Tips en voorbeelden om je elevator pitch te verbeteren

Tips en voorbeelden om je elevator pitch te verbeteren

Je eigen bedrijf, daar kun je de hele dag wel over praten. Maar kun je anderen net zo enthousiast maken over je bedrijf in een praatje van minder dan een minuut? In dit artikel laten we met voorbeelden zien hoe je een elevator pitch ontwikkelt om je bedrijf in minder dan 60 seconden goed te presenteren.

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een pakkende introductie voor je bedrijf. Zo’n pitch is kort en helder genoeg om te vertellen voor je met de lift de bovenste verdieping hebt bereikt. We gaan uit van 30 tot 60 seconden. En het mooiste is: na je pitch willen mensen altijd meer weten!

Heb je weleens met je mond vol tanden gestaan in een gesprek met een belangrijke klant? Dat is precies het soort situatie waarvoor je je elevator pitch ontwikkelt: om je bedrijf altijd goed te kunnen presenteren. Zeker als je net begint met ondernemen, is het goed om je pitch helder in je hoofd te hebben. Je bent dan heel regelmatig bezig met mensen over je nieuwe bedrijf vertellen.

De beste elevator pitches openen een gesprek. Ze zijn kort, interessant en makkelijk te begrijpen.

Waarom is een elevator pitch belangrijk?

Omdat je als ondernemer op zoveel momenten je bedrijf presenteert. Dat doe je effectief met een elevator pitch voor je bedrijf of je product. Met een pitch van 30 seconden kun je jezelf, je doelen en je ambitie overbrengen op potentiële klanten, zakenpartners en iedereen in je zakelijke netwerk, waar je ze ook tegenkomt.

Het is ineens ook veel makkelijker om op een verjaardag antwoord te geven op die ene terugkerende vraag: “Oh, een eigen bedrijf? En wat doet je bedrijf?”

Waar en wanneer gebruik je je pitch?

Geen lift? Geen probleem! Je pitch is er om waar dan ook anderen te interesseren voor je bedrijf:

  • In gesprek met een potentiële klant of zakenpartner
  • Op de homepagina van je website
  • Bij het netwerken
  • In gesprek met de bank of een geldschieter
  • In gesprekken met vrienden buiten je bedrijf

Dus op elk moment waarop je gevraagd wordt om te vertellen over je bedrijf.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Andere plekken om je elevator pitch te gebruiken:

  • In je profielen op LinkedIn, Facebook en andere social media
  • In mails naar mogelijke nieuwe klanten
  • In de beschrijving van je merkidentiteit
  • Als je tante weer eens vraagt of je al een baan gevonden hebt

Hoe schrijf je een elevator pitch (met voorbeelden)

Maar wat vertel je dan eigenlijk in zo’n pitch? Welke informatie is belangrijk? Er zijn verschillende manieren om een goede pitch te houden, dus we laten verschillende varianten zien. We beginnen bij de basis: de belangrijkste informatie over je bedrijf.

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Welk probleem los je op voor je klanten?
  • Hoe los je dat probleem op?
  • Waarom is jouw oplossing beter dan die van je concurrenten?

Met die simpele informatie kun je je elevator pitch opbouwen. Vul bijvoorbeeld je informatie eens in dit voorbeeld in:

Hoi, ik ben (je naam). Mijn bedrijf heet (naam van je bedrijf). Heb je je ook wel eens (negatief gevoel) gevoeld, omdat (bekend probleem)? Ik help (je doelgroep) met (je product of dienst), zodat ze (resultaat van je werk of product). Anders dan (concurrent), bied ik (unique selling point). Hoe (open vraag aan je luisteraar)?

Vul hier jouw informatie in om je eigen pitch te op te stellen:


Dan krijg je iets als dit voorbeeld:

Elevator pitch voorbeeld voor een bedrijf:
Hoi, ik ben Diana Draaier. Mijn bedrijf heet Wervel. Heb je je ook wel eens bont en blauw gevoeld, omdat je de hele dag aan een slecht bureau zit? Ik help ondernemers met de ergonomische inrichting van hun werkplek, zodat ze pijnvrij hun werk kunnen doen. Anders dan bedrijfsartsen, bied ik tijd, aandacht en advies op maat. Hoe tevreden ben jij met je werkplek?

