De 5 beste internationale platformen voor crowdfunding

beste internationale platformen voor crowdfunding
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Een iPhone-cover van bamboe, een betaalbare 3D-printer, een boekwinkel in San Francisco die de pandemie heeft overleefd. Wat verbindt ze? Ze hebben allemaal via crowdfunding belangrijke financiering voor hun bedrijf binnengehaald.

Er zijn veel manieren om financiële hulp voor je bedrijf te krijgen: subsidies, een lening bij de bank, partners die in je idee willen investeren. En crowdfunding komt steeds meer voor. Wat voor crowdfunding-websites zijn er? En hoe zet je die het beste in om je volgende briljante idee te financieren? In dit artikel geven we je een overzicht van de 5 meest geschikte crowdfunding platforms voor ondernemers en kleine bedrijven. 

Crowdfunding: betekenis, functies en soorten

Wat betekent crowdfunding? Crowdfunding is een vorm van collectieve financiering, waarbij veel verschillende mensen elk een bedrag bijdragen. In plaats van het hele bedrag bij een bank te lenen, maak je een profiel op een crowdfundingplatform en probeer je daar kleine bijdrages te verzamelen van mensen die je idee willen ondersteunen. 

Hoe werkt crowdfunding? Een ondernemer, organisatie of bedrijf heeft financiering nodig voor een project. Op een crowdfundingplatform kun je dan je projectplannen publiceren en een doelbedrag instellen. Haal je dat doel, of ga je er zelfs overheen, dan krijg je het verzamelde bedrag dat je investeerders hebben bijgedragen. 

Per type crowdfunding kun je kiezen of investeerders een beloning krijgen voor hun bijdrage. Je draagt dan nog een percentage van het bedrag af aan het platform als commissie. 

Haal je je doel niet, dan blijven de bijdrages meestal in de accounts van de investeerders en wordt het project niet gefinancierd. Sommige platformen financieren een project alsnog, ook als je je doel pas later haalt. 

Soorten crowdfunding

Er zijn soorten crowdfundingplatformen, die elk met een eigen model werken.

  1. Beloning: Investeerders krijgen een niet-financiële beloning als ze in een project investeren, meestal een product of dienst. Dit model wordt vaak niet alleen voor financiering, maar ook als test voor het product. Haal het project het doel, dan kun je het waarmaken en heb je bewezen dat je een goed idee te pakken hebt: er is kennelijk voldoende vraag naar dit product. 
  1. Donatie: Mensen doneren aan een project, net zoals ze dat zouden doen bij een goed doel. Ze krijgen daarvoor geen beloning of winstaandeel terug. 
  1. Lening: Investeerders lenen geld aan een project. In plaats van een beloning of aandeel, krijgen ze hun geld terug, plus rente. Hoe hoog dat bedrag is, verschilt per investeerders en per platform.
  1. Aandeel: Investeerders kopen een aandeel in je bedrijf. In ruil daarvoor hebben ze recht op een aandeel in de winst van het bedrijf.

In dit artikel kijken we naar platformen die beloningen, donaties of leningen gebruiken, omdat die het beste werken voor ondernemers en kleine bedrijven.

De beste internationale crowdfundingplatformen voor ondernemers en kleine bedrijven 

Indiegogo is goed voor elk type project, product of dienst, in elke ontwikkelingsfase. 
Opgericht: 2008
Bezoekers: Meer dan 15 miljoen per maand
Projecten gefinancierd: Meer dan 800.000 tot nu toe
Type: Beloningsmodel. Investeerders (mensen die aan een project doneren) krijgen een beloning of een extraatje. Je kunt twee soorten doelen kiezen: vast of flexibel.

  • Vaste doelen: Je krijgt het geld dat je hebt opgehaald alleen als je binnen een vast aantal dagen je doel hebt gehaald.
  • Flexibele doelen: Je krijgt het geld dat je hebt opgehaald ook als je je oorspronkelijke doel niet gehaald hebt.

