Heb ik een website nodig als ZZP’er?


Tegenwoordig kun je voor zo ongeveer alles een website maken – voor crowdfundingcampagnes tot hamsterfansites. Maar om de een of andere reden lijken veel eenmanszaken te aarzelen online te gaan, ook al bestaan websites al 25 jaar!

In onderzoeken geven veel ondernemers aan dat ze de vaardigheden, de tijd of het geld niet hebben om een bedrijfswebsite te bouwen. Maar een verrassend aantal zegt dat hun bedrijf geen website nodig heeft, omdat het niet nodig is in de branche, of omdat ze gebruik maken van social media.

Gelukkig verandert dat idee en groeit het aantal eenmanszaken met een professionele website snel. Zeker nu het coronavirus persoonlijk zaken doen lastiger maakt. Onderzoek laat zien dat 29% van de kleine ondernemers in 2020 van plan zijn om voor het eerst een eigen website te gebruiken. Ben jij een van die ondernemers?

In deze blogpost duiken we in een aantal specifieke redenen waarom je eenmanszaak wél een eigen website zou moeten hebben. Ben je zelf een ondernemer die zich afvraagt of een website wel nodig is, lees dan zeker verder! 

Klanten verwachten dat bedrijven professionele websites hebben

Meer dan ooit verwachten je klanten dat ze online informatie over je bedrijf kunnen vinden. Sterker nog, de meeste consumenten doen online onderzoek voor ze iets kopen, zelfs als ze iets willen kopen bij de winkel om de hoek. Als je geen website hebt, straal je toch een beetje uit dat je bedrijf in de middeleeuwen is blijven hangen, of dat je geen interesse in nieuwe klanten hebt. En dat zijn waarschijnlijk niet de boodschappen die je hoopt uit te stralen!

Je hebt zelf controle over informatie en branding:

Recensies en reacties van klanten zijn geweldig, maar zou jij niet degene moeten zijn die bepaalt welke informatie over je bedrijf je aan de wereld presenteert? Een website voor je bedrijf is het online visitekaartje van je bedrijf, zodat je niet afhankelijk hoeft te zijn van anderen die namens jou spreken. En je kunt je visitekaartje precies zo vormgeven als je wilt, met je eigen logo, en de kleuren en lettertypes van je merk. 

Een website helpt je reputatie en betrouwbaarheid

Consumenten zijn er tegenwoordig behoorlijk handig in om online onderzoek te doen. 75% van de consumenten beoordeelt jouw geloofwaardigheid zelfs puur op je webdesign. Daarom is het dus zo belangrijk dat je een moderne, up-to-date website hebt, met een eigen domein dat betrouwbaarheid uitstraalt. Een website laat ook zien dat je gewoon open bent en dat klanten gewoon bij je terecht kunnen in deze onzekere tijd.

Je kunt producten online verkopen

Online winkelen werd al steeds populairder, zelfs voordat iedereen door COVID-19 thuis kwam te zitten. Verwacht wordt dat deze trend zich blijft doorzetten, ook als bedrijven weer open gaan voor hun klanten. Dus zelfs als je jezelf niet ziet als een ‘online bedrijf’, kun je nog steeds een webshop gebruiken om je offline bedrijf draaiende te houden. Een webshop kan je helpen je inkomen aan te vullen als je tijdelijk je fysieke deuren dicht moet houden. Je kunt via je webshop ook nieuwe klanten aantrekken die jou en je producten nu veel beter kunnen vinden via Google en andere zoekmachines. Ook handig: als je je niet bezig wilt hoeven houden met allerlei verzendopties, kun je gewoon Jimdo’s optie voor zelf ophalen gebruiken. Je klanten kunnen je producten dan online bestellen en vervolgens zelf bij je fysieke winkel ophalen. 