Vind je het lastig om een kort en helder antwoord te geven op deze vragen? Kijk dan nog even naar je bedrijfsplan. Soms kunnen bevriende ondernemers ook een frisse blik geven. Hun input kan je nog verbazen!

7 tips om op te vallen met je elevator pitch

Als je de basis voor je elevator pitch gemaakt hebt, kun je nog fijnslijpen:

  1. Pak de aandacht met je openingszin. Als je jezelf hebt voorgesteld heb je maar heel kort tijd om de aandacht van een luisteraar of lezer te trekken. Veel van de beste elevator pitches gebruiken in hun openingszin een verrassend feit, een prikkelende stelling of een onverwachte statistiek.

    Voorbeeld:
    “Met Jimdo zijn al 25 miljoen websites gemaakt.”
  2. Vermijd vaktaal. Technische begrippen zijn voor langere gesprekken. In je elevator pitch past simpele, glasheldere taal. Een luisteraar die snapt wat je zegt, kan zelf doorvragen en juist in dat gesprek ligt de waarde voor je bedrijf.
  3. Gebruik vergelijkingen. Bied je een dienst die veel mensen nog niet kennen? Gebruik dan een vergelijking met iets wat iedereen kent. Dan hoef je minder uit te leggen.

    Voorbeelden:
    “LinkedIn is Facebook maar dan zakelijk.”
    Of
    “Etsy is Marktplaats maar speciaal voor handgemaakte producten.”
  4. Benoem emoties. Een bekend citaat zegt: “Mensen kunnen vergeten wat je hebt gezegd, maar niet welk gevoel je ze gaf.” Door een bekende emotie te benoemen betrek je mensen bij je verhaal.

    Voorbeeld:
    Je vraagt: “Vond je het frustrerend om een simpele website te maken die goed werkt en er professioneel uitziet?

    Je luisteraar denkt: “Ja! Het frustreerde me zo dat ik het maar opgegeven heb.”

    Jij hebt de oplossing: “Met Jimdo kun je zo’n website zelf maken in een paar minuten.”
  5. Stel open vragen bij het afsluiten. Sommige vragen kun je niet met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoorden. Je luisteraar moet er even over nadenken. En gesprekken waarin je nadenkt blijven beter hangen dan gesprekken waarin je alleen maar luistert. Dit voorbeeld gebruikt een open vraag om de pitch af te sluiten en het gesprek te openen:

    Hoi, ik ben Evelien Fluister, van Beter in Balans. We helpen bedrijven op locatie met het mentale welzijn van hun werknemers. Afgelopen jaar had onze grootste klant daardoor 15% minder ziekteverzuim en 50% meer productiviteit na een traject van 6 weken. De teams voelden zich frisser en managers konden zich op groei en ontwikkeling richten. Je zit bij ons niet aan een contract vast, maar kunt losse sessies boeken. Hoe werk jij aan motivatie binnen je bedrijf?
  6. Zorg dat ze meer willen. Vertel niet meteen alles. Zie je pitch als een teaser of een trailer voor je bedrijf waarmee je mensen nieuwsgierig maakt naar de rest. Geef je te veel informatie, dan kan een luisteraar dat niet allemaal verwerken. Veel nuttiger om het kort te houden en de details later uitgebreid toe te lichten (dat is tip 7) of een link naar je ‘Over ons’ pagina in je tekst te zetten.
  7. Sluit af met een call to action. Een call to action maakt je bezoekers duidelijk wat ze nu moeten doen. Hou daarbij je uiteindelijke doel in het oog: wil je met je pitch een investering binnenhalen, een nieuwe zakenrelatie opbouwen of solliciteren voor je droombaan?

