Zo schrijf je een ‘Onder constructie’-tekst voor je website

Zo schrijf je een ‘Onder constructie’-tekst voor je website
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Je geeft je bedrijf een fris nieuw design. Het gaat er allemaal helemaal anders uitzien en je website hoort daar natuurlijk bij. Dus wil je je website tijdelijk offline halen, terwijl je achter de schermen werkt aan een nieuw ontwerp.

Goed plan, maar ook als je website offline is, moeten je klanten nog steeds alle informatie kunnen vinden om zaken met je te doen. Dan heb je een goede pagina nodig waarop je precies uitlegt wat er aan de hand is, wanneer je website weer beschikbaar is en hoe klanten je in de tussentijd kunnen bereiken.

Die gaan we schrijven! 

Wanneer zet je een website onder constructie?

Je zet een ‘onder constructie’-tekst op je site als die website al wel online is, maar op het moment geen inhoud heeft. Er kunnen dan namelijk al wel bezoekers komen en in de tekst leg je uit waarom er op het moment niks te vinden is op je website.

Er zijn twee situaties waarin dat voorkomt:

  • je werkt aan onderhoud
  • je site is nog in opbouw

Het is zonde om in die periodes bezoekers te verliezen. Ze komen niet zomaar naar je site. Ze hebben interesse. Het zijn potentiële klanten en die wil je dus netjes opvangen.

Hoe schrijf je een ‘Onder constructie’-tekst voor je website?

Je bezoekers hebben vragen als ze zien dat je site offline is. We lopen hieronder door de antwoorden die ze nodig hebben. Als je liever meteen in de tekst duikt, gebruik dan deze tool om een Onder constructie tekst te schrijven die bij je merk past.

Welke vragen moet een onder constructie tekst beantwoorden?

Een goede onder constructie-tekst geeft antwoord op vragen van bezoekers. Die vragen komen vanzelf als ze zien dat je website tijdelijk offline is. Daar kun je vooraf al rekening mee houden: geef in je tekst kort en helder antwoord op de belangrijkste vragen.

  • Waarom kan ik deze website niet gebruiken?
    Logische vraag van bezoekers. Als je voor een gesloten winkel staat, helpt het als je weet waarom die winkel dicht is. De irritatie is een stuk minder als er een briefje hangt dat de winkel tijdelijk gesloten is omdat de eigenaren net opa en oma zijn geworden en hun nieuwe kleinkind bezoeken.
  • Vanaf wanneer is de website te gebruiken?
    Dat je website nu niet voor klanten klaar staat, betekent niet dat je die klanten helemaal hoeft te verliezen. Vertel wanneer de website weer open is voor bezoekers. Dan maak je niet alleen een goede indruk met goede informatie, je kunt ook meteen laten zien dat je je aan beloftes houdt door de website op de beloofde datum weer te openen.
  • Doet je bedrijf (al) wel zaken?
    Je website lijkt voor bezoekers hetzelfde als je bedrijf. Toch is je website maar één van de communicatiemiddelen voor je bedrijf. Voor je klanten is het goed om te weten of ze toch bij je kunnen bestellen, je winkel kunnen bezoeken of je kunnen bellen.
  • Waar vinden bezoekers meer informatie over je bedrijf?
    Normaal kan een bezoeker op je website kijken om meer over jou of je bedrijf te weten te komen. Nu niet. Maar misschien staat die informatie wel ergens anders online? Link bijvoorbeeld naar een goed bijgewerkt LinkedIn-profiel, een vermelding bij Google MijnBedrijf of een artikel over je bedrijf op een ondernemerswebsite.
  • Hoe ben je te bereiken tot de website klaar is?
    Via het contactformulier op je website is het makkelijk om je te bereiken. Maar, terwijl de website offline is, kunnen bezoekers misschien ook bellen, mailen of appen. Ze kunnen je schrijven via LinkedIn, Twitter of Facebook. Misschien is je kantoor zelfs voorbereid op postduiven met belangrijke berichten. Vertel het je bezoekers.

Ook communiceren dat je er even niet bent, is onderdeel van je communicatie als ondernemer. Ook daar wil je dus een goede indruk maken met een schrijfstijl, kleuren en design die bij je bedrijf passen.

Vergeet je logo niet!
Je logo maakt je bedrijf herkenbaar. Nog voor je bezoekers je tekst lezen herkennen ze dus dat ze op de website van je bedrijf terecht zijn gekomen. Ze zijn dus op de goede plek!