Kosten: Indiegogo rekent een commissie van 5% van het opgehaald bedrag. Een commissie van 3% tot 5% wordt ingehouden voor het verwerken van de betalingen.
Goed om te weten: Integreert met platformen als Facebook en Google om je campagne te promoten.
Talen: Alleen beschikbaar in het Engels. 

Kickstarter is specifiek ontworpen voor creatieve projecten in categorieën als kunst, handwerk, comics, dans, design, mode, film en video, muziek, fotografie en technologie.
Opgericht: 2009
Bezoekers: Ongeveer 21 miljoen per maand
Projecten gefinancierd: Meer dan 200.000 tot nu toe
Type: Beloningsmodel. Gebaseerd op het “all or nothing” principe geef je een doelbedrag en een aantal dagen op. Haal je het doel niet in die dagen, wordt het project niet gefinancierd en gaat het geld terug naar de investeerders. Wordt een project wel gefinancierd, dan krijgen de investeerders een beloning.
Kosten: Een campagne aanmaken is gratis. Haal je je doel, dan rekent Kickstart 5% commissie over het opgehaalde bedrag. Je betaalt ook 3% tot 5% commissie aan betalingsdienst Stripe. 
Talen: Beschikbaar in 7 talen, niet in het Nederlands.

Patreon geeft creatievelingen in alle richtingen (muzikanten, filmmakers, visuele artiesten, schrijvers, etc.) een manier om een vaste maandelijkse bijdrage van hun fans te ontvangen in ruil voor exclusieve inhoud. 
Opgericht: 2013
Bezoekers: Ongeveer  6 miljoen per maand (die actief campagnes steunen)
Projecten/makers ondersteund: 187.000
Type: Beloningsmodel. Investeerders kiezen het niveau van hun bijdrage. Dat niveau bepaalt hoeveel en wat voor exclusieve inhoud ze te zien krijgen. Die investeringsniveaus worden ingesteld door de artiest (die geeft fans bijvoorbeeld opties om € 5, € 10 of € 15 per maand bij te dragen). 
Kosten: Artiesten betalen een commissie aan het platform. Afhankelijk van het pakket varieert die van 5% tot 12% van het maandelijks opgehaalde bedrag.
Talen: Beschikbaar in 7 talen, niet in het Nederlands.

GoFundMe wordt vooral gebruikt om geld in te zamelen voor goede doelen en sociale projecten. 
Opgericht: 2010
Bezoekers: Ongeveer 7,5 miljoen per maand.
Projecten ondersteund: Meer dan $150 miljoen opgehaald in tien jaar.
Type: Donatiemodel. Het succes is gebaseerd op eenvoud: voor een campagne stel je je doel in, vertel je je verhaal (misschien met foto’s en video’s) en promoot je het project via social media, berichten en e-mails. Dat kun je allemaal doen vanuit het dashboard in je GoFundMe-account. Je kunt het ingezamelde bedrag op elk moment opnemen, ook als je je doel niet hebt gehaald.
Kosten: Er is geen verplichte bijdrage aan het platform. Je betaalt wel commissie voor bijdrages met creditcard (2,9% van het gedoneerde bedrag + € 0,25) die wordt afgetrokken van de donatie.
Talen: Beschikbaar in 7 talen, niet in het Nederlands.

Fundly kan voor ieder type project worden gebruikt. 
Opgericht: 2009
Bezoekers: Ongeveer 1,9 miljoen per maand.
Projecten gefinancierd: 330 miljoen dollar opgehaald tot nu toe.
Type: Donatiemodel. Fundly is simpel te gebruiken: maak een profiel, deel je project en beheer je campagne van uit de app. Met de geïntegreerde Facebook OpenGraph functie kun je je campagne op Facebook promoten. 
Kosten: Je betaalt 4,9% commissie over het totaal opgehaalde bedrag, plus 2,9% commissie op donaties via creditcard. 
Talen: Alleen beschikbaar in het Engels.