Een website is veel betaalbaarder dan traditionele advertenties

Veel kleine bedrijven vertrouwen op advertenties in telefoongidsen en databases om hun naamsbekendheid te vergroten. Maar is het echt de beste besteding van je geld om het te steken in een steeds kleiner en steeds duurder wordende telefoongids, zeker als je juist kosten wilt besparen? Het  wordt elk jaar goedkoper om een website te maken en websites hebben een veel breder bereik dan traditionele advertenties.

Een website is makkelijker bij te houden

Als je jaren geleden wel eens geprobeerd hebt een website te maken heb je wellicht wat nare herinneringen aan de hele ervaring overgehouden. Het kostte een ontwikkelaar waarschijnlijk weken of zelfs maanden om je site te bouwen, en vervolgens kon je niets zelf aanpassen. Simpele dingen zoals het bijwerken van je webshop konden uren duren, dus vaak was je site niet up-to-date. Om nog te zwijgen van het aanpassen van kleuren of uploaden van foto’s!

Het verschil met vandaag de dag kon niet groter zijn. Bij Jimdo hoef je alleen maar in te loggen op je website en het gedeelte dat je wilt aanpassen aan te klikken. Je kunt tekst bewerken, foto’s toevoegen of delen van je design veranderen. Het is zo makkelijk om je website te bewerken dat je het zelfs op je telefoon kunt doen. Gebruik je Bedrijfsvermeldingen, dan hoef je de info op je website maar één keer bij te werken en alles verschijnt automatisch correct op platforms als Google, Facebook en meer.

Je kunt nieuwe klanten bij jou om de hoek vinden

Een website is er niet alleen om je aan klanten over de hele wereld te helpen. Sterker nog, je website is een onmisbare tool om klanten uit je eigen buurt te vinden. Bijna de helft (46%) van alle zoekopdrachten in Google wordt ingevoerd door mensen die iets bij hen in de buurt zoeken. Dat geldt zeker voor mensen die onderweg zijn en op hun telefoon zoeken naar een winkel, restaurant of andere dienst. Heb je geen eigen website, dan mis je een kans om de aandacht van deze bezoekers te trekken als ze door je straat lopen

Heeft mijn bedrijf een website nodig als ik al op social media actief ben?

Ja! Misschien heb je al een Facebook-pagina en een aantal goede recensies op verschillende social media. Dat is natuurlijk geweldig. Veel ondernemers denken dat het genoeg is om profielen op social media te hebben voor hun bedrijf.

Maar er zitten wat haken en ogen aan deze strategie. Om te beginnen ben je zo altijd afhankelijk van het platform dat je hebt gekozen. Algoritmes veranderen, regels veranderen en wat vandaag goed werkt, doet dat over een paar weken misschien niet meer (zoals veel bedrijven de afgelopen tijd op Facebook hebben gemerkt).

Heb je echter een eigen website, dan is deze van jou. Dan ben jij de baas over de content en de boodschap. Een van de redenen om je bedrijf te beginnen was waarschijnlijk dat je dan niet meer naar andermans regels hoefde te luisteren, dus waarom zou je moeten doen wat een socialmediaplatform je zegt dat je moet doen?

Trends veranderen bovendien ook. Als je klanten vandaag op Instagram zitten, gaan ze misschien morgen naar een nieuw platform. Terwijl mensen van platform naar platform gaan is jouw website een anker. Aan welk platform je klanten ook de voorkeur geven, ze kunnen jouw website altijd op dezelfde plek vinden, voor iedereen beschikbaar.

Conclusie: elk bedrijf heeft een website nodig

Er is dus heel veel te zeggen voor een eigen website. Bijna alle ondernemers die meededen aan onderzoek gaven aan dat ze voor het einde van het jaar een eigen site wilden hebben. Geldt dat ook voor jou? Maak dat plan werkelijkheid door je meteen aan te melden voor een gratis Jimdo-website en ontdek zelf hoe makkelijk het is! 

Maggie Biroscak
Maggie is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Eerder werkte ze als redacteur bij organisaties voor duurzaam zaken doen, milieu en verschillende steden. Als ze geen komma’s controleert, is ze meestal aan het koken of kamperen.