Veelgestelde vragen over websites Onder constructie

Wat is Onder constructie bij een website?

Een website die Onder constructie is, laat een bericht zien waarin uitgelegd wordt dat de site op het moment niet beschikbaar is. Alle andere pagina’s worden voor bezoekers verborgen. De eigenaar kan zo in alle rust de inhoud en het design bewerken en de site weer publiceren als die klaar is.

Hoe haal ik mijn website tijdelijk offline?

Maak eerst een nieuwe pagina voor je Onder constructie tekst. Verberg dan alle andere pagina’s in je navigatie en publiceer je website. Zo is alleen je onder constructie pagina zichtbaar voor bezoekers.

Heeft mijn website onder constructie een Impressum nodig?

Dat verschilt per situatie. Het kan goed zijn dat ook als je website onder constructie is een Impressum verplicht is. Heb je daar twijfels over, bespreek die dan met een expert of kies er voor om simpelweg een Impressum op te nemen voor de zekerheid.

Wat is een standaard Onder constructie tekst voor websites?

Veel Onder constructie templates gebruiken alleen een tekst als ‘Coming soon’ of ‘Nog even geduld’. Je kunt je onder constructie pagina nuttiger maken voor bezoekers met antwoorden op hun vragen. Bijvoorbeeld wanneer je site weer beschikbaar is, of je bedrijf open is en hoe mensen contact kunnen opnemen terwijl je site offline is. 

Maak contact met toekomstige klanten

Terwijl je achter de schermen aan je website werkt, hoef je geen klanten te verliezen. Geef geïnteresseerde bezoekers een andere manier om je te bereiken: laat ze je volgen op Instagram, verbinding leggen via LinkedIn of zich inschrijven op je nieuwsbrief.

Hoe zet ik mijn website onder constructie?

Op een website die je met Jimdo bouwt, heb je maar een paar stappen nodig: 

  1. Maak een nieuwe pagina. Zet daar een blok op waar je tekst in kunt zetten. 
  2. Verberg alle andere pagina’s in de navigatie van je website. 
  3. Publiceer je website. 

Je website is nu online met maar één zichtbare pagina. Op die pagina staat je ‘Onder constructie’-tekst. De andere pagina’s zijn alleen te bereiken via een directe link naar die pagina. 

Je kunt nu achter de schermen werken aan de volledige inhoud van je nieuwe website. Daar merken bezoekers helemaal niks van.

Zo schrijf je een ‘Onder constructie’-tekst voor je website

Als je klaar bent om je nieuwe website te publiceren, doe je dit:

  1. Verberg je Onder constructie-pagina in de navigatie.
  2. Maak alle andere pagina’s zichtbaar in de navigatie. 
  3. Publiceer je website. 

De nieuwe versie staat dan online: alle pagina’s zijn bereikbaar voor bezoekers met de nieuwe inhoud die je hebt gemaakt. Je Onder constructie pagina is alleen via een directe link te bereiken, voor geval dat iemand die link misschien heeft opgeslagen.

Voorbeelden van Onder constructie teksten

Een kop met de tekst ‘Aan deze website wordt gewerkt’ helpt. Daarmee maak je meteen duidelijk wat er aan de hand is. Maar je bezoeker heeft nog steeds vragen en die kun je makkelijk beantwoorden met een paar regels tekst.

Voorbeeld onder constructie pagina
Een persoonlijke onder constructie-pagina

Persoonlijk
“Sinds dit jaar gaan mijn kinderen naar school. Dat gaf mij dus tijd om mijn eigen bedrijf op te zetten. Ik kan niet wachten om te beginnen!

Vanaf 24 april help ik hier jonge ouders om niet volledig te verdrinken in de stress van het ouderschap. Want om te kunnen genieten van je pasgeboren kindje moet je toch ook echt een boel regelen. Dat kan ik een stuk makkelijker voor je maken.

Denk je dat jullie daar wat aan hebben? Stuur vast een mail naar info@baby-organisatie.nl. Dan neem ik contact op zodra ik officieel begonnen ben.”

Zakelijk neutraal
“We werken er op het moment hard aan om deze website op woensdag 24 april weer beschikbaar te maken. Je vindt hier dan een nieuw design en een volledig nieuw aanbod.

Tot die tijd zien we je graag op onze Facebook-pagina. Je kunt natuurlijk ook langskomen in de winkel.”

Vrolijk
“Sorry voor het stof! We staan even met sloophamers onze oude website kapot te beuken. We gaan het helemaal anders doen!