    Voorbeeld voor een live pitch:
    “Ik kan je ons prototype laten zien, als je interesse hebt. Past dat volgende week voor jou?”

    Voorbeeld op je website:

    Zet “Vraag een demonstratie aan” in een knop die je linkt naar je contactpagina.

Je elevator pitch is het begin van een gesprek. Hou het kort en blijf bij je onderwerp. Met precies genoeg informatie laat je je publiek vragen stellen, je visitekaartje aannemen of meer tijd doorbrengen op je website.

Hoe gebruik je je elevator pitch op je website?

Met een goede elevator pitch voor je bedrijf verkoop je producten of trek je nieuwe klanten aan. Niet alleen als je die mensen in het echt ontmoet, maar ook als je pitch in drukwerk of je website staat. Het is bijvoorbeeld een ideale tekst om bovenaan je homepagina of je ‘Over ons’ pagina te zetten.

Deze bedrijf hebben hun eigen elevator pitch online staan:

Triodos (op de homepagina)
“Steeds meer mensen en organisaties kiezen voor bankieren bij Triodos Bank, een van de meest duurzame banken ter wereld. Al ruim 700.000 klanten zijn onderdeel van onze positieve beweging. Zij zijn er, net als wij, van overtuigd dat geld veranderkracht heeft.”

  • “Steeds meer” geeft een trend aan. Niet alleen andere klanten gebruiken deze bank, het bedrijf groeit ook.
  • “een van de meest duurzame banken” benoemt een unieke eigenschap, waarin de het bedrijf zelfs wereldwijd in voorop loopt.
  • “700.000 klanten” maakt het succes concreet door het in een cijfer samen te vatten.

Ticketswap (op de ‘Over ons’ pagina)

“TicketSwap is een veilige, eenvoudige en eerlijke plek om tickets te kopen voor concerten, festivals, sportevenementen, theater en dagjes weg. We beschermen kopers tegen woekerprijzen door een maximale verkoopprijs van 20% bovenop de originele prijs te hanteren. Als koper weet je dan ook altijd zeker dat je een eerlijke prijs betaalt voor je tickets. Fraude wordt voorkomen door het controleren van gebruikers en door samenwerking met evenementenorganisaties.”

  • De eerste zin beschrijft exact wat het bedrijf doet. De rest van de pitch geeft goede aanvullende informatie.
  • “We beschermen kopers” benoemt duidelijk voor wie de dit bedrijf werkt.
  • “maximale verkoopprijs van 20% bovenop de originele prijs” spreekt een probleem dat klanten goed kennen en maakt een oplossing concreet.

Hoe pitch je je bedrijf met zelfvertrouwen?

  1. Wees jezelf. Een elevator pitch is geen presentatie. Je wilt met anderen in gesprek raken. Vertel je verhaal zoals je het ook aan een goede vriend zou vertellen, met korte uitleg en als onderdeel van een gesprek.
  2. Oefenen, oefenen en oefenen. De beste manier om natuurlijk te klinken is om je verhaal heel vaak te vertellen. Je raakt dan zo vertrouwd met je pitch dat je je over de inhoud geen zorgen meer hoeft te maken. Dat maakt aandacht vrij voor het contact met je publiek.
    Je kunt jezelf uitdagen door je pitch aan te passen voor heel verschillende situaties. Wat verandert er als je praat tegen vrienden, familie, concurrenten of op een netwerkbijeenkomst? Welke zinnen klinken als een verkooppraatje? Welke woorden vallen op? Tegen de tijd dat je je pitch moet houden is het een tweede natuur geworden.
  3. Neem je tijd. Een elevator pitch is kort genoeg om in 30 tot 60 seconden te houden. Red je dat niet, dan is het tijd om je pitch in te korten. Kijk welke informatie je korter kunt vertellen of weg kunt laten. Kort en krachtig is voor een pitch de beste variant. De details komen in het gesprek na je pitch.
  4. Begin een gesprek. Niemand houdt ervan om alleen te luisteren op een netwerkbijeenkomst. Ondernemers zijn daar juist voor de uitwisseling met anderen. Laat je publiek dus vragen stellen, reageren en zoek naar de punten waar jullie het eens zijn.

