Muziek marketing: tips en strategie

Muziek marketing tips en strategie
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Muziek is meer dan alleen een kunstvorm. Het is een business die zich voortdurend ontwikkelt, in stijl en in technologie. Van streaming tot social media: hoe we nieuwe muziek ontdekken, luisteren en bespreken verandert.

Als je werkt in de muziekindustrie, als muzikant, in een band, als DJ of producer, geeft die ontwikkeling je een geweldige kans: het was nog nooit zo makkelijk om je werk beschikbaar te maken, nieuwe tracks te maken en je muziek te promoten. Dat betekent ook een uitdaging. Hoe val je op tussen alle muziek en bands in de moderne muziekscene?

Het antwoord is muziek marketing. 

Wat is muziek marketing? 

Simpel gezegd is muziek marketing een set strategiën voor: 

Als het om marketing voor muziek gaat, zijn de methodes en de doelen niet zo heel anders dan bij traditionele marketing. Zakelijk gezien is je muziek het product en je fans zijn de klanten.

Platenlabels deden vroeger altijd veel voor de promotie van hun artiesten en bands. Tegenwoordig verzorgen onafhankelijke artiesten en bands zelf hun marketing en bereiken ze zelf nieuwe fans. Als je tips voor het promoten van je muziek zoekt, is dit artikel voor jou.

Waarom is muziek marketing belangrijk? 

Artiesten denken vaak niet meteen aan het opbouwen of positioneren van hun merk. Veel fans, en ook sommige beginnende artiesten, denken dat populariteit wordt bepaald door talent en dat marketing daar weinig mee te maken heeft. 

Zo zit het niet! Als je ervan wilt leven, dan is je muziek een product dat je moet marketen en promoten.

Muziek marketing is dus cruciaal voor je succes als artiest. Door een precies marketingplan voor je muziek uit te voeren, kun je:

  • Je muziek of diensten bekender maken en het juiste publiek bereiken. 
  • Een steeds sterkere band opbouwen met fans die je door je hele muzikale loopbaan begeleiden. Je fans kopen niet alleen je songs. Ze promoten je ook via reviews, mond-tot-mondreclame en social media.
  • Meer boekingen krijgen voor concerten, shows, opnames en muziekproducties.
  • Online meer cd’s, platen, diensten of merchandise verkopen.
  • Professioneel communiceren: zo laat je fans weten dat muziek voor jou een beroep is en geen hobby.
  • Je succes meten en vergelijken met andere artiesten.

Zo maak je een marketingstrategie voor je muziek

Voor een effectieve marketingstrategie als artiest loop je door deze stappen: 

  1. Ontwikkel je merk en stijl 

Marketinggoeroe Philip Kotler beschrijft een merk als “een naam, term, teken, symbool, design of combinatie daarvan die een verkopers product vertegenwoordigt en onderscheidt van de producten van concurrenten”. Natuurlijk is een kunstvorm en dus meer verbonden aan de emoties van de klant. Toch kun je Kotler’s definitie ook toepassen op de muziekindustrie.

Voor solo-artiesten, bands, DJs en producers is de eerste stap het vastleggen van een eigen specifieke identiteit. Daar moet je een paar vragen voor beantwoorden: Waarom maak je muziek? Wat wil je met je muziek uitdrukken of overbrengen? Waarom besloot je om met je muzikale project een groter publiek te zoeken?

Met de antwoorden op die vragen kun je mensen duidelijk maken waarom jouw muziek uniek en origineel is. In andere woorden, denk niet alleen na over je muzikale richting, maar leg ook je missie en visie vast. Die vormen de menselijke en kunstzinnige basis van je merk en helpen je om de juiste indruk te wekken bij je publiek. Als je hier verder in wilt duiken, raden we je ons artikel over het opzetten van je merk aan. 

  1. Maak personas voor je publiek

De tweede stap bij het ontwikkelen van je muziekmarketingplan is je doelgroep bepalen en begrijpen. Je hebt een helder plaatje nodig van wie je wilt bereiken.

Een goede manier om daarmee aan de slag te gaan is om je je ideale fan voor te stellen. Begin met deze vragen:

  • Wie zijn je huidige en mogelijke nieuwe fans?
  • Wat trekt ze aan in je muziek?
  • Welke interesses en passies hebben ze?
  • Welke websites, blogs en tijdschriften lezen ze om nieuwe muziek te ontdekken?
  • Bij welke diensten luisteren ze naar je muziek? Welke social media gebruiken ze het meest?

Je vraagt je misschien af hoe je aan zulke informatie komt.

Als je een zakelijk account op Facebook en Instagram, kun je de analysetools gebruiken die al in die platformen zijn ingebouwd. Je vindt er informatie over geslacht, leeftijd, locatie en andere details over je volgers, bijvoorbeeld andere profielen die ze volgen en dus welke andere muziek ze interessant vinden.

Heb je een website of shop met Jimdo gemaakt en daar Google Analytics aan verbonden, dan kun je die gratis dienst gebruiken om nuttige informatie te vinden over je bezoekers. En die bezoekers zijn waarschijnlijk je huidige fans en geïnteresseerde luisteraars.

