FAQ: het impressum

We weten het natuurlijk niet zeker, maar we gokken dat je je bedrijf niet bent begonnen omdat je zo van juridische details houdt. Juridische informatieplichten kunnen ingewikkeld zijn en ondernemers beginnen vaak al te zuchten als ze het woord ‘informatieplicht’ tegenkomen.

Het goede nieuws is: er zijn zo veel bedrijven, dat er letterlijk duizenden voorbeelden zijn die bewijzen dat een Impressum geen onoverkomelijk obstakel is voor je bedrijf.

We lopen door een paar van de vragen die veel ondernemers hebben:

Wat is een Impressum?
Waar is een Impressum voor bedoeld?
Heeft mijn website er een nodig?
Heb ik er zelfs een nodig als kleine ondernemer of freelancer?
Welke informatie moet ik geven?
Waar moet die informatie in mijn website staan?
Hoe voeg ik een Impressum toe op mijn Jimdo website?
Moet ik de naam ‘Impressum’ gebruiken?
Wat gebeurt er als ik geen Impressum heb?
Kan iemand een Impressum voor me maken?
Waarom verschillen de regels per land?
Kan mijn Impressum de schrijfstijl van mijn bedrijf gebruiken? Mag het grappig zijn?

We weten dat wettelijke informatieplichten voor ondernemers een uitdaging kunnen zijn. We willen je helpen om beter te begrijpen hoe het allemaal werkt. Maar, we zijn zelf geen advocaten en we kennen niet alle details van jouw situatie. Daarom geven we je zelf geen juridisch advies, maar sturen we je naar de antwoorden die je nodig hebt.

 

Wat is een Impressum?

Een Impressum op je website is een pagina waar je uitlegt wie er verantwoordelijk is voor de website. Op een persoonlijke website betekent dat informatie over jezelf. Op een zakelijke website geef je bedrijfsinformatie, bijvoorbeeld wie de wettelijke aanspreekpartner voor het bedrijf is.

 

Waar is een Impressum voor bedoeld?

In veel landen schrijft de wet voor dat je als bedrijf bepaalde verplichte informatie over je bedrijf moet geven. Dat is vaak het type informatie dat je sowieso al geeft, zoals je contactgegevens of je KvK-nummer.

Die informatie moet voor klanten en andere bezoekers duidelijk maken wie er verantwoordelijk is voor de website en hoe je contact kunt opnemen. Dat is een vorm van consumentenbescherming.

Zulke informatie transparant beschikbaar maken wekt natuurlijk ook vertrouwen. Dus met een helder Impressum volg je niet alleen de wet, maar werk je ook aan de reputatie van je bedrijf.

 

Heeft mijn website er een nodig?

Simpel gezegd: Ja, hoogstwaarschijnlijk heb je een Impressum nodig.

Als ondernemer of bedrijf heb je een “informatieplicht” tegenover je bestaande klanten. Als eigenaar van de website heb je een informatieplicht tegenover de bezoekers van je website. In de praktijk betekenen deze twee informatieplichten dat vrijwel iedere website een Impressum of een vergelijkbare pagina nodig heeft.

 

Heb ik er zelfs een nodig als kleine ondernemer of freelancer?

De informatieplicht geldt voor iedereen die een product of dienst aanbiedt. Daarbij maakt het niet uit of je startende ZZP’er bent of een multinational runt. Heldere informatie in je Impressum aanbieden is verplicht.

 

 

 

 

 

 

 

Welke informatie moet ik geven?

De meeste informatie die in je Impressum moet staan bestaat uit simpele feiten over je bedrijf. In Nederland geeft de Autoriteit Consument & Markt een goede lijst om mee te beginnen. Denk aan informatie als:

  • bedrijfsnaam
  • bedrijfsadres
  • eigenaar
  • contactmethode

Voor elke branche, elk land en elke specifieke situatie kan het verplicht zijn om aanvullende informatie te geven. Dat kunnen feiten zijn zoals:

  • naam van een juridische vertegenwoordiger van het bedrijf
  • KvK-nummer
  • btw-nummer
  • rechtbank van registratie

De informatie in je Impressum is altijd uniek voor je bedrijf. Het is niet genoeg om het Impressum van een ander bedrijf te kopiëren en er je eigen gegevens in te zetten. Als je niet zeker weet welke informatie je moet geven, kun je een juridische expert vragen of een generator gebruiken zoals de generator van Trusted Shops die Jimdo heeft geïntegreerd.

 

Waar moet die informatie in mijn website staan?

De wettelijke regels zeggen onder andere dat een Impressum makkelijk bereikbaar en herkenbaar moet zijn. Een bezoeker die ernaar zoekt mag geen moeite hebben om het te vinden.

Voor je bezoekers is het het makkelijkst als je Impressum met één klik te bereiken is. Andere opties zijn mogelijk, maar met een directe link zit je veilig en help je je bezoekers. Op je zakelijke website wil je de aandacht van je bezoekers vooral op je product of dienst richten. Juridische informatie moet geen afleiding zijn. En dat hoeft ook niet.

De meeste bezoekers verwachten een link naar je Impressum in de footer van je website. Op Jimdo websites zetten we zo’n link standaard al voor je klaar: je hoeft alleen je informatie nog op de pagina te zetten. Wie ernaar zoekt, vindt je Impressum gemakkelijk. Anderen hebben er geen last van.