Slechte voorbeelden van elevator pitches

Even vooraf: het doel van je pitch is om in een goed zakelijk gesprek terecht te komen. Dat kan ook gebeuren met een zogenaamd “slechte pitch”. Toch kun je je kansen wel vergroten door een paar veelgemaakte fouten te vermijden.

De pitches en de bedrijven hieronder zijn alleen voorbeelden. Ze zijn niet van bestaande bedrijven.

Verkopen in plaats van pitchen

Je pitch hou je om interesse te wekken in je bedrijf en een gesprek te openen. Dit is nog niet het moment om te verkopen. Is je gesprekspartner geïnteresseerd, dan kun je die aanbieding best in het gesprek noemen.

Slecht voorbeeld
Ik verzorg vegetarische catering voor bedrijfsevenementen. Deze week heb ik een aanbieding: voor alle boekingen die voor het eind van de maand binnenkomen zijn de desserts gratis.

Goed voorbeeld
Heb je wel eens een buffet verzorgd voor 150 gasten met verschillende diëten? Ik help bedrijven met vegetarische en vegan catering voor bedrijfsevenementen. Bij mij kan iedere bezoeker alles eten en dat zorgt voor een goede sfeer.

Bedrijfspresentatie in plaats van een elevator pitch

Hou het kort en blijf bij de belangrijkste feiten. Specifieke details kun je noemen om je pitch karakter te geven. Maar hou het bij een of twee highlights. Afdwalen kun je later samen met je gesprekspartner doen als jullie in gesprek zijn.

Slecht voorbeeld
Onder de naam Masseur Masja geef ik massages op kantoor. Een korte massage van 10 minuten of een kwartier kan ongelooflijk veel stress weghalen, vooral bij mensen die de hele dag op een bureaustoel naar een computerscherm zitten te kijken. Met massages haal ik die stress weg en kneed ik de aangespannen spieren weer soepel. Dat zorgt voor ontspannen medewerkers en die zijn natuurlijk weer productiever en blijer met hun baan. Ze blijven dus ook langer bij je bedrijf en raden je eerder aan bij hun netwerk als er vacatures openstaan in een bedrijf.

Goed voorbeeld
Ken je de stijve spieren na een dag in een bureaustoel? Met massages maak ik gespannen spieren soepel en bouw ik stress af. Allemaal gewoon op kantoor. Zo hou ik je medewerkers gezonder en productiever.

Te weinig vertellen in je pitch

Dat is weer het andere uiterste. Een te korte pitch laat de interessante details weg. Je geeft je luisteraar dus niks om nieuwsgierig van te worden.

Slecht voorbeeld
Ik ben loodgieter. Als je zelf je huis bouwt, kijk ik naar het loodgieterswerk, zodat het ook goed gebeurt. Ik help ook met vergunningen bij de gemeente.

Goed voorbeeld
Ik help als loodgieter mensen die zelf een huis bouwen. Als je een huis wilt bouwen, denk je vooral aan architectuur, niet aan riolering. Ik denk al vanaf de bouwtekening mee en help huiseigenaren om realistische plannen te maken, vergunningen te krijgen en het werk goed uit te voeren.

Een te algemene pitch

Als je in je pitch alleen vertelt wat de meeste mensen al weten, laat je niet zien dat je een expert in je werkveld bent. De meeste pitches worden beter door taken of producten concreet te maken.

Slecht voorbeeld
Met mijn bedrijf “Simone zoekt” help ik klanten met SEO. Zo krijgen ze meer bezoekers en dus meer klanten. Bedrijven vinden SEO vaak ingewikkeld en beginnen er niet aan. Als expert kan ik ze daar juist taken uit handen nemen.

