Hoe krijg je meer boekingen via je website?

Je website die nieuwe klanten binnen brengt terwijl je zelf met andere dingen bezig bent. Dat is het ideaal voor elke ondernemer. Daarom laten veel bedrijven hun bezoekers zelf boeken op de website. Dat kunnen afspraken zijn, maar ook optredens van een band of een reservering voor een tafel in een restaurant.

Het liefst zet je je website natuurlijk zo op dat zoveel mogelijk bezoekers boeken. In dit artikel laten we zien hoe je je kunt checken hoe je eigen website ervoor staat. We geven je natuurlijk ook advies hoe je je website kunt aanpassen om meer boekingen binnen te krijgen.

Kies het juiste kanaal voor boekingen

Het doel is op veel websites hetzelfde: je wilt in je bedrijfsagenda kunnen zetten dat er op een bepaalde datum iets gebeurt waar een klant voor betaalt. Daar heb je wat informatie voor nodig van je klant. Verschillende bedrijven gebruiken verschillende manieren om die informatie te krijgen.

Telefoon

Je zet je telefoonnummer op je website. Een klant belt en je bespreekt de details.

Waarom wel

  • Makkelijk voor je klant
  • Voegt persoonlijk contact toe
  • Maakt het makkelijk om klanten snel te herkennen

Waarom niet

  • Telefoneren komt niet altijd goed uit
  • Je kunt maar 1 boeking tegelijk verwerken
  • Hoe lang een gesprek duurt hangt van de klant af

Telefoon is vooral handig als je werk makkelijk even kunt onderbreken voor een gesprek. Bijvoorbeeld in een café of als je een vakantiehuis verhuurt.

E-mail

Je zet je e-mailadres of een contactformulier op je website. Een klant schrijft een bericht en je schrijft heen en weer om de details te bevestigen.

Waarom wel

  • Bekend en gemakkelijk voor klant
  • Beantwoorden van mails is als ondernemer goed te plannen
  • Goed geschreven antwoorden kun je hergebruiken

Waarom niet

  • Klanten weten niet altijd welke informatie je nodig hebt
  • Details vastleggen via mail kost tijd en meerdere mails
  • Klanten verwachten vaak onmiddellijk antwoord

Boekingen via de mail zijn prima als je regelmatig met bijzondere wensen van klanten te maken hebt. Bijvoorbeeld voor een band of een wedding planner.

Boekingsdienst

Je zet een knop op je website met een link naar een boekingsdienst. Een klant geeft daar alle details op.

Waarom wel

  • Makkelijk te gebruiken voor de klant
  • Klanten geven je alle informatie die je nodig hebt
  • Als ondernemer spaar je tijd

Waarom niet

  • Boekingsdiensten zijn vaak betaald
  • Kan minder persoonlijk overkomen
  • Je klanten en jij hebben internet nodig

Dat is vooral makkelijk als je veel boekingen binnen krijgt en steeds ongeveer dezelfde informatie nodig hebt. Bijvoorbeeld in een restaurant, dokterspraktijk of sportschool.

 

MAAK EEN WEBSITE

 

Welke manier voor je bedrijf past kun je zelf inschatten. Voor je klant werken ze allemaal: die wil vooral duidelijkheid over hoe het werkt. Voor jou als ondernemer kan het een groot verschil maken in hoe je werkt en vooral in de hoeveelheid afleiding tijdens je werk.

Bevestiging van de boeking

Een klant die contact met je opneemt vindt het fijn om te weten dat een bericht goed is aangekomen. Vanaf het moment dat de klant een mail verstuurt of een formulier invult, kan die immers alleen afwachten. Pas als er een antwoord komt, weet de klant dat het bericht goed is aangekomen.

Hoe zit dat bij jou? Wat gebeurt er tussen het moment dat een klant contact opneemt en het moment dat jij antwoordt?

Vaak helpt het om een standaard ontvangstbevestiging in te stellen. Daar kun je ook in schrijven wat de verdere stappen zijn. Bijvoorbeeld of de boeking eerst nog moet worden goedgekeurd.

