Help je klanten om tijdens corona Kerst 2020 te vieren

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Vorig jaar zag niemand van ons de corona-pandemie aankomen. Nu komen Sinterklaas en Kerst 2020 eraan en verandert het virus de feestdagen voor iedereen. Je klanten beginnen binnenkort hun plannen voor de feestdagen te maken, dus dit is voor webwinkeliers het moment om hun shops klaar te maken.

In dit artikel kijken we naar drie groepen klanten die in 2020 andere plannen moeten maken dan normaal. Ze zoeken naar alternatieven om ondanks corona toch de feestdagen te kunnen vieren. Hoe kun jij ze helpen met je webshop?

  • Plan de feestdagen voordat je klanten dat doen. Als je met een aanbieding of korting klanten naar je webshop wilt trekken, communiceer dan zo vroeg mogelijk. Nu meer klanten thuis zitten, zijn ook meer mensen vroeg op zoek naar de beste deals. Communiceer dus in oktober al over je opties voor december.
  • Richt je marketing op de beslissers. Is je strategie om bedrijven te helpen met een alternatieve kerstborrel in 2020, geef je marketingbudget dan niet uit aan advertenties voor iedereen. Gebruik platformen als LinkedIn om specifiek de juiste mensen te bereiken, bijvoorbeeld personeelsmedewerkers. Zo focus je alleen op de mensen die ook echt kunnen besluiten om voor het hele bedrijf bij jou te kopen.
  • Geef opties in plaats van beperkingen. Iedereen weet dat de feestdagen in 2020 anders worden dan we ze kennen. Waar mensen nu naar zoeken, zijn alternatieve manieren om te vieren. Ze willen weten wat er wél kan. Hou je toon dus positief en laat vooral zien wat er veilig mogelijk is. 

Als mensen Sinterklaas en Kerst online vieren dit jaar, ontstaat er vraag naar andere producten dan andere jaren. Hier zijn drie groepen klanten die hun geld in 2020 anders uitgeven:

  1. Party planners bij bedrijven. Wie organiseert de kerstborrel? Bedrijven hebben er meestal budget voor opzij gezet, maar er is wel een nieuw plan nodig.
  2. Grote families. Misschien kan niet de hele familie op een locatie bij elkaar zijn, maar mensen willen zich toch verbonden voelen.
  3. Huismussen en introverte mensen. Kerst of Sinterklaas alleen thuis in plaats van in een grote groep vol schoonfamilie en kinderen? Niet iedereen vindt dat erg. Sommige klanten grijpen de kans om de feestdagen alleen of als paar door te brengen en zichzelf iets bijzonders te gunnen. 

1. Verkoop activiteitenpakketten aan party planners bij bedrijven

De kerstborrel geeft altijd gespreksstof. Gaat iedereen op sjiek of worden het juist lelijke kersttruien? Wat zijn de laatste roddels? Een drankje met de collega’s brengt een bedrijf samen. 

In 2020 staan de planners voor een nieuwe uitdaging. Hoe organiseer je een corona-vriendelijke kerstborrel als iedereen thuiswerkt? Jouw webshop kan de oplossingen bieden. 

Voor welke producten is dit interessant?

Producten die je met een grote groep kunt gebruiken of die gespreksstof geven in een groepsvideogesprek. 

  • Teamspellen. Als je spellen verkoopt in je webshop, overweeg dan om een korting op grote aantallen te geven of speciale bedrijfsdeals aan te bieden. Zo kunnen bedrijven hun werknemers een spel cadeau geven en kan het hele bedrijf samen spelen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een Monster club toernooi via Zoom organiseren
  • Cocktails en andere dranken. Als je nu in de horeca omzet misloopt, stel dan sets samen voor kerst-cocktails die je online verkoopt. Je barpersoneel kan online cocktailcursussen voor bedrijven geven. Medewerkers gebruiken jouw set om thuis mee te mixen in hun eigen keuken. Daar praten ze nog jaren over.
  • Cadeaus en kleding. Kun je de producten in je webshop van een bedrijfslogo voorzien? Bedrijven geven graag wat weg tijdens de feestdagen en zoeken dit jaar naar extraatjes om de inzet van hun personeel te belonen. Bied bijvoorbeeld warme sokken, handschoenen of mutsen aan met bedrijfslogo. Altijd welkom in December. Bied je mondkapjes online aan? Kijk dan of je een kerstversie kunt toevoegen.
  • Online cursussen of workshops. Laat mensen samen iets nieuws leren of beleven. Dat werkt prima voor bijvoorbeeld zangers, kunstenaars en ambachtsmensen. Misschien kunnen je klanten wel samen in koor zingen via Zoom? Of een eigen Sinterklaaslied schrijven met een dichter of copywriter?

