Simpel zoekwoordenonderzoek voor meer bezoekers

Simpel zoekwoordenonderzoek voor meer bezoekers
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Voor je SEO is zoekwoordenonderzoek de essentiële basis om je strategie op te baseren. Als je weet welke woorden je klanten in een zoekmachine typen om je te vinden, kun je je website afstemmen op die termen. Het resultaat? Meer bezoekers, en meestal ook meer klanten. 

Om je op weg te helpen met je SEO laten we je zien hoe je met je zoekwoordenonderzoek begint: je zoekt uit wat je potentiële klanten in Google zoeken en wat ze hopen te vinden. En natuurlijk laten we je ook zien hoe je je zoekwoorden aan je Jimdo-website toevoegt.

Zoekwoordonderzoek is het proces waarbij je uitzoekt met welke zoekwoorden je bedrijfswebsite meer potentiële klanten zou kunnen aantrekken. Je verzamelt suggesties voor zoektermen, sorteert ze in categorieën en selecteert de meest veelbelovende termen om bij de optimalisatie van je website te gebruiken.

Deze gids is bedoeld voor beginners. Als je al bezig bent met SEO kun je je kennis opfrissen en vind je praktische tips voor beter zoekwoordenonderzoek.

1. Wat zijn zoekwoorden precies?

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de zoekopdrachten die je klanten in Google typen om een bedrijf te vinden zoals jouw bedrijf. Voor zoekwoorden en zoekwoordenonderzoek worden ook wel de Engelse termen ‘keywords’ en ‘keyword research’ gebruikt. Elk woord kan een zoekwoord zijn, als je klanten het maar gebruiken om je product of dienst te vinden. En omdat bedrijven, producten en diensten enorm van elkaar kunnen verschillen, zal elk bedrijf een andere set zoekwoorden hebben. Laten we op zoek gaan naar de jouwe!

Beschrijf je bedrijf in 3 woorden.

Bijvoorbeeld: yoga cursussen beginners

Denk je dat je klanten daarnaar zoeken in Google om een bedrijf zoals het jouwe te vinden? Als ze dat doen, heb je zojuist misschien je eerste zoekwoord al gevonden. 

2. Waarom is zoekwoordenonderzoek zo belangrijk?

Net zoals je ook voor andere gebieden van je bedrijf doelen stelt, kun je dat ook doen voor je SEO. Over het algemeen werken voor doelen in SEO zoekwoord + paginacombinaties heel goed. Je kiest een pagina en een zoekwoord waarvoor je een top 5 positie in Google wilt krijgen. 

De meeste mensen scrollen niet naar beneden in zoekresultaten. Ze klikken gewoon op een van de eerste paar resultaten die er veelbelovend uitzien. Als je pagina op de top 5 plaatsen komt, is de kans dat er op jouw website geklikt wordt dus veel groter dan wanneer je website onderaan de zoekresultaten staat.

Een SEO-doel kan er bijvoorbeeld zo uitzien: 

“De productpagina voor mijn yogalessen moet bij de eerste 5 resultaten staan als mensen in Google zoeken op “yogales Alkmaar Noord”. 

Maar waarom kies je specifiek “yogales Alkmaar Noord”? Waarom niet “yogacursus Alkmaar”? Of “yogastudio Alkmaar”? Dat is het soort vraag dat je beantwoordt met zoekwoordenonderzoek. Je bekijkt de specifieke redenen waarom bepaalde zoekwoorden een goede opties voor je bedrijf zijn. 

Als je bezig bent, kom je ook veel te weten over de gewoonten, wensen en gedrag van je klanten. Door de beste zoekwoorden voor je website te vinden, doe je dus ook gratis marktonderzoek dat je kan helpen kiezen waar je op je website over schrijft, het aanbod van je bedrijf te finetunen en te begrijpen welke welke verkoopargumenten goed werken.

3. Verzamel zoekwoordsuggesties

Hoe zouden klanten jouw bedrijf beschrijven? Welke woorden gebruiken ze voor de producten of diensten die ze bij jou kunnen kopen? Hier zijn 5 manieren om een lange lijst van mogelijke zoekwoorden te verzamelen die je later kunt sorteren en verfijnen.

