Zo kies je de juiste foto’s voor je website

foto's website kiezen
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Stel je even voor: een website die alleen maar uit tekst bestaat. Geen foto’s, geen afbeeldingen, niks visueels. Alleen maar tekst. Klinkt nou niet bepaald aantrekkelijk voor je bezoekers, toch?

Foto’s vertellen een deel van je verhaal dat tekst niet over kan brengen. Ze voegen informatie aan je website toe, bepalen de eerste indruk en geven je hele uitstraling meer karakter. Nog voor een bezoeker een woord gelezen heeft, is de toon gezet. 

Daarom is de juiste beeldtaal voor je website ook zo belangrijk. Om je met die beeldtaal te helpen, schreven we deze uitgebreide handleiding vol tips, inspirerende voorbeelden en simpele uitleg over de belangrijkste begrippen. 

1. Welk verhaal vertellen je foto’s?

Wat zijn eigenlijk de “juiste” foto’s? Dat kun je pas echt zeggen als je weet welk verhaal je op je website wilt vertellen. En wie er in dat verhaal de hoofdrollen spelen.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Ben je bijvoorbeeld communicatie-specialist, dan sta je zelf centraal: op je website bied je je kennis en ervaring aan. Je verhaal vertelt dus hoe goed je bent in je vak en hoe je je klanten ondersteunt. Daar heb je foto’s van jezelf en je klanten voor nodig. Laat bijvoorbeeld zien hoe je een lezing geeft of werk met een klant bespreekt.

Verhuur je een vakantiehuis, dan is het een heel ander verhaal. Je wilt je gasten vertellen hoe knus het in je vakantiehuis is en welke avonturen er in de omgeving te beleven zijn. Dat laat je mensen beleven door je vakantiehuis zelf te laten zien, maar ook met foto’s van de markt in het dorp, het meertje op loopafstand en de herten die vanuit de tuin te zien zijn.

Neem dus even een moment om je verhaal en je hoofdrolspelers helder te krijgen. Dan kun je de volgende stappen meteen veel beter toepassen.

Niet vergeten: je logo is ook onderdeel van je verhaal! Maak een passend logo met Jimdo’s Logo Creator.

Ontwerp het logo waar je bedrijf mee opvalt.

2. Fotograaf huren, zelf foto’s maken of stockfoto’s gebruiken?

Dat zijn in het kort de drie beste opties om aan foto’s voor je website te komen. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Professionele fotograaf inhuren

Voordelen. Een fotograaf brengt kennis, ervaring en uitrusting mee om de beste foto’s voor je te maken. Voor elk gebied is er een specialist te vinden: portretten, evenementen, productfotografie…

Nadelen. Een professionele fotograaf moet betaald worden en is dus de duurste optie. Tijdens het samenwerken kun je er ook achter komen dat de opdracht toch niet helder genoeg was. Dat kan een dure vertraging geven en zelfs betekenen dat je toch een andere fotograaf moet kiezen. 

Foto’s zelf maken

Voordelen. Ook zonder professionele camera kun je tegenwoordig goede foto’s maken. Vaak zelfs met je telefoon. Dat spaart geld, maakt je onafhankelijk en werkt een stuk sneller. En je krijgt een stuk sneller precies de foto’s die je wilt hebben. 

Nadelen. Ook nu fotograferen makkelijker dan ooit is, heb je wat kennis nodig om echt goede foto’s te maken. Hoe focus je goed, hoe zorg je voor belichting, wat is een goede compositie, etc.… Niet iedere smartphone-foto is een goede. Voor sommige foto’s heb je ook speciale uitrusting nodig.

Stockfoto’s

Voordelen. Op internet zijn heel veel websites met gratis stockfoto’s te vinden die je gratis kunt gebruiken zonder copyrightvermelding. Ook bij Jimdo kun je foto’s kiezen uit een grote mediabibliotheek. Zulke stockfoto’s zijn meestal van hoge kwaliteit en voor elk onderwerp zijn er foto’s te vinden.

Nadelen. Op stockfoto’s ben je zelf nooit te zien. Dat geldt ook voor je werkplek en je producten, Stockfoto’s kunnen een goede voorlopige optie of aanvulling op je eigen foto’s zijn. Let er bij copyrightvrije foto’s dus altijd op dat ze goed aansluiten bij je eigen fotostijl. 

LET OP Copyrightvrij betekent niet altijd dat je alles met een foto mag doen. Soms is een vermelding van de fotograaf of de website nodig. Of je mag een foto wel gebruiken, maar alleen onbewerkt of niet in een commerciële setting.

