5 tips voor social media voor bedrijven

Social media voor bedrijven verzorgen is een uitdagende taak. Familie en vrienden zien het niet altijd, maar het is meer dan “de hele dag op Twitter hangen”. Als je social media voor een bedrijf verzorgt, schakel je voortdurend heen en weer tussen marketing, klantenservice, nieuwe inhoud maken en het opbouwen van een community rond je bedrijf.

Om je social media strategie uit te voeren, kijk je ook nog naar een planning en naar de passende social media kanalen voor je bedrijf. Tussen al die verschillende taken wil je tijd overhouden om ook echt creatief te kunnen zijn op social media en je bedrijf vooruit te helpen.

Hier zijn een paar simpele tips voor een goede social media routine.

1 Werk met heldere doelen en marketing persona’s

Ieder bedrijf denkt dat het een product verkoopt dat iedereen kan gebruiken. Toch is voor je marketing een preciezere beschrijving nodig, ook voor je social media marketing. Daarom werken de meeste succesvolle bedrijven op social media met marketing persona’s. Ook algemene bedrijven die door iedereen gebruikt worden, zoals supermarkten of energiebedrijven.

Hubspot legt helder uit wat een persona is: “een semi-fictieve vertegenwoordiging van je ideale klant, gebaseerd op marktonderzoek en data over je bestaande klanten.“ Een persona is dus geen echt mens, maar beschrijft de eigenschappen van je ideale klant.

Het idee is dat je je bestaande klanten grondig onderzoekt. Je deelt je klanten in categorieën in en baseert persona’s op die categorieën. Met die indeling kun je gaan nadenken over wat elke categorie nodig heeft en hoe je ze als bedrijf het beste op social media kunt aanspreken.

Beantwoord bijvoorbeeld deze vragen over je marketing persona’s:

  • Wie zijn je bestaande klanten en wie zijn je ideale klanten?
  • Met welke zorgen, wensen en interesses komen ze naar je toe?
  • Welk probleem proberen ze met hulp van jouw bedrijf op te lossen?
  • Waar zoeken ze naar informatie? En naar welke informatie?

Daarmee kun je ook bedrijfsdoelen vastleggen voor je social media:

  • Wil je voor meer mogelijke klanten zichtbaar worden met wedstrijden of weggeefacties?
  • Meer sollicitaties ontvangen voor je vacatures?
  • Meer inschrijvingen verzamelen voor je nieuwsbrief?
  • Sneller op vragen van klanten antwoorden?

Als je weet wat je voor je bedrijf wilt bereiken op social media en waar je doelgroep is, kun je je social media strategie verbeteren.

2) Kies de social media kanalen voor je bedrijf

Werk slimmer, niet harder. Natuurlijk kun je een social media post schrijven en dan kopiëren op verschillende andere kanalen. Maar niet alle social media zijn hetzelfde. Als je marketing persona een wat oudere zakenman is, dan heb je waarschijnlijk weinig aan een post op Snapchat.

Als je social media kanalen hebt die je niet meer wilt bijhouden, kun je die beter sluiten. Wil je als bedrijf Facebook gebruiken of een zakelijke Instagram aanmaken, dan is dat een beslissing voor langere tijd. Door op een platform te blijven maar niks te doen, blijf je verouderde informatie en oude logo’s aanbieden. Als de reacties ook nog eens onbeantwoord blijven, bouw je een slechte reputatie op.

Facebook

  • Grootste social media platform
  • Goed voor klantenservice en wedstrijden
  • Uitgebreide tools om je bedrijf te promoten
  • Nodigt uit tot gesprekken en uitwisseling, ook met quizzen en polls

Instagram

  • Foto-platform (perfect om je product te laten zien)
  • Zeer interactieve community
  • Optie om hashtags en emoji’s te gebruiken om je doelgroep aan te spreken
  • Beste platform voor food- en reisbloggers

Pinterest

  • Fotoplatform (perfect om kunst, inrichting en gerechten te laten zien)
  • Minder concurrentie dan op Facebook
  • 93% van de pinners gebruikt Pinterest bij nieuwe aankopen
  • Gebruikers vinden vinden je pins in categorieën

Twitter

  • Geweldig platform om gesprekken te starten, nieuws te delen en vragen te stellen
  • Geschikt om regelmatig korte en spontane berichten te delen
  • Elke tweet bereikt al je volgers, niet zoals bij Facebook
  • Twitter wordt wereldwijd voor nieuws en informatie gebruikt

3) Maak een social media kalender

Een social media kalender lijkt een boel werk, zeker als je ziet dat sommige bedrijven twee tot drie keer per dag iets schrijven. Leg jezelf geen druk op: iets schrijven op social media alleen zodat er iets staat helpt niemand.

