Hoe kies je de producten voor je webshop?

Hoe kies je de producten voor je webshop

Je producten zijn de kern van je webshop. Maar hoe vind je de meest passende en populaire producten om te verkopen? 

In dit artikel helpen we met het verzamelen van productideeën, kijken we waarom sommige producten geschikt zijn om online te verkopen en delen we voorbeelden van goede producten voor webshops. We gebruiken zoveel mogelijk cijfers, zodat je goede beslissingen voor je shop kunt maken. 

Aan de slag dus! We zoeken je nieuwe bestseller!

Verkoop producten die je leuk vindt

Voordat we nou helemaal in de zakelijke kant duiken, nog even dit: doe jezelf een plezier en kies producten die je leuk vindt. 

Als je alleen maar geld wilt verdienen online, maakt het niet uit wat je verkoopt. Maar voor de meeste kleine ondernemers gaat het om meer dan alleen handel. Je gaat elke dag met deze producten werken. Je gaat erover schrijven en allerlei vragen beantwoorden. En je wilt waarschijnlijk ook bij je klanten dat “Wauw!”-gevoel oproepen. Dat gaat alleen als je dat zelf ook voelt. 

Kies dus producten die je zelf zou gebruiken of waar je echt in gelooft. Daar wordt je leven als ondernemer meteen een stuk leuker van.

Waar krijg je de ideeën voor je producten?

Misschien heb je al inspiratie. Als je het nog niet helemaal weet wat je wilt verkopen, vind je hier manieren om de beste ideeën te krijgen.

Gebruik andere marktplaatsen voor marktonderzoek

Grote online marktplaatsen maken het makkelijk om de populairste producten voor je webshop te vinden.

  • Amazon heeft een grote bestsellerssectie, gesorteerd op categorie. 
  • AliExpress laat je producten sorteren op aantal bestellingen.  
  • Ebay’s bestsellers categorie is sorteerbaar op prijsklasse.
  • Etsy heeft een bestsellers categorie sorteerbaar op land en prijsklasse. 

De meeste van die bestsellerlijsten kun je sorteren op land. Gebruik die optie om de beste resultaten te krijgen voor de landen waar je wilt verkopen.

Als je potentiële producten hebt gevonden (waar je dus zelf ook enthousiast van wordt!), kun je er nog wat dieper in duiken. 

  • Bekijk met welke stijlen of variaties mensen graag opscheppen op Instagram, Pinterest of TikTok.
  • Kijk op Etsy welke stijlen mensen zelf maken om ze online te verkopen.
  • Zoek naar je mogelijke producten op social media om te zien welke producten populair zijn. Een Jimdo webshop kun je makkelijk synchroniseren met Facebook en Instagram, dus verkopers die je daar ziet zijn je directe concurrenten. Dit is je kans om te zien welke producten voor hen goed werken!

Hou wel in je achterhoofd dat verschillende marktplaatsen elk een eigen doelgroep hebben. Amazon heeft bijvoorbeeld heel veel verschillende prijzen, waar AliExpress juist voor extreme koopjes gaat. Pinterest en Etsy leggen juist meer de focus op handgemaakte producten. Combineer dus informatie van alle marktplaatsen waar jouw doelgroep waarschijnlijk shopt en vergelijkt.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Hou de kalender in de gaten 

Is er over een paar maanden een groot sportevenement? Of een nationale feestdag? Wat hebben toeristen nodig in de populaire reisbestemmingen voor dit jaar? Je kunt ideeën krijgen voor wat je wilt verkopen door na te gaan waar binnenkort vraag naar is. Als je er op tijd bij bent, is daar goede winst te maken.

Producten die verbonden zijn aan een speciaal evenement zijn vaak maar kort te verkopen: na het evenement verdwijnt de vraag. Als je voor zulke producten kiest, moet je snel onderhandelen met een leverancier, een webshop opzetten en agressief met je marketing aan de slag. 

Je kunt dat risico verlagen door producten te kiezen zonder datum. Kersttruien van vorig jaar kun je dit jaar ook verkopen. Als er maar niet in grote letters “Kerst 2021” op staat…

Hoe herken je populaire producten om te verkopen?

Je hebt geweldige ideeën voor producten waar je zelf helemaal warm voor loopt. Maar welk product is een goede keuze voor je bedrijf?

Volg de trends

Bij Google Trends kun je zien hoe vaak je product (of een ander zoekwoord) in Google gezocht wordt. Als je je product in Trends invoert, zie je in een grafiek hoe het zoekvolume door de jaren heen is veranderd.

Over het algemeen hebben goede producten een stabiele trend over de afgelopen paar jaar. In het beste geval is er zelfs een groeiende trend, zodat je webshop met de vraag mee kan groeien.

Voor seizoensproducten zie je aan de pieken en dalen wanneer en hoe snel de vraag naar je product verandert in een jaar. 

Zo gebruik je Google Trends

  • Ga naar Google Trends.
  • Schrijf de naam van je product in de zoekbalk.

Google laat je nu zien hoe de interesse in dat product is veranderd in de afgelopen 12 maanden. Je kunt de “Vergelijken” velden gebruiken om synoniemen voor je product in te voeren. Dat helpt om te ontdekken of je product populair is onder een andere naam.

Voor de beste resultaten:

  • Kies het land waarin je wilt verkopen.
  • Kies een periode van 5 jaar of meer.

Zoek gegevens uit de branche

Veel brancheorganisaties brengen hun eigen rapporten uit over veranderingen in de markt. Daar zie je vaak in terug welke product goed verkopen. Sommige beurzen of evenementen publiceren ook whitepapers en fabrikanten van producten kunnen je ook goede informatie geven.