Lees daarom altijd de gebruiksregels. Kopieer een foto nooit zomaar uit Google Afbeeldingen. Die gratis optie kan ineens heel duur worden als de fotograaf erachter komt.

3. Criteria bij het kiezen van de juiste foto’s

Over kunst en smaak kun je heel lang discussiëren. Toch zijn er een paar regels die helpen bij het uitzoeken van passende foto’s.

Controleer de scherpte

Natuurlijk moet het onderwerp van de foto scherp zijn, bijvoorbeeld een voorwerp of een persoon. Toch hoeft niet per se alles in de foto scherp te zijn. Sterker nog: onbelangrijke dingen onscherp maken helpt om het onderwerp meer op te late vallen. Dat lukt bijvoorbeeld als een foto weinig scherptediepte heeft.

Deze foto van pottschwarz heeft weinig scherptediepte en legt de focus op het product.

Stel de witbalans in

Elke digitale camera stelt automatisch een witbalans in. Dat zorgt ervoor dat wit er bij alle vormen van belichting altijd wit uit ziet. Toch werkt die automatische instelling niet altijd perfect. Foto’s kunnen er ook juist gelig of blauw van worden en zien er dan onrealistisch uit. Als je dat merkt bij je testfoto’s, kun je beter zelf de witbalans aanpassen.

Stem kleuren op elkaar af

Maakt niet uit of je felle knalkleuren gebruikt of zachte pasteltonen: ze moeten bij elkaar passen! De foto als geheel moet qua kleuren in evenwicht zijn. Als het nodig is, kun je daar ook filters voor gebruiken. 

Gebruik de rasters in je camera

Deze techniek voor foto’s is gebaseerd op de gulden snede. Het raster verdeelt je foto’s in een blok van 3 x 3. Dat helpt bij de compositie van je foto. Een raster kun je bij vrijwel alle moderne camera’s instellen. 

Gebruik de rasterlijnen voor de compositie in je foto’s.

Stuur de aandacht naar het belangrijkste

Een kijker moet met een blik herkennen wat het belangrijkste is op je foto. Bij een productfoto is dat het product, bij een portret de persoon. Dat onderwerp hoeft niet in het midden te staan, maar je wilt het ook niet helemaal aan de rand verstoppen. 

Bouw je foto dus zo op dat de aandacht vanzelf naar je onderwerp getrokken wordt, ook als dat niet in het midden van de foto is.  

Fotografeer met hoge resolutie

Hoe hoger de resolutie van je foto, des te beter. Dat geeft je meer vrijheid om je foto te bewerken. Zo kun je de foto later verkleinen, bijsnijden of losse onderdelen uitsnijden. Bij een lage resolutie wordt je foto al snel pixelig en dat ziet er onprofessioneel uit. 

Natuurlijk zijn er nog meer criteria voor het kiezen van foto’s. Bijvoorbeeld of een foto er natuurlijk uitziet of juist vreselijk geposeerd is. Maar met de richtlijnen hierboven zit je alvast in de juiste richting.

4. Geen angst voor fotobewerking

Er zijn zo veel fotobewerkingsprogramma’s om je foto’s filters te geven, op te peppen of aan te passen. De verleiding is vaak groot om veel meer te doen dan nodig is. Minder is meestal meer bij fotobewerking. Je wilt uiteindelijk dat je foto’s natuurlijk overkomen en er niet geknutseld uitzien. 

Overdrijf dus niet met fotobewerking. Haal de kleine foutjes eruit, maar geef mensen op de foto geen volledig nieuwe look. Wees zuinig met filters en gebruik ze om je foto’s allemaal dezelfde stijl te geven. Dat is vooral belangrijk als je je eigen foto’s mixt met stockfoto’s. 

Veel camera’s geven je de optie om je foto’s als RAW-bestanden op te slaan. De camera past de foto’s dan niet automatisch aan en comprimeert ze niet. Perfect voor professionele fotografen, maar voor eenvoudige fotobewerking niet per se nodig. JPEG-bestanden met een goede resolutie zijn ook prima. 

Voor fotobewerking heb je trouwens geen Photoshop nodig. We hebben hier een hele lijst met de beste alternatieven voor Photoshop voor je samengesteld. 

5. Zet je foto’s op je website

Nu je de juiste foto’s hebt om je verhaal te vertellen, kun je ze op je website gaan zetten. Daarbij zijn twee dingen belangrijk: waar zet je je foto’s en welk doel heb je voor elke foto?

Hero Image

We beginnen met de Hero Image of ook wel Hero. Dat is een grote foto, meestal bovenaan over de hele breedte van de pagina. Die foto laat in een blik zien waar de pagina over gaat. 

