voor een restaurant
Voorbeeld visitekaartje voor een restaurant

Je visitekaartje kan net zo chic zijn als je restaurant.

Voorbeeld visitekaartje makelaardij
Voorbeeld visitekaartje makelaardij

Met een pakkende slogan of call-to-action wordt je visitekaartje een verkoopmagneet.

voorbeeld visitekaartje van een muziekstudio
voorbeeld visitekaartje van een muziekstudio

Gebruik je merkkleuren om je visitekaartje een professionele look te geven.

voorbeeld visitekaartje horeca
voorbeeld visitekaartje horeca

Trek de aandacht met een visitekaartje dat net zo opvallend is als je merk.

voorbeeld visitekaartje wedding planner
voorbeeld visitekaartje wedding planner

Je kaartje is misschien de eerste keer dat een klant met je bedrijf in contact komt. Zorg dat je indruk maakt!

Hier kun je online visitekaartjes maken

Wil je aan de slag met je eigen visitekaartje, dan zijn er tal van aanbieders waar je uit kunt kiezen. We hebben de grootste online aanbieders van visitekaartjes voor je op een rij gezet.

Looka: handig voor beginners

Looka biedt ‘brand kits’ aan met visitekaartjes, maar ook designs voor vele andere soorten communicatie. De visitekaartjes-editor van Looka is gericht op beginners. Met eenvoudige vragen en een keuze uit verschillende voorbeelden creëert de tool een set van mogelijke designs voor je visitekaartje. 

Vervolgens kies je zelf het design waarmee je verder wilt. In de volgende stap kun je het voorbeeld aanpassen en je eigen logo en merkkleuren toevoegen.

Looka’s pluspunten

  • Grote selectie symbolen en sjablonen
  • Veel opties om zelf aan te passen

Is je visitekaartje af, dan betaal je om je hele brand kit te kunnen downloaden. Alleen je visitekaartje downloaden en kopen kan bij Looka niet.

Canva: handig als je je visitekaartje zelf wilt aanpassen

Canva is een grafisch ontwerpprogramma dat een reeks aanpasbare visitekaartjessjablonen biedt.  Deze tool blinkt uit als het gaat om het aanpassen van je kaartje: je kunt elk element van je ontwerp tweaken, veranderen en verplaatsen. Het brede scala aan opties is geweldig als je al enige basiskennis hebt.

Als je je allereerste visitekaartje ontwerpt, kun je het eenvoudig houden door je eigen informatie toe te voegen aan een sjabloon. Pas het aan door je merkkleuren toe te voegen, en je hebt een visitekaartje-ontwerp dat er strak uitziet. Je kunt je afdrukken bestellen of je ontwerp gratis downloaden in een paar clicks.

Canva’s pluspunten

  • Goede selectie personaliseerbare sjablonen
  • Veel gedetailleerde en makkelijk te gebruiken opties voor je design

Heb je ons artikel over goede alternatieven voor Photoshop gelezen, dan ken je Canva misschien al een beetje.

Moo: een flexibele optie

Bij Moo begint je reis naar het perfecte visitekaartje met keuzes over het formaat van je visitekaartje, de dikte van het papier en de afwerking van je kaartje. Heb je dat gedaan, dan kun je kiezen uit drie manieren om je visitekaartje te maken: gebruik een sjabloon, ontwerp je eigen kaartje in de editor of upload een bestaand design vanaf je computer.

Werken met sjablonen is bij Moo super makkelijk: je hoeft alleen je info maar in te vullen. De editor geeft je meer opties om je design aan te passen. Moo geeft je de keuze uit standaard kleuren voor de achtergrond en het lettertype op je visitekaartje. Wil je je eigen logo gebruiken, kies dan voor een sjabloon dat ruimte heeft om je een logo te uploaden.

Moo’s pluspunten

  • Veel opties voor de afwerking van je visitekaartjes
  • Designopties voor elk ervaringsniveau 

Welke informatie zet je op een visitekaartje?

Op elk visitekaartje zie je bepaalde standaard informatie voorbij komen: 

  • Bedrijfsnaam
  • Contactmogelijkheden, bijvoorbeeld een telefoonnummer of e-mailadres
  • Logo

Ontwerp het logo waar je bedrijf mee opvalt.

Daarnaast kun je extra info toevoegen:

  • Je naam
  • Je functie
  • Je product of dienst
  • Social media accounts van je bedrijf
  • Logo’s van professionele organisaties waar je lid van bent
  • Call-to-action

Sommige visitekaartjes hebben ook scanbare QR-codes die de informatie direct toevoegen aan de contactenlijst van de ontvanger. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar het enige dat je uiteindelijk écht nodig hebt zijn duidelijke en up-to-date contactgegevens. 

