Zo krijg je een Google Featured Snippet voor je website

We willen allemaal dat onze website op de eerste plek belandt in de zoekresultaten van Google. Maar heb je ook al geprobeerd voor op plaats 0 te ranken? Je leest het goed, plaats 0! In 2014 introduceerde Google voor het eerst featured snippets en answer boxes bovenaan de pagina met zoekresultaten. Answer boxes zijn handige, korte antwoorden op de zoekvraag. Je kunt ze aanklikken en ze staan helemaal bovenaan, dus ze kunnen veel verkeer naar je site opleveren. Hoe gaaf zou het zijn om die positie met jouw website in te nemen?

In deze blog bespreken we wat een Google featured snippet precies is, waarom het handig is en hoe je kunt zorgen dat jouw website verschijnt in een answer box.

Wat is een Google featured snippet?

Een featured snippet is een zogenaamde ‘answer box’, die je in Google boven de zoekresultaten ziet staan. Je ziet er een kader omheen staan, en meestal bestaat het snippet uit een korte tekst en een afbeelding. De tekst beantwoordt heel kort de vraag die je in je zoekterm hebt gesteld.

 

Voorbeeld Google Feature Snippet

Er is niet voor elke zoekvraag een featured snippet, maar je ziet ze steeds vaker. De meeste featured snippets (63%) zie je als korte paragrafen, maar soms zijn het ook lijstjes of tabellen.

Waarom zijn featured snippets belangrijk?

Op dit moment zijn er featured snippets voor zo’n 15% van alle zoekvragen. Dat is nog niet veel, maar reken maar dat het er in de toekomst veel meer zullen zijn. Featured snippets maken het makkelijker om het antwoord dat je zoekt snel te vinden. Dat is natuurlijk aantrekkelijk als je met een vraag zit. De snippets zijn vooral handig voor mobiele bezoekers, en tegenwoordig zoeken de meeste mensen online vanaf een mobiel apparaat. Ze zijn ook handig voor spraakgestuurde digitale assistenten, want Siri of Alexa kunnen de answer box gewoon aan je voorlezen.

Maar wacht even, komen mensen dan nog wel op je site? Lezen ze niet gewoon het antwoord al in de answer box? Google zegt dat de featured snippets er niet voor zorgen dat mensen niet doorklikken. SEO-experts zeggen dat het de moeite waard is om je site boven de zoekresultaten te zien staan, ook als mensen niet op de link klikken. Mensen krijgen namelijk wel de naam van je site te zien. Dus ook als ze niet doorklikken, heb je wel even de aandacht op je site gevestigd.

Hoe zorg ik dat mijn website in de Google answer box komt?

  1. Bedenk welke vragen veel klanten hebben.
  2. Check of er voor deze vragen al featured snippets zijn.
  3. Schrijf je eigen, veel betere antwoord in een heldere en korte ‘featured snippet stijl’.
  4. Zet je antwoord op je website en zorg dat je lay-out in orde is.

Helaas kun je je pagina niet markeren als featured snippet of een verzoek aan Google sturen. Google bepaalt zelf of jouw pagina bovenaan komt.

Maar met een paar aanpassingen kun je zorgen dat jouw content aantrekkelijker wordt en meer kans maakt op een featured snippet. En dit is zelfs het geval als je momenteel nog niet op de eerste plaats staat voor een bepaalde zoekterm. Google plukt ook featured snippets van sites die lager ranken, als de tekst de vraag maar beantwoordt. Dat is dus goed nieuws!

Hier zijn wat tips:

Bedenk welke veel voorkomende vragen klanten kunnen hebben

Meestal betekent dit dat je keywordonderzoek moet doen. Maar laat dat je niet afschrikken! Keywordonderzoek is sowieso nuttig, en als eigenaar van je bedrijf weet je waarschijnlijk al welke vragen je potentiële klanten vaak stellen.