Maak het zo makkelijk mogelijk voor bedrijven die bij je kopen: bied een volledig pakket met alles wat mensen nodig hebben voor Kerst 2020. Een extra tripje naar de supermarkt is voor je klanten onnodig als jouw webshop meteen snacks, drankjes en een cadeau meelevert.

Hoe begin je?

  • Begin nu met de voorbereiding van je pakket. Bedrijven onderzoeken nu al hun opties voor de feestdagen, dus verspreid je aanbod zo snel mogelijk. Als het grote publiek aan Kerst begint te denken, ben je misschien al te laat.
  • Bied geen advies aan, maar een compleet pakket. Party planners willen leuke activiteiten of producten die ze meteen kunnen inzetten. Er zijn al heel veel plekken waar ze adviezen of aanbevelingen krijgen. Zorg dat ze bij jou praktische producten en een concreet plan vinden.
  • Deel je aanbod in je professionele netwerk. Gebruik LinkedIn, de groepsapp van je lokale ondernemersgroep en forums voor ondernemers om uit te leggen hoe jouw aanbod kerst 2020 ineens makkelijk maakt voor bedrijven. Richt je daarbij op personeelsmedewerkers bij middelgrote bedrijven: die kunnen grote bestellingen bij je plaatsen die je als webshop toch nog goed kan verwerken.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

2. Verkoop gedeelde ervaringen aan grote families

Elk gezin heeft eigen tradities tijdens de feestdagen. Toch zijn die niet waar het om draait. Het is de gedeelde ervaring, het samen zijn, die een familiefeest bijzonder maakt. Kun je als webshop helpen om die gedeelde ervaringen online aan te bieden dit jaar? 

Als je als bakkerij je producten online verkoopt, breid je aanbod dan uit met baksets voor je populairste koekjes of je pepernotenrecepten. Families kunnen die sets bestellen en thuis via videoverbinding samen bakken. Zo eet de hele familie exact dezelfde versgebakken koekjes.  

Voor welke producten werkt dit?

  • Voedsel en catering. Als je cateringbedrijf dit jaar minder bestellingen heeft door afgezegde kerstborrels en bedrijfsfeesten, bied je diensten dan aan particulieren aan. Als je meer investeert in het bezorgen van maaltijden, kun je families op verschillende adressen toch hetzelfde kerstmenu serveren. Een online proeverij met producten uit je webshop werkt natuurlijk ook fantastisch.
  • Doe het zelf projecten en knutselactiviteiten. Nu zoveel andere hobbies even niet kunnen, is doe-het-zelven ineens big business. Verkoop je knutselmaterialen online, dan heb je alle producten al in huis om doehetzelf-sets of knutselpakketten samen te stellen. Denk aan knutselprojecten die kinderen samen of met hun (groot)ouders kunnen doen, ook als ze over meerdere adressen verspreid zijn. In een video op je website kun je alle stappen precies laten zien.
  • Online spellen, quizzes en uitdagingen. De kolonel… In de balzaal… Met de… kandelaar? Een spel of raadsel kun je prima samen spelen in een videogesprek. Wil je iets bijzonders aanbieden, dan kun je quizzen of uitdagingen aan je shop toevoegen. 

Hoe begin je?

  • Voorkom bottlenecks. Zorg dat je dezelfde ervaring aan veel klanten kunt bieden. Bied bijvoorbeeld een livestream voor je online proeverij op waar meerdere klanten naar kunnen kijken. Als je zelf tijdens de feestdagen liever niet werkt, kun je ook video’s op je website zetten waarin je klanten door je ervaring leidt.
  • Zorg dat je producten kunt bezorgen. De post heeft het altijd al druk tijdens de feestdagen. Dit jaar zal het nog drukker zijn, met veel meer bestellingen. Werk dus de bezorgtijden in je shop bij en onderzoek alternatieven voor de standaard bezorgdienst, zoals een ophaalpunt voor klanten uit de buurt.
  • Bied de volledige ervaring. Bied je bijvoorbeeld een online theeceremonie of wijnproeverij aan, neem daar dan ook wat snacks bij op die goed bij de smaak en het aroma van de thee of wijn passen. Daarvoor kun je ook best samenwerken met andere ondernemers. Zo kunnen jullie meer afrekenen en klanten zijn graag bereid om iets meer uit te geven voor iets bijzonders. Zeker tijdens de feestdagen!

3. Verkoop knusse producten aan thuisblijvers en introverte mensen

Voor de meesten van ons zijn de feestdagen een tijd die we met familie doorbrengen, met warme chocolademelk, pepernoten en jeugdherinneringen. Anderen brengen diezelfde dagen liever thuis alleen door, zonder mensen om zich heen. Introverte mensen zijn blij als ze dit jaar niet met een grote groep aan tafel hoeven. En stelletjes zijn misschien net zo blij om alle werkstress samen achter zich te laten zonder schoonouders en verre verwanten. 