Goed voorbeeld
Veel ondernemers missen de tijd en de kennis om met zoekmachine optimalisatie te beginnen. In mijn bedrijf “Simone zoekt” help ik ze met zoekwoordanalyse, verbeteringen aan teksten en advies over technische aanpassingen. Anders dan de meeste freelancers train ik ook medewerkers om die taken zelf over te nemen.

Een pitch vol vaktaal

Op een netwerkbijeenkomst is de kans groot dat iedere bezoeker uit een verschillend werkveld komt. Kies dus woorden die iedereen begrijpt. Als luisteraars niet begrijpen wat je doet, heb je nog geen basis gelegd voor een goed gesprek. Pitch je voor vakgenoten, dan kun je natuurlijk best vaktermen gebruiken.

Slecht voorbeeld
Ik begeleid mensen die na een CVA functionele beperkingen hebben naar nieuwe stabiele woon- en leefsituatie. De traditionele zorg heeft vaak weinig tijd om mensen intensief te helpen zoeken naar een balans tussen belasting en belastbaarheid. Die begeleiding bied ik aan, zodat mensen weer van hun leven kunnen genieten.

Goed voorbeeld
Ik help mensen na een beroerte hun leven weer op te pakken. Daar is in de zorg vaak te weinig tijd voor. Ik kijk samen met een patiënt naar de gevolgen van de beroerte, wat iemand aankan en hoe we het dagelijks zo kunnen inrichten dat mijn klanten ervan kunnen genieten.

Je levensverhaal vertellen in plaats van je bedrijf voorstellen

Je persoonlijke fascinatie voor je beroep is belangrijk voor jou. Voor je luisteraar is het veel belangrijker wat je precies doet, dan waarom jij dat interessant vindt. Blijf dus niet hangen in ‘waarom ik dit doe’ en geef informatie over ‘wat ik doe’.

Slecht voorbeeld
Met mijn bedrijf De Nacht maak ik bedden op maat voor elke slaapstoornis. Ik was altijd al geïnteresseerd in wat er in je hoofd gebeurt als je een slaapstoornis hebt. Wat zorgt er nou voor dat je niet kan slapen of juist niet kunt stoppen met slapen? Daar wilde ik meer mee doen. Ik heb meerdere opleidingen gevolgd en heel veel boeken over slaap gelezen. Nu maak ik er als ondernemer mijn beroep van om met goede bedden slaapstoornissen te onderdrukken.

Goed voorbeeld
Ik maak bedden op maat voor mensen met een slaapstoornis. Met elke klant onderzoek ik hoe een nieuw bed de symptomen kan verminderen. Het doel is dat ze beter slapen en meer energie overhouden.

Al je diensten opsommen is geen pitch

In je pitch is het de bedoeling dat je samenvat wat je bedrijf doet. Je hoeft niet al je diensten of producten te noemen. Als je luisteraar maar begrijpt wat je aanbiedt.

Slecht voorbeeld
Als boekhouder help ik bedrijven met alle administratie. Ik verzorg de belastingaangifte voor ze, bereid elk kwartaal de btw-aangifte voor, stel de financiële reportages op en verzorg de salarisadministratie. Daarnaast geef ik financieel advies en hou ik debiteuren- en crediteurenbeheer in het oog. Natuurlijk kan ik ook facturen voor klanten opstellen als die daar zelf geen tijd aan kwijt willen zijn.

Goed voorbeeld
Administratie kost ondernemers tijd en concentratie die ze liever anders inzetten. Als boekhouder help ik bedrijven met alle administratie. Ik weet precies welke papieren bedrijven op orde moeten hebben. Ik blijf op de hoogte van alle veranderingen en eisen, zodat mijn klanten tijd zich op hun bedrijf kunnen richten.

Jezelf kleineren in je pitch

Ben je een serieuze ondernemer of een omhoog gevallen amateur? In je pitch stel je je bedrijf voor en wil je goed voor de dag komen. Woorden als ‘hobby-project’ of ‘uit de hand gelopen’ wekken geen vertrouwen.