3. Hoe start je een crowdfundingcampagne die werkt?

Je hebt je platform gekozen en nu ben je klaar om je campagne te starten. Hier zijn een paar tips waarmee je je product de beste kans van slagen geeft: 

  • Je hebt echt een goed idee nodig: dat klinkt wat te simpel, maar het is waar. De campagnes die het meeste binnenhalen zijn altijd voor innovatieve producten of projecten. Ze voegen echt iets nieuws toe. Begin met de vraag “welk probleem los ik op?”. Als dat probleem aanspreekt, krijg je ook de financiering om je product te lanceren of een uitdaging te overleven, zoals de boekwinkel City Lights Books. Hun campagne hielp ze om door de pandemie te komen via crowdfunding. 
  • Maak een overtuigend profiel: je profiel laat je project zien. Dat zet je dus niet even in 5 minuten op. Neem de tijd om je plannen, je doelbedrag en je team of bedrijf goed te presenteren. Het is belangrijk om een doelbedrag in te stellen waarmee je alle kosten kunt afdekken, dus ook die voor de beloning of de rente over de lening. Je doelbedrag moet wel realistisch haalbaar zijn, om investeerders te overtuigen. Vergeet niet om ook de kosten voor het platformen en de betalingsaanbieders mee te rekenen. 
    Video’s zijn fantastisch om interesse te wekken op je website en dat werkt ook heel goed op je crowdfunding-profiel. Volgens Seed Factory hebben campagnes met video’s 100% meer kans van slagen. Op Kickstarter slagen 50% van de campagnes met video, zelfs als die video met een telefoon gefilmd is. Zonder video valt dat naar 30%. Waarom? Mensen willen weten wie er achter een project zit, voordat ze er hun geld aan uitgeven. Denk eraan dat je de video ook op je website zet, zodat je ook daar investeerders kunt aantrekken. 

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

  • Zorg voor goede marketing: een crowdfundingcampagne opzetten is niet genoeg. Je moet er ook aandacht voor krijgen! Vertel het je vrienden en familie nog voor je je profiel opzet. Deel en promoot je campagne zoveel mogelijk op social media. Stuur een nieuwsbrief naar iedereen in je netwerk die misschien interesse heeft. Als je idee vernieuwend is, of belangrijk voor je regio, of al aandacht krijgt, deel dat dan met andere media: pers, lokale radio, etc. En natuurlijk zet je je campagne prominent op je website of webshop.
  • Geef jezelf genoeg tijd: volgens Kickstarter duren de meeste succesvolle campagnes 30 dagen of minder, hoewel het kan oplopen tot 60 dagen. Daarom is ook zo belangrijk om veel van je promotie te doen voordat je campagne begint.
  • Doe je huiswerk: neem de tijd om vergelijkbare crowdfunding campagnes te analyseren en kijk vooral wat aan dat success heeft bijgedragen. Zijn dingen die je steeds weer ziet werken? Kun je die zelf ook inzetten in je marketing en promotie? Veel platformen geven ook tips en trucs om succesvolle campagnes te starten. Gebruik die tips!  

4. Haal inspiratie bij deze succesvolle crowdfunding campagnes

Nu weet je veel over wat crowdfunding is, hoe het werkt en welke platformen geschikt zijn. Tijd voor wat inspiratie voor je eigen succesvolle crowdfunding! Hier zijn een paar van onze favoriete geslaagde campagnes.