Richt je hierbij niet op ja/nee vragen die je in een paar woorden kunt beantwoorden, of vragen die heel specifiek over je bedrijf gaan, zoals “zijn jullie op zaterdag open?” Denk aan bredere vragen die iemand die op zoek is naar een product of dienst dat jij ook aanbiedt zou kunnen stellen. Ook al heeft hij nog nooit van je bedrijf gehoord.

Als je bijvoorbeeld hoeden verkoopt, dan kun je je misschien denken aan een vraag als “Hoe meet ik mijn hoedenmaat op”. Ben je loodgieter, dan is een vraag als “hoe repareer ik een lekkende kraan” een goede om te beantwoorden. Je kunt ook een aantal definities geven voor termen die in jouw branche veel voorkomen, maar die misschien niet iedereen kent.

Als je dit soort algemene en vooral ook goede content schrijft, zullen mensen je content vinden en naar je website komen, en kun je hen kennis laten maken met je bedrijf.

Check of er voor die vragen al featured snippets zijn

Zodra je een paar ideeën voor vragen hebt, is het tijd voor wat concurrentenonderzoek om te checken wie er op dit moment in de answer box staat voor deze vragen. Zijn hun antwoorden goed? Als ze dat niet zijn (en Google geeft zelf toe dat sommige antwoorden dat niet zijn), dan is dat voor jou een kans. Is er nog geen answer box, probeer dan eens een andere vraag.

Sommige SEO-experts zeggen dat het beter is om je te richten op “kwetsbare” answer boxen dan te proberen content te schrijven voor een answer box die nog niet bestaat en dan te hopen dat Google er eentje aanmaakt.

Schrijf je eigen antwoord in een “featured snippet” stijl

Dit is je kans om er eens voor te gaan zitten en je vraag helder en heel letterlijk te beantwoorden. Google is op zoek naar duidelijke antwoorden en niet naar informatie die verstopt is in lange lappen tekst. De kracht van een answer box is tenslotte dat hij kort is. Probeer te gaan voor zo’n 50 tot 75 woorden.

Gebruik eenvoudige taal. Dat moet taal zijn die gewone mensen zeggen en typen, dus geen jargon. Zorg dat je nauwkeurig en duidelijk bent en dat je niet probeert iets te verkopen. Dit is niet het moment om een uniek antwoord te geven dat niemand anders heeft. Sterker nog, het is beter als je antwoord overeenkomt met dat van andere betrouwbare online bronnen.

Zet je antwoord op je website en zorg dat je lay-out in orde is

Je antwoord is klaar, nu is het tijd om het op je website te zetten. Met de lay-out kun je Google helpen en laten zien dat jouw content heel geschikt is als answer box.

  • Gebruik H1 of H2 koppen (grote en middelgrote koppen bij Jimdo) voor de vraag en gebruik dan een paragraaf met gewone tekst voor het antwoord. Deze koppen helpen maken het makkelijker voor zoekmachines om je tekst te begrijpen en te crawlen.
  • Optimaliseer ook je afbeeldingen met alternatieve tekst en bijschriften.
  • Zorg dat je kop zoveel mogelijk overeenkomt met de vraag. Dat laat Google namelijk zien dat je een goede kandidaat bent voor de answer box. Schrijf bijvoorbeeld “Hoe leer je een hond zitten” in plaats van “Tips voor hondentraining”.

Waar moet je deze antwoorden op je website zetten? Een FAQ-pagina of een koopgids op een van je productpagina’s zijn de beste plekken. Maar je kunt je antwoorden eigenlijk neerzetten waar je wilt, zolang je ze maar op een logische plek zet en een goede kop gebruikt.

Het is misschien even vallen en opstaan, maar featured snippets zijn echt de moeite waard

Het kan een leuk en leerzaam experiment zijn om te proberen een answer box voor je website te krijgen. Zelfs als je dat felbegeerde featured snippet niet krijgt, zorg je er met deze stappen voor dat er goede en nuttige content op je website staat. En dat helpt niet alleen je bedrijf, maar ook je klanten.