Simpel zoekwoordenonderzoek voor meer bezoekers

Simpel zoekwoordenonderzoek voor meer bezoekers

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) betekent je website steeds verder finetunen zodat die vaker in de zoekresultaten van Google getoond wordt. Het resultaat is meer bezoekers en dat betekent meer klanten. 

Goede SEO begint met zoekwoordenonderzoek: je onderzoekt waar je potentiële klanten naar zoeken in Google en wat ze hopen te vinden. Met die kennis kun je de juiste aanpassingen in je website maken. 

Zoekwoordenonderzoek voor beginners

Deze handleiding is bedoeld voor beginners. Als je al bezig bent met SEO kun je je kennis aanscherpen en vind je praktische tips voor beter zoekwoordenonderzoek. 

Dit is onze takenlijst voor zoekwoordenonderzoek:

  • Verzamel zoekwoord suggesties
  • Kies veelgezochte zoekwoorden
  • Vind zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf
  • Bundel je zoekwoorden in onderwerpen
  • Geef onderwerpen eigen pagina’s
  • Verwerk zoekwoorden in je pagina’s
  • Nodig Google uit
  • Bekijk je resultaten

Waarom is zoekwoordenonderzoek zo belangrijk?

De zoekwoorden die je klanten gebruiken zijn natuurlijk cruciaal om je website te optimaliseren, maar ze vertellen je meer. Wat klanten in Google zoeken laat zien welke problemen ze hebben, wat ze belangrijk vinden in een oplossing en op welke vragen ze antwoord willen krijgen voordat ze klaar zijn om te kopen.

Zoekwoordenonderzoek helpt je:  

  • kiezen waar je op je website over schrijft
  • het aanbod van je bedrijf aanscherpen
  • begrijpen welke verkoopargumenten goed werken

In dit artikel kijken we alleen naar de rol van zoekwoorden in je SEO. Je kunt je zoekwoordenonderzoek ook gebruiken als een gratis vorm van marktonderzoek.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Wat zijn zoekwoorden precies?

Beschrijf je bedrijf in 3 woorden.

Bijvoorbeeld: yoga cursussen beginners

Denk je dat je klanten daarnaar zoeken in Google om een bedrijf zoals het jouwe te vinden? Als ze dat doen, heb je zojuist je eerste zoekwoord gevonden. 

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de zoekopdrachten die mensen in Google typen om een bedrijf te vinden zoals jouw bedrijf. Voor zoekwoorden en zoekwoordenonderzoek worden ook wel de Engelse termen ‘keywords’ en ‘keyword research’ gebruikt.

Voor elke website zijn er veel mogelijke zoekwoorden. Klanten gebruiken vele verschillende namen voor een bedrijf of een dienst. In de volgende stap verzamelen we zoveel mogelijk suggesties, zodat we de beste zoekwoorden kunnen kiezen voor je website. 

Verzamel zoekwoord suggesties

Hoe zouden klanten jouw bedrijf beschrijven? Welke woorden gebruiken ze voor de producten of diensten die ze bij jou kunnen kopen?

Begin met een brainstorm

Maak een lijst van 10 tot 20 zoektermen waarvan je denkt dat klanten ze in Google gebruiken. 

Bijvoorbeeld:

zoekwoordonderzoek brainstorm

Laat Google helpen

Google herkent verbindingen tussen zoekwoorden. Als je weet welke verbindingen herkend worden, geeft dat je meer mogelijke zoekwoorden. 

  • Zoek je 10 tot 20 zoektermen op in Google
  • Scroll omlaag naar het onderdeel “Zoekopdrachten gerelateerd aan” of  “Mensen zochten ook naar”
  • Kopieer passende ‘gerelateerde zoekopdrachten’ en voeg ze toe aan je lijst

Luister naar je doelgroep

Nu voegen we nog een paar menselijke stemmen toe voordat we alle zoekwoorden verwerken. Uiteindelijk zijn het mensen die iets bij je kopen, en niet Google.

Zoek plekken (online of offline) waar je doelgroep in gesprek is. Let vooral op de onderwerpen die ze bespreken en welke woorden ze daarbij gebruiken. Aan de onderwerpen herken je welke informatie klanten zoeken. De woorden geven je mogelijke zoekwoorden voor je website.

Kijk online naar plekken als:

Je kunt nog een stap verder gaan en notities maken tijdens netwerkbijeenkomsten, evenementen of gesprekken met je bestaande klanten.

