Zo schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina

Zo schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor je zakelijke website
Illustratie door Noam Weiner
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Je website is klaar – alle informatie staat erop, het design ziet er gelikt uit, al je foto’s komen professioneel over. Nou ontbreek je alleen zelf nog!

Op je ‘Over ons’ of ‘Over mij’ pagina kun je jezelf of je bedrijf voorstellen. Doe dat ook! Bezoekers kopen niet alleen je dienst of je product, ze willen ook weten bij wie ze kopen. Hoe je je voorstelt op je ‘Over ons’ pagina speelt mee in de beslissing om klant te worden of niet. Zeker als ZZP’er of freelancer ben je vaak je eigen merk en is je persoonlijkheid en je persoonlijke presentatie belangrijk voor potentiële klanten.

We leggen uit hoe je een interessante ‘Over ons’ pagina inricht en welke informatie niet mag ontbreken.

Hoe stel je je bedrijf voor op je website?

Want daar gaat het om: je wilt je bedrijf voorstellen aan je bezoekers. Wat je daar precies vertelt is voor elk bedrijf anders. Wat je ook schrijft, geef het persoonlijkheid. Dat kan je eigen persoonlijkheid zijn of die van je merk, maar bezoekers lezen deze pagina om je te leren kennen.

Wat zet je op je Over ons pagina?

Kort gezegd: vertel wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Werk je als zzp’er dan schrijf je over jezelf en wat jou als ondernemer bijzonder maakt. Een groter bedrijf heeft de keuze om zich als bedrijf te presenteren of team van medewerkers. 

In beide gevallen gaat het niet over je producten of diensten. Je vertelt het verhaal van je bedrijf, zodat je meer sympathie wekt bij je bezoekers.

Moet er een foto op een Over ons pagina?

Dat is wel een aanrader. Zeker als zzp’er zijn je persoonlijkheid en karakter onderdeel van je aanbod. Met een goede portretfoto breng je dat beter over.

Waarom kijken bezoekers op je Over ons pagina?

Bezoekers willen weten met wie ze te maken hebben. Een website is sowieso al afstandelijker dan een ondernemer in het echt leren kennen. Je Over ons pagina helpt om jou en je bedrijf vriendelijk en professioneel te presenteren. 

Een bezoeker die al van plan is om klant te worden, zoekt hier naar bevestiging dat jij een goede ondernemer bent om mee te werken.

Stel je je hele team voor op je website?

Bij een klein bedrijf kun je best je hele team voorstellen. Voor grotere bedrijven is dat te veel inhoud. Die stellen vaak alleen de leidinggevenden en de contactpersonen voor. Als klein bedrijf kun je daar ook voor kiezen om wat groter over te komen.

Is een Over Ons pagina beter dan LinkedIn?

LinkedIn is voor netwerken. Je Over ons pagina is voor nieuwe klanten. Op beide plekken stel je jezelf voor, maar je doelgroep is anders. Vaak kun je ook prima een link naar je LinkedIn-profiel op je Over ons pagina zetten.

Stel je jezelf of je bedrijf voor op je website?

Als ZZP’er stel je meestal jezelf voor. Heb je ook een paar werknemers in dienst, dan vertel je vaak eerder het verhaal achter je bedrijf. Geef lezers sowieso meer dan alleen je CV: ze willen je een beetje leren kennen en ontdekken waar je voor staat.

Hoeveel vertel je op je Over Ons pagina?

Vertel genoeg om je bedrijf een beetje persoonlijkheid te geven. Lezers willen weten met wie ze te maken hebben, maar je wilt je klanten ook niet afleiden. De bedoeling is dat ze na het lezen nog meer overtuigd zijn dat ze bij jou willen kopen.

Hoe schrijf je een over ons voor een webshop?

In een webshop staan de producten centraal. Vertel dus wat jouw assortiment uniek maakt. Als je oprichters of medewerkers laat zien, vertel dan over hun persoonlijke band met de producten die je verkoopt.

Is een Over ons hetzelfde als je pitch?

Een pitch is bedoeld om een gesprek jezelf en je bedrijf te openen. Op je website heb je die dialoog niet. Het is dus belangrijk om op je Over ons pagina de karakteristieke details te noemen die je anders in een gesprek zou bespreken.