  • Mous. Dit bedrijf produceert dunne iPhone cases van duurzame materialen als marmer en bamboe. Mous startte een crowdfundingcampagne op IndieGogo in 2015 en dat werd een groot succes: het bedrijf haalde meer dan twee miljoen dollar op om mee te starten.
  • Formlabs financierde met een Kickstarter-campagne zijn missie van een betaalbare 3D-printer. Via crowdfunding haalde het bedrijf in 2013 bijna drie miljoen dollar op. Formlabs was een van de eerste bedrijven in de 3D-printerindustrie die zichzelf zo financierde.
  • Amanda Palmer is een singer-songwriter, schrijfster en kunstenaar. Dankzij Patreon heeft ze iedere maand voldoende inkomen om songs, boeken, posters en ander creatief werk te blijven maken. Het enige waar ze van afhankelijk is, is de steun van haar fans. Daar krijgen die fans regelmatig exclusieve inhoud voor terug.
  • City Light Books. Deze boekwinkel uit 1953 is een gedeelde woonkamer voor schrijvers, dichters en lezers uit San Francisco’s Bay Area. Zoals zoveel kleine bedrijven kwam ook hier de pandemie hard aan. Mede-eigenaar Elain Katzenbergen startte een crowdfundingcampagne op GoFundMe om de rekeningen en het personeel te kunnen betalen. Ze haalde het doelbedrag van $300,000 binnen twee dagen en zo kon City Light Book weer openen! 
  • Bird & Blend Tea. Tijdens de pandemie kwam de steun van de bank en de overheid niet snel genoeg voor deze theemakers. Ze vroegen dus een lening aan via FundingCircle om de rekeningen te betalen. Binnen 24 uur kwam het antwoord en binnen drie dagen stond het geleende geld op de zakelijke bankrekening.

5. Link je campagne naar je website of webshop

Als je een product, bedrijf of project wilt crowdfunden, heb je een website nodig om online serieus genomen te worden en geld op te halen. Zo kan je website je campagne ondersteunen: 

  • Zet een link naar je website of webshop op je crowdfundingpagina. Zo zien geïnteresseerde investeerders dat je al een bedrijf hebt en je project professioneel aan de wereld laat zien. Zet daar je logo op zodat je goed herkenbaar bent!

Ontwerp het logo waar je bedrijf mee opvalt.

  • Zet ook een link naar je crowdfundingpagina op je website of shop. Zo zien je bestaande klanten en contacten de mogelijkheid om je project te steunen of te delen. Een Jimdo-website is makkelijk te promoten op social media, zodat nog meer mensen je campagne zien.
  • Je website is een online visitekaartje: 100% in jouw eigen huisstijl. Je eigen kleuren, je eigen merk, je eigen verhaal. Je kunt er de perfecte plek van maken voor alle details en achtergrondinformatie die niet op een crowdfundingplatform passen, maar die wel investeerders overtuigen. Vertel er meer over jezelf, deel updates over je project en laat met foto’s zien wat je al bereikt hebt.
  • Op een crowdfundingplatform heb je niet alle controle over wat je maakt. Op je website wel! Je kunt inhoud dus bijwerken hoe en wanneer je wilt. Ook na je campagne is je website nuttig, voor jou, je investeerders of je nieuwe klanten.
  • Met Jimdo kun je gratis een website of webshop maken. Ook voor een eenmalige crowdfundingcampagne helpt een professionele website om vertrouwen te wekken en meer aandacht voor je crowdfunding te trekken. Als je je doelbedrag binnen hebt kun je altijd nog upgraden om nog meer professionele opties toe te voegen. 

Je hebt geen ervaring nodig en hoeft geen code te kunnen schrijven om een eigen website of webshop met Jimdo te maken. We leiden je er stap voor stap doorheen en binnen een paar minuten is je site klaar om online te gaan. Gratis.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Wil je nog meer tips om je crowdfundingcampagne succesvol te maken? Bekijk dan onze gids voor Social Media Marketing.

Elisabetta Satta
Elisabetta is vertaler bij Jimdo en schrijft artikelen voor ons Italiaanse blog. Als ze niet aan het werk is, gaat al haar aandacht naar haar grote passies: muziek, film en feminisme.
Bijpassend product

Jimdo-website