Genereer honderden zoekwoordsuggesties

Gebruik die eerste ideeën dan in een van deze tools om honderden zoekwoord suggesties te genereren:

  • Ubersuggest 
  • Keywordshitter 2
  • Answerthepublic
  • Keywordtool.io
  • Google Keyword Planner

Een lijst met zoekwoord suggesties kan er ongeveer zo uitzien:

zoekwoordonderzoek keyword suggesties

Heb je al een website? Spring dan meteen naar de sectie over Google Search Console. Met die SEO tool kun je zien welke zoekwoorden al mensen naar je website brengen. Die woorden kun je weer gebruiken om nieuwe zoekwoorden te vinden.

Kies zoekwoorden die mensen echt gebruiken

Zoektermen die vaak gebruikt worden kunnen veel bezoekers naar je website brengen. In SEO hebben we het dan over ‘zoekvolume’: het gemiddelde aantal keren per maand dat een zoekterm in Google gezocht wordt.

We verdelen zoekwoorden in short-, medium- en long-tail zoekwoorden.

  • Short-tail zoekwoorden hebben hoog zoekvolume, maar het is moeilijk om ervoor te ranken (zeker voor nieuwe websites). Ze bestaan meestal uit 1 of 2 algemene termen.
    Bijv. “yoga houdingen”
  • Medium-tail zoekwoorden hebben wat minder zoekvolume. Ze zijn nog steeds moeilijk om voor te ranken, maar niet zo moeilijk als short-tail zoekwoorden. Ze bestaan meestal uit 2 of 3 woorden.
    Bijv. “yoga houdingen namen”
  • Long-tail zoekwoorden hebben lage zoekvolumes en het is makkelijker om ervoor te ranken. Long-tail zoekwoorden hebben vaak 4 of meer woorden.
    Bijv. “yoga houdingen lage rugpijn”

Als je een nieuwe website begint, is het goed om je in het begin vooral op medium- en long-tail zoekwoorden te richten. Zo heb je de beste kans om bezoekers te krijgen via zoekmachines. Als je website groeit en hoger in de zoekresultaten komt voor medium- en long-tail zoekwoorden, kun je ook naar short-tail zoekwoorden gaan kijken.

Vergelijk zoekvolume met tools als Google Zoekwoordplanner

Adverteerders kunnen in Google Zoekwoordplanner schattingen bekijken van het zoekvolume voor keywords. Die tool was vroeger gratis en wordt daarom in veel oudere artikelen genoemd. Er zijn andere tools die je kunt gebruiken.

Als je ooit een van Google’s duizenden tegoedbonnen voor gratis advertenties hebt gebruikt, heb je misschien nog een inactief account bij Google Ads. Dan zou het kunnen dat je Google Zoekwoordplanner nog kunt gebruiken

Als je Google Zoekwoordplanner niet kunt gebruiken, vind je zoekvolumes voor losse zoekwoorden via Ubersuggest of kun je je hele lijst uploaden bij searchvolume.io.

Kies de beste zoekwoorden voor je bedrijf

Tot nu toe hebben we alleen gekeken hoe vaak zoekwoorden gezocht worden. Nu gaan we kijken welke zoekwoorden bij je bedrijf passen. Als je op je website niks zegt over yoga outfits en je verkoopt geen yoga outfits, gebruik dat zoekwoord dan niet op je website. Ook als er vaak naar gezocht wordt.

Voor je website wil je alleen zoekwoorden die goed aansluiten bij de informatie op je site. Anders trek je mensen aan die zoeken naar dingen die je niet aanbiedt. Zoals yoga outfits in plaats van yogalessen.  

Loop dus door je lijst met zoekwoorden en verwijder alle zoekwoorden waar je niks over zegt op je website. Dat kunnen bijvoorbeeld andere steden of regio’s zijn, andere producten of gewoon onderwerpen die niet op je site voorkomen.

zoekwoordonderzoek zoekwoorden sorteren

Denk vanuit je klant als je dit doet: zou iemand die hiernaar zoekt in Google jouw website verwachten?

Sorteer je zoekwoorden op onderwerp

Als je nu naar je lijst met zoekwoorden kijkt, kun je dan bij elk zoekwoord bedenken wat mensen verwachten als ze dat zoekwoord Googlen?

Laten we zoekwoorden met dezelfde verwachting bij elkaar zetten. Dat proces wordt in SEO het clusteren van zoekwoorden genoemd. Elk cluster (elke groep) bestaat uit zoekwoorden die hetzelfde onderwerp of dezelfde verwachting beschrijven.

