8 gratis plekken om je eigen muziek online te zetten

7 gratis muziek platformen
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

De toekomst van muziek is online. Niet voor niets tikt Spotify dit jaar 365 miljoen maandelijkse gebruikers aan. Lokale bands kunnen hun muziek uploaden naar vele verschillende platformen, en hun muziek in een paar seconden met miljoenen luisteraars delen. In sommige gevallen heb je er zelfs geen platenlabel meer voor nodig.

Hoe maak je handig gebruik van dit soort platformen en welke zijn de moeite waard? We doken in de muziekplatformen om je te helpen de juiste snaar te raken!

1. Begin de promotie van je muziek met een eigen website

Het is belangrijk om één platform te hebben waar je zelf de controle hebt over je muziek, je content en je merk: je eigen website. Als een promotor of een fan online naar je zoekt, zou je eigen website de eerste hit moeten zijn. Dit is je kans om een fantastische eerste indruk te maken op je bezoekers en ze omver te blazen met een geweldige gebruikerservaring.

Zelfs als je je muziek ook op andere plekken online promoot heb je altijd een website nodig om je concerten, nieuwtjes en contactgegevens te delen.

Muziek website

Maak je geen zorgen als je nog geen eigen website hebt! Met Jimdo kun je in een handomdraai een website bouwen en je site verbinden met de social media profielen van je band. Wat zijn de voordelen?

  • Eenvoudige integratie van muziek: voeg songs van iTunes of Spotify direct toe aan je homepage
  • Video’s: upload video’s van je optredens naar je site
  • Podcasts: link je Apple of Spotify podcast in een Muziek-blok om bijvoorbeeld interviews en teasers te delen
  • Contactformulier met kaart: hiermee laat je bezoekers weten waar ze je kunnen vinden en hoe ze contact met je op kunnen nemen
  • Social media: link vanaf je site naar je social media profielen
  • Gemaakt voor muziek: gebruik een design dat speciaal gemaakt is voor muzieksites
  • Webshop: verkoop je merchandise in een eigen webshop

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

2. Word ontdekt op Spotify

Een van de grootste voordelen aan het uploaden van je muziek naar Spotify is het enorme bereik. Spotify wordt gebruikt door een wereldwijd publiek, zowel mobiel als via de desktop-app. Onbekende artiesten hebben de kans op te vallen door tools als “Ontdekken” en “Release Radar” die vergelijkbare songs koppelt. Bijna elke grote artiest is in de Spotify-bibliotheek te vinden, waarmee je je eigen naam ook verbindt aan de namen van grote sterren als muziekfans ook jouw muziek op Spotify kunnen beluisteren.

3. Post je songs op Reddit Music

Veel muziekkanalen zijn behoorlijk verzadigd met artiesten, maar Reddit heeft nog steeds veel onaangeboord potentieel om je muziek te promoten. Dit is de perfecte gelegenheid om je potentiële fans persoonlijk te leren kennen en je merk op te bouwen. Reddit is interactief en er is geen afstand tussen jou en je klanten. Je kunt jezelf voorstellen, je website delen zodat mensen je songs kunnen beluisteren en in contact komen met je nieuwe fans. Reddit-gebruikers nemen geen blad voor de mond, dus wees voorbereid op wat constructieve (en soms ook minder constructieve) feedback op je muziek.

4. Probeer muzikale hashtags op Twitter en Instagram

Hashtags kunnen je bereik op Twitter en Instagram laten exploderen, maar je moet wel weten hoe je de juiste hashtags gebruikt om resultaat te zien. Om te beginnen kun je hashtags toevoegen als #muziek, je muzikale genre (bijvoorbeeld #jazz of #nederpop) en de naam van je eigen band.

Op Twitter kun je kijken naar @TwitterMusic en trending hashtags als #newmusic, #nowplaying en #musicvideo gebruiken.

Instagram laat je niet alleen zoeken op hashtags, maar ook op muziekemoji’s. Probeer dus zeker een combinatie van deze twee uit. Trending hashtags om in de gaten te houden zijn #instamusic, #instanewmusic, #instanowplaying, #instalive, #instaartist. Je kunt ook #insta voor je genre zetten, bijvoorbeeld #instajazz of #instanederpop.

Als je ergens optreedt, zorg dan dat de hashtag voor je band of artiestennaam tijdens het optreden goed te zien is, zodat mensen je kunnen taggen en een hashtag kunnen gebruiken als ze een foto of video van je show op social media zetten.

5. Upload je video’s naar YouTube

Wist je dat artiesten als Justin Bieber en Carly Rae Jepsen ontdekt zijn op YouTube? Het platform biedt de perfecte mogelijkheden om playlists te organiseren, je videoclips te laten zien en een inkijkje in het leven backstage te geven. De optie “Blader door kanalen” biedt je bovendien de mogelijkheid gevonden te worden in de categorieën “Veelbelovende artiest” of “Popular op YouTube”.

6. Piek op Last.fm

Last.fm heeft een paar coole functies voor ambitieuze artiesten. De “scrobbling”-functie checkt waar gebruikers naar luisteren en streamt aan de hand daarvan nieuwe songs. Fans kunnen zich abonneren op je muziek en krijgen dan automatisch bericht als je een nieuwe song of een update hebt geüpload. Gebruikers vinden vaak nieuwe muziek door mensen met een vergelijkbare smaak te volgen zodat ze bericht krijgen over hun nieuwe favoriete song.

7. Creeër buzz op TikTok

TikTok is een wereldwijde videocommunity die het ene record na het andere verbreekt bij jonge luisteraars wereldwijd. Hoewel het platform intussen veel meer is, begon het ooit als muziekdienst.

Je ziet er alles van lip syncing tot nieuwe hits, dansroutines en beroemdheden die video’s met hun kinderen opnemen. En daarnaast nog nagespeelde filmscènes en willekeurige korte, grappige video’s. De kansen zijn enorm!

8. Deel je muziek op Soundcloud

Het idee achter Soundcloud is dat je je muziek of mixes deelt met een community. Anders dan bij Spotify is Soundcloud geen muziekapp met hele albums die klaarstaan. Het gaat om het delen.

Op Soundcloud kun je je muziek uploaden en je luisteraars kunnen er commentaren bij achterlaten. Asl je die functie aanzet, kunnen ze je tracks ook downloaden. Het is een ideaal platform voor beginnende artiesten om online fans te verzamelen.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Tara Santiago
Tara is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Tara’s grootste interesse ligt bij politiek en social media. Als ze niet schrijft, is ze op reis, vergeet ze alles om zich heen met een boek of lost ze het kruiswoordraadsel in The Guardian op.
Bijpassend product

Jimdo-website