8 Tips om je website eindelijk af te maken

Home renovation concept. Woman painting interior wall with paint roller. Tools and paints for repair in foreground

We hebben allemaal een paar van die projecten… De boeken die we net niet helemaal uit hebben gelezen, de mails die we nog moeten beantwoorden en die doos met foto’s op zolder die nog een keer in een mooi album moeten. Dat gaat bij websites precies zo.

Soms is het tijdgebrek. Soms is het een lastige keuze die je blijft uitstellen. Nu er zoveel andere dingen voor je bedrijf veranderen, is het belangrijk om te zorgen dat je website een goed beeld geeft van alles wat je doet.

In dit artikel kijken we naar grote en kleine obstakels die ervoor zorgen dat websites soms net niet helemaal worden afgemaakt. En we helpen je om die laatste stap te zetten.

1. Je hebt nog een eigen domeinnaam nodig

Van de vragen die we bij Jimdo krijgen gaan er veel over domeinnamen. Een domeinnaam is het webadres dat bezoekers intypen om je website te bereiken (bijv. jimdo.com). Daar krijg je pas mee te maken als je je eigen website maakt, dus vaak is het nog een onbekend gebied.

Als je een eigen domeinnaam voor je website wilt gebruiken, zijn daar een paar steppen voor nodig. Laat je daar niet door afschrikken. Een eigen domein is de moeite meer dan waard. Je laat ermee zien dat je je bedrijf serieus neemt en dat wekt vertrouwen bij je bezoekers.

De eerste stap is kiezen welke domeinnaam je wilt gebruiken. Je kunt Jimdo’s gratis domeinchecker gebruiken om te controleren of je domein nog beschikbaar is. Je kunt een goede domeinnaam kiezen en vast nadenken over wat je wilt doen als dat .nl adres niet meer vrij is.

Als je je domeinnaam eenmaal hebt, volg je de stappen op het dashboard voor je website om het domein aan je site te verbinden. Loop je toch ergens tegenaan, dan hebben we hulp voor je klaarstaan.

2. Je vindt geen goede foto’s

Foto’s spelen een grote rol in hoe je website overkomt op bezoekers. Zeker een grote blikvangende foto bovenaan de pagina maakt meteen indruk. En daar zijn de foto’s van je telefoon vaak niet geschikt voor. Toch hoef je die ruimte niet leeg te laten: er staan heel veel gratis foto’s voor je klaar van hoge kwaliteit.

Stockfoto’s

Stockfoto’s hebben een slechte reputatie. En er zijn ook echt slechte stockfoto’s die we allemaal al veel te vaak hebben gezien. Er zijn ook sites vol met hoge kwaliteit foto’s die je meteen gratis voor je website kunt gebruiken. In je mediabibliotheek bij Jimdo vind je al een selectie gratis stockfoto’s die je met een klik op je website zet. Zoek je toch naar iets anders, dan hebben we lijst met websites die goede gratis stockfoto’s aanbieden.

Stockfoto's in de mediabibliotheek van een Jimdo Dolphin website
Stockfoto’s in de mediabibliotheek van een Jimdo Dolphin website

Zelf foto’s maken

Voor sommige dingen kun je beter geen stockfoto’s gebruiken. Productfoto’s voor een webshop kunnen beter uniek zien. Met een klein beetje moeite kun je zelf professionele productfoto’s maken. Het helpt ook om wat te oefenen met gratis of goedkope alternatieven voor Photoshop om foto’s te bewerken.

Tip: Je foto’s hebben een minimum resolutie nodig, zodat ze er op je website niet vaag of pixelig uitzien. Optimaliseer je foto’s dus voor je ze uploadt, zodat ze op je website goed tot hun recht komen.

3. Je weet niet wat je op je website moet schrijven

Je zit voor een leeg scherm, met je derde kop koffie en hebt nog steeds geen idee hoe je je tekst moet beginnen. Dan hebben we een paar tips voor je waarmee het schrijven van webteksten zelfs leuk wordt.

Volg deze elf gouden regels voor webteksten die bezoekers ook graag lezen. Het basisidee is dat je begint bij je doelgroep, je teksten concreet en precies houdt en dat je je SEO in je achterhoofd houdt. We hebben ook specifieke tips voor je FAQ pagina en hoe je een goede Over ons pagina maakt.

Vergeet niet dat je teksten helemaal niet perfect hoeven zijn. Je kunt teksten op je website aanpassen wanneer je wilt. Begin dus met een tekst die ‘goed genoeg’ is. Als je die later doorleest vallen je vanzelf dingen op die zelfs nog beter kunnen.