Begin met een brainstorm

Maak een lijst van 10 tot 20 zoektermen waarvan je denkt dat klanten ze in Google gebruiken. Kun je wel wat inspiratie gebruiken, kijk dan eens naar je eigen elevator pitch.

Bijvoorbeeld:

zoekwoordonderzoek brainstorm

Check wat je concurrenten doen

Je concurrenten optimaliseren hun websites waarschijnlijk ook, dus laten we eens kijken welke zoekwoorden websites van concurrenten gebruiken. 

Bezoek de websites van je 3 grootste concurrenten. Let vooral op de woorden die ze gebruiken in koppen en subkoppen. Kijk hoe ze hun producten of diensten beschrijven: zie je zinnen waarvan je denkt dat je klanten ze in Google zouden zoeken? 

Google nu op die concurrenten. Kijk naar de teksten in de paginatitels en de paginabeschrijvingen. Let ook op eventuele featured snippets in de resultaten. Die speciale zoekresultaten zijn een goede manier om aandacht te trekken. Misschien kun je die featured snippet wel veroveren voor je eigen website.

Zoekresultaten zijn altijd gepersonaliseerd. Google toont andere resultaten als je ingelogd bent en kan je locatie gebruiken om zoekresultaten te personaliseren. Om niet-gepersonaliseerde resultaten te krijgen kun je SEO-hulpmiddelen gebruiken zoals de gratis MOZ-Bar browserextensie of de incognitomodus in je browser inschakelen.

Laat Google helpen

Google herkent verbindingen tussen zoekwoorden. Als je weet welke verbindingen herkend worden, geeft dat je meer mogelijke zoekwoorden. 

  • Zoek je 10 tot 20 zoektermen op in Google
  • Scroll omlaag naar het onderdeel “Zoekopdrachten gerelateerd aan” of  “Mensen zochten ook naar”
  • Kopieer passende ‘gerelateerde zoekopdrachten’ en voeg ze toe aan je lijst

Luister naar je doelgroep

Nu voegen we nog wat menselijke input toe voordat we alle zoekwoorden verwerken. Uiteindelijk zijn het mensen die iets bij je kopen, en niet Google.

Zoek online plekken op waar je doelgroep in gesprek is. Let vooral op de onderwerpen die ze bespreken en welke woorden ze daarbij gebruiken. Aan de onderwerpen herken je welke informatie klanten zoeken. De woordkeus geeft je mogelijke zoekwoorden voor je website.

Kijk online naar plekken als:

  • Fora
  • Facebook-pagina’s of -groepen
  • LinkedIn-groepen
  • Twitter-hashtags
  • Reddit-threads
  • Instagram

Je kunt nog een stap verder gaan en notities maken tijdens netwerkbijeenkomsten, evenementen of gesprekken met je bestaande klanten.

Genereer honderden zoekwoordsuggesties

Gebruik die eerste ideeën dan in een van deze tools om honderden zoekwoord suggesties te genereren:

Een lijst met zoekwoord suggesties kan er ongeveer zo uitzien:

zoekwoordonderzoek keyword suggesties

Heb je al een website? Spring dan meteen naar de sectie over Google Search Console. Met die SEO tool kun je zien welke zoekwoorden al mensen naar je website brengen. Die woorden kun je weer gebruiken om nieuwe zoekwoorden te vinden.

4. Kies zoekwoorden die mensen echt gebruiken

Zoektermen die vaak gebruikt worden kunnen veel bezoekers naar je website brengen. In SEO hebben we het dan over ‘zoekvolume’: het gemiddelde aantal keren per maand dat een zoekterm in Google gezocht wordt.

We verdelen zoekwoorden in short-, medium- en long-tail zoekwoorden.