Voeg deze kolommen toe aan je zoekwoordenlijst:

  • algemene keywords — algemene onderwerpen, zoals ‘yoga’
  • lokale keywords — noemen een stad, land of regio, zoals ‘yoga alkmaar’
  • informatie keywords — zoeken naar informatie over een product of onderwerp, zoals ‘zweet je veel tijdens yoga’
  • koop keywords — laten zien dat iemand bereid is om te kopen, zoals ‘wat kost een yogacursus’
  • merk keywords — noemen de naam van je bedrijf of merk, zoals ‘yoga cursus Alkmaar soepeler’

Sommige zoekwoorden passen in meerdere categorieën, zoals ‘yoga voor lage rugpijn alkmaar’. Zet dan kruisjes in elke passende categorie.

zoekwoordonderzoek zoekwoorden aan pagina's categoriseren

Geef onderwerpen een eigen pagina

Je kunt je onderwerpen of categorieën nu gebruiken om de structuur voor je website op te zetten:

  • algemene keywords — gebruik je vooral op je home-pagina
  • informatie keywords — verdeel ze in subcategorieen en geef elk onderwerp een eigen pagina
  • koop keywords — gebruik je op je prijzenpagina
  • merk keywords — verwerk je in je Over ons pagina

Lokale zoekwoorden krijgen alleen een eigen pagina als je nuttige informatie voor die pagina hebt. Heb je niks specifieks over een stad, land of regio te melden, dan kun je die zoekwoorden verspreiden over je hele website of opnemen in je Over ons pagina of je Contact pagina. 

zoekwoordonderzoek paginalijst maken

Kies voor elke pagina een hoofdzoekwoord. Het is goed om verschillende zoekwoorden op de pagina te gebruiken, maar je hoofdkeyword komt op de belangrijkste plekken op de pagina. Dat is meestal het zoekwoord met het hoogste zoekvolume.

Meer is niet beter. Beter is beter.

Denk eraan dat elke pagina goede, nuttige inhoud nodig heeft om hoog in Google te komen. Het is meestal geen goed idee om elk keyword een eigen pagina te geven: er is over een zoekwoord vaak niet voldoende te zeggen wat interessant is voor bezoekers. 

Je bezoekers hebben meer aan een kleinere, waardevolle website dan aan een heleboel pagina’s met weinig informatie. En Google houdt van websites die nuttig zijn voor bezoekers.

Bekijk je concurrentie

Voordat je begint aan de inhoud van je pagina’s kijken we naar je concurrenten. Als er bijvoorbeeld grote bedrijven op de eerste drie plekken in de zoekresultaten staan, kan het lastig zijn om te concurreren voor dat zoekwoord. 

  • zoek in Google naar je hoofdkeywords.
  • bekijk steeds de eerste drie zoekresultaten.
  • kijk ook naar de woorden die je concurrenten gebruiken en besluit of je ze voor je eigen website ook nuttig vindt.

In de zoekresultaten kun je features snippets tegenkomen. Die speciale zoekresultaten zijn een goede manier om aandacht te trekken. Misschien kun je die featured snippet wel veroveren voor je eigen website.

De zoekresultaten die je in Google ziet zijn altijd gepersonaliseerd. Google laat verschillende resultaten zien als je ingelogd bent of kijkt naar je locatie. Als je niet-gepersonaliseerde zoekresultaten wilt zien, kun je SEO tools gebruiken, zoals de gratis MOZ-Bar browser extensie.

Zie je sterke concurrentie voor een zoekwoord, dan kun je overstappen op een ander hoofdkeyword waarmee je meer kansen hebt in Google. Je kunt ook de concurrentie aangaan door een nog veel betere pagina te maken voor dat zoekwoord. De SEO-term daarvoor in ‘10X’ inhoud: je hebt een pagina nodig die tien keer beter is om iemand van de eerste plaats te duwen.

Verwerk zoekwoorden in je inhoud

Nu is het tijd om je zoekwoorden in je website te verwerken, zodat Google kan herkennen dat je goede inhoud hebt voor bezoekers.

Bekijk eerst je bestaande inhoud. Google geeft sommige onderdelen op een pagina meer aandacht, zoals koppen en tussenkoppen in je webteksten. Zet je zoekwoorden daar zodat zo voor Google opvallen. 

Schrijftip: Google kijkt niet naar ‘stopwoorden’, zoals “de”, “het”, “is”, “voor” etc. Als je een pagina optimaliseert voor het zoekwoord ‘yoga houdingen lage rugpijn’, kun je als kop bijvoorbeeld ‘Yoga houdingen voor lage rugpijn’ gebruiken.