Zoek bijvoorbeeld eens naar “marktrapport je product” of “marktomvang je productcategorie” om sites met actuele cijfers en voorspellingen te vinden.

Als je al mensen uit je doelgroep of uit je branche kent, vraag ze naar producten. Dat kan zo simpel zijn als in de plaatselijke speelgoedwinkel navragen hoeveel fidget spinners ze tegenwoordig nog verkopen. Dat helpt je begrijpen in welke richting een trend verandert.

TIP 1: Unieke producten verkopen makkelijker dan basisproducten

Een basisproduct kun je zonder moeite vervangen door een ander product van hetzelfde type. Denk aan producten als suiker, balpennen of tandenborstels. Het is meestal makkelijk om een leverancier te vinden, maar de sterke concurrentie maakt het moeilijk om deze producten online te verkopen. 

Unieke, gepersonaliseerde producten zijn exact het tegendeel. Producten als kunstwerken of handgemaakte sieraden zijn niet te vervangen. Zulke producten zijn makkelijker te verkopen, maar je zult aan een goed systeem moeten werken om altijd voldoende producten op voorraad te hebben. 

De meeste succesvolle webshops zitten ertussenin met hun producten: uniek genoeg om op te vallen, maar algemeen genoeg om in grote aantallen in te kopen.

Dat verklaart ook het succes van webshops met bedrukte t-shirts. Deze bedrijven veranderen een goedkoop basisproduct in een bijzonder, gepersonaliseerd product door er een uniek design op te drukken.

TIP 2: Terugkerende klanten leveren meer op dan nieuwe

Een klant die terugkomt om nog een keer iets bij je te bestellen is een goede zaak: je overtuigt de klant één keer, maar krijgt twee keer betaald. De beste manier om dat te bereiken is door de tweede bestelling logisch aan je product te verbinden.  

  • Verkoop je product als abonnement. Dat werkt goed voor producten die mensen regelmatig gebruiken, zoals cosmetica of schoonmaakmiddelen. Je klanten hebben zo altijd wat ze nodig hebben en je bouwt vanzelf klantloyaliteit op.
  • Aanvullingen en opvolgers zijn andere goede opties, zoals uitbreidingssets voor bordspellen of opvolgers van populaire boeken. Een klant die een goede ervaring had bij de eerste bestelling, komt graag terug voor de tweede. 

Kies de juiste prijsklasse voor online verkoop

Bij hoge prijzen verdien je meestal meer per bestelling. Maar, je klanten voelen zich juist weer veiliger als ze online lage bedragen uitgeven. De juiste prijsklasse voor je webshop moet daar dus een balans in vinden. 

We vertellen er nog veel meer over in ons artikel over het berekenen van prijzen voor je webshop. Voor nu kunnen we met een heel algemene vuistregel werken: prijzen tussen de 40 en 200 euro lijken voor veel webshops goed te werken. Klanten voelen het niet als een risico om dat bedrag online uit te geven. Toch is de winstmarge in deze prijsklasse meestal hoog genoeg om er fatsoenlijk aan te verdienen. 

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Populaire producten om online te verkopen in 2021

Hier zijn drie populaire producten waar je dit jaar nog meer van start kunt gaan.

  1. Bagage

Ook na de pandemie willen mensen reizen. Korte zakentrips, bezoeken aan familie en vrienden, al die uitgestelde huwelijksreizen… Dat levert allemaal vraag op naar koffers en rugzakken. De mensen die vanwege de pandemie geen nieuwe rugzak of koffer hebben gekocht zijn je eerste klanten.

Nog een groot voordeel is de optie om je shop later uit te breiden met meer producten, zoals toilettassen, bagageslotjes en bagage-organizers. Als klanten zo’n lager geprijsd artikel aan hun bestelling toevoegen, hou je meer over aan dezelfde klant.

  • Koffers 
  • Backpacks
  • Buiktassen
  1. Keukenapparaten

Koken en bakken waren al populaire hobby’s voordat zuurdesem ineens een trend werd tijdens de lockdown. Tel daarbij op dat steeds meer mensen bezig zijn me fitness en gezond eten en je snapt waarom keukenapparaten een goed product voor je webshop zijn. Er zijn altijd nieuwe modellen, nieuwe trends en oude apparaten die vervangen moeten worden.

Als je webshop eenmaal loopt, kun je naar je verkoopcijfers kijken naar de beste aanvulling voor je assortiment. Worden het drinkflessen, broodmessen of ijslepels?

  • Blenders
  • Ijsmachines
  • Broodautomaten
  1. Telefoonaccessoires

We hebben onze telefoons altijd bij ons. En we gebruiken ze om steeds meer inhoud te maken en te delen. Je kunt er zelfs professionele productfoto’s voor je webshop mee maken. Dat telefoongebruik zorgt ook voor een enorme markt voor accessoires die je online kunt aanbieden.

Telefooncases zijn misschien niet origineel. Toch is het een van de meest succesvolle producten sinds de opkomst van de mobiele telefoon. De groei van influencers zorgt ook voor vraag naar telefoonstandaards, statieven en vooral ring lights zijn ook populaire producten. 

Je kunt je shop in verschillende richtingen uitbreiden of specialiseren: alles voor de beginnende influencer, de mobiele fotograaf of de modebewuste telefoongebruiker.

  • Phone cases
  • Ring lights
  • Telefoonhouders

Als je je product hebt gekozen, is het tijd om je webshop te bouwen. Volg ons 5 stappenplan voor je eigen webshop

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-webshop

Jimdo Webshop