8 tips voor (bijna) gratis marketing

In je eigen bedrijf is ‘Head of marketing’ een van de vele verschillende rollen die je hebt. Daar heb je geen jaren ervaring of een enorm budget voor nodig. Hier zijn zes tips om (bijna) gratis je bedrijf te promoten!

1. Bied je bedrijf aan als case study

Je gebruikt misschien zelf al case studies om je bedrijf te promoten. Heb je ook overwogen om het onderwerp te zijn van case studies van anderen?

In een case study laat een bedrijf zien hoe het een klant heeft geholpen. Een case study is vergelijkbaar met een testimonial of een online review, maar vertelt het verhaal van de klant in meer detail. Bedrijven gebruiken ze om te laten zien hoe hun product of dienst een verschil heeft gemaakt.

Bedrijven laten natuurlijk graag succesverhalen zien. Als je met je bedrijf het onderwerp bent van zo’n succesverhaal, kom je onder de aandacht van een heel nieuw publiek. Je krijgt gratis publiciteit en het bedrijf dat over jou schrijft krijgt een mooie aanbeveling. Dat noemen we nou een win-win!

Denk groot: welke producten en diensten gebruik je die interessant zijn om je bedrijf aan te verbinden?

Als makelaar kun je bijvoorbeeld een bank of aannemer aanschrijven en een case study voorstellen. Heb je net je groeiende softwarebedrijf naar een cloudaanbieder verplaatst, dan zijn je positieve ervaringen misschien een mooi onderwerp voor hun case study.

Licht deze onderdelen toe in je pitch voor een case study:

  • Hoe helpt het product van dit bedrijf jou voor je eigen bedrijf?
  • Hoe helpt je verhaal het bedrijf om meer klanten zoals jij te krijgen?

2. Maak een gratis website

Je website is een interactief visitekaartje. Je vertelt er aan de rest van de wereld wie je bent en wat je doet — zo vinden je klanten alles wat ze nodig hebben georganiseerd bij elkaar. Een gratis website is in 3 minuten klaar om te gebruiken. Dat lukt dan meestal weer niet bij visitekaartjes.

Ook als je je bedrijf al op Google Mijn Bedrijf en social media laat zien, heb je veel voordeel van een eigen website.

Hoe krijg je meer publiciteit door een website?

Een website is goedkoper dan traditioneel adverteren. Heb je weleens een advertentie in een lokale krant of een glossy tijdschrift gezet? Voor de meeste kleine bedrijven is het niet haalbaar om dat regelmatig te betalen. Een website kun je gratis maken en gebruiken om aandacht te krijgen van klanten wereldwijd.

Klanten doen online onderzoek naar producten en bedrijven voor ze iets kopen. Met een professionele website valt je bedrijf op en heb je zelf de regie over de uitstraling van je merk. Presenteer je bedrijf met de passende kleuren uit je huisstijl en een professioneel bedrijfslogo.

We weten nog wel een paar meer redenen waarom elke zzp’er een website nodig heeft.

3. Maak je logo zelf

Je logo is de profielfoto voor je bedrijf. In een blik zien je klanten de uitstraling van je bedrijf.

Veel potentiële klanten kiezen in de eerste seconde al of het past, gebaseerd op de kleuren, stijl en uitstraling van je logo. Zeker naast de logo’s van concurrenten kan die ene seconde het verschil maken. Een passend logo is dus belangrijk en meer dan alleen wat versiering!

Met simpele beeldbewerkingsprogramma’s of Jimdo’s gratis Logo Creator kun je je logo makkelijk zelf maken. Daar heb je als startende ondernemer dus niet meteen een dure onterwerper voor nodig. Probeer maar!

Ontwerp het logo waar je bedrijf mee opvalt.

4. Zet je bedrijf op Google Mijn Bedrijf

Het gaat snel, het is makkelijk en het is gratis. Toch hebben veel ondernemers hun bedrijf nog niet op Google Mijn Bedrijf gezet. Dat is een gemiste kans. Via Google Mijn Bedrijf zien klanten je bedrijf met informatie op Google Maps.

Als je je vermelding hebt aangemaakt, neem dan een moment om je hele profiel in te vullen. Als je je gegevens regelmatig bijwerkt, kunnen klanten je bedrijf makkelijk vinden en contact met je opnemen.

Hier leggen we uit hoe je een vermelding maakt op Google Mijn Bedrijf, met een paar bijzonder handige tips om het meest uit je vermelding te halen.