Een zichtbare en herkenbare pagina

Je ‘Over ons’ pagina is een belangrijke pagina voor je bezoekers. Bezoekers verwachten zo’n pagina te vinden. Bij grote bedrijven hebben ze al een indruk van het bedrijf, bij kleine of nieuwe bedrijven moeten ze die nog opbouwen. Daar is je ‘Over ons’ pagina voor en het is dus belangrijk dat die goed te vinden en duidelijk te herkennen is.

Geef je pagina dus een naam die duidelijk maakt wat er te vinden is:

  • Over mij / Over ons
  • Over
  • Over , bijvoorbeeld ‘Over Jimdo’
  • Team
  • Bedrijfsnaam

Zo vinden geïnteresseerde bezoekers snel wat ze zoeken en je hebt een plek om trots over je bedrijf en je ondernemerschap te vertellen. Je hebt zojuist een podium voor jezelf gecreëerd!

Die herkenbaarheid bouw je ook op met je bedrijfslogo. Vaak heb je dat sowieso al in je navigatie staan, maar het op je Over ons-pagina kun je ook foto’s opnemen van bijvoorbeeld het logo op je bedrijfswagen, kantoor of de t-shirts van je personeel.

Over ons pagina schrijven

Hoe stel ik mijn bedrijf voor?

Over jezelf schrijven is gek genoeg altijd moeilijk. Dat geldt voor je bedrijf vaak ook: er is zoveel dat je kunt vertellen, maar wat is nou passende informatie? En hoe vertel je dat op een leuke manier?

Begin met het belangrijkste

Jij kent je bedrijf door en door. Voor je bezoekers is het misschien de eerste keer dat ze je zien. Begin dus met de belangrijkste informatie over je bedrijf:

  • Wie is het gezicht achter het bedrijf?
  • Wat doet je bedrijf? Welke producten of diensten biedt je als ondernemer aan?
  • Met welke problemen kun je klanten helpen?
  • Bonus: waarom doe je wat je doet?

Probeer elk van die vragen met twee of drie simpele zinnen te beantwoorden. Hou het kort en krachtig. Je kunt ervoor kiezen om je bezoeker direct aan te spreken, als dat bij je bedrijf past: ‘Je wilt misschien wat meer over mij weten. Snap ik! Hier lees je waarom ik mijn bedrijf begonnen ben en wat ik voor je kan doen.’

Vermijd vaktaal in je uitleg. Iedere bezoeker die deze pagina leest, moet begrijpen wat je er vertelt. Ook mensen die absoluut niks weten van je vakgebied. Het helpt meestal om je tekst aan verschillende vrienden en familie te laten lezen. Die kunnen meestal goed feedback geven.

Wat zet je verder op je ‘Over ons’ pagina?

Als je de belangrijkste informatie hebt behandeld, heb je de basis voor de pagina neergezet. Voor veel websites is dat al voldoende, maar je kunt natuurlijk meer toevoegen.

Hier zijn een paar ideeën voor aanvullende informatie, waarmee je je bedrijf nog wat meer persoonlijkheid kunt geven:

  • Hoe het allemaal begon: vertel wanneer, hoe en waarom je je bedrijf hebt opgericht en wat je belangrijkste projecten waren.
  • Medewerkers: De beste manier om je bedrijf een gezicht te geven is door gezichten te laten zien. Zet bijvoorbeeld foto’s van je medewerkers op de website en vertel wie ze zijn en wat ze doen.
  • Producten of diensten: je producten en diensten heb je natuurlijk al genoemd, maar je kunt er met foto’s en beschrijvingen nog wat meer sjeu aan geven.
  • Successen voor je bedrijf: je mag gerust trots zijn op de successen die je als bedrijf of als ondernemer hebt behaald. Laat ze maar zien op je ‘Over ons’ pagina.
  • Wat klanten zeggen: als dat voor je bedrijf past, kun je ook beoordelingen van klanten laten zien. Positieve beoordelingen geven nieuwe bezoekers meer vertrouwen in je bedrijf.

Voorbeelden van goede ‘Over ons’ pagina’s

Beginnen met schrijven is altijd de grootste uitdaging. Laten we eens kijken hoe anderen zichzelf voorstellen. Hier zijn drie van onze favorieten:

Koffie&JIJ:
“Koffie&JIJ wordt de nieuwe hotspot in Hilversum! Koffie is onze passie en we maken van elke koffie weer iets bijzonders. Met veel plezier, aandacht en liefde maken wij jouw koffie klaar. Coffee not your cup of tea? Natuurlijk zijn er ook verschillende smaken thee, verse limonades, smoothies en sappen te verkrijgen.”

