Help ondernemers door de coronacrisis

Kleine ondernemers geven kleur, vernieuwing en persoonlijkheid aan een globale economie die er overal steeds meer hetzelfde uitziet. Stel je een stadscentrum voor zonder lokale winkels, galerien, cafes en restaurants. Een leven zonder onafhankelijke kunstenaars, journalisten, fotografen en ontwerpers…

Wij leven liever in een wereld vol opties. Of je nou een heel bijzonder product zoekt of je alledaagse boodschappen doet, we denken dat de diversiteit van kleine ondernemers onmisbaar is. Als klant kun je veel doen om ze steunen. Juist nu hebben ondernemers die steun hard nodig om door de coronacrisis heen te komen. 

Er zijn ook mensen als minister Wiebes, die vinden dat het allemaal maar ‘je eigen keuze voor ondernemersrisico’ is. Kom je die mensen tegen, vraag ze dan of ze liever voorkomen dat bedrijven failliet gaan of meer betalen aan uitkeringen voor onnodig werkloze ondernemers.

1. Vraag naar opties voor je iets afzegt

Er zijn zo veel ondernemers die nu creatieve manieren vinden om hun bedrijven open te houden. Een bestelling afzeggen haalt omzet bij ze weg en dat is zonde. Laat een ondernemer je liever eerst uitleggen welke andere opties je hebt. 

Als je al een bestelling hebt geplaatst of een freelancer al een opdracht hebt gegeven, neem contact op voordat je die opdracht zomaar annuleert. Ondernemers kennen hun bedrijf door en door en ze weten wat ze voor je kunnen doen. Misschien kun je je eigen planning ondanks het virus bijhouden en tegelijk een kleine ondernemer helpen het hoofd boven water te houden.

2. Zeg reserveringen op tijd af

Ja, neem alsjeblieft een moment de tijd om een restaurant te bellen en af te zeggen. Dan hoeft de eigenaar geen eten in te kopen dat niet gegeten wordt. Met een telefoontje voorkom je voedselverspilling en onnodige kosten.

Dat geldt niet alleen voor restaurants. Kijk even naar je agenda voor de komende maanden. Als je ergens reserveringen hebt, vraag je dan af of je die reservering ook echt gaat gebruiken. Een tijdige afzegging voorkomt onnodige kosten en voorbereidingstijd.

3. Verplaats in plaats van af te zeggen

Als je het kunt vermijden, moet je op het moment niet reizen. Toch heb je misschien al tijd en moeite gestoken in het plannen van je reis. Verplaats een reis liever dan hem af te zeggen. Als de crisis voorbij is, hebben horecabedrijven en vervoerders reizigers weer hard nodig. 

Veel boekingsdiensten hebben een ingebouwde optie om een reservering om te boeken. Als dat niet gaat, schrijf je hotel, bed and breakfast, camping of tiny house dan direct en vraag naar de mogelijkheden.

4. Vraag restaurants om maaltijdboxen of bezorging

Niet elk restaurant is al aangesloten bij een bezorgdienst. Maar, zonder gasten denken ze er nu waarschijnlijk wel over na. Dus, als je zelf thuis moet blijven om op de kinderen te passen, vraag een restaurant in de buurt dan om een maaltijd te bezorgen. 

Zo heb je zelf vers, lekker eten en houdt het restaurant inkomsten tijdens een moeilijke periode. Had je een familiediner in een restaurant gepland? Laat dan bij de hele familie maaltijden bezorgen!

5. Vraag je geld niet terug

Had een je kaartje voor een concert of een voorstelling? Dan heb je vast het recht om je geld terug te vragen als het evenement niet doorgaat. Maar dat recht hoef je niet te gebruiken…

Je kunt de prijs van je kaartje ook zien als een donatie aan een culturele instelling. Als je na de coronacrisis nog steeds voorstellingen en concerten wilt bezoeken, kun je ze nu helpen door je geld niet terug te vragen.

6. Ondersteun een lokale artiest

Kunstenaars en muzikanten leven vaak van het ene optreden naar het andere. Die optredens vallen voorlopig weg en dat kan zomaar betekenen dat de huur voor volgende maand ook weg is. Als lokale artiesten ooit je steun nodig hadden, dan is het nu wel.

Steun ze met donaties via Patreon, koop band merchandise or bestel werk van kleine artiesten in een onafhankelijke boekwinkel, platenzaak of kunstgalerie. Of vraag een kunstenaar om een kunstwerk op maat voor je te maken. 

7. Vraag bedrijven naar alternatieven

Een tolk kan online taallessen aanbieden. Een concertpianist kan masterclasses geven. Een sportschool kan op trainingsplannen op maat maken met oefeningen die je thuis kunt doen. Boekwinkels kunnen boeken bij de winkel laten ophalen. Je hoeft het ze alleen maar te vragen.

Kleine ondernemers bieden misschien al alternatieve diensten aan of ze gaan dat in de komende weken doen. Doen ze dat nog niet, dan kun je ze helpen door aan te geven waar je voor zou willen betalen. Met een simpele vraag kun je iemand op het juiste spoor zetten.

8. Volg online cursussen die je normaal offline bezoekt

Fitness, yoga, creatief schrijven, zingen, een instrument spelen… Er zijn zoveel cursussen die je online kunt volgen. Als je normale docent het aanbiedt, volg die online cursus dan ook! Je docent krijgt er niet alleen inkomen door, maar herkent ook je ondersteuning en solidariteit. 

9. Koop verse ingrediënten…

Heb je al een flinke hamstervoorraad aan droge en houdbare spullen? Laat die dan lekker met rust voor het geval dat je het later echt nodig hebt. Koop nu liever verse producten. Wat dacht je van verse pasta van de Italiaan op de hoek? Of fruit en groente van de boer?

10. …bij een kleine winkel

We zien het hamsteren allemaal gebeuren. Toiletpapier, pasta en tomatensaus vliegen sneller uit de schappen dan de winkels kunnen bijvullen. En dat gebeurt vooral bij grote landelijke supermarktketens. Haal je boodschappen liever bij de buurtwinkel: als je dat geld toch uitgeeft, breng het dan liever naar een kleine ondernemer die vaak minder financiële buffer heeft! 

Wil je echt verschil maken? Vraag de ouderen in de straat dan wat ze nodig hebben. Ouderen kunnen vaak minder dragen en zouden als risicogroep liever niet de straat op moeten gaan.

11. Boek een persoonlijke shopping date

Ook als winkels nog open zijn, gaan mensen er liever niet naartoe vanwege de sociale onthouding. Wil je er nou toch goed uitzien dan kun je lokale winkels steunen. Sommige winkels bieden persoonlijk shopping-momenten aan: niemand anders in de winkel behalve een verkoper die afstand houdt en advies kan geven. 

Deel of vul aan

Heb je meer tips voor ons? Deel ze op Twitter of Facebook, zodat we de lijst kunnen aanvullen. We waarderen alle hulp!

En als je deze tips nuttig vond, deel ze dan met anderen. Ons gedrag nu bepaalt de overlevingskansen voor duizenden kleine ondernemers. Help ze er doorheen!

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.