  • Short-tail zoekwoorden hebben hoog zoekvolume, maar het is moeilijk om ervoor te ranken (zeker voor nieuwe websites). Ze bestaan meestal uit 1 of 2 algemene termen.
    Bijv. “yoga houdingen”
  • Medium-tail zoekwoorden hebben wat minder zoekvolume. Ze zijn nog steeds moeilijk om voor te ranken, maar niet zo moeilijk als short-tail zoekwoorden. Ze bestaan meestal uit 2 of 3 woorden.
    Bijv. “yoga houdingen namen”
  • Long-tail zoekwoorden hebben lage zoekvolumes en het is makkelijker om ervoor te ranken. Long-tail zoekwoorden hebben vaak 4 of meer woorden.
    Bijv. “yoga houdingen lage rugpijn”

Als je een nieuwe website begint, is het goed om je in het begin vooral op medium- en long-tail zoekwoorden te richten. Zo heb je de beste kans om bezoekers te krijgen via zoekmachines. Als je website groeit en hoger in de zoekresultaten komt voor medium- en long-tail zoekwoorden, kun je ook naar short-tail zoekwoorden gaan kijken.

Vergelijk zoekvolume met tools als Google Zoekwoordplanner

Adverteerders kunnen in Google Zoekwoordplanner schattingen bekijken van het zoekvolume voor keywords. Die tool was vroeger gratis en wordt daarom in veel oudere artikelen genoemd. Er zijn andere tools die je kunt gebruiken.

Als je ooit een van Google’s duizenden tegoedbonnen voor gratis advertenties hebt gebruikt, heb je misschien nog een inactief account bij Google Ads. Dan zou het kunnen dat je Google Zoekwoordplanner nog kunt gebruiken

Als je een account bij Google Ads hebt, vind je met deze stappen het zoekvolume voor je zoekwoorden:

  • Log in op je Google Ads-account. (Je kunt de tool ook gebruiken zonder geld aan advertenties te besteden.) 
  • Kies bovenin voor Tools en instellingen.
  • Kies bij Planning de tool Zoekwoordplanner. 
  • Kies de optie Zoekvolume en prognoses bekijken. 
  • Plak je lijst met zoekwoord suggesties in het veld en klik op Aan de slag.
  • Stel bij de resultaten het juiste land en de juiste taal in.
  • Klik dan op Historische statistieken.

Download je zoekwoordlijst

Je ziet nu een lijst met het gemiddelde maandelijkse zoekvolume voor elk zoekwoord in het land en de taal die je hebt ingesteld. Klik rechts bovenin op de downloadknop en kies Historische statistieken voor plannen om je zoekwoorden te downloaden als .CSV bestand. 

Als je Google Zoekwoordplanner niet kunt gebruiken, vind je zoekvolumes voor losse zoekwoorden via Ubersuggest of kun je je hele lijst uploaden bij searchvolume.io.

5. Kies de beste zoekwoorden voor je bedrijf

Tot nu toe hebben we alleen gekeken hoe vaak zoekwoorden gezocht worden. Nu gaan we kijken welke zoekwoorden bij je bedrijf passen. Op dit punt zul je SEO-experts vaak horen praten over zoekintentie. Wat ze bedoelen is de bedoeling van de zoeker als hij iets in Google zoekt. Veel voorkomende zoekintenties zijn bijvoorbeeld het vinden van productinformatie, het vergelijken van producten of het kopen van een product.

Laten we dus eens kijken of de zoekwoordensuggesties die we verzameld hebben een zoekintentie laten zien die jouw website kan beantwoorden. Als je op je website niks zegt over yoga outfits en je verkoopt ook geen yoga outfits, gebruik dat zoekwoord dan niet op je website. Ook niet als er vaak naar gezocht wordt.

Voor je website wil je alleen zoekwoorden die goed aansluiten bij de informatie op je site. Anders trek je mensen aan die zoeken naar dingen die je niet aanbiedt. Zoals yoga outfits in plaats van yogalessen.  

Loop dus door je lijst met zoekwoorden en verwijder alle zoekwoorden waar je niks over zegt op je website. Dat kunnen bijvoorbeeld andere steden of regio’s zijn, andere producten of gewoon onderwerpen die niet op je site voorkomen.

zoekwoordonderzoek zoekwoorden sorteren

Denk vanuit je klant als je dit doet: zou iemand die hiernaar zoekt in Google jouw website verwachten?

6. Sorteer je zoekwoorden op onderwerp

Als je nu naar je lijst met zoekwoorden kijkt, kun je dan bij elk zoekwoord bedenken wat mensen verwachten als ze dat zoekwoord Googlen?