  1. Maak materiaal voor je muziekmarketing

Als je je merkidentiteit hebt bepaald en weet wat voor fans je wilt aantrekken, kun je marketingmateriaal gaan maken om je muziek bij het juiste publiek onder de aandacht te brengen.

Voor je fans is dat marketingmateriaal relevant als het interessant, boeiend of vermakelijk is. Voor jou is je marketingmateriaal effectief als je er interesse mee wekt of versterkt voor je producten of diensten, voor je muziek dus.  

Dit is wat je als marketingmateriaal kunt gebruiken: 

  • Audio: Muziek is natuurlijk de basis van je marketingstrategie, zowel fysieke cd’s en platen, als digitale bestanden die je uploadt naar je website, streaming platformen en social media.
  • Video: Dat kunnen fragmenten van je muziek zijn, opnames van live concerten of backstage, interviews of streaming video van concerten of evenementen met fans.
  • Beeldmateriaal: Foto’s en andere afbeeldingen, bijvoorbeeld ontwerpen voor events, posters, setlists en social media posts geven je muziekmerk een eigen visuele stijl. Als je geen budget hebt voor de diensten van een professionele fotograaf of ontwerper, kun je zelf al veel doen met deze tools voor beeldbewerking
  • Logo: Een logo speelt een centrale rol voor je muziekmerk. Je wilt er dezelfde gevoelens mee oproepen als met je muziek, de stijl van je band in beeld uitdrukken en potentiële fans aantrekken. Ook hier hoef je niet veel te investeren: met Jimdo kun je een logo gratis maken

Ontwerp het logo waar je bedrijf mee opvalt.

  • Teksten: Vertel het verhaal van je project, bijv. Met een Over ons pagina en een perskit op je website. Via je website en social media kun je alvast wat hype creëren voor nieuwe releases of optredens, aandacht naar je albums trekken, je producten beschrijven (je muziek en merchandise) en interactie met je fans aangaan.

Al dat marketingmateriaal kun je aanpassen aan de marketingkanalen die je voor je muziek gebruikt. Zet je bijvoorbeeld een lange video met een interview met je band online als promotie voor je nieuwe album, dan kun je ook meteen korte teaser clips monteren om op social media te delen. 

  1. Stel doelen en meet je succes

We raden aan om precieze, haalbare doelen te stellen, die je objectief kunt meten. Leg voor elk doel ook een tijd vast waarin je dat doel wilt halen.

Zo heb je iets concreets in handen als je bekijkt hoe effectief je muziekmarketing is. 

Hier zijn een paar mogelijke doelen: 

  • X meer bezoekers op je website of shop
  • X meer online verkopen van producten of diensten
  • X meer inschrijvingen voor je newsletter via je website
  • X meer volgers op social media 
  • X meer interactie met je berichten op social media
  • X meer songs afgespeeld of gedownload via muziekplatformen (Spotify, SoundCloud, etc.) 

Maar, hoe weet je nou vooraf of je doelen realistisch en haalbaar zijn? 

Als je als eens eerder wat aan muziekmarketing hebt gedaan, heb je ervaring om die inschatting te maken. Welke doelen had je eerder? En wat heb je gedaan om die te halen? Hoe lang duurde het voor je resultaat zag? Al die informatie helpt bij het stellen van nieuwe doelen. En doelen kun je altijd bijstellen als dat nodig blijkt te zijn.

Is dit de eerste keer dat je aan marketing voor muziek werkt, geen zorgen: iedereen moet ergens beginnen. De tijd waarin je aan je eerste doelen werkt, wordt ook de tijd waarin je je eerste ervaring opdoet. Dat kun je natuurlijk altijd een beetje versnellen door andere bands te vragen naar hun ervaringen.

  1. Bepaal je budget

Tegenwoordig betekent muziekmarketing niet meer dat je veel geld hoeft uit te geven. Een website of webshop bouwen, professionele social media pagina’s maken, je muziek uploaden naar muziekdiensten, dat is allemaal een stuk makkelijker en goedkoper geworden. 

Natuurlijk heb je alsnog kosten, zeker als je goede opnames wilt maken en je zichtbaarheid als band wilt vergroten. Dat geldt online en offline. Denk aan de opnamestudio en het mixen, het maken van je merchandise en advertenties op social media en offline (flyers, posters, stickers, etc.)

In je muziekmarketingplan leg je dus ook vast hoeveel je kunt uitgeven en voor hoeveel tijd dat bedrag is. Het goede nieuws is dat er veel manieren zijn om geld op te halen om de zakelijke kant van je muziek te financieren. Je kunt bijvoorbeeld je fans om hulp vragen via crowdfunding

Welke tools heb je nodig voor muziek marketing?

Als je de belangrijkste onderdelen van je marketingstrategie hebt gekozen, kun je je plan gaan uitvoeren. En dat houdt vooral in dat je je muziek, teksten en beeldmateriaal gaat delen via de juiste kanalen. Dit zijn goede plekken: 

Website

Je website is een van de belangrijkste plekken waar fans naar informatie zoeken over je muziek. Anders dan bij diensten als Spotify, kun je voor je eigen website een eigen domeinnaam gebruiken en heb je de volledige controle over wat je publiceert. Je kunt ook al je gegevens inzien.  

