Een goede nieuwsbrief maken in 3 stappen

Nieuwsbrieven blijven effectief. Elke mail met nieuwe informatie en interessante onderwerpen herinnert klanten aan je bedrijf. Je merk blijft in de hoofden zitten en klanten komen vanzelf bij jou uit als ze weer iets nodig hebben.

In dit artikel laten we je zien hoe je in 3 stappen zelf een plan voor een professionele nieuwsbrief maakt waarmee je klanten aan je bedrijf kunt binden.

De voordelen van een nieuwsbrief

Wat maakt een nieuwsbrief nou zo aantrekkelijk, vergeleken met andere communicatiekanalen? We noemen een paar voorbeelden:

  • Lage kosten: een nieuwsbrief kost duidelijk minder dan een gedrukte flyer of brief die je naar klant stuurt. (En verspilt geen papier)
  • Snel verstuurbaar: een nieuwsbrief via de mail kun je in korte tijd naar een grote groep ontvangers sturen. Als er vandaag nieuws is, kun je vandaag nog iedereen informeren.
  • Verbindt naadloos met je website: een link in je nieuwsbrief brengt lezers meteen naar je website om nieuwe producten te kopen of details over je evenement door te lezen. Goed voor meer bezoekers dus!
  • Goede bereikbaarheid: ontvangers kunnen je nieuwsbrief op alle apparaten lezen, waar en wanneer ze willen. Je bericht komt dus altijd aan!

Goed, duidelijk, we gaan dus een nieuwsbrief versturen. Dan moeten we nog wel even iets uitzoeken: de meeste klanten krijgen dagelijks reclamemails van de meest uiteenlopende bedrijven. Hoe zorgen we nou dat jouw nieuwsbrief er wel tussenuit springt? 

Stap 1: Organisatie en planning

Het idee van je nieuwsbrief is dat lezers positief aan je bedrijf denken en als klant graag bij je terugkomen. Misschien je ook meer contacten opbouwen en zo meer interesse voor je aanbod wekken. Maak dus vooraf een plan hoe je die strategische doelen gaat bereiken:

1. Maak verzendlijsten

Verzamel de gegevens van alle ontvangers aan wie je je nieuwsbrief wilt versturen in een tabel. Als al die mensen dezelfde interesses en behoeftes hebben, heb je aan één lijst genoeg. Maar misschien wil je verschil maken tussen bestaande en nieuwe klanten, of tussen klanten die je kleding kopen en anderen die juist voor je naaiworkshops komen. Zo bouw je lijsten op van ontvangers die in specifieke onderwerpen interesse hebben.

2. Kies hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt

Even eerlijk: hoe vaak krijg je zelf een nieuwsbrief die je echt helemaal leest? En hoe vaak heb je het idee dat je te veel nieuwsbrieven van een bedrijf krijgt? Denk dus vanuit je lezer en vraag je dan af hoe vaak je echt voldoende nieuws hebt om een nieuwsbrief te vullen. Twee keer in het jaar kan prima zijn, als je voor een maandelijkse nieuwsbrief te weinig inhoud hebt.

3. Plan je verzendmoment

Om de juiste tijd op de juiste weekdag te kiezen, kun je je afvragen wanneer je lezers hun mail bekijken. Je wilt natuurlijk hoog in de lijst met nieuwe mails staan. Mails komen vaak in het weekend aan en worden dan op maandagochtend snel allemaal weggewerkt. Dan is er dus weinig aandacht voor je nieuwsbrief.

Veel mensen checken hun mail vóór ze naar hun werk gaan, bij het ontbijt of in de trein. Bij die mensen heeft een nieuwsbrief tussen 7 en 9 uur ‘s ochtends goede kans geopend te worden. Tijdens de lunch is juist weer een slecht moment en om 17:00 willen mensen vooral naar huis. Zitten ze ‘s avonds thuis op de bank, dan kan het weer wel goed uitkomen.

Er is geen simpele regel voor de beste verzendtijd. Experimenteer daarom met verschillende dagen en tijden en kijk hoe je lezers reageren.

4. Check je emailondertekening / footer en inschrijfformulier

Ga na welke gegevens je in je nieuwsbrief moet vermelden om juridisch goed te zitten. Kijk ook hoe lezers zich goed voor de nieuwsbrief kunnen aanmelden en of je AVG-conforme toestemming hebt om commerciële berichten te versturen.

Wij kunnen en mogen je daar als Jimdo geen advies over geven. Bespreek dit dus met een juridische expert.

Ideeën en inspiratie voor je nieuwsbrief

Geen zorgen als je nog niet weet waar je nieuwsbrief over moet gaan. Er zijn zoveel onderwerpen mogelijk! Je hebt ze voor het uitkiezen.

  • Heb je een nieuw product of een nieuwe dienst? Schrijf erover!
  • Geef de lezer een blik achter de schermen: vertel je verhaal, stel een medewerker voor of laat zien hoe een standaard bestelling verwerkt wordt. Zo krijgt je bedrijf meer gezicht voor de klant dan andere bedrijven.
  • Praat met je netwerk en je klanten. Simpel, maar heel doeltreffend. Zo kom je erachter wat je lezers echt interesseert.
  • Was je op een evenement? Deel je nieuwe inzichten met je klanten en geef insidertips om je lezers te helpen.
  • Lees tijdschriften, online magazines en andere nieuwsbrieven. Zo kom je onderwerpen tegen die je gedachten weer op gang brengen.
  • Plan je nieuwsbrief tegelijk met een win-actie of aanbieding. Verstuur bijvoorbeeld een kortingscode in nieuwsbrief. 

