7 gratis manieren om de website van je concurrenten te analyseren

7 gratis manieren om de website van je concurrenten te analyseren
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

De website van je concurrenten analyseren? Daar heb je toch geen tijd voor? En, trouwens, is het niet beter je 100% te focussen op je eigen bedrijf en je juist níet te laten afleiden door wat anderen aan het doen zijn? Ja… en nee. Een beetje rond snuffelen kan namelijk nooit kwaad.

Sterker nog, een concurrentieanalyse is een uitstekende manier om ideeën op te doen, nieuwe dingen uit te proberen en de kans te grijpen om wat bezoekers en misschien wel klanten van je concurrenten voor je te winnen. En dat kun je allemaal doen zonder veel geld uit te geven aan allerlei tools.

Dit zijn onze favoriete gratis manieren om de websites van je concurrenten te analyseren en toffe ideeën op te doen voor je eigen website.

Wat kan ik leren van concurrerende websites?

Voor je de detective gaat spelen, is het handig om te bedenken wat je precies te weten wilt komen van de concurrentie. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat je jezelf alleen maar gaat vergelijken met anderen en steeds onzekerder wordt. Dat moeten we niet hebben!

Begin je concurrentieonderzoek met een specifiek doel in je achterhoofd. Wil je bijvoorbeeld:

Deze info helpt je ook om effectief gebruik te maken van gratis proefperiodes (meestal een week) van de duurdere software om de concurrentie mee te analyseren. Dat bespaart je een boel tijd.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Hoe vind ik mijn concurrenten?

Misschien weet je al wie je concurrenten zijn. Misschien hebben ze hun kantoor om de hoek. Maar in veel branches kan je concurrent tegenwoordig zowel aan de overkant van de straat zitten als aan de andere kant van de wereld.

  • Maak eens een lijst van een stuk of 10 websites die vergelijkbaar zijn met de jouwe (met ongeveer dezelfde doelgroep). Je kunt dit doen met een gratis tool als Similarsites. Vul de URL van je eigen website in, of van een concurrent die je al kent, en kies “Similar by Searches”. Je ziet dan sites die gevonden worden met dezelfde zoekwoorden.

Dit kun je trouwens ook op de ouderwetse manier doen: door gewoon een paar van je belangrijkste zoekwoorden in Google in te tikken en te kijken welke websites bovenaan de resultaten verschijnen. Low-tech, gratis, én hartstikke effectief.

  • Als je eenmaal weet wie je concurrenten zijn, ga je uitzoeken welke websites het meest succesvol zijn. Als je de URL’s invoert bij SimilarWeb, krijg je een overzicht te zien van hun geschatte maandelijkse bezoekers en andere statistieken. Je kunt bijvoorbeeld zien waar hun bezoekers vandaan komen (social media, e-mail, zoekmachines) en welke sites naar de sites van je concurrentie linken.
    Dit is een goede manier om te kijken waar je staat. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat de website waarvan je dacht dat hij waanzinnig populair was eigenlijk helemaal niet zo veel bezoekers heeft (of omgekeerd).

Hint: ben je nieuwsgierig naar deze cijfers voor je eigen website, vergeet dan niet je Statistieken te activeren!

Dus, nu heb je een idee van wie je concurrenten zijn, en wat voor bezoekers ze aantrekken. Top! Laten we dan nu maar eens kijken naar wat gratis tools om de websites van de concurrentie te bespioneren!

1. Beoordeel de content op de site van je concurrenten

Dat een website veel bezoekers krijgt, wil natuurlijk niet zeggen dat het een geweldige website is. Soms krijgt een website veel bezoekers voor content die eigenlijk helemaal niet goed is!

Daarom is het belangrijk om verder te kijken dan de cijfers en te bestuderen wat er op de pagina’s van je concurrenten te vinden is. Welke informatie staat er? Ontbreken er dingen? Beantwoorden ze veelgestelde vragen? Als er een FAQ is, dan ontbreekt er misschien wel een belangrijke vraag, eentje die jij wél kan beantwoorden.

Waar je hier naar op zoek moet zijn? Ideeën voor content die je op je eigen website kunt zetten. Content die beter is dan die van de concurrentie. Je kunt een gratis proefperiode gebruiken bij BuzzSumo om te kijken welke content van de concurrenten het populairst is en dan zelf nog veel betere content maken.

2. Houd hun merk goed in de gaten

Volg een merk bijvoorbeeld op Facebook, Twitter en Instagram en vergelijk de interactie daar met je eigen Instagram statistieken. Hebben ze een logo? Welke kleuren gebruiken ze? Hebben ze een look die je overal terug ziet komen? Misschien proberen ze een bepaalde persoonlijkheid uit te stralen, bijvoorbeeld speels of luxueus.

Als je de merkidentiteit van je concurrenten kent, dan kun je proberen die te overtreffen of juist voor jouw site iets heel anders kiezen. Besteed wat tijd aan je eigen merk en maak een logo. Een goed merk kan je net die professionele uitstraling geven die jou anders maakt dan de rest.