4. Je hebt nog een logo nodig

Een logo is meer dan een finishing touch. Het is een heel herkenbaar onderdeel van je huisstijl dat alle communicatie met elkaar verbindt. Best belangrijk dus! Gelukkig is het ook makkelijk om zelf een logo te ontwerpen en in je navigatie (en je favicon) op te nemen.

Ontwerp je eigen logo met Jimdo’s Logo Creator. Niet zeker of het tijd is voor een nieuw logo? Met deze tips schat je in of je een nieuw logo nodig hebt en maak je goede keuzes voor je nieuwe logo.

5. Je mist structuur voor je website

Als je je eigen website maakt, heb je heel veel vrijheid om pagina’s te maken en te vullen met alles wat je wilt laten zien. Heerlijk! Maar zonder structuur kan het ook een beetje te veel keuze zijn.

Vaak is voor je bezoekers een simpele website het beste. Dus geen toeters en bellen, maar heldere pagina’s met nuttige informatie.

Nog een voordeel van een simpele website: je website onderhouden is een stuk makkelijker!

6. Je raakt in de war van alle designmogelijkheden

Bij design geldt nog steeds “less is more”. Je hebt veel keuzes voor kleuren, lettertypes, foto’s en teksten. Er kan zoveel. De valkuil is dat je dan ook alles wilt gebruiken, gewoon omdat het er is.

Met een paar simpele richtlijnen maak je een website met een goed uitgebalanceerd ontwerp.

  • Blijf bij 1 of 2 kleuren op je website
  • Gebruik maximaal 2 lettertypes
  • Geef overzicht met lege ruimte tussen onderdelen
  • Hou je teksten kort

Je kunt ook Jimdo’s ingebouwde tool voor kleurenpaletten gebruiken. Baseer je kleurenschema bijvoorbeeld op je logo of een foto met goede kleuren voor je website.

simpel website ontwerp
Blijf bij 1 of 2 kleuren op je website.

7. Je twijfelt of je website AVG-conform is

In de EU heb je te maken met de AVG als het om privacy en gegevensbescherming gaat. Dat moet dus op je website in orde zijn. Over zulke regels denk je niet iedere dag na, dus je vraagt je misschien af of je website wel AVG-conform is.

In dit artikel leggen we uit wat de AVG voor je website betekent. We hebben ook samen met Trusted Shops een Juridische Tekstgenerator in Jimdo Dolphin ingebouwd. Daarmee stel je gemakkelijk AVG-conforme teksten op voor bijvoorbeeld je privacyverklaring of het retourbeleid voor je webshop.

8. Je wordt onzeker als je je zelfgemaakte website wilt publiceren

Soms is het ook helemaal geen technisch obstakel waardoor je website niet online komt.

Als je je website publiceert, laat je aan de wereld zien dat je er bent. Het wordt ineens allemaal heel ‘echt’. Daar horen natuurlijk ook verwachtingen bij en meningen van anderen en druk die je op jezelf legt. Dan is het verleidelijk om nog even te wachten.

Daar lenen we een tip uit de wereld van de software-ontwikkeling. Probeer je website te zien als een MVP: een minimum viable product. Dat is de meest simpele kernversie van een stuk software. Alle essentiële functies zitten erin, maar niks daarvan is verder uitgewerkt of geoptimaliseerd.

Dat verdere uitwerken komt in de volgende fase, als mensen de software (of de website) gebruiken. Dan kun je namelijk zien wat er echt belangrijk is bij de volgende stappen. Zo kun je altijd blijven verbeteren. Websites hoeven niet perfect te zijn, zeker niet bij de eerste publicatie.

Zelfs de beste websites zijn nooit af

De meest populaire website waar dagelijks miljoenen bezoekers naartoe komen, zijn meestal een beetje knullig begonnen. Over de jaren hebben ze stapje voor stapje steeds verbeteringen gemaakt en vaste bezoekers opgebouwd. Ze zien hun website niet als afgerond project, maar als een onderdeel van hun communicatie dat ze steeds beter op hun doelgroep afstemmen.

Daar moet een site voor online staan. Pas dan kun je zien hoe mensen de site gebruiken en waar veranderingen nuttig zijn. Bijvoorbeeld met feedback van bezoekers, met optimalisatie voor de zoekmachine en door je inhoud steeds bij te werken terwijl je bedrijf groeit.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.