Stap 2: Tips voor de opbouw van een nieuwsbrief

Net als je website moet ook je nieuwsbrief makkelijk leesbaar zijn en er goed uitzien op computer, telefoons en tablets. De juiste formattering is dus belangrijk, maar daar kunnen professionele nieuwsbriefsystemen als MailChimp, Sendinblue of CleverReach mee helpen. 

Een goede opbouw moet bij je lezers ook nieuwsgierigheid opwekken en lezers meenemen door de informatie. 

Aanhef

Iedere ontvanger bij de voornaam aanspreken is natuurlijk persoonlijk en dat komt bij lezers goed aan. Dat betekent wel dat je in je lijst met ontvangers goede informatie over die voornamen moet hebben. Staat er “Hoi F.”  in plaats van “Hoi Frank”, dan kom je niet goed over. Kies dan liever voor “Hoi harde thuiswerker”. 

Onderwerp en teaser

Of je nieuwsbrief wel of niet gelezen wordt, hangt voor een groot deel van je onderwerpregel af. Die moet kort en pakkend samenvatten wat mensen kunnen verwachten, zodat mensen je mail graag willen openen. Een korte teaser geeft vast een voorproefje van de inhoud van je nieuwsbrief.

Inhoud

Schrijf de teksten in je nieuwsbrief kort en in begrijpelijke taal. Ga ervanuit dat veel ontvangers de inhoud grof scannen en help ze om toch snel een goede indruk te krijgen van je nieuws. Werk daarvoor met tussenkoppen en links of helder beschreven knoppen. Bijvoorbeeld: “Lees alle details over de workshops”. 

Twijfel je nog welke inhoud het beste werkt? De meeste nieuwsbriefsystemen geven je de mogelijkheid om twee versies te sturen, elk naar de helft van je ontvangers. Zo kun je zien waar het beste op gereageerd wordt.

Foto’s en beeldmateriaal

Er kan steeds meer, maar e-mails zijn nog steeds geschikter voor tekst dan voor beeld. Zet dus alleen beeld in waar het echt iets toevoegt. Voor beeldmateriaal kunnen je lezers beter op je website terecht. 

Als je foto’s gebruikt, haal ze dan niet zomaar ergens vandaan. Zorg voor foto’s die je ook echt mag gebruiken, bijvoorbeeld gratis stockfoto’s.

Stap 3: de cijfers analyseren

Na het versturen van je nieuwsbrief wil je natuurlijk weten of die gelezen wordt en welke links aangeklikt worden. Bij normale e-mailprogramma’s krijg je die informatie niet. Bij nieuwsbriefsystemen wel. Goed analyseren duurt even, maar je volgende nieuwsbrief wordt er wel veel beter door.

Kijk bij de analyse naar deze twee cijfers:

  • open rate. Hoeveel % van de ontvangers heeft de mail geopend? De open rate kun je voor beïnvloeden met een aansprekende onderwerpregel.
  • click rate. Hoeveel % van de ontvangers klikte op een link? De click rate verhoog je door je links goed te laten vallen en vooral nuttig te maken voor ontvangers.

Hou die cijfers bij een paar nieuwsbrieven in de gaten om te zien wat beter werkt. Neem het niet persoonlijk als maar een klein deel van de ontvangers je nieuwsbrief leest. Zelf lees je waarschijnlijk ook niet alle nieuwsbrieven die je krijgt aandachtig door. Dat betekent niet dat je de bedrijven die ze sturen niet meer interessant vindt.

Lezers voor je nieuwsbrief verzamelen met Jimdo

Om een nieuwsbrief te schrijven, versturen en analyseren, kun je het beste een professioneel nieuwsbriefsysteem gebruiken. We kunnen bijvoorbeeld Mailchimp, Newsletter2Go of CleverReach aanraden. Die tools hebben vergelijkbare functies en verschillen vooral in de details. 

Heb je een systeem uitgekozen, dan kun je het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief in je website inbouwen. Zoek daarvoor eerst bij je aanbieder het adres van je inschrijfformulier op. Dat adres zet je in de volgende stappen als link in je website.

We gebruiken hier Dolphin als voorbeeld. Voor Creator kun je met deze handleiding MailChimp in je site integreren.

Als tekstlink

  • Log in en open je website
  • Selecteer de tekst waar je een link van wilt maken
  • Klik op het ketting-symbool
  • Kies Pagina of e-mail
  • Plak het adres van je inschrijfformulier in het veld

Publiceer je website om de veranderingen toe te passen.

Als knop

  1. Log in en open je website
  2. Klik op een knop die naar je inschrijfformulier moet leiden *
  3. Typ een tekst voor op de knop
  4. Klik op het ketting-symbool
  5. Kies Pagina of e-mail
  6. Plak het adres van je inschrijfformulier in het veld

Publiceer je website om de veranderingen toe te passen.

*Zie je geen knop? Klik dan aan de linkerrand van het blok op Elementen tonen en zet een vinkje bij Primaire knop.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.