Dat duurt gelukkig niet lang: op woensdag 24 april kun je hier weer gewoon bestellen. Dan staan er zelfs 27 nieuwe t-shirts voor je klaar!

Nieuwsgierig? Je vindt een voorproefje op Instagram.”

Teaser
“Wij verstoppen onze website en jij vindt hem! Goed bezig!

Ons nieuwe album komt uit op 24 april. Dan gaat ook de website weer online en kun je het album hier bestellen.

Ben je nu al nieuwsgierig? Misschien dat je via deze link al wel een track op Spotify vindt… Niet verder vertellen, hoor!”

Informatief
“Het is bijna zover! Vanaf 24 april ben ik officieel Zzp’er en sta ik helemaal klaar om je te helpen met de administratie voor je bedrijf. Ik heb er al zin in!

Ik kan je financiële administratie voor je verzorgen, je boekhouding voor je checken, je belastingaangifte in orde maken…

Je kunt alvast een idee krijgen op LinkedIn.”

Deze voorbeelden kun je natuurlijk kopiëren en op je eigen Onder constructie-pagina zetten.

Hoe lang kan een website onder constructie blijven?

Om te beginnen: hou je site niet langer offline dan je in je tekst schrijft. Als je zegt dat de website op 24 april weer beschikbaar is, dan moet dat ook zo zijn. Het staat wel zo goed om als ondernemer je beloftes te houden. Je laat ook meteen zien dat je niet alleen een planning hebt, maar dat je je daar ook aan houdt.

Verder is het vooral een zakelijke beslissing. Als je website vooral voor nieuwe klanten bedoeld is, dan kun je die beter kort offline houden. Beperk het tot maximaal een week. Is je website vooral voor bestaande klanten, dan kun je er misschien twee weken van maken. In die tijd ben je waarschijnlijk wel druk: vragen die klanten normaal op je site vinden, stellen ze nu via andere kanalen.

Je kunt vaak snel weer met een minimale versie van je website online gaan. Het is handig om in die minimale versie een pagina met veelgestelde vragen te publiceren. Als de belangrijkste pagina’s klaar zijn voor bezoekers, kun je die vast publiceren. Op de achtergrond kun je dan aan de andere pagina’s verder werken.

Hoe zit het met zoekmachines?

Een website die offline is, is geen goed zoekresultaat. Google laat zo’n website niet graag zien, want zoekers vinden er geen informatie. Ook daarom is het goed om een website niet te lang offline te houden.

De zoekrobots van Google bezoeken regelmatig je website. Als ze merken dat die offline is, verdwijnt je site niet meteen, maar kan wel wat zakken. Iedere keer als een zoekrobot langskomt en ziet dat je website offline is, bevestigt dat het beeld dat Google er geen bezoekers naartoe moet sturen.

De volgende keer dat er een zoekrobot langskomt, is het dus het beste als je website weer gewoon klaar staat. Liefst met wat nieuwe informatie. Dan worden de zoekresultaten weer bijgewerkt en kun je misschien zelfs wat hoger uitkomen dan eerst. Google houdt namelijk van verse inhoud op websites.

Als je website al wat langer online is, staan je pagina’s al in de zoekresultaten. Via die links kunnen sommige bezoekers ook op verborgen pagina’s terecht komen. Als je dat wilt voorkomen, kun je die pagina’s verwijderen. Je kunt er natuurlijk ook je Onder constructie-tekst op zetten.

Je kunt Google zelf ook helpen om je website goed te laten zien. Zodra je website weer klaar is voor bezoekers, kun je dat via Google Search Console melden. Je hoeft dan niet te wachten tot er vanzelf weer een zoekrobot langskomt. Je vraagt een bezoek aan. Zo weet je zeker dat je site bekeken wordt en dat die zo snel mogelijk door Google wordt verwerkt.

Als je website tijdelijk niet beschikbaar is voor bezoekers, is het extra belangrijk dat je goede informatie geeft aan je bezoekers. Daarmee laat je als ondernemer zien dat je professioneel met die situatie omgaat en komt de persoonlijkheid van je merk naar voren.

Goede tekst die vragen van bezoekers beantwoordt, is daarom onmisbaar. Zodra de kern van je nieuwe website klaar is, kun je je website weer publiceren. Dan is vast duidelijk dat je er weer bent en dat zien klanten en bezoekers graag. De details kun je dan later nog wel oppoetsen.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-website