Laten we zoekwoorden met dezelfde verwachting bij elkaar zetten. Dat proces wordt in SEO het clusteren van zoekwoorden genoemd. Elk cluster (elke groep) bestaat uit zoekwoorden die hetzelfde onderwerp of dezelfde verwachting beschrijven.

Voeg deze kolommen toe aan je zoekwoordenlijst:

  • algemene keywords — algemene onderwerpen, zoals ‘yoga’
  • lokale keywords — noemen een stad, land of regio, zoals ‘yoga alkmaar’
  • informatie keywords — zoeken naar informatie over een product of onderwerp, zoals ‘zweet je veel tijdens yoga’
  • koop keywords — laten zien dat iemand bereid is om te kopen, zoals ‘wat kost een yogacursus’
  • merk keywords — noemen de naam van je bedrijf of merk, zoals ‘yoga cursus Alkmaar soepeler’

Sommige zoekwoorden passen in meerdere categorieën, zoals ‘yoga voor lage rugpijn alkmaar’. Zet dan kruisjes in elke passende categorie.

zoekwoordonderzoek zoekwoorden aan pagina's categoriseren

7. Geef onderwerpen een eigen pagina

Je kunt je onderwerpen of categorieën nu gebruiken om de structuur voor je website op te zetten:

  • algemene keywords — gebruik je vooral op je home-pagina
  • informatie keywords — verdeel ze in subcategorieen en geef elk onderwerp een eigen pagina
  • koop keywords — gebruik je op je prijzenpagina
  • merk keywords — verwerk je in je Over ons pagina

Lokale zoekwoorden krijgen alleen een eigen pagina als je nuttige informatie voor die pagina hebt. Heb je niks specifieks over een stad, land of regio te melden, dan kun je die zoekwoorden verspreiden over je hele website of opnemen in je Over ons pagina of je Contact pagina. 

zoekwoordonderzoek paginalijst maken

Kies voor elke pagina een hoofdzoekwoord. Het is goed om verschillende zoekwoorden op de pagina te gebruiken, maar je hoofdkeyword komt op de belangrijkste plekken op de pagina. Dat is meestal het zoekwoord met het hoogste zoekvolume.

Meer is niet beter. Beter is beter.

Denk eraan dat elke pagina goede, nuttige inhoud nodig heeft om hoog in Google te komen. Het is meestal geen goed idee om elk keyword een eigen pagina te geven: er is over een zoekwoord vaak niet voldoende te zeggen wat interessant is voor bezoekers. 

Je bezoekers hebben meer aan een kleinere, waardevolle website dan aan een heleboel pagina’s met weinig informatie. En Google houdt van websites die nuttig zijn voor bezoekers.

8. Verwerk zoekwoorden in je teksten

Nu is het tijd om je zoekwoorden in je teksten te verwerken, zodat Google kan herkennen dat je inhoud waardevol is voor bezoekers.

Dit deel van SEO noemen we “on page optimalisatie”: het zijn alle aanpassingen en veranderingen die je aan je pagina’s aanbrengt om de inhoud precies goed te krijgen voor zowel Google als je bezoekers. Er is ook een “off page optimalisatie”, die gaat over optimalisatie op andere plaatsen dan je eigen website, zoals het verzamelen van goede backlinks.

Bekijk eerst je bestaande inhoud. Google geeft sommige onderdelen op een pagina meer aandacht, zoals koppen en tussenkoppen. Zet je zoekwoorden daar zodat ze voor Google opvallen. 

Pro Tip: Google kijkt niet naar ‘stopwoorden’, zoals “de”, “het”, “is”, “voor” enz. Als je een pagina optimaliseert voor het zoekwoord ‘yoga houdingen lage rugpijn’, kun je als kop bijvoorbeeld ‘Yoga houdingen voor lage rugpijn’ gebruiken.

Zet je zoekwoorden in je SEO-instellingen

Jimdo kan je met je SEO helpen als je je zoekwoorden in je SEO-instellingen zet.

