Hou je bedrijf overeind ondanks het corona-virus

Nu steeds meer landen maatregelen nemen om te voorkomen dat het corona-virus zich verder verspreidt, zitten veel ondernemers met de handen in het haar. Voor je bedrijf is het goed om zoveel mogelijk door te gaan met je werk, maar je gezondheid en die van je klanten en medewerkers is ook belangrijk. 

Als je niet weet hoe je nu verder moet met je bedrijf, hebben we hier 8 tips voor je om je weer op weg te helpen. 

8 dingen die je nu kunt doen om je bedrijf te beschermen

  1. Wees open en eerlijk naar je klanten
  2. Werk thuis of ga heel serieus aan de slag met bescherming op het werk
  3. Zoek uit welke overheidssteun voor jou geldt
  4. Werk je profiel bij op Google MijnBedrijf
  5. Verplaats je verkoop naar een webshop
  6. Vertel je bezoekers en klanten het laatste nieuws
  7. Geef informatie op social media
  8. Neem contact op met je zakenpartners

1. Wees open en eerlijk naar je klanten

We staan op het moment allemaal voor onzekere tijden, als ZZP’er, ondernemer met personeel, thuiswerkende ouder of als werknemer. Je klanten hebben het meest aan betrouwbare informatie: vertel ze de status van je bedrijf en welke stappen je neemt. Ga je tijdelijk dicht, bezorg je voortaan producten, zijn er afhaaltijden? 

Een FAQ op je website is juist nu heel nuttig. Daar kun je concrete vragen helder beantwoorden.

2. Werk thuis of ga heel serieus aan de slag met bescherming op het werk

Vrijwel overal geldt nu het advies om thuis te werken als het ook maar even mogelijk is. Als je normaal vanuit je eigen winkel, kantoor of restaurant werkt, is dat heel onwennig. Maar, wist je dat volgens een studie van FlexJobs 86% minder stress ervaart bij thuiswerken? 

Niet iedereen kan thuis zijn werk doen. We zien wel steeds meer ondernemers die creatieve oplossingen vinden. Yogalessen via Zoom of Hangouts bijvoorbeeld? Bedrijven die pakketjes voor je deur afleveren zodat je je huis niet uit hoeft. Twijfel je over een idee? Vraag je volgers dan wat ze ervan vinden op social media. Zo kun je aanbieden wat ook echt nuttig is en waar klanten voor willen betalen.

3. Zoek uit welke overheidssteun voor jou geldt

Over de hele wereld nemen overheden maatregelen om de economische impact van COVID-19 zo veel mogelijk te beperken en te zorgen dat we ook na de crisis nog steeds een economie hebben. Denk bijvoorbeeld aan bijzondere leningen voor kleine bedrijven.

Ook de Nederlandse overheid komt met een plan om kleine ondernemers en zzp’ers te helpen. Zo komt er een tijdelijke voorziening voor inkomensondersteuning voor zzp’ers, wordt het voor bedrijven eenvoudiger om een lening aan te vragen en kunnen ondernemers makkelijker belastinguitstel aanvragen.

In dit artikel kun je lezen wat het kabinet gepland heeft en waar je terecht kunt voor meer informatie. Controleer welke regelingen voor jou gelden en wat je moet voorbereiden voor de aanvraag. 

4. Werk je profiel bij op Google MijnBedrijf

Als je nog geen vermelding op Google MijnBedrijf hebt, is dit een goed moment om een profiel te maken. Het is gratis en het helpt klanten om goede informatie over je bedrijf te vinden.

Heb je al wel een vermelding, log dan in op je account. Je vindt een nieuwe optie waarin je precies kunt uitleggen wat er aan je normale informatie verandert door het coronavirus. Denk aan aangepaste openingstijden, extra diensten of vertragingen.

5. Verplaats je verkoop naar een webshop

Online verkopen is nog nooit makkelijker geweest en dit is het perfecte moment om een webshop te openen. Verkoop je producten online om inkomsten voor je bedrijf te houden.

Zolang post en pakketten nog bezorgd worden, kun je je bedrijf overeind houden door producten voor de deur af te leveren. Dan hoeft er geen contact te zijn tussen de bezorger en je klant en kun je ook de kwetsbare groepen onder je klanten blijven helpen. 

Kijk ook naar je retourbeleid. Je kunt klanten de optie geven om een kortingsbon te kiezen in plaats van hun geld terug. Je moet je natuurlijk aan de regels houden, maar als je uitlegt hoe die alternatieven je bedrijf helpen zul je zien dat veel klanten je ondersteunen. 

6. Vertel je bezoekers en klanten het laatste nieuws

Een crisis brengt ondernemerschap naar boven. In korte tijd pasten zoveel bedrijven  openingstijden aan, gingen online verkopen of lieten bestellingen contactloos afhalen. En bij heropening zijn er vast maatregelen waar klanten aan moeten denken.  

Dat is nieuws om groot op je website te zetten. Bijvoorbeeld met het nieuwe Nieuws-blok. Log in, klik op de + om een blok toe te voegen en kies “Nieuws”.

Nieuws-blok voor website
Deel je nieuws op je website

7. Geef informatie op social media

Meestal gebruiken bedrijven social media als Facebook, Twitter en Instagram om in contact te komen met nieuwe klanten en hun producten te laten zien. Bedrijven werken er aan marketing of bieden volgers wat afleiding. Nu steeds meer mensen vanuit huis werken zijn social media ook een goede verbinding met de buitenwereld. 

Stop dus niet met informatie delen! Gebruik je profielen om goede informatie te geven over wat je zelf doet en solidariteit te laten zien met anderen. Zelfs als je nu even geen zaken kunt doen, kun je nu investeren in de band met je klanten.  

8. Neem contact op met je zakenpartners

In bijna elk werkveld lopen de dingen nu anders. Misschien komen producten vertraagd aan of kun je zelf pas later leveren. Als alle partijen op de hoogte zijn, kan iedereen zijn planning aanpassen en realistische verwachtingen scheppen bij klanten. Klanten hebben minder moeite met een vertraagde levering als ze vooraf goed geïnformeerd worden.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.