Met een contactformulier en slimme call to action buttons kun je via je website ook mailadressen verzamelen van mensen die interesse hebben. Handig, want zo kun je je fans via een nieuwsbrief bereiken.

Daar heb je trouwens geen technische kennis voor nodig. Met Jimdo kun je gratis een muziekwebsite maken zonder dat je met code te maken hebt.

Webshop

Net als bij je website kun je met een eigen webshop je merchandise verkopen zonder tussenpersoon. In je eigen shop kies je zelf wat je aanbiedt en tegen welke prijs. Je hebt geen advertenties van anderen in je shop, betaalt geen commissie over je verkopen en hoeft niks aan een dienst af te dragen als mensen naar je muziek luisteren. 

Alle opbrengsten uit de verkoop van muziek, diensten en merchandise gaan direct naar jou!

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Social Media

Het spreekt vanzelf dat goede zichtbaarheid en vooral regelmatige interactie met volgers op social media belangrijk is voor het marketingsucces van bijna elke ondernemer. Facebook, Twitter en Instagram zijn dus ook in de muziek onmisbaar. Hoe je je muziek en je band het beste presenteert leggen we uit in ons artikel over het maken van een social media strategie.

Advertenties

Meer mensen bereiken en een sterke fanbase opbouwen is niet altijd gratis mogelijk. Meestal heb je daar wat meer voor nodig dan alleen veel op Facebook delen. 

Met een beetje budget kun je je marketing dan een boost geven. Via betaalde advertenties op Facebook, YouTube of Spotify kun je snel veel mensen uit je doelgroep bereiken. 

Muziekdiensten

Muziekliefhebbers bereik je natuurlijk niet alleen via social media. Die gebruiken muziekdiensten! Daar willen ze naar hun favoriete artiesten luisteren en nieuwe muziek ontdekken. Dat is dus ook waar je als artiest met je muziek te vinden moet zijn. Spotify, Reddit, Soundcloud… een complete lijst vind je in ons artikel over 8 gratis plekken om je eigen muziek online te zetten.

Nieuwsbrief

Email marketing is een van de beste technieken om muziek te promoten en je fanbase op te bouwen. De inhoud voor je nieuwsbrieven heb je al voorbereid bij het maken van je muziekmarketingplan. Nu hoef je die alleen nog maar aan te passen voor je nieuwsbrief. 

Weet je niet waar je moet beginnen? Met deze tips schrijf je een nieuwsbrief in 3 simpele stappen. 

Netwerken

Als artiest werk je hard voor je succes. Maar je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Je netwerk kan je helpen om je muziek bekender te maken. Stuur je songs naar muziekjournalisten en – blogs, leg contact met lokale radiostations en festivals of ga het gesprek aan met podcasts waar je doelgroep naar luistert. Zelf festivals en concerten van anderen bezoeken is ook een goede manier om met programmeurs en influencers in gesprek te komen en andere artiesten te leren kennen.

**************

Nu heb je alles wat je nodig hebt om de marketing voor je muziek goed op gang te brengen. Begin met het vastleggen van je strategie, voer die zo precies uit als je kunt en analyseer het resultaat van je werk. In plaats van impulsieve beslissingen op buikgevoel, kun je nu bij iedere keuze kijken hoe die in je uitgedachte plan past. Zo zet je gerichte stappen naar meer bekendheid voor je muziek en meer fans. En dat succes dat je zelf bereikt voelt heel goed!

Veelgestelde vragen over marketing in de muziekindustrie

Wat is muziekmarketing?

Muziekmarketing is een set strategieën om je merk als artiest, band of producer op te bouwen, je werk te promoten, je doelgroep op te zoeken en de band met je fans te versterken. 

Waarom is muziekmarketing belangrijk?

Met marketing creëer je een beetje buzz voor je muziek. Daarmee geef je jezelf kansen om bij nieuwe fans aan te komen, meer optredens en bekendheid te krijgen en meer merchandise te verkopen. Een professionele blik op je marketing hoort erbij als artiest en dat laat je zo ook aan je fans zien.

Hoe bepaal je je marketingstrategie als als artiest?

Voor effectieve marketing leg je vast wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt doen en binnen hoeveel tijd. Maak plannen voor je eigen herkenbare schrijfstijl, je ideale doelgroep, het maken van opnames, teksten en beeldmateriaal voor je marketing, het stellen van haalbare doelen en hoe je je budget verdeelt.

Wat heb je nodig voor muziekmarketing?

De beste marketingkanalen om je opnames, teksten en beeldmateriaal te delen zijn: je eigen website of webshop, social media, advertenties, muziekdiensten, nieuwsbrieven en een goed netwerk dat je werk graag bij anderen aanraadt.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Elisabetta Satta
Elisabetta is vertaler bij Jimdo en schrijft artikelen voor ons Italiaanse blog. Als ze niet aan het werk is, gaat al haar aandacht naar haar grote passies: muziek, film en feminisme.
Bijpassend product

Jimdo-website