Zet je zoekwoorden in je SEO-instellingen

Jimdo Dolphin kan je met je SEO helpen. Zet je zoekwoorden in je SEO-instellingen en de Assistent helpt je om ze op de juiste plaatsen in je site te zetten.

Gebruik zoekwoorden in de tekst op je pagina

  • Gebruik je hoofdzoekwoord in het adres van de pagina
  • Zet je hoofdzoekwoord in de eerste kop op de pagina
  • Gebruik andere zoekwoorden in de tussenkoppen op de pagina
  • Verwerk zoekwoorden natuurlijk in de alinea’s van je tekst
  • Gebruik zoekwoorden in de alt teksten voor je afbeeldingen, als die zoekwoorden goed beschrijven wat er op de afbeelding te zien is

Google wordt steeds slimmer. De zoekmachine begrijpt intussen dat sommige woorden synoniemen zijn en snapt dat zoekwoorden in meervoud en enkelvoud hetzelfde onderwerp beschrijven. Dat is nuttig, want het betekent dat je niet steeds weer dezelfde woorden hoeft te gebruiken. 

Zoekwoorden toevoegen in Jimdo Dolphin

  • Klik op de drie punten (⋮) rechtsboven in je website en kies SEO
  • Voeg je 5 belangrijkste zoekwoorden toe bij Zoekwoorden voor je website
  • Gebruik algemene zoekwoorden in de titels voor je home-pagina en je website

Zoekwoorden toevoegen in Jimdo Creator

  • Gebruik je zoekwoorden in de paginatitel via Menu > SEO > SEO

Toen Google net begon, was het makkelijk scoren voor een zoekwoord. Je hoefde dat woord alleen maar zo vaak mogelijk op een pagina te zetten. Intussen is Google’s algoritme veel slimmer geworden. Die techniek, ook wel “keyword stuffing”, is nu allang verouderd en is zelfs slecht voor je SEO.
Als je een pagina optimaliseert, gebruik je zoekwoorden dan natuurlijk in je tekst. Je kunt altijd iemand vragen om je tekst te lezen zonder te vertellen voor welke zoekwoorden je optimaliseert. Als je zoekwoorden goed in de tekst verwerkt zijn, kan een neutrale lezer ze niet aanwijzen.

Nodig Google uit om te komen kijken

Google’s zoekrobots komen zo nu en dan bij elke website langs om te kijken wat er is veranderd sinds het laatste bezoek. Als je niet wilt wachten tot dat vanzelf gebeurt, kun je Google Search Console gebruiken om een zoekrobot uit te nodigen.

Als je dat nog niet hebt gedaan, verbind dan eerst je Dolphin of Creator website met Google Search Console.

  • Log in bij Google Search Console
  • Open het menu URL Inspectie
  • Type het adres (URL) van een pagina die je hebt bijgewerkt
  • Klik op Indexering aanvragen

Je kunt dit herhalen voor elke pagina die je hebt bijgewerkt. Die pagina’s komen dan op een lijst van pagina’s die Google’s zoekrobots de komende tijd bezoeken.

Bekijk de resultaten

Als Google je veranderingen heeft gezien en verwerkt, zouden je pagina’s een beetje hoger in Google moeten komen voor de zoekwoorden op de pagina.

 

Hoe zie ik de positie in Google van een pagina?

Er zijn veel SEO tools die voor je bijhouden hoe hoog pagina’s in Google staan en al bezoekers naar je website brengen. Je kunt Google Search Console gebruiken om gratis informatie te krijgen. 

  • Log in bij Google Search Console
  • Open het menu Prestaties
  • Type het adres (URL) van een pagina die je hebt bijgewerkt
  • Zet een vinkje bij Gemiddelde positie

Onder de grafiek zie je nu voor welke zoekwoorden een pagina getoond wordt en op welke positie in de zoekresultaten. Je kunt op een zoekwoord klikken om te bekijken hoe de positie voor dat zoekwoord is veranderd.  

Baseer je SEO op de juiste zoekwoorden

Als je je zoekwoorden kiest, kies je doelen voor je website. Elk zoekwoord dat je in je lijst opneemt, is een doel: voor dat zoekwoord op nummer 1 komen in Google. Elke verandering die je aan je website maakt, wordt dan een stap om je positie voor een zoekwoord te verbeteren. 

Zo bouw je met zoekwoordonderzoek de kern van je SEO: je zoekwoorden. Als je die zoekwoorden meteen wilt gaan gebruiken, lees dan de tips uit onze handleiding Wat is SEO?.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-website