Veel boekingsdiensten hebben opties om standaard een ontvangstbevestiging te sturen. Vaak kun je ook zelf instellen of boekingen automatisch worden goedgekeurd. In dat geval heeft een klant meteen duidelijkheid. Soms zet zo’n dienst de boeking zelfs meteen in je digitale agenda.

Vragen om te beantwoorden:

  • welke manier van boeken gebruik je nu?
  • werkt dat goed voor jou?
  • werkt dat goed voor je klant?
  • wat ziet een klant na het aanvragen van de boeking?
  • wanneer weet een klant of de boeking definitief is?

Maak de optie om te boeken zichtbaar

Als je manier van boeken goed werkt, is het belangrijk dat veel mensen ook inderdaad boeken. Dat begint met goede zichtbaarheid op je website. Bezoekers kunnen pas boeken als ze die optie op je website herkennen.

Niet iedere bezoeker ziet alle pagina’s van je website. Het kan dus gebeuren dat een bezoeker de boekingsknop niet eens ziet op je website. Dat kun je veranderen met een knop in je navigatie: al je bezoekers zien je navigatie. Door het responsive design van je website is die knop ook perfect zichtbaar voor mobiele bezoekers. Je kunt ook op elke pagina een boekingenblok inbouwen.

Een andere optie kan zijn om een speciale pagina te maken voor boekingen. Daar zet je dan niet alleen een boekingenblok op, maar bijvoorbeeld ook antwoorden op veelgestelde vragen.

Je kunt ook altijd even kijken hoe anderen boekingen aanbieden. Beantwoord de vragen hieronder dus niet alleen voor je eigen website. Kijk ook even hoe je concurrenten het aanpakken.

Vragen om te beantwoorden:

  • staat er een boekingsknop in de navigatie van je website?
  • op hoeveel van je pagina’s staat een boekingsknop?
  • heb je een speciale pagina die alleen voor boekingen is?
  • noem je de optie om te boeken in je teksten?

Geef klanten vertrouwen met duidelijke informatie

Nu heb je een goed systeem voor boekingen en bezoekers herkennen dat ze kunnen boeken. Geef je ze voldoende informatie om ook echt meteen te boeken?

Iemand die boekt, wil ook weten wat die boeking eigenlijk inhoudt. Zijn handdoeken bijvoorbeeld inbegrepen als een gast een overnachting in je vakantiehuis boekt? Welke geluidsapparatuur neemt een band mee? Wordt een behandeling vergoed door de verzekering?

Zonder de juiste informatie kunnen bezoekers wat huiverig zijn om te boeken. Daar kun je wat aan doen. Op een prijzen-pagina op je website kun je bijvoorbeeld duidelijk beschrijven wat wel en niet inbegrepen is en wat elke optie kost. Duidelijkheid vooraf voorkomt dat potentiële klanten afhaken.

Als je regelmatig dezelfde vragen krijgt, is het extra nuttig om de antwoorden op je boekingspagina te zetten. Bezoekers vinden zo niet alleen antwoorden op hun vragen. Ze zien ook dat jij weet wat er belangrijk is voor je klanten. Dat schept vertrouwen.

Ook hier is het nuttig om te kijken hoe concurrenten werken. Welke informatie geeft je concurrent voor, tijdens en na het boeken?

Vragen om te beantwoorden:

  • wat weet je klant voordat die boekt?
  • hoe herkent een klant wat in de boeking inbegrepen is?
  • hoe herkent de klant wat een boeking kost?
  • wat gebeurt er als een klant op de knop klikt?
  • hoe herkent de klant dat?

Activeer bezoekers met je call to action

Er is ook heel veel getest met verschillende teksten op knoppen. Zo’n tekst noemen we een call to action. In een eerder artikel legden we al uit hoe je een goede call to action schrijft.

Als je boekingen op verschillende plekken aanbiedt, kan het helpen om steeds dezelfde call to action te gebruiken. Het is dan duidelijker dat het steeds om hetzelfde product gaat. Een goede call to action is sowieso actief en kort.