Neem als voorbeeld de site van meubelmakers Wood.You.Love. Eigenaar Claas en zijn team doen alles zelf en willen dat ook graag laten zien. De Hero Image op hun pagina over staal laat daarom het team in actie zien.

De vonken vliegen op deze Hero Image van Wood.You.Love. Je ziet meteen dat het handwerk is.

Productfoto’s

De naam zegt het al: je product is hier de hoofdrolspeler. Het is dus extra belangrijk dat alle details goed te zien zijn. Daarom maak je niet een productfoto, maar een serie waarin je product steeds uit andere hoeken of van andere afstand te zien is. Als het even kan laat je het product in actie zien: laat bijvoorbeeld een model de sieraden dragen die je verkoopt. Dat spreekt meer tot de verbeelding dan diezelfde sieraden op een witte achtergrond.

Je ziet hoe goed dat werkt op deze foto van Candice de Rijcke Jewelry

Producten komen meer tot leven als je ze in actie ziet. Sieraden kun je bijvoorbeeld beter beoordelen als een model ze draagt.

Meer praktische tips voor je productfoto’s vind je in ons artikel Tips om betere productfoto’s te maken met je telefoon.

Fotogalerijen

Met fotogalerijen kun je gemakkelijk verschillende perspectieven laten zien. Als we het voorbeeld van de vakantiewoning er nog even bij nemen: in een fotogalerij laat je bijvoorbeeld de verschillende kamers of de bezienswaardigheden in de omgeving zien. 

Bij een fotogalerij is het extra belangrijk dat alle foto’s dezelfde stijl hebben. Je presenteert een fotogalerij als één samenhangende verzameling op je site. Je foto’s moeten dus qua kleur, resolutie en fotobewerking bij elkaar passen.

Foto’s als designelementen

Soms gebruik je een foto als ondersteuning van een tekst, om een design wat luchtiger te maken of een bepaalde stemming op te roepen.

Zo’n foto moet natuurlijk alsnog in je visuele stijl passen: ook minder belangrijke onderdelen op een pagina worden gezien. Een foto die opvalt door een volledig andere stijl is een afleiding in plaats van een versterking in je design.

Hier is het extra handig om foto’s met een hoge resolutie te hebben. Die kun je makkelijk bijsnijden, of vergroten. Je hebt dus veel opties om ze in je design te laten passen en kunt de stand aanpassen naar horizontaal, verticaal of vierkant, net wat je pagina nodig heeft.

Foto’s als achtergrond voor je website

Een foto kan ook letterlijk meer op de achtergrond staan. Met die foto als achtergrond geef je de tekst een andere uitstraling. 

Let er wel op dat je achtergrondfoto’s niet te onrustig zijn. Foto’s met veel verschillende vormen of kleuren als achtergrond maken een tekst vaak moeilijk leesbaar. Dat kan ook zo zijn bij een foto met heel sterk kleurcontrast.

We legden in een eerder artikel al uit hoe je de beste achtergrond voor je website vindt.

6. Optimaliseer je foto’s

Je hebt je visuele stijl, je weet waarom je foto’s op specifieke plekken in je website wilt hebben. Klaar. Toch? 

Niet helemaal. Je kunt je foto’s nog optimaliseren. Zoekmachines weten bijvoorbeeld niet wat er op een foto te zien is. En slechtzienden die een screenreader gebruiken om je website te bezoeken zien de foto ook niet. 

In beide gevallen geeft de alternatieve beschrijving van je foto belangrijke informatie. Zoekmachines gebruiken die om beter te begrijpen waar je pagina over gaat. Dat is dus goed voor je SEO. Het helpt om je belangrijkste keywords in die beschrijving te zetten. Blinden of slechtzienden krijgen de tekst voorgelezen en snappen zo de inhoud van de pagina. Dat helpt bij de toegankelijkheid van je site.

Nieuwsgierig geworden? Dan helpt dit artikel je om foto’s te optimaliseren voor de zoekmachine.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

We hebben het nu uitgebreid over foto’s gehad. Maar hoe zit het eigenlijk met je logo? Dat is ook een visueel onderdeel van je huisstijl. Een belangrijk onderdeel van je website dus! Met de Jimdo Logo Creator kun je gratis zelf een logo maken. Inspiratie en tips vind je in dit artikel over het maken van een goed logo.

Stefan Sturm
Stefan is redacteur bij Jimdo. Hij schrijft over alles wat met websites, webshops en ondernemerschap te maken heeft. Aan het eind van de werkdag gaat zijn aandacht naar goede films, games en boeken.
Bijpassend product

Jimdo-website