Gebrek aan zakelijk zelfvertrouwen? Zo doe je er wat aan!

Een paar maanden geleden was ondernemen nog het beste wat je je kon voorstellen. Die onafhankelijkheid! De voldoening van voor jezelf werken! Zoveel dromen en plannen voor je bedrijf!

Nu is het zomer 2020 en ondernemers staan voor een crisis. Onzekerheid, angst, minder klanten en omzet. Ondernemen verandert en we weten nog niet wat er op ons af komt. 

Hoe schakel je van een ondernemersdroom naar overleven zonder zekerheden? En hoe geef je jezelf goede antwoorden op vragen als “Is mijn bedrijf het wel waard?” of “Ben ik wel goed genoeg om het te redden als ondernemer?”

In dit artikel kijken we hoe je je zelfvertrouwen als ondernemer terug krijgt in moeilijke tijden:

Hoe herken je een gebrek aan zelfvertrouwen? 

Er wordt veel geschreven over wat je moet doen om je bedrijf overeind te houden tijdens de coronacrisis en de economische crisis die wordt verwacht: kosten besparen, de juiste hulp aanvragen, etc. Wat je moet doen om jezelf overeind te houden als ondernemer krijgt minder aandacht. Hoe ga je om met de gevoelens van onzekerheid, hulpeloosheid en frustratie die horen bij ondernemen in een bizarre tijd?

Daarover praten is nog helemaal niet zo makkelijk. We worden niet graag gezien als we ons zwak voelen of twijfels hebben. Zeker als ondernemer wil je zelfvertrouwen uitstralen en doen alsof je alles onder controle hebt. 

Maar diep vanbinnen worstel je misschien met:

  • Een gevoel van hulpeloosheid
  • Het gevoel dat je de uitdaging niet aankunt
  • Het gevoel dat je dit niet hebt verdiend
  • Spijt dat je je vaste baan niet hebt gehouden
  • Het gevoel dat je wilt opgeven en iets makkelijkers wilt doen 

Herken de negatieve spiraal

Het is makkelijk om in paniek te raken met negatieve scenario’s. Wat doe ik als het allemaal zo blijft. Of als er geen vaccin komt? Wat doe ik als deze winter mijn bedrijf moet sluiten? Het kan helpen om al die scenario’s op te schrijven, zodat ze niet meer in je hoofd rondspoken. 

Het is wel goed om te onthouden dat ons brein bij onzekerheid negatieve scenario’s voorrang geeft. Evolutie heeft ons geleerd om van het ergste uit te gaan. Dat is in de moderne wereld niet meer nodig. Het kan zelfs tot een soort mentale verlamming leiden.

Dat betekent niet dat je alle negatieve gedachtes kunt vermijden. Dat is niet alleen onrealistisch, maar ook ongezond. Begin liever met negativiteit herkennen en bewust opzij schuiven. 

Accepteer dat je in een tijd van grote veranderingen leeft. Accepteer je teleurstelling en frustratie over die veranderingen. Zelfs als je tegenover jezelf bevestigt “Ik heb moeite om alle veranderingen te verwerken”, verminder je de negativiteit al.

Maak een lijst van dingen die je goed kunt

Je bent niet ineens al je goede eigenschappen kwijt geraakt. De wereld verandert snel, maar je kunt nog steeds rekenen op de talenten die je hebt. 

Denk na over de eigenschappen die je eerder hebben geholpen om succesvol te zijn. Dat is je persoonlijke kracht in een onzekere tijd. Zet die talenten dus in om je aan alle veranderingen aan te passen. 

  • Ik ben goed in creatief omdenken en problemen oplossen
  • Ik kan hard werken, ook met twijfels in mijn achterhoofd
  • Ik ben goed in marketing en kan klanten aantrekken
  • Ik kan goed netwerken en verbinding maken met andere mensen

Onthou hoe je hier terecht bent gekomen

Herinner jezelf aan je reden om je bedrijf te openen. Welke doelen had je toen je als ondernemer begon? Wilde je gezonde maaltijden in de buurt beschikbaar maken? Kan dat nog steeds? Wilde je mensen helpen om geld te besparen? Kan dat nog steeds?

Daag jezelf uit om verder te denken dan alleen “Ik wilde een succesvol bedrijf opbouwen” of “Ik wilde voor mezelf beginnen”. Waarom wilde je dat doen? En waarom koos je juist voor dit product of deze dienst? Iets aan het ondernemen vond je spannend genoeg om het avontuur aan te gaan. Als je je aandacht daarop richt, is dat een sterke motivatie. 

Bel vrienden die erbij waren

“Vraag anderen om steun” zie je vaak als advies terug komen. Dat is een van de moeilijkste dingen om te doen als het slecht met je gaat. Laten we het dus iets preciezer maken: bel een vriend of vriendin die je al lang kent en vertel precies wat je nodig hebt. Ga er niet vanuit dat ze dat uit zichzelf herkennen, maar maak het heel duidelijk.

Bijvoorbeeld: “Ik worstel met gebrek aan zelfvertrouwen. Kun je mijn sterke kanten voor me beschrijven?” 

Of: “Kun je helpen herinneren waar ik het meest enthousiast van werd toen ik mijn bedrijf startte?” 

Je vrienden waren erbij toen je begon met ondernemen. Ze hebben je over je doelen horen praten en hebben gezien waar je energie van kreeg. Ze kunnen ook talenten voor je beschrijven waar je je zelf misschien niet bewust van bent.

Geef jezelf vrije tijd

Ontspannen is moeilijk als je hoofd op standje ’crisis’ staat. Zeker als je vanuit huis werkt, kun je  makkelijk om je dag goed in te delen en duidelijke pauzes in te lassen. Geef jezelf dus ook af een paar dagen vrij. Kijk in die tijd geen nieuws en vergeet je social media. Dat is er allemaal wel weer als je terug komt. 

Je hebt je de afgelopen maanden voortdurend moeten concentreren en hebt heel veel nieuwe indrukken moeten verwerken. Je hebt dus een pauze nodig na al dat denkwerk. “Ontfocussen” is zelfs een bewezen methode om nieuwe creatieve ideeën te krijgen.

Zie jezelf als een verkenner

Je hoort bij de eerste golf van ondernemers en bedrijven die een volledig nieuw probleem aangaan. Niemand heeft dit ooit eerder hoeven oplossen. 

Er is dus geen handleiding. Er zijn geen standaard methodes van anderen die je moet volgen en niemand kan je vertellen wat je “echt zou moeten doen”. Je bent een verkenner en zoekt een passende route voor je eigen bedrijf. 

Als er ooit een tijd was waarin je creativiteit, eigenzinnig denken en hard werk nodig hebt, dan is het nu. En dat zijn typisch de kwaliteiten van een ondernemer! 

Keer dus terug naar waarom je je bedrijf gestart bent en naar de doelen die je wilt bereiken. Niemand kan garanderen waar je uitkomt, maar je bepaalt zelf hoe je die route aflegt.


Als je voor je bedrijf een webshop wilt starten, is het Jimdo startschot een goede hulp.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Maggie Biroscak
Maggie is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Eerder werkte ze als redacteur bij organisaties voor duurzaam zaken doen, milieu en verschillende steden. Als ze geen komma’s controleert, is ze meestal aan het koken of kamperen.
Bijpassend product

Jimdo-website