Wat is belangrijk bij het ontwerpen van een visitekaartje?

Duidelijkheid, duidelijkheid en nog eens duidelijkheid. Houd je design simpel, wees royaal met witruimte en beperk de hoeveelheid tekst op je kaartje. Uiteindelijk ontwerp je een visitekaartje en geen flyer. Je visitekaartje is er om anderen snel je belangrijkste contactinformatie te geven.

Voeg je merk toe aan je visitekaartje

Heb je al een bedrijfslogo of een huisstijl, dan kun je hetzelfde icon en dezelfde kleuren gebruiken voor je visitekaartje zodat ook je visitekaartje duidelijk onderdeel van je merk wordt. Als je je logo met Jimdo’s Logo Creator downloadt, heb je het icon van je logo altijd als apart bestand beschikbaar, zodat je het makkelijk op je visitekaartje kunt gebruiken.

Als vuistregel kun je één kant van je kaartje te gebruiken om je merk te presenteren en de andere kant voor je contactgegevens. Gebruik voor visitekaartjes (of ander drukwerk) altijd een logo van hoge kwaliteit en met een transparante achtergrond, zodat je bij het ontwerpen alle vrijheid hebt. 

Binnen de lijntjes: houd rekening met foutjes

Een gouden tip bij het ontwerpen van visitekaartjes is om minimaal 3,5 mm van de rand vrij te houden. Zo weet je zeker dat er niets van je ontwerp af valt als er bij het drukken of snijden van de kaartjes per ongeluk iets wegvalt. Ook als iemand je kaartje maandenlang in zijn portemonnee bewaart en de randen gerafeld raken aan de rand is je contactinformatie dan nog steeds leesbaar.

Vermijd ook rechte lijnen dicht bij de rand van de kaart. Zelfs als ze er op het scherm goed uitzien, zullen ze zelfs de kleinste snijfoutjes accentueren.

Ontwerp je in een tool als Canva, dan zie je in het sjabloon een veiligheidslijntje zodat je alle elementen makkelijk op de juiste plek kunt zetten.

Laat je achtergrond doorlopen

Sommige designs gebruiken een achtergrond patroon. Als je daarvoor kiest, zorg er dan voor dat het patroon verder doorloopt dan de rand van het visitekaartje in je ontwerpbestand. Machines die gebruikt worden om een visitekaartje te drukken en te snijden kunnen er soms een beetje naast zitten. Laat je je achtergrond doorlopen, dan zal je kaartje er nog steeds perfect uitzien als dat gebeurt.

De meeste editors, zoals die van Looka, Moo, of Vistaprint, laten je zien welk gebied veilig is. Sommige editors waarschuwen je zelfs als elementen op de verkeerde plek staan en van je kaartje af dreigen te vallen. 

Wat zijn de standaardformaten van een visitekaartje?

Een standaard visitekaartje is 8,9 x 5,1 cm of 3,5” x 2”. Deze maat past in elke portemonnee of kaarthouder en het is ongeveer even groot als een creditcard of pinpas. Wil je opvallen met een ander formaat, kies dan voor een visitekaartje met kleinere afmetingen in plaats van grotere. Je wilt dat je visitekaartje bij alle andere visitekaartjes wordt bewaard, zodat het daar ligt waar de ontvangers naar visitekaartjes zouden zoeken.

Je kunt ook kiezen voor vierkante visitekaartjes van 6,4 x 6,4 cm of 2,5” x 2.5”. Hoewel vierkante visitekaartjes er gaaf uitzien, passen ze niet in alle portemonnees.
Moo heeft zelfs een eigen standaard formaat geïntroduceerd, dat iets kleiner is dan het standaard visitekaartje. 

Digitale visitekaartjes

De laatste jaren zijn digitale visitekaartjes een razend populaire optie geworden. Sommige zijn volledig digitaal: ze hebben dezelfde look en informatie als een papieren visitekaartje, maar dan als digitaal bestand. Je ontwerpt je kaartje, deelt de link, en de ontvanger kan automatisch je contactinfo opslaan.

Mocht je info veranderen, dan kun je je digitale visitekaartje bijwerken zonder in een hele nieuwe oplage te hoeven investeren. En je contacten krijgen altijd je actuele gegevens.

Omdat een digitaal visitekaartje niet beperkt is door papierformaat, heb je meer vrijheid om extra informatie, links naar je online profielen, of zelfs video content toe te voegen. HiHello en Dibiz zijn slechts twee van de vele sites die digitale kaartjes aanbieden.

