Zo zet je controversiële marketing in voor je bedrijf

Er zijn altijd onderwerpen waar mensen het niet over eens zijn. En net als mensen, kunnen bedrijven ervoor kiezen om een standpunt in te nemen. Met controversiële marketing doe je als bedrijf een uitspraak over een controversieel onderwerp. Je kunt bijvoorbeeld foto’s of slogans gebruiken om een reactie uit te lokken of grappen maken die niet politiek correct zijn.

Met controversiële marketing laat je een bedrijf zien dat niet alleen producten of diensten aanbiedt, maar ook voor bepaalde principes of waardes staat. Is dat het risico waard? En werkt dat soort marketing voor kleine ondernemers?

Is controversiële marketing een goed idee?

Moeten kleine ondernemers controversiële marketing gebruiken of liever op safe spelen? Die vraag is… controversieel.

Voordelen:

  • Controverse trekt aandacht — Een controversiële campagne laat mensen nog een keer kijken. Hebben ze dat nou goed gezien? Dat blijft beter hangen dan een traditionele reclame.
  • Controverse helpt je merkbekendheid voor weinig — Je geeft mensen een reden om met anderen over je bedrijf te praten. Als je maar een klein budget hebt, kan een virale campagne je voor weinig geld veel opleveren.
  • Controverse spreekt je doelgroep aan — Een doelgerichte campagne laat aan je doelgroep zien dat je dezelfde waardes hebt en maakt het makkelijker om juist voor jouw bedrijf te kiezen.

Nadelen:

  • Controverse verdeelt mensen — Controverse zaait verdeling. Sommige mensen steunen je idee, anderen vinden het beledigend en zien je campagne juist negatief.
  • Controverse kan een reden zijn om niet te kopen — Een controversiële campagne kan ervoor zorgen dat je klanten kwijtraakt, die normaal gesproken bij je zouden kopen.
  • Controverse zorgt voor extra werk — Als je je campagne goed opzet, komen mensen je vertellen wat ze erover denken. Heb je tijd voor alle gesprekken die dat oplevert?

Voorbeeld van controversiële marketing: Gilette

In een recente advertentiecampagne kreeg Gilette een boel complimenten en kritiek voor een advertentie waarin het bedrijf ‘toxic masculinity’ aansprak. Het onderwerp past perfect bij het bedrijf en bij hun slogan. De advertentie leverde heel veel gesprekken op.

Past controversiële marketing voor kleine ondernemers?

Grote merken kunnen zich meestal wel wat controverse veroorloven, zelfs als ze daarbij een paar klanten verliezen. Voor kleine bedrijven is het risico veel groter als een campagne uit de hand loopt.

Als je bedrijf sowieso al om waardes en principes draait, kan controversiële marketing een perfect middel zijn. Denk bijvoorbeeld aan stichting die het milieu willen beschermen of lokale boeren willen helpen. Met controversiële campagnes kunnen ze heel direct hun doelgroep aanspreken en gesprekken over hun onderwerp starten.

Een groot voordeel is dat het bedrijf achter het controversiële standpunt kan blijven staan, ook als daar negatieve reacties op komen.

Hoe gebruik ik controverse in mijn eigen marketing?

Je hoeft niet te provoceren alleen om het provoceren. Een effectieve campagne wekt gesprekken op en laat mensen jouw bedrijf verbinden aan het onderwerp.

Zoals marketing expert Jeff Bullas adviseert moet het onderwerp natuurlijk bij je bedrijf passen. Je hoeft dus geen standpunt in te nemen over dingen die niks met je bedrijf te maken hebben.

Laat ook ruimte voor discussie. Over heel extreme uitspraken valt weinig te discussiëren: mensen zijn het ermee eens of niet. Als je een iets minder controversieel punt maakt, geef je meer ruimte voor discussie en is er meer kans dat mensen over je campagne doorpraten en eraan blijven denken.

Hoe controleer je een controversiële campagne voor de start?

Loop eerst zelf door deze checklist. Bespreek het daarna met je team. Nog beter is het om je campagne aan onbekenden te laten zien: reageren zoals je hoopt?

Doelen

  • Heb ik een helder, meetbaar doel dat ik met deze campagne wil bereiken?
  • Bereikt mijn campagne de juiste doelgroep?
  • Kan ik mijn doel ook bereiken zonder controverse?
  • Is dit doel belangrijk genoeg om mensen boos te maken of te kwetsen?
  • Bouw ik met deze campagne de reputatie die ik wil?

Onderwerp

  • Past dit onderwerp natuurlijk bij mijn bedrijf?
  • Spreek ik met deze campagne andere communicatie tegen?
  • Zijn er voor beide kanten van de discussie goede argumenten?

Reacties

  • Staat mijn team achter mijn controversiële campagne?
  • Zijn we klaar voor de positieve en negatieve reacties?
  • Heb ik een uitgewerkt crisisplan voor als mijn campagne verkeerd loopt?

Persoonlijke gevolgen

  • Ben ik trots op deze campagne? Voelt het goed?
  • Heb ik zin in de kritiek die de controverse oplevert of zorgt dat voor stress?
  • Kan deze campagne mijn relatie, vriendschappen of zakenrelatie beschadigen?

Gebruik de aandacht om te groeien

Als alles goed gaat levert je controversiële campagne veel aandacht op en dat kan nieuwe deuren voor je openen. Dit is het perfecte moment om dat bedrijf te schrijven waar je altijd al mee wilde samenwerken of winkels te bellen die misschien je producten willen verkopen.