Voor een goede call to action is het interessant om niet alleen naar concurrenten te kijken, maar ook naar andere bedrijven waar je bezoekers regelmatig kopen. Je kunt dan besluiten of je qua stijl wilt aansluiten of juist heel anders wilt overkomen.

Vragen om te beantwoorden:

  • welke call to action gebruik je nu?
  • is die aansporend?
  • is die kort?
  • is het voor jouw website beter om steeds dezelfde call to action te gebruiken?

Controleer je cijfers

Als je er eens goed naar gaat kijken, zie je ineens een boel verschillende dingen die je kunt veranderen om meer boekingen te krijgen via je website. Om te herkennen of die veranderingen je helpen of niet, is het goed om je statistieken te bekijken.

Daar kun je zien hoe goed je website nu werkt. Een goede verandering op je website moet de cijfers die je nu hebt verbeteren.

Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers er hebben geklikt op de boekingenblokken op je website. Dat werkt natuurlijk alleen als je ook boekingenblokken gebruikt op je website. Voor websites met als doel om boekingen te verzamelen is dat natuurlijk een aanrader: je krijgt er betere gegevens mee.

Kijk dus tijdens je maandelijkse onderhoud naar je cijfers. Het aantal kliks laat zien hoe goed je mensen overhaalt om te klikken. Het percentage laat zien of mensen zich anders zijn gaan gedragen op je website.

Als je bijvoorbeeld via advertenties meer bezoekers op je website hebt, wil je dat het aantal kliks hoger is, maar dat het percentage hetzelfde blijft. De website moet hetzelfde werken, maar dan voor meer bezoekers.

Heb je je website aangepast om de boekingen veel meer op te laten vallen, dan wil je dat zowel het aantal kliks als het percentage omhoog gaan. De website moet dan anders gaan werken.

Vragen om te beantwoorden:

  • gebruik je overal op de site boekingenblokken?
  • zie je in je gegevens effect van eerdere experimenten?
  • welke aanpassingen op je site veranderen het klikpercentage?

Experimenteer: vind de beste mix

Als je pas net serieus begint te kijken naar de cijfers van je website, heb je misschien al wat ideeën gekregen in dit artikel. Nu kun je daar concrete tests van gaan maken.

Geef voor elke test antwoord op deze vragen:

  1. wat verander je op je website?
  2. hoeveel bezoekers heb je nodig om te zien of het werkt?
  3. aan welke gegevens kun je later zien of het werkt?
  4. welke andere dingen kunnen deze gegevens beïnvloeden?

Bijvoorbeeld:

  1. Ik verander de tekst op alle boekingsknoppen.
  2. Ik kijk na 1000 bezoekers naar de statistieken.
  3. Ik verwacht dat het klikpercentage stijgt.
  4. Ik moet er rekening mee houden dat er een schoolvakantie in mijn testperiode valt.

Geef jezelf voldoende tijd voor een test. Als er meer bezoekers in je test vallen, is de kans kleiner dat de statistieken door toeval veranderen. Zo kun je er dus zekerder van zijn dat je experiment effect heeft gehad. Je leert daardoor ook meer over je bezoekers.
Probeer deze experimenten voor je website:

  • zet een boekingsblok op je homepagina
  • zet boekingsblokken op elke pagina
  • maak een aparte pagina voor boekingen en zet op elke pagina een link naar je boekingspagina
  • zet antwoorden op veelgestelde vragen op je boekingspagina
  • maak een pagina met een helder prijzenoverzicht en een boekingsblok
  • experimenteer met een andere call to action op je knoppen

 

MAAK EEN WEBSITE

 

Je website kan veel voor je doen. Bezoekers zelf laten boeken bijvoorbeeld. Zo werkt je website voor je en heb je zelf meer tijd voor andere dingen. Met een goede analyse van je bestaande website en je concurrenten kun je beginnen met testen.

Die tests laten je vervolgens goed zien waar je bezoekers op reageren. Zo bouw je stap voor stap een website op die bijdraagt aan je bedrijf.