Wat is SEO? En hoe maakt het je website vindbaar?

Je hebt je website gemaakt en gepubliceerd. Nu is het tijd voor bezoekers! Voor veel websites komt het merendeel van die bezoekers via een zoekmachine. In Nederland meestal Google, in andere landen ook wel Yandex, Yahoo of Bing. 

Wat is SEO?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is je website zo aanpassen die zo goed mogelijk vindbaar is via zoekmachines. Het doel is om jouw website in de zoekresultaten te krijgen als mensen iets zoeken waar jij over schrijft op je website. 

Dat kan allemaal een beetje mysterieus en technisch klinken, maar ook als beginner kun je SEO inzetten voor meer bezoekers. In dit artikel laten we zien hoe je je vindbaarheid in Google verbetert:

  • Waarom is SEO de moeite waard?
  • Hoe werkt een zoekmachine?
  • Hoe zet Google pagina’s in zoekresultaten?
  • Wat is goed voor SEO? En wat niet?
  • Checklist: Je website vindbaar maken met SEO

Waarom SEO de moeite waard is

SEO brengt je website hoger in de zoekresultaten in Google. Die verbeterde vindbaarheid brengt meer bezoekers naar je website en daar haal je meer klanten uit. Vooral interessant is dat je met SEO de juiste bezoekers krijgt: mensen die al interesse hebben in wat jij aanbiedt. 

De meeste mensen klikken in Google op een van de eerste zoekresultaten. Als je je website dus op een van die plekken kunt krijgen, kun je bezoekers verwachten! Dat is zelfs nog meer als je een featured snippet krijgt. 

Zoekmachines geven die goede plekken niet per se aan grote bedrijven of dure websites. Op de eerste plek in de zoekresultaten willen ze de website hebben die het beste past bij de zoekopdracht. 

Kort samengevat: Goede zoekmachine optimalisatie begint met 1) goede inhoud op je website die antwoord geeft op vragen die je klanten hebben en 2) inhoud die zoekmachines kunnen lezen en verwerken. 

Informatie over SEO gebruikt meestal Google als voorbeeld of synoniem voor zoekmachines. Dat komt omdat Google wereldwijd bijna 90% van de zoekopdrachten krijgt. Maar, de tips werken ook voor andere zoekmachines zoals Bing, Yahoo, Yandex, DuckDuckGo, Ecosia…

Hoe werkt een zoekmachine zoals Google?

Een zoekmachine is eigenlijk een voortdurend bijgewerkte lijst of index van pagina’s op het internet.

Crawlers bezoeken je website

Zoekmachines gebruiken zoekrobots (die heten ‘webcrawlers’) om online pagina’s op websites te bezoeken. Die robots beginnen bij populaire pagina’s en komen via links steeds bij nieuwe pagina’s terecht. Als een zoekrobot een nieuwe pagina ontdekt, dan komt die pagina op een lijst van ‘te bezoeken pagina’s’. Daar komt dan later een zoekrobot naartoe om de nieuwe pagina te bekijken. 

Wat doet een crawler?

Zo’n zoekrobot heeft maar een doel: begrijpen welke informatie die pagina biedt voor bezoekers. Daarvoor kijkt de crawler naar de teksten, afbeeldingen, koppen, links en aanvullende informatie. 

Als die informatie bekend is, gebruikt de zoekmachine een algoritme om te bepalen voor welke zoekopdrachten die pagina een goed resultaat is en of die pagina beter bij een zoekopdracht past dan pagina’s die al in de lijst staan. Je site is pas vindbaar als die bezocht is door een zoekrobot en in de resultaten is opgenomen.

Wanneer komt er een crawler voorbij?

Als je je website online zet, komt er vanzelf een keer een zoekrobot voorbij. Dat gebeurt sneller als andere websites een link naar je site maken. Je kunt je website ook bij Google aanmelden om hem op de lijst van ‘te bezoeken pagina’s’ te zetten.

Hier vind je meer informatie over hoe je je website in Google krijgt.

Hoe maakt een zoekalgoritme de zoekresultaten? 

Zoekmachines houden de details over hun algoritmes geheim: ze willen niet dat websites de zoekmachine manipuleren. We weten wel dat sommige onderdelen van je website belangrijk zijn voor het algoritme, zoals bijvoorbeeld teksten, koppen, alt-teksten, keywords en links. Zoekmachines belonen het ook als een website mobielvriendelijk is en https-encryptie gebruikt. (Bij Jimdo heeft je website dat allebei standaard al)

Er zijn waarschijnlijk meer dan 200 factoren die zoekmachines afwegen als ze zoekresultaten maken. Van sommige factoren is zeker dat ze meetellen, van andere wordt het vermoed. Als je de lijst bekijkt, wordt duidelijk waarom er vaak zo mysterieus gedaan wordt over SEO: niemand weet precies hoe het werkt! En als Google bekendmaakt dat het algoritme is aangepast, zoekt iedereen meteen naar manieren om hoog in de aangepaste zoekresultaten te komen.

Het verklaart ook waarom je sceptisch moet zijn als een ‘SEO Expert’ claimt dat je website in een week op nummer 1 kan staan. Vaak zit daar een boel bluf bij. 

Hoe begin ik met SEO op mijn website?

Als je weet hoe een zoekmachine werkt, kun je de inhoud op je website aanpassen om je vindbaarheid in Google te verbeteren en zo veel mogelijk mensen te bereiken. Dat noemen we optimaliseren. In de lijst hieronder vind je onderdelen van je website waarvan we weten dat Google er naar informatie zoekt. 