Jazz Coaching & Training:
“Jazz is een netwerk van ervaren zelfstandig werkende coaches, trainers en HR professionals. Wij leggen ons erop toe mensen te helpen hun persoonlijke kracht te verbeteren. Het is een ontdekkingsreis die we samen aangaan. “

Trello:
“Trello is de eenvoudige, gratis, flexibele en visuele manier om jouw projecten te beheren en wat dan ook te organiseren. Miljoenen mensen over de hele wereld vertrouwen op Trello.”

Klinkt goed, toch? Je hebt maar een of twee zinnen nodig om precies te weten wat belangrijk is. Deze citaten zijn eerste alinea’s van ‘Over ons’ pagina’s, maar zelfs met maar één alinea krijg je een goede, persoonlijke eerste indruk.

Je elevator pitch kan ook een goed beginpunt zijn voor de tekst op je Over ons-pagina.

Hoe bouw je een ‘Over ons’ pagina op?

Kort gezegd: hou het kort. Zorg voor een zorgvuldig geschreven tekst die je opdeelt in verschillende alinea’s. Zet er een paar goede foto’s bij van jezelf, je team of een locatie waar je klanten ontvangt. Meer inhoud is niet nodig op die pagina, het gaat om goede inhoud.

Heb je een mooie foto van je hele team of je bedrijf? Begin de pagina dan met die foto groot bovenaan en zet je tekst eronder. Als dat een staande foto is (dus meer hoogte dan breedte), dan kun je een blok met kolommen gebruiken: je foto aan de ene kant en je tekst ernaast.

Bij Jimdo vind je blokken die speciaal voor een ‘Over ons’ pagina gemaakt zijn. In de preview van het blok zie je ook voor hoeveel tekst het blok geschikt is. Zo’n blok hoef je alleen maar toe te voegen en te vullen met je eigen inhoud.

Over ons pagina schrijven

Het verhaal over je bedrijf is belangrijk, maar vertel het kort. Een bezoeker op je website wil een snelle indruk van je verhaal hebben, maar is vooral bezig met zijn eigen wens: een product of een dienst die jij aanbiedt. Je ‘Over ons’ pagina helpt om een goede indruk te bevestigen. Vraag je bezoeker dus niet om een lange tekst te lezen, terwijl die eigenlijk met zijn aandacht ergens anders zit.

De toon maakt het verschil

Schrijven voor je doelgroep is belangrijk voor alle teksten op je website. Op een ‘Over ons’ pagina is het extra belangrijk. Op deze pagina zijn het niet je producten of diensten die de voornaamste aandacht krijgen, maar je bedrijf zelf. Deze pagina bezoekt iemand juist om een indruk van je bedrijf te krijgen.

Zoek dus niet alleen inhoud, maar ook een toon die past bij de doelgroep die je wilt aanspreken. Die doelgroep verschilt natuurlijk enorm per bedrijf en daardoor verschilt ook de schrijfstijl. Een paar voorbeelden:

Heb je bijvoorbeeld een koffietent in de binnenstad van een grote stad, dan kun je met deze steekwoorden werken:

Inhoud:

  • De oprichters
  • Fair Trade
  • Duurzaamheid
  • Ontspanning
  • Plezier
  • De filosofie achter je bedrijf

Toon:

  • Hip
  • Persoonlijk (spreek je lezer aan)
  • Vriendelijk
  • Spreektaal

Schrijf je een tekst voor een huisartsenpraktijk, dan schrijf je serieuzer:

Inhoud:

  • Opleiding van de huisarts
  • Vakgebieden of specialisaties
  • Ervaring
  • Service

Toon:

  • Vertrouwenwekkend
  • Zakelijk
  • Vriendelijk
  • Helder en gestructureerd

Je ‘Over ons” pagina is onmisbaar voor een succesvolle website. Het is niet de enige pagina die je nodig hebt, maar met een goede ‘Over ons’ pagina leg je een stevige basis voor de rest van je website.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.
Bijpassend product

Jimdo-website