Webshop beginnen? Deze expert geeft concrete tips!

In 2018 kocht 96% van de Nederlanders boven de 15 jaar minstens een product online. In totaal werd er 23,7 miljard euro uitgegeven aan online bestellingen: ongeveer 10% meer dan in 2017.
Met een eigen webshop kun je daar als ondernemer ook aan verdienen.

Maar, hoe begin je een webshop? We vroegen een expert naar zijn beste tips voor een succesvolle webshop.

Webshop-expert Christian Konrad

Webshopexpert Christian Konrad

Christian werkt bij Jimdo en ontwerpt Jimdo’s webwinkelsysteem. Hij zorgt ervoor dat je met Jimdo makkelijk een webshop kunt maken, dat die er professioneel uitziet en dat je klanten er makkelijk kunnen bestellen.

Hoe start je een succesvolle webshop?

“Je plan begint met drie belangrijke vragen: Welke waarde bied ik met mijn producten? Wat doen mijn concurrenten? En wat wil ik naar mijn klanten uitstralen?

Kijk bij je producten naar het probleem dat je met een product oplost. Met een nuttig fysiek product als sokken bied je andere waarde dan met een luxe ervaring als een yoga-workshop. Je klant moet meteen herkennen wat je product zo aantrekkelijk maakt.

Je kunt bijvoorbeeld kijken hoe concurrenten dat doen in hun webshops. Wat zeggen ze over hun producten? Hoe makkelijk is het om te bestellen? Maak notities over alles wat je goed en slecht vindt. Dan kun je hun fouten voorkomen en ideeën krijgen van wat ze goed doen.

Zo verzamel je goede informatie om aan je eigen webshop te beginnen en je eigen uitstraling vorm te geven. Die uitstraling werkt door in alle aspecten van je webshop: kleuren en foto’s, teksten, maar ook je keuze voor bepaalde producten, je logo en je domeinnaam.”

Hoe kies je een domeinnaam voor een webshop?

“Een goede domeinnaam is altijd kort, krachtig en makkelijk te onthouden. Maar als klanten over je shop praten, noemen ze je domeinnaam. Je maakt er dus ook een eerste indruk mee. En die moet natuurlijk passen bij je wat je als shop wilt uitstralen.

Als je alleen exclusieve, hoogwaardige producten aanbiedt, kun je het woord ‘goedkoop’ niet in je domeinnaam gebruiken. Dat is ongeloofwaardig en dat herkennen klanten ook. Wil je op prijs concurreren, dan is ‘goedkoop’ juist goed in je domeinnaam omdat de prijs belangrijk is voor je doelgroep.

Kies je juist voor lokale marketing, dan is het goed om een plaatsnaam of regio in je domeinnaam te gebruiken: zo concurreer je vooral met lokale bedrijven en niet met het hele land.”

Marktplaats of eigen webshop? Wat is beter?

“Hoe je online verkoopt, moet bij je bedrijf en bij je product passen. Platformen als Marktplaats, eBay of Etsy zijn bekend en er komen veel bezoekers. Je mogelijkheden voor design of een herkenbaar eigen merk zijn dan juist weer beperkt. Alles wat je doet moet in de standaard van dat platform passen en je betaalt provisie bij elke verkoop.

Voor goedkope witte t-shirts kan Marktplaats prima werken. Voor duurzame t-shirts met een bijzondere opdruk is een eigen webshop vaak beter, omdat je er een herkenbaar eigen merk kunt opbouwen.

Zelf een webshop starten is de laatste jaren zoveel makkelijker geworden dat ondernemers het nu zelf kunnen. Je hebt geen programmeur meer nodig voor een goede webshop. Bij Jimdo zien we bijvoorbeeld dat mensen na een paar uur hun webshop online hebben staan.”

Heb je tips voor het presenteren van producten in een webshop?

“Klanten willen weten wat ze kopen. Dat is vooral online belangrijk. Je kunt een product niet oppakken, je kunt het niet voelen of passen. Je bent dus helemaal afhankelijk van de informatie die de webshop geeft.

Goede foto’s zijn onmisbaar: laat meerdere foto’s zien en zorg dat je klanten de details kunnen bekijken. Zet er ook een foto bij van je product in gebruik, bijvoorbeeld hoe een schoen in een complete outfit past.

De foto’s maken de eerste indruk. Daarna leest een klant je productbeschrijving. Die is belangrijk want daar kiezen klanten of een product voor ze past. Combineer een leuk geschreven tekst met producteigenschappen, zoals materiaal, afmetingen, gewicht, duurzaamheid…

Je foto’s en teksten moet natuurlijk ook weer passen bij de totale uitstraling van je shop. Als duurzaamheid belangrijk is voor je shop, laat dat dan ook duidelijk zien in je productbeschrijvingen.”

Hoe zet je voor een webshop marketing en promotie op?

“Mijn tip is om te beginnen met de zoekmachine. Goede vindbaarheid bouw je langzaam op, dus daar kun je beter vroeg mee beginnen. Een goede positie die je hebt opgebouwd verlies je niet zomaar. Zeker als je voor lokale SEO kiest kun je daar klanten mee bereiken.

Combineer dat met social media. Laat je producten zien op Instagram, zorg dat je bereikbaar bent voor vragen via Facebook of WhatsApp. Laat zien hoe professioneel je processen achter de schermen zijn en reageer op hashtags die voor je klanten belangrijk zijn.

Zo trek je klanten naar je webshop. En dan moet je het waarmaken. Het imago dat je online laat zien, geeft potentiële klanten een indruk van wat je te bieden hebt. Je producten en vormgeving moeten dat dan bevestigen.

Nog een tip: werk ook aan je Over ons-pagina. Twijfelende klanten haal je soms ook over met het verhaal achter je bedrijf.“

Hoe zorg ik dat meer mensen kopen?

“De basisregel is dat je het voor klanten zo makkelijk mogelijk maakt. Elke extra klik en elk moment dat klanten twijfelen is er een teveel. Schrijf bijvoorbeeld heel heldere teksten op je call to action-knoppen.

Vertel ook hoe lang het verzenden duurt. Dat is belangrijk voor klanten. Zorg dat ze er niet over na hoeven te denken omdat de informatie al meteen beschikbaar is.

Mobiel shoppen is ook enorm gegroeid, maar daar ben je op voorbereid. Je webshop is responsive dus al die mensen die op hun telefoon naar je webshop gaan kunnen net zo makkelijk kopen als op een laptop.”

Tips voor webshops

  • De kern van je merk moet overal herkenbaar zijn: zo wek je consequent dezelfde indruk en bouw je herkenbaarheid.
  • Begin vroeg met SEO zodat je op de lange termijn gratis klanten trekt. Vul dat aan met social media.
  • Voorkom de fouten van je concurrenten en leer van wat ze goed doen.
  • Kies voor de voordelen van een eigen webshop als die bij je eigen situatie passen.
  • Beschrijf met goede foto’s en teksten je producten zodat klanten weten wat ze kopen.
  • Maak het zo makkelijk mogelijk om iets te kopen: verwijder twijfel en onnodige kliks.
  • Overtuig meer klanten met het verhaal achter je bedrijf.