 

Hoe voeg ik een Impressum toe op mijn Jimdo website?

Jimdo websites hebben pagina’s speciaal voor je Impressum. Dat geldt voor Dolphin en voor Creator. Je vindt die pagina’s in je website en kunt ze daar zelf bewerken.

Bewerk je Impressum in Dolphin
Bewerk je Impressum in Creator

Als je Dolphin gebruikt heb je daarnaast ook de optie om de geïntegreerde generator van Trusted Shops te gebruiken. Die tool kan een Impressum voor je genereren en op de juiste plek toevoegen aan je Jimdo website. De generator werkt je Impressum ook voor je bij als dat nodig is. In een eerdere blogpost legden we meer uit over de Juridische tekstgenerator.

 

Moet ik de naam ‘Impressum’ gebruiken?

In Nederland geldt een informatieplicht, maar er is geen naam vastgelegd voor de pagina waar je die informatie geeft. Je kunt het Duitse woord ‘Impressum’ gebruiken. Omdat er geen letterlijke Nederlandse vertaling voor Impressum is, gebruiken sommige bedrijven gebruiken ook wel ‘colofon’, ‘bedrijfsgegevens’, ‘contact’ of het Engelse ‘Imprint’.

Zeker als je ook Duitse of Engelse klanten op je site verwacht, zijn ‘Impressum’ of ‘Imprint’ een goede keuze.

 

Wat gebeurt er als ik geen Impressum heb?

De exacte gevolgen verschillen per geval en per land. In de meeste gevallen kun je een flinke boete krijgen als je niet aan je informatieplicht voldoet. Dat is een onnodig risico voor je bedrijf: het betekent niet alleen een serieus financieel risico, maar ook zorgen die je voortdurend met je meedraagt als ondernemer.

Hier zijn een paar voorbeelden van wat er zou kunnen gebeuren als je geen geldig Impressum hebt:

  • In Duitsland kan een bedrijf berispt worden door concurrenten of consumentenorganisaties als een Impressum ontbreekt of niet juridisch correct is. Zo’n ‘Abmahnung’ kan uitlopen op hoge boetes voor bedrijven. Daarom is een Impressum voor Duitse bedrijven bijzonder belangrijk.
  • In Nederland kunnen bedrijven gemeld worden bij de Autoriteit Consument & Markt die een bedrijf kan waarschuwen of beboeten. Als een geschil met een klant in de rechtbank eindigt kan het ontbreken van een Impressum een reden voor een boete zijn.
  • In Frankrijk kunnen bedrijven tot € 75.000 boete krijgen of een jaar cel riskeren als verplichte informatie ontbreekt op hun website.

Om boetes te voorkomen kun je de wet er zelf op nalezen, een juridische expert vragen of een Juridische tekstgenerator gebruiken die garandeert dat alle geldende regels worden toegepast.

Bij Jimdo proberen we je de belangrijkste feiten uit te leggen. We kunnen en mogen je geen juridisch advies geven.

 

Kan iemand een Impressum voor me maken?

Ja, je hebt verschillende opties. Je kunt een juridische expert vragen, een gespecialiseerd bedrijf inhuren of een online Impressum-generator gebruiken. In een samenwerking met Trusted Shops heeft Jimdo een generator in Dolphin geïntegreerd. Die generator past gegenereerde teksten automatisch voor je aan als de regels veranderen.

Een juridische expert vragen is een veilige, maar vaak een dure optie. Een generator geeft je een snel, automatisch gegenereerd Impressum voor een redelijke prijs. De generator van Trusted Shops garandeert dat je Impressum juridisch correct en AVG-conform is.

 

Waarom verschillen de regels per land?

Er is een EU-richtlijn die voorschrijft welke informatie bedrijven moeten geven. Elk land heeft de taak om die richtlijn te verwerken in de landelijke wetten voor consumentenbescherming. Er ontstaan verschillen tussen landen als bestaande lokale wetten verschillen of als wetgevers de EU-richtlijn verschillend interpreteren.

 

Kan mijn Impressum de schrijfstijl van mijn bedrijf gebruiken? Mag het grappig zijn?

Er is geen wet tegen plezier. Maar, een belangrijke eis is dat je heel heldere informatie geeft. Dat wordt vaak geïnterpreteerd als ‘informatie zonder afleiding’. Een grappige schrijfstijl kan als afleiding worden gezien.

Begin bij het belangrijkste: geef alle nodige informatie op zo’n manier dat die niet verkeerd begrepen kan worden. Verder omlaag op de pagina zijn er misschien opties om nog iets meer persoonlijkheid toe te voegen.

Voordat je dat doet is het goed om je af te vragen voor wie je je Impressum schrijft: bezoekers die een juridische reden hebben om contact op te nemen met je bedrijf. Die mensen willen vaak geen grappige tekst. Dat kan zelfs misplaatst zijn.

 

Een Impressum schrijven is net zoiets als je belastingaangifte in orde maken: het is misschien niet je favoriete taak, maar het is één van de dingen die je als ondernemer moet regelen.

Je hoeft zelf geen juridische expert te zijn. Maar, je voelt je wel een stuk beter over de toekomst van je bedrijf als je je geen zorgen hoeft te maken over de juridische teksten op je website.