Social Media Marketing voor ondernemers: alle tips die je nodig hebt

Social Media Marketing voor ondernemers: alle tips die je nodig hebt
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Je hebt je bedrijf zelf vanaf de grond opgebouwd. Je verkoopt geweldige producten en diensten. Maar hoe zorg je nou dat mensen weten dat ze naar jou moeten komen, en niet naar de concurrent?

Ik ga je iets verklappen: het is niet moeilijk! Dit is het moment waar marketing en professioneel netwerken om de hoek komen kijken. Platformen als Facebook en Instagram kunnen ook de sleutel tot jouw online succes worden. Met de juiste tools en een goed contentplan kan social media marketing niet alleen de moeite waard zijn, maar ook nog leuk. 

Wat is social media marketing?

Kort gezegd: bij social media marketing gebruik social media websites en sociale netwerken om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Maar het is nog veel meer dan dat! Via social media tools als Twitter, Facebook en Instagram kun je bijvoorbeeld direct in contact komen met heel specifieke doelgroepen. Je kunt je posts op social media bijvoorbeeld alleen laten zien aan mensen die geïnteresseerd zijn in bedrijven uit jouw branche, en je boodschap met hen delen. Je kunt zelfs rechtstreeks aan klanten verkopen, in gesprek komen met je klanten en waardevolle feedback verzamelen.

Je kunt social media zien als de “etalage” waarmee je je als ondernemer presenteert. Social media marketing is de ultieme kans om een goede eerste indruk te maken.

Waarom is social media marketing belangrijk?

Social media marketing kan je merk enorm helpen. Het helpt je in contact te komen met de juiste doelgroep en kan je ook helpen om je klanten te laten zien dat je een betrouwbaar bedrijf hebt dat zijn klanten serieus neemt.

En er zijn nog veel meer redenen waarom social media marketing belangrijk is voor je merk:

  • Het zorgt voor naamsbekendheid: op social media platformen kun je je bedrijf presenteren aan potentiële klanten. Mensen kunnen direct zien wat je te bieden hebt. Maar nog belangrijker: het zorgt voor extra verkeer naar je website of webshop.
  • Het helpt je ook leads te krijgen, omdat je marketing direct gericht is op mensen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Dat zorgt weer voor betere conversie en meer verkopen. Er zijn allerlei manieren om leads te genereren op social media. Denk bijvoorbeeld aan winacties, speciale kortingen of directe verkopen via een tool als Facebook for Business.
  • Het zorgt voor meer betrokkenheid en interactie met klanten: op social media kunnen je volgers direct met je in contact komen. Je kunt vragen beantwoorden en mensen helpen te vinden wat ze zoeken. Deze interactie en betrokkenheid helpt je te zien tegen welke problemen je klanten aan lopen. Door te laten zien dat je de input van je klanten op prijs stelt, laat je bovendien zien dat je een betrouwbare partner bent.
  • Tot slot kun je leren van je concurrenten door hun social media strategie te bestuderen. Check wat voor marketingcampagnes zij hebben lopen en hoe ze reageren op klanten om een idee te krijgen van het soort posts dat jouw (potentiële) klanten misschien ook interessant vinden.

Ben je er klaar voor? De eerste stap is het ontwerpen van een social media strategie. Daarna kun je bepalen welke platformen daar het beste bij passen en ga je aan de slag met je eerste posts. De belangrijkste punten vind je in dit handige stappenplan. Daar gaan we!

 1. Bepaal wie je klanten zijn

Voor je je bedrijf op social media gaat promoten, moet je weten wie je wilt bereiken. Je kunt heel handig bepalen wie je ideale klant is door persona’s te bedenken. Maar wat zijn persona’s precies? Hubspot geeft een goede definitie van persona’s: “een semi-fictieve versie van je ideale klant, op basis van marktonderzoek en echte gegevens over je bestaande klanten”.

Duik je klantenbestand in: wie zijn je klanten, waar komen ze vandaan, waar zijn ze naar op zoek? Verdeel je klanten in groepen en ontwikkel hun persona’s. Heb je ze eenmaal geïdentificeerd, dan kun je beter begrijpen wat ze nodig hebben en hoe je deze klanten kunt bereiken op de juiste social media platforms.

Dit zijn een paar belangrijke vragen om in je achterhoofd te houden als je je marketingpersona’s kiest:

  • Wie zijn je huidige klanten en wie zijn je ideale klanten?
  • Wat zijn hun zorgen, behoeften en interesses?
  • Welk probleem proberen ze op te lossen?
  • Welke informatie zoeken ze en waar zoeken ze naar die?

