Zo gebruik je je website om een band op te bouwen met je klanten

Zo gebruik je je website om een band op te bouwen met je klanten

Als ondernemer wil je een goede relatie opbouwen met je klanten. Die klanten geven je bedrijf een stevige basis. Het is immers veel moeilijker om een nieuwe klant aan te trekken dan om een bestaande klant tevreden te houden. Tevreden klanten praten over je en raden je aan bij hun vrienden en kennissen. Ze komen terug naar je bedrijf en kopen nog een keer van je. 

Een klantrelatie is als elke andere relatie: goede communicatie is de sleutel. Dat betekent belangrijke informatie delen met mensen die geïnteresseerd zijn. Het betekent ook beschikbaar zijn als de klant iets met je wil delen.

Je website is een van de eerste plekken waar je klant contact met je zoekt. Het is de plek waar je kunt beginnen met het opbouwen van de relatie en waar je de communicatie heel makkelijk kunt maken voor je klanten. In dit artikel stomen we je klaar voor sterke klantrelaties, uiteraard zonder je werkdruk te verhogen.

Verlaag de drempel voor klantencontact

Klantcontact is een gebied waarop kleine bedrijven zich echt kunnen onderscheiden. Automatische antwoordapparaten of ingewikkelde contactformulieren heb je niet nodig. Wat je bezoekers willen is een eenvoudige manier om in contact te komen. Niet met een robot, maar met een echt iemand die echt weet waar hij het over heeft. Daarom hebben we een WhatsApp-knop in Jimdo geïntegreerd. 

Met meer dan 2 miljard actieve gebruikers is WhatsApp het grootste berichtenplatform ter wereld. Als ondernemer kun je je klanten via WhatsApp met je laten communiceren. Voor eenvoudige één op één chatgesprekken hoeven je klanten zich nergens voor aan te melden. En jij kunt je concentreren op je gewone taken als ondernemer. Zorg er wel voor dat je je telefoon in de buurt hebt, voor het geval er berichten binnenkomen. 

Zo stel je de WhatsApp-knop in bij Jimdo

  1. Open je Contacten op je dashboard
  2. Selecteer de WhatsApp-widget
  3. Vul je telefoonnummer in en vergeet niet het landnummer toe te voegen
  4. Klik op WhatsApp toevoegen

Wat je klanten zien

Er verschijnt een kleine WhatsApp-widget rechts onderaan je website, zodat je klanten een WhatsApp-chat met je kunnen starten.

 Een WhatsApp-knop onderaan een Jimdo-website
Een WhatsApp-knop onderaan een Jimdo-website

Wil je niet dat de WhatsApp-widget prominent in beeld verschijnt, dan kun je een WhatsApp-symbool aan je navigatie toevoegen.

Echt contact via social media 

De beste klanten zijn klanten die blijven terugkomen. Ze weten wat er in je bedrijf gebeurt, en ze willen je nieuwste producten zodra je ze binnen hebt. Hoe weten ze dat? Wel, misschien heb je over je producttests op LinkedIn gepost. Misschien heb je een unboxing video op Instagram gezet of heb je je enthousiasme over je nieuwste product op Twitter gedeeld. 

Trouwe klanten zijn meestal ook geweldige volgers. Ze krijgen nuttige of vermakelijke informatie over een bedrijf waar ze fan van zijn. En jij krijgt de kans om een van deze merkambassadeurs echt blij te maken. 

Daarom is het verzamelen van volgers zo handig voor ondernemers. Lever je goed werk, dan raden je klanten graag bij iedereen aan. Zorg er dus voor dat je je social media kanalen op je website deelt. 

Zo doe je het met Jimdo

Je kunt je social media toevoegen aan je navigatie als een subtiele manier om je profielen te delen.

  1. Open je website editor ga met je muis naar de linkerkant van je navigatie
  2. Kies Elementen tonen
  3. Klik op het logo van het platform dat je wilt toevoegen
  4. Klik op het symbool in je navigatie
  5. Vul de URL van je pagina of profiel in
  6. Publiceer je website

Daarnaast kun je Smart Apps gebruiken om je posts op Instagram, TikTok, Facebook, Pinterest of Twitter ook op je website te laten zien.

