Hoe niks doen je creativiteit helpt

Adult man hand standing behind sofa in the room. Home leisure activity spring cleaning dust allergy concept

Meer voor elkaar krijgen door minder te doen… Dat klinkt te goed om waar te zijn. We gaan er altijd vanuit dat we hard moeten werken en moeten focussen om een doel te bereiken. To do-lijsten, timers, apps, zelfhulpboeken en motivatievideo’s beloven ons dat we alles kunnen als we maar harder werken, vroeger opstaan en langer doorgaan. Nieuwe studies laten zien dat te veel focus en voortdurend werken juist averechts kunnen werken.

Als je voortdurend al je aandacht op een taak richt, geef je je brein geen kans om al je ervaringen te combineren zegt Dr. Srini Pillay, auteur van ‘Tinker Dabble Doodle Try’. Daarom is ‘ontfocussen’ zo waardevol.

Leuk gezegd, maar hoe krijg je je hoofd zover dat het even niet aan werk denkt? Hier zijn een paar suggesties om je gedachten af te laten drijven.

Hoe los je een probleem op als je vastzit? 

Recent onderzoek laat zien dat onderbrekingen, dagdromen en ‘ontfocussen’ je creativiteit en probleem-oplossend vermogen versterken.

  1. Plan denkpauzes in
  2. Doodle
  3. Doe een dutje
  4. Ga wandelen
  5. Varieer je activiteiten
  6. Verander van werkplek

1. Plan denkpauzes in

Misschien ken je de Pomodoro techniek, waar je je werk opdeelt in taken van 25 minuten met korte pauzes daartussen. Die techniek is makkelijk aan te passen door af en toe langere pauzes tussen je taken te plannen. Om vooral je brein even niet actief te gebruiken. 

Door die 15 minuten voor gedachteloosheid of dagdromen verbreed je je aandacht en is je geest in staat om creatieve verbindingen tussen ideeën te bouwen. Dat kan niet gebeuren als je te veel op een probleem gefocust blijft.” zegt Scott Barry Kaufman, directeur van het Imagination Institute in een interview met de Washington Post. 

Dus, doe de was, neem een douche, wied wat onkruid… Maar gebruik je pauze niet om door je telefoon te scrollen of een andere taak te doen waarbij je moet nadenken. Juist als je in crisis-modus werkt of moet omgaan met nieuwe zakelijke uitdagingen, kun je met zulke denkpauzes je probleemoplossend vermogen aanspreken. 

2. Doodle terwijl je luistert

In een studie moesten deelnemers luisteren naar een lang en saai voicemailbericht (dat kennen we allemaal, toch?). De helft van de deelnemers werd gevraagd om te tekenen tijdens het luisteren. De andere helft moest luisteren zonder iets te doen. De tekenende groep presteerde duidelijk beter bij tests over het begrip en de herinnering van het bericht.  

Hoe werkt dat? Niemand weet het 100% zeker, maar wetenschappers vermoeden dat ons brein door te tekenen een laatste poging doet om bij de les te blijven in plaats van helemaal af te dwalen. 

3. Doe een dutje

Er is een goede reden waarom sommige kantoren slaapkooien hebben. Zelfs een power nap van 5 tot 15 minuten kan je cognitieve functies verbeteren voor de volgende 1 tot 3 uur. Langer dan 30 minuten slapen heeft nog een langer cognitief voordeel, maar je bent misschien nog even suf voor een paar minuten als je wakker wordt. 

4. Ga wandelen

Wandelen heeft een bewezen effect op creativiteit, zowel tijdens de wandeling als direct daarna. Dat effect was nog sterker bij mensen die hun wandelingen buiten maken in plaats van binnen op een loopband. 

Geen zin om tijdens een spits een blokje om te gaan? Zoek dan een rustig plekje en doe rekoefeningen. Alleen al het weggaan van je bureau en licht bewegen kan een groot verschil maken voor je stress en concentratievermogen.

5. Varieer je activiteiten

In zijn boek benadrukt Dr. Pillay hoe belangrijk het is om dingen te blijven doen die buiten je normale routine vallen. De truc is om iets nieuws te proberen zonder de verwachting dat je er goed in moet zijn. Het gaat om het experimenteren en het fouten maken zonder druk op jezelf te leggen.

“Een nieuw avontuur proberen,” schrijft Pillay ”of dat nou een hobby of een fantasie is, verstoort je routinematige en reactieve denken, zodat je nieuwe oplossingen kunt vinden voor oude problemen.”


Dat verklaart ook de denkwijze achter InnoCentive, een website die mensen aanspoort problemen van verschillende organisaties op te lossen. Ze kwamen erachter dat mensen meer kans hebben om een uitdaging op te lossen als ze juist geen expert op dat gebied zijn. Ze zitten daardoor niet vast in traditionele denkpatronen en beperkingen en kunnen het probleem heel anders bekijken. 

6. Verander van plek

Wel eens het gevoel gehad dat je van je bureau weg moet? Of gemerkt dat je al een tijdje naar een knipperende cursor op een lege pagina zit te staren? Van plek wisselen kan een enorme boost zijn voor je creativiteit. 

“Nieuwe ideeën komen op als verbinding tussen oude ideeën. Je denkwijze moet dus opnieuw gestimuleerd worden,” zegt Robert Epstein van het American Institute for Behavioral Research. Een andere werkplek opzoeken of gewoon even uit het raam staren naar een andere omgeving “brengt je op nieuwe gedachtes en maakt nieuwe verbindingen die je nog niet eerder hebt ervaren… Daar komen je nieuwe ideeën vandaan.”

Natuurlijk is een andere werkplek opzoeken nu even niet zo eenvoudig. Je kunt in plaats daarvan Window Swap proberen: een website die je 10 minuten lange video’s laat zien van het uitzicht uit ramen over de hele wereld. Ben je je eigen raam even zat, dan kijk je gewoon een tijdje uit een raam in Bangalore, Tokyo of Boston.

De kracht van ontfocussen

We hebben allemaal wel eens vastgezeten, moeite gehad om productief werk te doen of ons het hoofd gebroken over steeds weer hetzelfde probleem. Als dat je gebeurt, is het soms het beste om even niks te doen. Laat je hersens op de achtergrond maar over dat probleem nadenken. Na een tijdje merk je dan dat je ineens verder kunt.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.
Bijpassend product

Jimdo-website