Slecht voorbeeld
Mijn bedrijfje de Kleine Geit is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby-project. Als mijn buren geen tijd hadden, liet ik de honden uit voor de hele flat. Dat is een beetje gegroeid en nu bied ik part time dierenoppas aan voor mensen die op vakantie gaan. Het is voor de baasjes een goed gevoel dat er iemand op hun huisdieren past en voor mij is het ondernemen een avontuur.

Goed voorbeeld
Een huisdier heeft goede verzorging nodig. Ook als je zelf op vakantie bent. Veel mensen laten dat liever niet aan de buren over. Daarom bied ik dierenoppas aan in de vakantiemaanden. Ik verzorg dieren bij mijzelf of bij de klant thuis. Mijn klanten kunnen zich zo meer ontspannen tijdens hun vakantie.


Wat is een elevator pitch?

In een elevator pitch presenteer je kort en pakkend de belangrijkste informatie over je bedrijf: wat je doet, waarom je dat doet en wat dat betekent voor je luisteraar. Een goede pitch is de basis voor een gesprek.

Wat vertel je in je elevator pitch?

Ga ervanuit dat je luisteraar je bedrijf niet kent. Welke informatie is dan belangrijk om te begrijpen wat jij aanbiedt? Focus vooral op wat belangrijk is voor je publiek. Verwerk in elk geval: wat je bedrijf doet, waarom dat nuttig is en waarom jij dat beter doet dan anderen.

Wat maakt een elevator pitch goed?

Een pitch moet de luisteraar aanspreken. Je hebt dus goede informatie nodig en persoonlijkheid tijdens het pitchen. Presenteer dus niet alleen wat je wilt vertellen, maar vooral ook wat je denkt dat interessant is voor de luisteraar.

Hoe lang is een elevator pitch?

Mik op 30 tot 60 seconden. Beschrijf je bedrijf helder in grote lijnen. Zo geef je je luisteraar de informatie nodig is om zinvol over je bedrijf te praten.

Wat is een goede openingszin voor een pitch?

De openingszin van je pitch kan je publiek meteen nieuwsgierig maken. Bij verschillende mensen kan je openingszin dus verschillen. Een goede openingszin beschrijft vaak een probleem dat je publiek kent. Daarmee wek je meteen interesse op voor de oplossing die je bedrijf biedt.

Hoe presenteer ik mijn bedrijf in 30 seconden?

Schrijf op wie je bent, wat je doet, welke probleem je klanten hebben, hoe jij dat oplost en waarom jouw oplossing de beste is. Geef net genoeg informatie om de interesse van je luisteraar te wekken. Oefen dan je pitch net zo lang tot je die met zelfvertrouwen altijd en overal kunt geven!

Hoe sluit je een elevator pitch af?

Stel aan het einde van je verkooppraatje of je elevator pitch altijd een open vraag (zonder ‘ja’ of ‘nee’ antwoord). Zo ga je na je pitch naadloos over in het gesprek dat je met je klant wilt hebben. Vraag mensen bijvoorbeeld hoe zij omgaan met datzelfde probleem: “Hoe voorkom jij rugklachten bij je medewerkers?”

Hoe ziet jouw pitch eruit? We horen, zien of lezen je pitch graag op onze Jimdo Instagram!


Als je morgen in de lift staat met je ideale klant, weet jij dan wat je moet zeggen? Met de tips hierboven heb je alles in huis om heel duidelijk te maken wat nou zo interessant aan je bedrijf. En wie weet welke deuren dat voor je opent?

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Suzanne Al-Gayaar
Suzanne is tekstschrijver voor Jimdo. Tijdens het opzetten van haar eerste eigen bedrijf werd ze verliefd op het marketing-vak. Nu droomt ze over goede content en pakkende one-liners. Daarnaast eet ze mint snoepjes, rijdt ze paard en maakt ze wandeltochten met haar hond.
Bijpassend product

Jimdo-website