Baseer de strategie voor je social media op de doelen en persona’s voor je bedrijf. Als je je klantenservice probeert te verbeteren, heb je er niks aan om video’s van puppies te delen, hoe leuk die video’s ook zijn.

Begin langzaam en schrijf ideeën op voor drie tot vijf posts per week. Als je wat ideeën nodig hebt, zijn hier manieren om inspiratie te krijgen.

  • Zet alle belangrijke data voor je branche in een kalender. Als je een dating-app hebt, moet je bijvoorbeeld iets doen met 14 februari.
  • Zet alle belangrijke data voor je eigen bedrijf in een kalender. Denk aan de verjaardag van je bedrijf, de afronding van een groot project etc.
  • Ga op zoek naar bijzondere dagen, of ze nou serieus zijn of niet. Denk aan Dierendag, Sinterklaas of de Boekenweek.
  • Zet al het belangrijke nieuws over je bedrijf in de kalender: nieuwe medewerkers, kortingen of een nieuw product.
  • Gebruik regelmatig dezelfde hashtags om meer mensen te bereiken. Een hashtag als #MondayMood of #durftevragen kun je gebruiken als groot bedrijf, maar ook als zzp’er.
  • Ben je als ondernemer op een evenement of klantenbezoek? Maak foto’s en deel ze op social media met een bericht over wat je geleerd hebt.
  • Kijk hoe anderen social media voor bedrijven, projecten of stichtingen inzetten. Je kunt bijvoorbeeld zien wat goed werkt voor je concurrenten.

Ga er dan een keer goed voor zitten en plan alle social media posts in voor de komende maand. Dan hoef je niet op het laatste moment in paniek nog iets te bedenken omdat je nog iets moet delen. Gebeurt er nou spontaan iets dat je wilt delen, dan kan dat er altijd op dat moment nog bij.

4) Gebruik handige social media tools

Je kunt steeds meer automatiseren en verbeteren met kunstmatige intelligentie. Gebruik dat in je voordeel. Zelfs een gepersonaliseerde website kun je in 3 minuten laten maken op basis van je social media profielen.

Als je je social media kalender hebt gemaakt, kun je verschillende tools gebruiken om je posts vooraf in te plannen. Denk aan Hootsuite, Buffer of Falcon. Zo zie je in één keer al je social media kanalen bij elkaar en kun je bijhouden welke posts goed aankomen. Zo kun je in korte tijd een boel leren over je bestaande doelgroep en andere doelgroepen die interesse hebben in wat je bedrijf biedt.

Het is altijd goed om meer te delen dan alleen tekst. Een tool als Stencil helpt om snel afbeeldingen te maken die meteen de juiste afmetingen hebben voor social media. Als je niet meteen de juiste foto’s vindt, kun je altijd een gratis stockfoto gebruiken en je eigen tekst toevoegen.

5) Hergebruik oude berichten

Je hoeft niet altijd iets nieuws te bedenken. Vaak is het minstens zo leuk voor klanten om te zien hoe een bedrijf begon. Gebruik bijvoorbeeld #ThrowbackThursday om berichten te delen over belangrijke momenten uit de geschiedenis van je bedrijf.

Nieuwe volgers hebben vaak ook niet alle eerdere berichten gezien. Oude berichten die nog steeds belangrijke informatie hebben kun je dus best nog een keer delen.

Experimenteren is de beste manier om te zien wat werkt. Probeer verschillende posts en verschillende tools. Zo merk je wat goed aankomt bij je volgers en wat in je eigen plannen past. Kies steeds één of twee dingen die je wilt verbeteren en start een experiment.

Social media voor bedrijven is uiteindelijk niet zo heel anders dan je persoonlijke social media. Je werkt misschien gestructureerder en je plant vooraf wat je wilt delen in plaats van spontaan wat te plaatsen. Maar ook als ondernemer wil je op social media iets schrijven wat anderen interesseert en daarover een gesprek hebben.

Wat zijn jouw tips voor het bijhouden van je social media? Deel ze met de Jimdo-community!