Anderen combineren fysieke visitekaartjes met NFC-technologie: je draagt een mooi ontworpen visitekaartje bij je, je tikt op de telefoon van de klant, en voilà, je wordt toegevoegd aan hun contacten.

Digitale aanbieders zijn bijvoorbeeld Mobilocard, Bizzerd en  V1Ce.

Maak een visitekaartje dat bij je situatie past

Als je van plan bent visitekaartjes uit te delen op beurzen of verkoopbijeenkomsten, moet je kaartje je naam, functie of functietitel, en je product of dienst vermelden. Mensen moeten meteen weten wie je bent en wat je te bieden hebt. 

Een visitekaartje dat je bij pakketjes stopt moet de nadruk leggen op je merk. Je wilt dat klanten je merk associëren met het positieve gevoel dat ze kregen bij het ontvangen van hun bestelling.

Voorbeeld: voeg een visitekaartje toe als je producten verzendt

Bestellingen in webshops zijn voorbeelden van visitekaartjes die op nieuwe manieren worden gebruikt. Wanneer je de bestelling van je klant inpakt voor verzending, stop je je visitekaartje ook in de doos. Het is een leuke, subtiele manier om klanten bij je merk te betrekken zonder hun ervaring te onderbreken. Voor het beste resultaat maak je visitekaartjes met de juiste stijl en inhoud. 

  • Zet je branding in het middelpunt. Geef je logo een prominente plek en gebruik je merkkleuren. Daarmee verbind je je merk met dat vrolijke gevoel bij het ‘unboxen’. 
  • Contactopties moeten simpel zijn en mensen aanmoedigen direct contact met je op te nemen met vragen in plaats van via een openbaar kanaal.
  • Maak het je klanten makkelijk hun ervaring te delen op social media. Zet een call-to-action en je social media info op je kaartje zodat je tevreden klanten weten wie ze kunnen taggen op social media. Je kunt zelfs een eigen hashtag voor je bedrijf bedenken (bijvoorbeeld #bertsbakkerij).

Als je klanten online bestellen, weten ze misschien niet dat je ook een fysieke winkel hebt. Zet je adres op je kaartje en nodig je klanten uit eens langs te komen. 

Dit visitekaartje voor een online spelwinkel is gemaakt met Canva, met een logo van de Jimdo Logo Creator.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Voorbeeld: stroomlijn afspraken met klanten

Stel, je ontmoet vandaag een klant en haar team voor de eerste keer. Zelfs het management van je klant is erbij. Heb je dan echt zin in gedoe met telefoons om contactgegevens uit te wisselen? Geef gewoon iedereen je kaartje en ga aan de slag met waar je goed in bent!

  • Het belangrijkste doel van je visitekaartje is hier duidelijk aan te geven hoe je te bereiken bent. Zorg ervoor dat je naam, functie en contactgegevens duidelijk naar voren komen.
  • Vermijd afleiding tijdens de afspraak door je visitekaartje met een rustig, professioneel ontwerp uit te delen.
  • Presenteer je professionele merk via je bedrijfslogo en merkkleuren. Het verbindt dit overleg met al je andere professionele communicatie, zoals je website en je LinkedIn-profiel.

Dit kaartje heeft een helder, simpel design zonder toeters en bellen om de focus op het merk en de contactinfo te richten. Gemaakt met Canva en de Jimdo Logo Creator.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Voorbeeld: meer tijd overhouden tijdens het netwerken

Telefoonnummers en e-mailadressen zijn administratieve bijzaken. Het doel van een netwerkbijeenkomst is andere mensen in je regio of branche te leren kennen. Concentreer je dus op de interessante mensen die je tegenkomt en laat de administratie over aan je visitekaartjes. 

  • Zorg dat mensen na afloop je naam onthouden door een product, dienst of een unique-selling-point waar je waarschijnlijk over praat als je over je bedrijf vertelt toe te voegen.
  • Val op met een gewaagd design en duidelijke merkkleuren. Als je je visitekaartjes zelf ontwerpt, kun je ervoor kiezen op te vallen en anders te zijn.

Maak je visitekaartje standaard onderdeel van elk gesprek op een netwerkbijeenkomst. Tijdens het evenement ligt de nadruk op de mensen, maar na afloop wil je er zeker van zijn dat ze je kaartje hebben om het gesprek voort te zetten.

Deel je je visitekaartjes uit op evenementen, vertel dan wat je aanbiedt. Dit helpt mensen zich te herinneren waarvoor ze bij jou moeten zijn, ook na het evenement.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-website