 2. De beste kanalen voor social media marketing

Facebook en Twitter zijn de koplopers als het gaat om social media marketing. Dat betekent niet dat er een “one size fits all” aanpak is: je moet doen wat voor jouw bedrijf het beste werkt.

Wees ook niet bang dat je bedrijf nu op élk social media platform dat bestaat een profiel moet hebben. Dat is echt niet nodig! Begin met een paar platformen en zoek uit wat werkt en wat niet voor je eventueel met andere platformen verder gaat. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, kun je altijd verschillende social media websites uitproberen met een privéaccount. Dit helpt je te ontdekken hoe de verschillende kanalen werken en, ook niet onbelangrijk, welke kanalen je zelf leuk vindt.

Ook hierin geldt: werk slimmer, niet harder. Als jouw gemiddelde klant een man van middelbare leeftijd is, dan bereik je hem waarschijnlijk niet via SnapChat. Daarom is het beter om je te richten op de platformen waar je doelgroep veel tijd op doorbrengt.

Heb je social media profielen waar je niet vaak updates plaatst, dan is het misschien beter deze profielen met pensioen te sturen. (Of anders gezegd: deze profielen gewoon te verwijderen.) Gedateerde informatie, oude logo’s en negatieve reacties waar geen antwoord op gekomen is kunnen potentiële klanten afschrikken en kunnen de indruk wekken dat je bedrijf niet meer actief is.

Dit is een overzicht van de populairste platformen: 

Facebook:

  • Het populairste sociale medium
  • Verbind je website of webshop met Facebook en verkoop direct aan je klanten
  • Handig als kanaal voor klantenservice 
  • Betrek je klanten bij je bedrijf via quizzes, polls, winacties en meer

Op Facebook heb je niet veel nodig om een pagina te maken met de belangrijkste informatie over je bedrijf. Het is zeker de moeite waard om meerdere keren per week te posten. Je kunt berichten heel makkelijk van tevoren inplannen zodat ze automatisch online komen. Veel bedrijven posten gewoon hun actuele aanbiedingen voor die dag.

Instagram:

  • Een fotoplatform (perfect om je producten te laten zien)
  • Veel interactie met volgers
  • Stories-functie maakt het makkelijk om klantervaringen te delen
  • Gebruik hashtags of emoji’s om je doelgroep te bereiken

Iedereen die zijn product/werk kan laten zien met geweldige foto’s kan zich helemaal uitleven op Instagram. Je kunt hier een echte community opbouwen door regelmatig te posten en je laatste updates met volgers te delen.

Twitter:

  • Geweldig platform om in gesprek te raken, nieuwtjes te delen en vragen te stellen
  • Handig voor gebruikers die vaker korte, spontane nieuwtjes willen delen
  • Twitter is voor veel mensen een nieuws- en informatienetwerk

Op Twitter heb je maximaal 280 tekens per bericht (een “tweet”) en kun je ook foto’s en video’s plaatsen. Twitter is handig voor het delen van nieuwtjes, interactie met andere gebruikers, of voor grappige posts. Dit platform is vooral handig als je regelmatig korte, spontane en actuele berichten wilt plaatsen. Net als Instagram is Twitter een levendige community. Mensen “retweeten” (delen) graag posts van anderen or klikken op “like”, zodat hun eigen vrienden op de hoogte worden gebracht van relevante content.

Pinterest:

  • Een visuele zoekmachine (perfect voor bijvoorbeeld kunst, recepten en interieur)
  • Minder concurrentie voor bereik op dit platform in vergelijking met Facebook
  • 93% van de gebruikers gebruikt Pinterest om een aankoop te plannen
  • Mensen kunnen je ideeën in verschillende categorieën vinden

Pinterest is een netwerk waar afbeeldingen centraal staan. Op Pinterest deel je je foto’s en/of fotoverzamelingen op prikborden met andere gebruikers, die reacties kunnen plaatsen en je “pins” kunnen delen. Ondertussen is Pinterest een drukbezocht platform en een van de grootste visuele zoekmachines ter wereld.

Snapchat:

  • Gericht op spontane en luchtige content
  • Populair bij jongere doelgroepen
  • Coole functies waarmee je verhalen kunt vertellen die je volgers nieuwsgierig maken
  • Gebruikers van dit platform zijn vaker geneigd impulsieve aankopen te doen 

Bij Snapchat ligt de nadruk op visuele content. Posts verdwijnen nadat ze zijn bekeken. Wil je een jongere doelgroep aanspreken, dan kan Snapchat de perfecte tool zijn. Veel van de Snapchat-gebruikers zijn niet te vinden op andere platforms zoals Instagram, wat betekent dat Snapchat een unieke kans biedt om millennials en tieners te bereiken.