3. Zoek uit welke website tools ze gebruiken

Je kunt een gratis dienst als Builtwith gebruiken om te kijken welke tools en plugins je concurrenten op hun websites gebruiken. Je ziet er waar hun website gehost wordt, welk e-mailprogramma ze gebruiken en komt misschien wel tools tegen die voor jouw website ook handig kunnen zijn.

4. Volg je concurrentie op social media

Er zijn veel programma’s waarmee je allerlei social media statistieken kunt bijhouden. Veel van die software kost een boel geld en kost je uiteindelijk nog veel tijd ook. Gelukkig maar dat je die tools eigenlijk niet nodig hebt.

Voor een globaal overzicht van wat je concurrenten op social media uitspoken kun je ze namelijk het beste gewoon volgen en kijken wat er in hun timeline zoal gebeurt. Als zij vooral actief zijn op Facebook, dan is het voor jou misschien interessant om je tijd in een ander sociaal platform te steken.

Wat voor posts krijgen bij je concurrenten veel likes of reacties? Is er iets wat je zelf anders zou doen? Posten ze 100 keer op een dag? Hoe snel reageren ze op reacties? Deze vragen helpen je om je eigen social media strategie te bepalen.

5. Bekijk de pagina met prijzen

Neem de prijzen van je concurrenten eens onder de loep. Wat voor functies bieden ze aan? Hoe verhouden hun prijzen zich tot de jouwe? Gebruiken ze kortingen en speciale acties?

Als je geen pagina met prijzen kunt vinden, is dat een mooie kans voor jou. Het is misschien een beetje eng om je prijzen op je site te zetten als je concurrenten dat niet doen, maar je klanten zullen transparantie over prijzen zeker waarderen. Bovendien kun je extra’s aanbieden die je concurrenten niet aanbieden. Hier vind je meer handige tips voor het maken van een prijzenpagina.

6. Vorm je een beeld van hun SEO-strategie en bezoekers

Er bestaan idioot veel tools waarmee je kunt graven in de pagina’s die naar jouw concurrenten linken (zogenoemde backlinks), zoekwoorden, enz.

Als SEO nog vrij nieuw voor je is, kun je beginnen met een gratis tool, bijvoorbeeld SEMRush. Vul de URL van de website van je concurrent in en je krijgt de zoekwoorden te zien die organisch verkeer (bezoekers die via zoekmachines binnenkomen) naar de site brengen. Met de gratis versie van SEMRush kun je een beperkt aantal zoekopdrachten invoeren en krijg je een beperkt aantal resultaten te zien, maar het is een goed begin voor je eigen zoekwoordenonderzoek.)

De gratis MozBar extensie is ook heel handig. De extensie geeft je een indruk van de “domain authority” van de website. Dat is een aanwijzing hoe goed een site het doet in zoekmachineresultaten.

7. Word klant

Je ziet het misschien niet zitten om geld aan je concurrent uit te geven, maar het is toch de moeite waard om te doen. Bijt door de zure appel heen en bestel iets bij de concurrent. Het levert je een hoop info op.

Hoe verliep het proces? Wat werkte goed en wat niet? Let op het betaalproces, de informatie die ze vragen en wat de toon van het merk is. Lopen er dingen niet zo soepel waar jij je voordeel mee zou kunnen doen? (Zijn hun verzendtijden bijvoorbeeld super langzaam? Dat kun jij sneller!)

Hebben ze een nieuwsbrief, meld je dan aan, zodat je op de hoogte blijft van waar ze mee bezig zijn. Probeer eens contact op te nemen met de klantenservice en stel een vaak gestelde vraag. Hoe wordt er gereageerd? En hoe snel?

Niemand is perfect, ook je concurrent met die mooie, gelikte website niet. Als klant zie je vanzelf waar ze steken laten vallen. En die kun jij oppakken.

Wanneer is een goed moment om concurrentieonderzoek te doen?

Als je je bedrijf begint, is het goed om meteen bij de start al te kijken naar je concurrenten. Laat je niet afschrikken door de concurrentie. Het beste moment om je concurrentie te analyseren is als je een nieuwe website maakt, overweegt je design om te gooien, op zoek bent naar een onderwerp voor een blogpost of gewoon een paar keer per jaar in het kader van ‘onderhoud’.

Uiteindelijk ontdek je meestal niets wat je niet al weet, namelijk dat je voor online succes en het opbouwen van een publiek het volgende moet doen:

Conclusie: Doe je voordeel met de website van je concurrentie

De site van je concurrentie is eigenlijk gewoon een tool die je helpt om je eigen site te verbeteren, niets om bang voor te zijn.

Deze gratis methoden geven je niet alleen een basisbeeld van wie je concurrenten zijn en hoe hun websiteverkeer is, maar kunnen je ook op ideeën brengen die je op je eigen website kunt toepassen.

Sterker nog, je zal opeens overal mogelijkheden en kansen zien om een nog groter succes van je site te maken!

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-website