Zo werk je met Instagram-statistieken

Er zijn maar weinig dingen die zoveel voldoening geven als zien dat wat je doet ook echt werkt. Je voelt het als je op Instagram statistieken ziet met groeiende aantallen volgers en interacties. Dat motiveert! En met de cijfers voor je Instagram bedrijfsprofiel kun je ook nagaan waarom sommige posts het beter doen dan andere. Zo kun je je strategie aanscherpen en nog meer bereik krijgen.

 

Je kunt op Instagram statistieken bekijken als je een bedrijfsprofiel gebruikt. Dat kost niks. In deel 1 van deze serie lieten we al zien hoe je zo’n profiel maakt.

 

Klinkt het als veel werk om cijfers te analyseren? Dat is het niet, hoor! Instagram-statistieken zijn simpel te begrijpen en voor elk cijfer is er een korte uitleg wat het nou precies betekent. Dus zelfs als je nog nooit eerder naar statistieken hebt gekeken, kun je de cijfers meteen inzetten.

Instagram: uitleg over de statistieken

Er zijn drie categorieën in je bedrijfsprofiel:

  • Statistieken in je profiel
  • Statistieken in je posts
  • Statistieken in je Stories

Die cijfers vind je op verschillende plekken in je profiel. Hier is een korte uitleg waar je elke soort statistieken vindt en hoe je die cijfers kunt gebruiken.

1. Uitleg statistieken in je profiel

De tab Activiteit laat de interactie met je profiel zien. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel nieuwe bezoekers je had en of ze hebben geklikt op je link of contactinformatie. Deze sectie laat ook het totale bereik en het totaal aantal weergaves voor de week zien, vergeleken met een eerdere periode. Die cijfers zijn nuttig als je wilt zien of er groei zit in de activiteit, als je bijvoorbeeld een wedstrijd of een promotie deelt.

De tab Inhoud laat zien hoe je posts, Stories en promoties het doen en vergelijkt ze met elkaar. Als je klikt op “Alles bekijken” kun je filteren op het type posts, een bepaalde periode of specifieke cijfers als commentaren, totale interactie, volgers, etc. Dat helpt je om te herkennen welke posts het beste werken en waarom die het zo goed doen. Die informatie kun je dan weer gebruiken voor je volgende posts.

De tab Doelgroep geeft je inzicht in de volgers die je bereikt. Je ziet er bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en locatie. Als je een lokaal bedrijf hebt en je wilt een specifieke leeftijdsgroep bereiken, dan kun je hier goed herkennen of je account de juiste volgers aantrekt. Als je weet wanneer je volgers het meest actief zijn, kun je je posts slim plannen om zoveel mogelijk van je volgers te bereiken.

2. Uitleg statistieken in je posts

Je kunt de cijfers voor elke post bekijken als je onder de post op “Statistieken bekijken” klikt. Dit is een soort tweetrapsraket: je ziet eerst een korte samenvatting. Swipe je naar rechts, dan zie je de gegevens in meer detail.

Hier zie je het aantal likes en commentaren en ook hoe vaak de post is gedeeld of opgeslagen. Die laatste twee zijn vooral interessant omdat ze laten zien of mensen je post interessant genoeg vonden om later nog eens te bekijken of met anderen te delen.

Behalve de cijfers voor de post zie je hier ook hoeveel nieuwe accounts de posts heeft bereikt en hoe je die hebt bereikt. Handig, want als je ziet welke hashtags nieuwe mensen naar je account brengen, kun je die hashtags vaker gebruiken om meer volgers te verzamelen.

3. Uitleg statistieken in je Stories

Je ziet wie een Story bekeken heeft als je een Story selecteert en naar boven swipet. Naast het aantal mensen vind je de tab voor statistieken. Daar zie je de interacties — hoeveel mensen een antwoord stuurden, hoeveel er stickers hebben gekozen, etc.

Als je ziet dat veel mensen weer weggaan zonder iets te doen, is het misschien tijd om na te denken over nieuwe inhoud waar bezoekers meer op reageren. Komen ze juist vaak terug, dan weet je dat je een goede stijl gevonden hebt.

Je kunt de uitgebreide uitleg voor iedere statistiek vinden in de online hulp van Instagram.

Hoeveel gebruikers heeft Instagram?

Instagram meldt zelf dat het op het moment meer dan 1 miljard gebruikers heeft. Dat is al sinds juni 2018 zo, dus intussen zijn dat er dus waarschijnlijk veel meer! Samen posten die al die mensen elke dag meer dan 500 miljoen Stories.

Infographic: Instagram's Rise to 1 Billion | Statista

Volgens cijfers van Statista hebben in Nederland 6,2 miljoen mensen Instagram. Dat zijn vooral de 15 tot 19 jarigen, met daarna de 20 tot 39 jarigen. Daar zitten waarschijnlijk je (toekomstige) klanten dus ook tussen.

Wat is de beste tijd om om te posten op Instagram?

Onderzoeken laten een gemiddelde beste tijd voor Nederland zien, maar wat voor jou het beste werkt, kun je beter bekijken in de statistieken voor je eigen bedrijfsaccount.

Beste tijd voor Instagram-posts in Nederland

Voor heel Nederland hebben verschillende social media monitoringsystemen de beste tijd voor een Instagram-post onderzocht. De precieze resultaten verschillen, maar sommige dingen komen overal terug:

  • Woensdag en donderdag zijn de beste dagen voor Instagram-posts. Ze krijgen dan de meeste likes en interactie.
  • In het weekend en op maandagen krijg je juist de minste likes en interactie.
  • Posts rond 10:00 en 22:00 krijgen de meeste likes.
  • Posts rond 20:00 krijgen de meeste interactie.

De beste tijd in Nederland is dan dus woensdagavond tussen 20:00 en 22:00.

Vind de beste tijd voor posts op jouw Instagram-bedrijfsaccount

Het is wel goed om te kijken of dat tijdstip voor posts op je eigen bedrijfsaccount ook zo is. Als jouw volgers toevallig allemaal tijdens de lunch op Instagram zitten, is dat een veel beter moment om te posten.

Kijk dus in de statistieken voor je Likes, Interactie en Stories om te zien wanneer jouw volgers online zijn en hoe ze verschillen van het landelijk gemiddelde.

  • Kies in je Statistieken voor Doelgroep
  • Scroll omlaag en kies Volgers
  • Bekijk de gegevens bij Uur en Dagen

Je ziet dan op welke tijden en welke dagen jouw volgers het meest actief zijn. Dat kan per dag verschillen en hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn als de landelijke trend.

Wil je dat we je project bespreken op Instagram? We zien jullie websites en Instagram-accounts graag en bespreken ze graag in onze nieuwsbrief en social media. Volg ons op Instagram en tag ons in je berichten en Stories om kans te maken!

De cijfers en statistieken kunnen overkomen als het saaie gedeelte van je Instagram-account. Inhoud bedenken en mooie foto’s voor Instagram maken is creatief werk en vaak veel spannender. Toch zijn die statistieken wel heel nuttig! Je kunt er herkennen wat je al goed doet en welke creatieve inhoud voor je volgers werkt.

Dat geeft je dus een boel richting en inspiratie voor nieuwe inhoud. Creatief werken is leuk. Creatief werken en weten dat je bedrijf er iets aan heeft is nog veel leuker! Dus duik in je cijfers en doe ideeën op voor nieuwe experimenten, series, Stories en andere mooie dingen die je je volgers kunt laten zien.