5. Word bekend als expert

Als ondernemer ben je normaal gesproken ook een expert in je eigen vakgebied. Of het nou om notuleren of notarissen, zitbanken of investeringsbanken gaat, er zijn mensen die jouw expertise nodig hebben. Journalisten hebben vaak experts nodig voor inhoudelijke reacties op het nieuws; die reacties geven een artikel meer balans, diepgang en geloofwaardigheid.

Citaten in zulke artikelen of televisiefragmenten laten ook aan de lezers zien dat je een expert bent die door anderen serieus wordt genomen. Gebruik daarbij naast bijvoorbeeld LinkedIn ook je website als cv: zorg dat journalisten er kunnen herkennen dat je weet waar je het over hebt.

Hoe neem je contact op met journalisten?

  • Benader journalisten die schrijven voor lokale kranten of tijdschriften over je onderwerp. Je kunt ze laten weten dat je beschikbaar bent om commentaar te geven als ze dat eens nodig hebben. Leg zelfverzekerd uit waarom jij een goede expert bent en welke ervaring je hebt. Hou het wel kort: journalisten zijn altijd druk.
  • Volg journalisten, nieuwssites en tijdschriften op social media. Twitter is bijvoorbeeld een goed platform omdat daar veel mensen hun nieuws vandaan halen. Retweet artikelen en geef commentaar op nieuws dat relevant is voor je industrie.
  • Je kunt je registreren als expert bij verschillende mediabureaus of op een gratis site als HARO (Help a Reporter Out). Journalisten kunnen dan contact met je opnemen als ze een verhaal hebben waar ze je mening bij kunnen gebruiken.
  • Neem contact op met presentatoren van podcasts waar je klanten naar luisteren. Als expert in de podcast kun je veel mensen bereiken. Je zit er niet om reclame te maken, dus zorg wel dat je inhoudelijk iets toe te voegen hebt. Je kunt ook overwegen om eerst een betrouwbare reputatie op te bouwen in de community van de podcast en dan een verhaal te pitchen.

6. Geef een gratis workshop

Een deel van je kennis gratis aanbieden is een goede manier om je gezicht te laten zien. Het liefst persoonlijk zodat de mensen in je werkgebied je leren kennen en nog meer hebben om over te vertellen.

Maak bijvoorbeeld een lijst van onderwerpen waar je klanten graag meer over horen. Veel startende ondernemers beginnen bijvoorbeeld al te zuchten als ze het woord belastingaangifte horen. Als accountant kun je dan ruim voor de aangifte een gratis informatiesessie aanbieden en zo in contact komen met potentiële nieuwe klanten.

Zelfs de deelnemers die alleen voor het gratis advies komen vertellen later positieve verhalen als je laat zien dat je vriendelijk en hulpvaardig bent en veel kennis hebt.

7. Help andere ondernemers met je kennis

Er zijn veel organisaties en netwerkgroepen waar ondernemers tips, contacten en kennis uitwisselen. Die groepen bieden ook vaak workshops of lezingen aan. Dat is niet alleen een goede plek om zelf meer te leren, die groepen zijn ook vaak op zoek naar experts om op het programma te zetten voor volgende bijeenkomsten. Zeker als zo’n bijeenkomst gedeeld wordt op social media kom je zo onder de aandacht van een nieuwe groep mensen.

Neem contact op met lokale netwerkgroepen en leg uit wat je aan de leden te bieden hebt. Meestal zijn ze blij om van je te horen en is er nog wel een plekje vrij in de kalender. Als je lezing of workshop eenmaal gepland is, kun je die natuurlijk weer delen op social media. Dat zorgt voor meer bezoekers en meer mensen die je herkennen als een expert.

Iedereen houdt van gratis voordelen. En enthousiasme is aanstekelijk. Dus als je anderen gratis en enthousiast wat meer inzicht kunt geven in je werkveld, vertellen mensen dat graag verder.

8. Deel je werk

Als creatieve freelancer is het goed om je klanten een voorproefje te geven van wat je te bieden hebt. Creatief werk is vaak moeilijk in te schatten en met een teaser kun je je eigen stijl laten zien.

Als opdrachtgevers kunnen zien of horen wat ze kopen, wordt het een stuk makkelijk om je in te huren. En je bezoekers hebben meer reden om je website met anderen te delen!


Marketing en promotie draait om aandacht trekken voor je bedrijf. Een groot budget kan daarbij helpen, maar het is niet per se nodig. Juist nu het internet zo veel nieuwe opties toevoegt, kun je zonder geld uit te geven een boel aandacht krijgen. Het kost je soms wel wat tijd, maar als ondernemer steek je die meestal graag in de groei van je bedrijf.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-website