Lokale SEO: meer bezoekers uit de regio via Google

Onder SEO (Search Engine Optimisation) valt alles wat je doet om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen. De bedoeling is om meer bezoekers naar je website te krijgen. Bij lokale SEO werk je vooral aan je lokale vindbaarheid: je probeert via de zoekmachine bezoekers uit je eigen regio naar je website te brengen.

Heb je als fysiotherapeut een praktijk in Groningen, dan heb je weinig aan bezoekers uit Maastricht op je website. Die komen niet langs voor een behandeling. Met lokale SEO probeer je aan Google duidelijk te maken voor welke regio je bedrijf, en dus ook je website, relevant is.

In dit artikel leggen we je uit wat lokale SEO is en laten we je 3 stappen zien hoe je de lokale SEO voor je bedrijf kunt verbeteren.

Is SEO nog helemaal nieuw voor je?

Dan kan onze handleiding ‘Wat is SEO?’ je op weg helpen.

Wat is lokale SEO?

Je wilt bijvoorbeeld dat meer mensen naar je nagelstudio komen. Waar vind je die nieuwe klanten? Vooral in je eigen stad! Je wilt dus ook op je website vooral bezoekers uit je eigen stad. Dat komt mooi uit, want dan hoef je met de rest van het land alvast niet te concurreren.

Google helpt je daarbij. Bij sommige zoekwoorden geeft Google lokale resultaten voorrang. Dat gebeurt vooral als mensen zoeken naar bedrijven waar je een fysiek adres moet bezoeken om er te kopen, zoals een restaurant, hotel, beautysalon of tandartspraktijk.

Voor betere lokale vindbaarheid is het belangrijk dat je Google goede informatie over je bedrijf geeft. De zoekmachine kan dan herkennen dat jouw bedrijf past bij relevante zoekwoorden uit jouw regio.

Stap 1: Maak lokale bedrijfsvermeldingen aan

Waarom zou Google jouw bedrijf voorrang geven? Nou, bijvoorbeeld omdat jouw bedrijf een adres heeft in de stad waar iemand zoekt. Dan is de website van jouw bedrijf een beter zoekresultaat.

Google moet dan natuurlijk wel het adres van je bedrijf kennen. Dat adres wordt betrouwbaarder als op verschillende plekken hetzelfde adres gebruikt wordt. De zoekmachine vergelijkt bijvoorbeeld informatie van websites die bedrijfsvermeldingen aanbieden. Zulke websites zoeken meestal niet zelf naar informatie maar rekenen erop dat gebruikers zelf vermeldingen aanmaken.

Als ondernemer is het dus belangrijk dat informatie op zulke websites altijd bijgewerkt is en dat alle vermeldingen dezelfde informatie geven. Als je toch verschillen ziet, kom dan zo snel mogelijk in actie. Voor startende ondernemers is dit een goede manier om te beginnen:

Google MijnBedrijf

Op Google MijnBedrijf kun je gratis en simpel een account aanmaken en je bedrijf meteen vindbaar maken. Als een klant in Google naar je bedrijf zoekt verschijnen je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden en andere informatie in een box aan de rechterkant van de zoekresultaten.

Via Google MijnBedrijf komt je bedrijf ook in GoogleMaps. Dan vinden klanten de weg makkelijk. En je komt nog eens toevallig onder de aandacht bij mensen die iets in je straat zoeken in GoogleMaps. Mooi meegenomen!

In een eerder artikel legden we al uit hoe je je bedrijf in Google MijnBedrijf zet.

Lokale SEO zoekresultaat met Google MijnBedrijf
Met Google MijnBedrijf kun je een bedrijfsvermelding als deze aanmaken. Zoeken klanten naar je bedrijf, dan laat Google je profiel zien in de zoekresultaten.

Yelp en andere diensten

Yelp is ook een goede plek om je bedrijf te promoten. Je kunt in een paar minuten gratis een account aanmaken. Zoekt er iemand naar je bedrijf dan staat informatie van Yelp vaak hoog in de zoekresultaten. Net als bij Google MijnBedrijf geef je je bedrijfsinformatie op als je je vermelding aanmaakt.

GoogleMijnBedrijf en Yelp worden vaak gebruikt om te zoeken naar bedrijven, maar er zijn meer platformen die helpen bij je lokale vindbaarheid: bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram, Foursquare, LinkedIn, Apple Maps, TripAdvisor en de kaarten van verschillende navigatiediensten.

Stap 2: Gebruik lokale zoekwoorden in je teksten, titels en domein

Google wil zoekers de beste zoekresultaten geven. Hoe specifieker iemand zoekt, des te beter de zoekresultaten. Aan de zoekwoorden herkent Google bijvoorbeeld of iemand zoekt naar een lokaal bedrijf of een algemene term. Voor typische lokale zoekwoorden krijgen ook lokale websites voorrang.