  1. Open je website editor en kies Blok toevoegen
  2. Selecteer een Smart Apps-blok
  3. Selecteer het platform waarvan je je posts wilt delen
  4. Vul de URL van je pagina of profiel in
  5. Publiceer je website

Als je je aanwezigheid op social media naar een hoger niveau wilt tillen, kijk dan eens naar onze integratie van Facebook en Instagram. Hiermee kun je heel makkelijk op deze platforms adverteren en bij nog meer potentiële klanten opvallen. Je vindt de integratiefunctie op je dashboard onder Marketing.

Wat je klanten zien

Je profielen verschijnen als logo’s in je navigatie. 

Navigatie met links naar social media profielen

Of je kunt Smart Apps gebruiken om inhoud van social media op je website in te sluiten. 

Integratie van een Instragram-post op een Jimdo-website

Verzamel marketingtoestemming voor je het nodig hebt

Heb je groot nieuws, maar nog geen volgers op social media? Dan wil je waarschijnlijk een nieuwsbrief sturen naar al die honderden mensen die in de loop van de jaren contact met je bedrijf hebben gehad. Maar… hoeveel van die mensen hebben toestemming gegeven om je nieuwsbrief te ontvangen?

Het is iets wat veel ondernemers over het hoofd zien: als je veel mensen via nieuwsbrieven wilt bereiken, heb je hun toestemming voor marketing nodig. Het beste moment om te beginnen met het krijgen van die toestemming en het opbouwen van je mailinglijst is lang voordat je marketingnieuwsbrieven wilt gaan versturen.

Die toestemming is niet alleen nodig voor nieuwsbrieven die je aan veel ontvangers stuurt. Ook als je een marketingmail naar slechts één persoon wilt sturen, heb je waarschijnlijk al toestemming nodig.

Met Jimdo’s Contacten kunnen mensen met wie je al contact hebt zelf aangeven of ze je nieuwsbrief willen ontvangen: na het activeren van de Contactenlijst wordt een selectievakje aan je contactformulier toegevoegd. Dus telkens als mensen je schrijven, kunnen ze het vakje aankruisen en zichzelf meteen aan je nieuwsbrieflijst toevoegen. Het is een kleine moeite om deze functie in te schakelen, maar de beloning is groot! 

Zo verzamel je marketingtoestemming met Jimdo

Voor websites zijn de Contacten beschikbaar voor GROW-pakketten en hoger. Voor webshops is de functie beschikbaar met een Business-pakket of hoger.

  1. Open de Contacten in je dashboard
  2. Selecteer de Contacten
  3. Zet Marketingtoestemming aan

Wat je klanten zien

Bezoekers kunnen een vinkje zetten als ze je contactformulier.

Een contactformulier met een vinkje voor marketingtoestemming

Laat klanten je professionele menselijke kant zien

Een van je unieke verkoopargumenten als ondernemer is dat je een klein bedrijf bent. Je klanten hoeven hun weg niet te vinden in een doolhof van bedrijfscommunicatie. Ze hoeven niet te proberen met robots te praten, maar weten dat er aan de andere kant van de lijn iemand zit die echt naar ze luistert. Zorg ervoor dat je toon die menselijke kant weerspiegelt. 

Klanten verwachten natuurlijk wel dat je professioneel bent. Ze willen dat je met kennis van zaken reageert en problemen oplost als dat nodig is. Over het algemeen is het goed om het gesprek te beginnen met een warme, vriendelijke toon en over te gaan op de feiten terwijl je vragen beantwoordt. Als de zaak is opgehelderd, kun je het gesprek weer op een prettige en persoonlijke toon beëindigen. 

De sleutel tot een goede relatie met je klanten is een balans tussen de vriendelijke en benaderbare mens en de kundige professional. Het laat je klanten zien dat hun problemen belangrijk voor je zijn en je je klanten serieus neemt.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.