Niet alle 200 factoren staan erop, maar het is een goed begin. En als je bedenkt dat veel bedrijven nooit naar hun SEO-instellingen kijken, dan kun je met een paar simpele taken al een voorsprong op de concurrentie krijgen.

Wat is goed voor SEO?

  • Unieke, waardevolle, interessante inhoud die je schrijft voor menselijke bezoekers en niet voor zoekmachines.
  • Keywords die natuurlijk in een tekst voorkomen. Keywords zijn de woorden die mensen in Google zoeken om een site als de jouwe te vinden. Als die in je tekst staan, heb je meer kans om gevonden te worden. Er zijn veel mythes over keywords, maar dit artikel over hoe je de juiste keywords onderzoekt is een goede start.
  • Gestructureerde inhoud. Het type koppen op je pagina laat de opbouw van een tekst zien. Zet 1 grote kop bovenaan elke pagina. De rest van de tekst kun je opdelen in middelgrote en kleine koppen.
  • Paginatitel en websitetitel in je SEO-instellingen. Deze titels bepalen hoe je website eruitziet in de zoekresultaten.
  • Links naar je website op andere websites. Een website die naar je linkt, is bereid zijn bezoekers naar je toe te sturen. Dat ziet Google als een blijk van vertrouwen. 
  • Interne en externe links. Links binnen je website (interne link) of naar een andere website (externe links) helpen Google om te begrijpen hoe jouw website past in alle informatie over een bepaald onderwerp. Het is dus goed om naar elke pagina op je site een paar links te hebben. 
  • Alt-tekst beschrijft wat er op een foto of afbeelding te zien is.
  • Responsive websites zijn op een telefoon net zo makkelijk te gebruiken als op een laptop.
  • Een heldere navigatie geeft Google een idee van de structuur van je website.
  • Regelmatig bijgewerkte inhoud ziet Google als nuttiger dan oude inhoud. De kans dat een regelmatig bijgewerkte site verouderde informatie laat zien is maar klein. 

Wat is niet goed voor SEO?

Google werkt regelmatig zijn algoritme bij. Dan worden sommige onderdelen belangrijker en andere juist minder belangrijk. De bestaande kennis over SEO verandert dan dus ook. Kennis van een paar jaar terug kan dus intussen verouderd zijn.

Vroeger keken veel mensen bij SEO bijvoorbeeld naar de ‘keyworddichtheid’ van een pagina: als een keyword maar vaak genoeg voorkwam, zou die pagina vanzelf hoog in Google komen. Intussen is Google aangepast en straft het zulke onnodige woordherhaling juist af. Google gaat ervan uit dat zo’n tekst voor bezoekers juist minder waarde heeft. 

Je zult best eens mensen tegenkomen die grote verhalen houden over technieken die je tegenwoordig echt niet meer moet gebruiken. 

Hier zijn een paar dingen waar Google helemaal niet van houdt:

  • Keywords heel vaak op een pagina gebruiken
  • Onbelangrijke keywords gebruiken
  • Pagina’s met heel weinig inhoud
  • Pagina’s met inhoud die ergens anders ook staat
  • Meedoen aan linkruilschema’s
  • Verborgen tekst of links

Simpel gezegd, kijk altijd even in Google na welke technieken gangbaar zijn.

Welke SEO tools bied Jimdo aan?

Jimdo is al vanaf het begin goed te lezen door Google. We hebben de code achter de website daarvoor slim opgezet. Verder zitten er verschillende SEO tools in de pakketten verwerkt om je website in Google te krijgen en te optimaliseren. 

In onze Helpcenters vind je de precieze mogelijkheden voor SEO met Jimdo Creator en SEO met Jimdo Dolphin.

Checklist: Je website vindbaar maken met SEO

Zo, nu heb je een beetje een idee hoe SEO eigenlijk werkt. Tijd om aan de slag te gaan. De taken uit deze checklist hoef je niet allemaal in een keer te doen. Je kunt er stukje bij beetje aan verder werken.

  1. Meld je site bij Google aan
  2. Begin met zoekwoordonderzoek
  3. Verwerk je keywords in je website
  4. Maak een pagina met veelgestelde vragen
  5. Maak je website responsive
  6. Leer hoe je een bijzondere vermelding in Google krijgt
  7. Verdiep je in lokale SEO
  8. Verzamel links naar je website
  9. Werk je profiel op Google MijnBedrijf bij en probeer Jimdo’s Bedrijfsvermeldingen.

Wanneer zie ik resultaat van SEO? 

SEO is een marketingtechniek voor de lange termijn. Je krijgt er normaal gesproken geen snelle resultaten mee. Als je er nu investeert  en een goede positie in Google opbouwt, krijg je daar in de loop van de tijd regelmatig gratis nieuwe bezoekers door. 

Die goede positie moet je wel regelmatig onderhouden. Dat betekent de resultaten bekijken en je website aanpassen om je positie te houden. Hoe langer je hoog in Google staat, des te moeilijker is het om die plek van je af te pakken.

Je kunt het bekijken alsof je van een website een waardevolle persoon in een netwerk wilt maken. Dat doe je niet even in een dinsdagmiddag. Je stopt er tijd, moeite en energie in, maar uiteindelijk is dat wel de moeite waard.