3. Ontwikkel een social media contentplan voor je bedrijf

Heb je je doelgroep bepaald en heb je de juiste social media platformen gekozen, dan ben je al een heel eind op weg. Maar je bent er nog niet helemaal: om je merk op te bouwen, zul je consequent boeiende content moeten creëren. In het wilde weg berichten plaatsen maakt dat lastig. Daarom is een contentplan zo belangrijk.

Natuurlijk hangt de content die je op social media plaatst af van je project en het doel dat je wilt bereiken. Voor je gebruikers is je content “relevant” als ze die aantrekkelijk, interessant of grappig vinden. Voor jou is content effectief als je posts de band met je merk versterken of interesse weken in je producten of aanbiedingen.

Zorg ervoor dat de strategie achter je contentplan is gebaseerd op je doelen en je klantpersona’s. Als je bijvoorbeeld probeert om de klantenservice te verbeteren, gaat het posten van schattige kattenplaatjes waarschijnlijk niet helpen (hoe leuk het ook is).

4. Stel doelen voor je social media marketing

Probeer concrete doelen te stellen die je wilt bereiken met social media marketing:

  • Wil je meer interactie met je klanten via winacties?
  • Nieuwe medewerkers vinden?
  • Je mailinglijst vergroten?
  • Of wil je de reactietijd aan je klanten verbeteren?

 Je kunt bijvoorbeeld met deze drie doelen beginnen:

 1. Klanten/bezoekers aantrekken:

  • Meer bezoekers naar mijn website of website trekken
  • Mijn product introduceren bij gebruikers
  • Mijn aanbod promoten

 2. Een community creëren:

  • Gesprekken aangaan met vrienden en volgers
  • Relatie van klanten met je merk verbeteren
  • Een passie delen 

3. Informatie delen:

  • Vragen beantwoorden
  • Nieuwtjes delen (bijvoorbeeld nieuwe openingstijden)
  • Mensen op weg helpen met mijn product

 Deze drie doelen hoeven niet vast gedefinieerd te zijn. Kies vooral doelen die bij je passen.

 5. Inspiratie voor social media content

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen met het maken van interessante posts? Deze tips helpen je op weg met je social media contentplan:

  • Zet alle dagen die voor jouw branche belangrijk zijn in je contentkalender. Ben je bijvoorbeeld bloemist, dan mag je Valentijnsdag niet overslaan.
  • Noteer ook alle algemene feestdagen, zodat je een post kunt inplannen om je volgers een gelukkig nieuwjaar te wensen. Je kunt op social media ook aankondigen dat je openingstijden tijdens de feestdagen anders dan normaal zijn, of dat je bedrijf dan gesloten is.
  • Vergeet ook de grappige en onzinnige ‘feestdagen’ in het jaar niet en combineer dit soort posts met serieuzere content.
  • Weet je al wanneer er belangrijke updates over je bedrijf aan komen of wanneer je kortingsacties of een nieuw product lanceert, zet die dan ook in je kalender.
  • Gebruik vaker dezelfde hashtags om meer mensen te bereiken. Elk bedrijf kan bijvoorbeeld hashtags als #TuesdayTip of #dtv (“durf te vragen”) gebruiken.

6. Hoe vaak moet ik op social media posten?

Hoe vaak je iets post, hangt af van het social media platform dat je gebruikt, hoe je je doelgroep wilt bereiken, en natuurlijk hoeveel tijd je hebt. Het belangrijkste is dat je alleen echt goede content plaatst.

Voor Twitter is het het beste om een paar keer per dag te posten. Kies voor verschillende tijdstippen om de meeste mensen te bereiken. Mensen krijgen ontzettend veel content in hun Twitter-feeds te zien, dus als je meerdere keren per dag post, is de kans groter dat je berichten bij meer mensen opvallen. Voor Facebook of Instagram kan één keer per dag al genoeg zijn.

Over het algemeen is het goed om alle posts voor de komende maand in een contentkalender voor te bereiden. Dan heb je een overzicht en ben je meteen verlost van de last minute wat-moet-ik-vandaag-posten stress. Als er iets bijzonders gebeurt, kun je altijd nog een spontane post plaatsen, afhankelijk van trending nieuws of hashtags.

7. Zo vind je meer volgers op social media

Oké, je hebt je accounts aangemaakt, je hebt een strategie uitgedokterd. Top! Nu is het tijd om een groep vrienden en volgers om je heen te verzamelen en je merk uit te bouwen. Dat doe je zo:

  • Vertel je vrienden over je nieuwe pagina en vraag hen je te volgen.
  • “Like” Facebook-pagina’s van vrienden en nodig hen uit om jouw pagina te liken.
  • Volg mensen en pagina’s over onderwerpen die overlappen met jouw onderwerpen, of mensen die als “influencers” op jouw vakgebied gezien worden.
  • Voeg social media knoppen aan je website toe.
  • Heb je een webshop, dan kun je die integreren met Facebook for Business.
  • Zet je social media accounts op brochures, flyers, je nieuwsbrief, enz., en vraag mensen je te volgen.

