Hoe schrijf je een slogan die blijft hangen?

Goede personages in sitcoms hebben een catchphrase, goede bedrijven hebben slogans. Het gaat altijd om een korte zin die alles uitdrukt wat je moet weten. Een goede slogan zegt wat, blijft hangen en vat precies samen waar het bij een bedrijf om draait.

Zo schrijf je als ondernemer een goede slogan voor je bedrijf.

Wat is een slogan?

Een slogan of slagzin is een korte regel tekst die de kern van een bedrijf samenvat.

Waarom is dat nuttig?

Een slogan helpt klanten om je bedrijf te herkennen en maakt duidelijk wat ze van je kunnen verwachten. Je slogan blijft in hun hoofd zitten, net als je bedrijf.

Bedrijven gebruiken zulke slagzinnen om hun imago te beïnvloeden, door de slogan altijd te gebruiken bij hun logo en bedrijfsnaam. Voor de klant hoort de belofte uit de slogan vanzelf bij het bedrijf.

Heeft mijn kleine bedrijf een slogan nodig?

Als je een eigen bedrijf hebt, helpt een pakkende slogan om mensen meteen een goede eerste indruk te geven. Gebruik je slogan consequent in je communicatie en klanten verbinden je slogan vanzelf met je bedrijf. Zo herkennen ze je bedrijf overal.

Zo schrijf je een pakkende slogan

Begin met een lange lijst van mogelijke slogans. Goede, slechte, vreselijke, schrijf ze allemaal op! Je weet nooit waar een briljant idee vandaan komt.

  • Hou het kort. Gebruik 4 tot 6 woorden.
  • Toon karakter. Benoem wat je bedrijf uniek maakt.
  • Zorg dat hij plakt. Herinneren mensen zich deze slogan over een paar dagen?
  • Doe een belofte. Wek vertrouwen met een belofte die je kunt waarmaken.
  • Gebruik positieve taal. Vertel mensen wat je doet, niet wat je niet doet.
  • Gebruik pakkende taal. Rijm of alliteratie blijft beter hangen.
  • Schep een beetje op. Een goede slogan laat de ambitie van je bedrijf zien.

Kies dan een paar goede kandidaten uit je lijst om ze verder te testen.

Wat maakt slogans slecht?

Er zijn veel artikelen online met de slechtste slogans van bedrijven. Er is zelfs een jaarlijkse verkiezing! Dat is niet alleen leuk om te lezen, je kunt er ook wat van leren.

Voorkom deze fouten in je slogan:

  • Sinterklaasrijm. Een rijmende slogan is makkelijker te onthouden. Dat rijm moet wel de kern van je slogan ondersteunen. Geforceerd rijmen staat juist onprofessioneel.
  • Teveel beloven. Grote beloftes laten ambitie zien. Maar als iedereen meteen begrijpt dat je die beloftes nooit kunt waarmaken, nemen klanten je niet serieus.
  • Vaagheid. Een onduidelijke, vage slogan is saai en inspireert niemand. Kies woorden die wat uitdrukken en maak een statement over je bedrijf.
  • Beledigen. Veel slechte slogans uit de lijsten vinden we tegenwoordig sexistisch of racistisch. Als je nu zo’n slogan gebruikt verpest je meteen de reputatie van je bedrijf.

Is een controversiële slogan een goed idee?

Er is altijd al discussie geweest over controverse in marketing. Een controversiële slogan laat mensen praten over je slogan en dus over je bedrijf. Maar, zo’n slogan kan ook klanten afschrikken. Gebruik alleen een controversiële slogan als je er 100% achter kunt staan.

Test je slogan vooraf

  • Spreek je slogan hardop uit. Rolt die goed van de tong?
  • Google je slogan om te controleren of niemand hem gebruikt of geregistreerd heeft
  • Vraag feedback van mensen die je bedrijf niet kennen
  • Vraag mensen om te bedenken hoe je slogan beledigend kan zijn
  • Vraag vrienden na een paar dagen om je slogan op te zeggen. Herinneren ze zich de precieze formulering?
  • Vraag bestaande klanten of ze de slogan natuurlijk bij je bedrijf vinden passen

Neem de tijd om je slogan goed te testen. Als je hem eenmaal gebruikt, is het moeilijk om een slogan nog te veranderen.

Waar gebruik je je slogan?

Zet je slogan overal waar klanten hem kunnen zien. Bijvoorbeeld:

Wil je dat klanten je bedrijf nooit meer vergeten? Combineer je nieuwe slogan dan altijd met een goed bedrijfslogo.