Wat hebben die mensen nodig om het thuis gezellig te maken? Ze willen dat het er thuis feestelijk uitziet, willen voldoende snacks en lekkers in de buurt hebben en een drankje daarbij mag ook best. 

Voor welke producten werkt dit?

  • Kerstkaarten. Klanten die hun familie niet kunnen of willen bezoeken, willen nog steeds de beste wensen sturen. Als ontwerper, illustrator of kunstenaar kun je bijzondere kerstkaarten aanbieden. Verkoop je in je shop kaarten van meerdere makers, overweeg dan ook om de verkoop nog wat extra te stimuleren met een donatie voor elke verkochte kaart. Daar wordt iedereen blij van.
  • Adventkalenders. Die hoeven niet eens vol goedkope chocola te zitten! Verkoop je veel variaties van kleine producten? Dan is een adventkalender een leuk cadeau waardoor klanten veel van je producten leren kennen. Denk aan thee, koekjes, makeup, tekeningen, spreuken…
  • Versieringen. Thuis of via een videogesprek, het wordt misschien wat lastiger om in de kerststemming te komen dit jaar. Dan zijn de versieringen thuis dus extra belangrijk. Zeker voor mensen die normaal weinig versieren omdat ze altijd familie bezoeken. Zet de versieringen dus vooraan in je webshop met een eigen categorie en geef er aandacht aan in je marketing. Vooral als je iets ander te bieden hebt dan de standaard versieringen die mensen overal kunnen kopen. 
  • Catering en horeca. Maak mensen blij dit jaar geen kerstdiner in een restaurant kunnen eten. Breng het kerstmenu naar ze toe. Maak voor elk gerecht een product in je shop, stel het bezorgen in en je bent klaar voor de bestellingen!
  • Kookcursussen en creatieve workshops. Wie zijn kerstdiner liever zelf maakt, wil er dit jaar thuis iets bijzonders van maken. Als kookschool of restaurant kun je maaltijdpakketten aanbieden met ingrediënten van restaurantkwaliteit. Zet de recepten op je website als tekst, fotoserie, video of link naar een livestream. Zo hou jij omzet, hebben je klanten een mooie herinnering en he je toch zelf vrij met kerst.
  • Wellnessproducten als badzout of massage-olie. Help je klanten om hun huis in een feestelijke wellness-spa te veranderen en je hebt er meteen een paar fans bij! Meer mensen hebben op het moment stress en rugklachten, dus met een nadruk op wellness en ontspanning help je mensen ontstressen tijdens de feestdagen. 
  • Alles wat warm, wollig of knuffelbaar is. Sokken, truien handschoenen, dekens… Als het bijdraagt aan een warm en knus gevoel, is het perfect voor klanten die vanwege corona hun feestdagen thuis doorbrengen.
  • Boeken en entertainment. Zonder familieverplichtingen met kerst is er ineens tijd om een boek te lezen, samen met een film op de bank te kruipen of je favoriete bordspel af te stoffen. Heb je producten in die categorie? Mooi moment om ze onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld met gerichte Facebook advertenties. 

Hoe begin je?

  • Visualiseer de ervaring op social media. Iemand die, opgekruld in een luie stoel, bij een haardvuur een boek leest en kerstversieringen op de achtergrond. Of een schuimbad met kaarsen en een glas wijn. Gebruik in je marketing foto’s die niet alleen je product laten zien, maar de volledige ervaring. Die zijn perfect voor visuele social media als Pinterest of Instagram. Schrijf er een paar regels tekst over de feestdagen bij en een link naar je webshop. 
  • Herinner je klanten eraan zichzelf iets te gunnen. Of je nou kerst viert of gewoon van de hele kerststemming geniet, de feestdagen zijn speciaal voor iedereen. De thuisblijvers willen daar extra van genieten door zichzelf iets bijzonders te gunnen. Verkoop je dus exclusieve of handgemaakte producten, laat iedereen dan weten dat je iets te beiden hebt wat ze niet in de supermarkt of de grote ketens kunnen kopen.
  • Geef producten extra aandacht met speciale categorieën. Wat dacht je van “Kerstmis voor thuisblijvers”? Of “Schoencadeautjes onder €5”? Verkoop je boeken of spellen, werk dan na Sinterklaas je categorie bij, zodat het tweede deel van een boekenreeks of de uitbreiding van een spel meer aandacht krijgt. Zeker als die producten tijdens Sinterklaas goed verkochten. 

Hoe bereid jij je webshop erop voor om ook tijdens corona feestdagen vol vertrouwen tegemoet te zien? Volg ons op Instagram voor meer tips en deel je plannen!

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-webshop

Jimdo Webshop