Take it easy! Het duurt even voor je het aantal volgers op je social media accounts ziet groeien. Dat is heel normaal. “Organische groei” kost gewoon tijd.

Wat zijn de beste tools for social media marketing?

Met al die platformen en posts kan het een hele klus zijn om alles bij te houden. Gelukkig zijn er een boel tools die je helpen het overzicht te houden en je posts op meerdere platformen in te plannen. Veel van deze tools zijn gratis en hebben daarnaast betaalde functies. Met deze extra functies kun je allerlei statistieken bijhouden en zien welke content je doelgroep het liefst ziet. Dit kan belangrijk zijn om meer te weten te komen over potentiële klanten of om nieuwe volgers te ontdekken die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in je branche.

Dit zijn een paar van de handigste tools voor het beheren van je social media marketing:

 Hootsuite

  • Het populairste social media management platform
  • Makkelijk te gebruiken, al je accounts op één dashboard
  • Bij een betaald abonnement krijg je gedetailleerde analytics, zodat je kunt zien wie je volgt, welke posts het populairst zijn en nog veel meer

Buffer

  • Gericht op het inplannen van posts
  • Makkelijk en intuïtief 

Falcon

  • Een uitgebreide marketing tool voor professionals
  • Gedetailleerde statistieken en beheer van klantervaringen 

Loomly

  • Handige tool voor contentinspiratie
  • Kalenderfunctie helpt je je posts in te plannen 

De beste manier om de juiste social media strategie uit te stippelen is verschillende content en tools te testen en vervolgens de resultaten te meten. Zo ontdek je wat werkt voor jouw bedrijf.  Probeer je te richten op één of twee gebieden die je kunt verbeteren en begin dan gewoon!

Zo maak je afbeeldingen voor social media

Met foto’s of video maak je je boodschap in één oogopslag duidelijk. Geen wonder dat visuele content zo populair is op sociale media. Met deze tools kun je heel makkelijk je eigen visuele social media posts maken:

  • Gebruik Stencil om een post te maken die precies de juiste afmetingen heeft voor het social media platform waar je wilt posten. 
  • Bekijk platforms met gratis stockfoto’s en voeg je eigen tekst toe.
  • Gebruik een gratis designplatform als Canva

Zo meet je het succes van je social media marketing

Managementtools helpen je informatie te verzamelen over de prestaties van je social media content, maar soms is het lastig om te weten welke cijfers belangrijk zijn. Deze statistieken moet je in elk geval bijhouden:

  • Engagement: Clicks, likes, reacties en shares
  • Bereik: het aantal mensen dat je posts heeft gezien 
  • Volgers: het aantal mensen dat ervoor gekozen heeft jouw posts in hun feeds te zien te krijgen
  • Weergaven: het aantal keren dat een van je posts gezien is, ongeacht of erop geklikt is of niet. Stel, je post een link naar je website op Facebook en het verschijnt in de feed van een van een van je volgers. Dat wordt geteld als een weergave
  • Video of story views: dit geeft aan hoeveel mensen de visuele content die je hebt geplaatst hebben gezien
  • Profielbezoeken: het aantal mensen dat je social media profiel bekeken heeft
  • Mentions: het aantal keren dat jouw account door anderen wordt genoemd op een  social media platform.
  • Tags: wanneer een andere gebruiker de naam van jouw account of jouw hashtag toevoegt aan zijn post 

Vergeet niet om je contentkalender te bekijken. Dit helpt je niet alleen bij het plannen van je posts, het maakt het ook gemakkelijk om een overzicht te krijgen van al je content. Zo zorg je ervoor dat je niet te vaak berichten plaatst of belangrijke onderwerpen vergeet. 

Goed om te weten: Als een van je berichten veel meer verkeer en reacties/likes krijgt op bijvoorbeeld Facebook dan andere posts, kun je het bericht met een klein budget promoten als advertentie om het bij een nog bredere doelgroep onder de aandacht te brengen.

Vergeet niet dat succesvolle social media marketing niet van de ene dag op de andere komt. Voel je niet onder druk gezet om zo veel mogelijk content of volgers te genereren. Het belangrijkste is om een groep trouwe fans om je heen te verzamelen. Dan komt de rest vanzelf. Probeer regelmatig berichten te plaatsen en vergeet vooral niet om er plezier in te hebben!

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.
Bijpassend product

Jimdo-website