Gebruik zoekwoorden in de tekst op je pagina

  • Gebruik je hoofdzoekwoord in het adres van de pagina
  • Zet je hoofdzoekwoord in de eerste kop op de pagina
  • Gebruik andere zoekwoorden in de tussenkoppen op de pagina
  • Verwerk zoekwoorden natuurlijk ook in de alinea’s van je tekst
  • Gebruik zoekwoorden in de alt-teksten voor je afbeeldingen, als die zoekwoorden goed beschrijven wat er op de afbeelding te zien is

Google wordt steeds slimmer. De zoekmachine begrijpt intussen dat sommige woorden synoniemen zijn en snapt dat zoekwoorden in meervoud en enkelvoud hetzelfde onderwerp beschrijven. Dat is nuttig, want het betekent dat je niet steeds weer dezelfde woorden hoeft te gebruiken.

Zoekwoorden toevoegen in Jimdo 

  • Klik op de drie punten (⋮) rechtsboven in je website en kies SEO
  • Voeg je 5 belangrijkste zoekwoorden toe bij Zoekwoorden voor je website
  • Gebruik algemene zoekwoorden in de titels voor je homepage en je website

Toen Google net begon, was het makkelijk scoren voor een zoekwoord. Je hoefde dat woord alleen maar zo vaak mogelijk op een pagina te zetten. Intussen is Google’s algoritme veel slimmer geworden. Die techniek, ook wel ‘keyword stuffing’, is nu allang verouderd en is zelfs slecht voor je SEO. 

Als je een pagina optimaliseert, verwerk je zoekwoorden dan op een natuurlijke manier in je tekst. Je kunt altijd iemand vragen om je tekst te lezen zonder te vertellen voor welke zoekwoorden je optimaliseert. Als je zoekwoorden goed in de tekst verwerkt zijn, kan een neutrale lezer ze niet aanwijzen.

9. Nodig Google uit om te komen kijken

Google’s zoekrobots komen zo nu en dan bij elke website langs om te kijken wat er is veranderd sinds het laatste bezoek. Als je niet wilt wachten tot dat vanzelf gebeurt, kun je Google Search Console gebruiken om een zoekrobot uit te nodigen.

Als je dat nog niet hebt gedaan, verbind dan eerst je Jimdo-website met Google Search Console. 

  • Log in bij Google Search Console
  • Open het menu URL Inspectie
  • Type het adres (URL) van een pagina die je hebt bijgewerkt
  • Klik op Indexering aanvragen

Je kunt dit herhalen voor elke pagina die je hebt bijgewerkt. Die pagina’s komen dan op een lijst van pagina’s die Google’s zoekrobots de komende tijd bezoeken.

10. Bekijk de resultaten

Als Google je veranderingen heeft gezien en verwerkt, zouden je pagina’s een beetje hoger in Google moeten komen voor de zoekwoorden op de pagina.

Hoe zie ik welke positie een pagina in Google heeft?

Er zijn veel SEO-tools die voor je bijhouden hoe hoog pagina’s in Google staan. Je kunt Google Search Console gebruiken om gratis informatie te krijgen. 

  • Log in bij Google Search Console
  • Open het menu URL Inspectie
  • Type het adres (URL) van een pagina die je hebt bijgewerkt
  • Zet een vinkje bij Gemiddelde positie

Onder de grafiek zie je nu voor welke zoekwoorden een pagina getoond wordt en op welke positie in de zoekresultaten. Je kunt op een zoekwoord klikken om te bekijken hoe de positie voor dat zoekwoord is veranderd. 

Baseer je SEO op de juiste zoekwoorden

Als je je zoekwoorden kiest, kies je doelen voor je website. Elk zoekwoord dat je in je lijst opneemt, is een doel: voor dat zoekwoord op nummer 1 komen in Google. Elke verandering die je aan je website maakt, wordt dan een stap om je positie voor een zoekwoord te verbeteren. 

Je zoekwoordenonderzoek is de basis van je SEO: zoekwoorden die relevant zijn voor je klanten en voor je website. Als je die meteen wilt gaan gebruiken, probeer dan de tips en adviezen uit onze basisgids over SEO.  

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.
Bijpassend product

Jimdo-website