Voorbeelden:

  • “laptop” — dit is een algemeen zoekwoord. Google heeft geen reden om lokale resultaten voorrang te geven
  • “nagelstudio” — dit is waarschijnlijk een lokaal zoekwoord. Als klant moet je naar een nagelstudio toe. Een studio in de buurt is dus handiger. Het zoekwoord zegt niks over waar de nagelstudio moet zijn. In dat geval wordt meestal de locatie van de zoeker gebruikt. Dit zoekwoord geeft dus verschillende lokale resultaten in verschillende steden.
  • “nagelstudio Veenendaal” — dit is een lokaal zoekwoord. Hier heeft Google een heel goede reden om lokale resultaten voorrang te geven. Het zoekwoord noemt zelfs de plaats, dus met deze zoektocht krijgt de zoeker resultaten uit Veenendaal te zien.

Je bedrijfsvermeldingen maken al duidelijk waar je bedrijf is gevestigd en welke website bij je bedrijf hoort. Daardoor is je website wat relevanter geworden voor de regio waar je bedrijf zit.

Lokale zoekwoorden in je teksten

De inhoud van je website kan dat bevestigen. Gebruik bijvoorbeeld plaatsnamen als keywords in je teksten. Zo maak je ook in de inhoud van je website duidelijk dat je bedrijf belangrijk is voor jouw regio.

Je kunt bijvoorbeeld op je website beschrijven hoe bezoekers vanuit verschillende plaatsen naar je bedrijf toe komen, in welke steden je klanten bezoekt of met welke andere lokale bedrijven je samenwerkt.

Zet ook je adres in de footer van je website. Dat is niet alleen zoekwoord, maar ook een bevestiging dat het adres in alle bedrijfsvermeldingen klopt.

Lokale zoekwoorden in je titels

De paginatitel van je homepagina beschrijft wat er op je website te vinden is. In het voorbeeld hieronder is het bijvoorbeeld “Jimdo: Zelf je eigen website maken”.

Lokale SEO paginatitel

Voor lokale bedrijven is het goed om de paginatitel van je homepagina op te bouwen met een zoekwoord voor je product of dienst en een lokaal zoekwoord. Voor de titel van je website gebruik je dan je bedrijfsnaam.

Maak je bijvoorbeeld meubels dan is dit een goed voorbeeld:

Steigerhouten tuinmeubels in Leerdam | Timmerbedrijf de Jong

Een paginatitel wordt in de zoekresultaten meestal afgekapt na 55 tot 60 tekens, inclusief spaties. Hou je paginatitel dus kort en krachtig!

Lokale zoekwoorden in je domeinnaam

Ook in je domeinnaam kun je bezoekers laten zien dat je een lokaal bedrijf hebt en vooral in een bepaalde regio werkt. Je hebt vast weleens een domeinnaam gezien zoals bijvoorbeeld “tandartsenpraktijk-veenendaal.nl”.

Nog vóór bezoekers op je website zijn herkennen ze daarmee al waar het bedrijf gevestigd is en wat het doet. De meeste bedrijven kiezen tussen hun bedrijfsnaam en een combinatie van zoekwoord en regio als bedrijfsnaam.

In dit artikel vind je meer tips voor het vinden van de perfecte domeinnaam voor je website.

Stap 3: Gebruik social media als lokale marketingkanalen

Facebook, Twitter, Instagram en andere social media worden elke dag slimmer. Ze laten gebruikers niet meer alles wat zien wat een pagina deelt, maar filteren het relevante eruit. Daarom zie je als gebruiker ook zo vaak nieuws uit je regio. Daar kun je als bedrijf je voordeel mee doen!

Je hebt niet alleen een technisch voordeel. Als lokale ondernemer weet je ook wat er speelt. Een landelijk bedrijf heeft geen aandacht voor wegwerkzaamheden in je straat of de opening van een winkelcentrum waar jij je winkel hebt. Voor jouw klanten is dat juist belangrijke informatie als ze naar je toe willen komen.

Een bedrijfsprofiel op Facebook of Instagram is daarom een perfecte aanvulling op je website. Je trekt er nieuwe klanten mee aan, versterkt de band met bestaande klanten en je kunt er goed laten zien dat je weet wat er speelt in de regio.

Word ook online een begrip in de regio

Met lokale SEO kun je aan Google duidelijk maken voor welke regio en welke zoekwoorden je website een goed zoekresultaat is. Daar vallen bedrijfsvermeldingen onder, maar ook de inhoud van je website.

Je maakt je website op die manier belangrijker voor lokale zoekwoorden. Daardoor concurreer je alleen met andere bedrijven uit dezelfde regio en probeer je vooral bezoekers uit je eigen regio naar je website te krijgen.

Voor je offline reputatie wil je dat je bedrijf een begrip is in de regio. Online werkt dat precies zo: zoekt iemand naar jouw product in jouw regio, dan wil je dat het vanzelfsprekend is dat juist jouw bedrijf naar voren komt.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.