De beste marketing strategieën voor ondernemers in 2021

De beste marketing strategieën voor ondernemers
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Waar denk je aan als je “marketing” hoort? De meeste mensen denken aan advertenties. En die horen er ook zeker bij. 

Maar je bent als ondernemer niet alleen met marketing als je iets wilt verkopen. Er zijn verschillende strategieën die je kunt gebruiken om de juiste diensten voor de juiste mensen te bedenken en om voor je klanten beter zichtbaar te worden. Marketing is misschien niet je hoofdberoep, maar je kunt er wel resultaten mee bereiken.

In dit artikel lopen we door een aantal bekende marketing termen en strategieën, zodat je de juiste aanpak kunt kiezen voor je bedrijf. En om te zorgen dat je daar met zelfvertrouwen aan begint!

Wat is marketing?

Marketing betekent bekend maken wat je bedrijf doet. Het is een verzamelnaam voor alle promotie-activiteiten van een bedrijf. Het is ontdekken wie je doelgroep is, nieuwe klanten aantrekken, de beste communicatie voor klanten opzetten, de juiste producten ontwikkelen en bedenken hoe je die verspreidt. Marketing is alles wat je doet om je waarde te laten zien en de passende klanten aan te trekken, om zo uiteindelijk meer te verkopen en meer vaste klanten over te houden.

Waarom zijn er zoveel definities en begrippen in marketing?

Marketing was een tijd lang vrij beperkt. Bedrijven rekenden op mond-tot-mond reclame of zetten een advertentie in de plaatselijke krant. Maar, sinds de 50’er jaren is het aantal manieren om klanten te bereiken enorm gegroeid: van radio en tv naar Facebook en TikTok. En met elk nieuw platform dat erbij kwam, groeide het aantal marketingstrategieën: drukwerk, internet, social media, video, e-mail, zoekmachines, etc… (Hubspot houdt een lijst bij en komt intussen op 41 verschillende types)

Die hoef je natuurlijk niet allemaal te gebruiken. Veel grote bedrijven investeren tijd en geld in grote campagnes op verschillende media. Als zelfstandig ondernemer is dat werkproces anders. Maar de aanpak is hetzelfde: zoek uit waar je klanten zijn en trek daar hun aandacht.

Waarom is marketing belangrijk?

Het lijkt simpel: marketing helpt je om meer te verkopen en meer klanten aan te trekken. En dat is toch het doel (voor de meeste bedrijven). 

Maar er speelt nog een beetje meer mee. Marketing is ook een manier om tijd te besparen. Met je marketing breng je het juiste product naar de juiste klanten. Je probeert niet willekeurig aan iedereen te verkopen, maar zoekt gericht mensen uit die zoeken wat jij biedt. Die mensen spreek je aan met een marketingboodschap die bij ze past, zodat ze herkennen dat ze nou juist bij jou moeten kopen.

Marketing is een soort koppelen. Je brengt jouw product samen met de mensen die ernaar zoeken. 

Wat is het verschil tussen marketing en adverteren? 

De woorden ‘marketing’ en ‘adverteren’ worden soms gebruikt alsof ze hetzelfde betekenen. Toch is dat niet helemaal waar. Adverteren kan een onderdeel van marketing zijn, maar er zijn nog veel meer onderdelen. 

Adverteren is een manier om, meestal tegen betaling, aandacht te trekken voor je product en zo de interesse van klanten te wekken. Normaal gesproken komen advertenties vrij laat in het marketingproces, als je al een goed ontwikkeld product hebt dat klanten graag kopen. Advertenties zijn dan een van de mogelijke manieren om meer van die klanten te bereiken.

Marketing is het hele proces waarin je de markt onderzoekt, je product aanpast aan de wensen van je klanten, de verkoopargumenten bedenkt waarmee je klanten overtuigt en merkloyaliteit opbouwt zodat klanten steeds blijven terugkomen. 

De P’s van marketing

De 4 P’s van marketing werden in de jaren 60 ontwikkeld door Jerome E. McCarthy. Ze beschrijven de kernelementen van elke marketingstrategie. De combinatie van die elementen wordt soms ook wel je marketing mix genoemd.

Product – Voordat je iets verkoopt, vraag je je eerst af: Wil iemand dit kopen? Voldoet het aan de wensen van een mogelijke klant? In je marketing kun je focusgroepen, gebruikersinterviews of ook gewoon je eigen ervaringen gebruiken om in te schatten hoe goed je product past bij wat klanten willen. 


Als er veelgestelde vragen over je product zijn, kun je die beantwoorden in de Veelgestelde vragen op je website, je productbeschrijving of een uitlegvideo.

Prijs – Je prijzen zijn onderdeel van je marketing. Hoeveel zijn klanten bereid te betalen voor wat jij verkoopt? Hoe zijn de prijzen van je concurrenten? De juiste prijs betekent niet per se dat je de laagste prijs vraagt. Een hogere prijs kan ook goede kwaliteit of exclusiviteit suggereren en je product juist aantrekkelijker maken. (Veel mensen bestellen bijvoorbeeld juist de een-na-laagste fles wijn in een restaurant.) Interviews met gebruikers of concurentie-analyse kunnen je helpen om een passende prijs te vinden.

Plaats – Simpel gezegd: zorg dat je bent waar je klanten zijn. In de jaren 60 ging het er vooral om of je producten op de juiste plek in de juiste winkel lagen. Tegenwoordig is ‘plaats’ een veel breder begrip. Willen je klanten bijvoorbeeld in een fysieke winkel shoppen of juist in een webshop? Of kopen ze producten terwijl ze door Facebook of Instagram scrollen

Promotie – Als je product, prijs en plaats kloppen, komen die onderdelen samen bij je promotie. Hoe zorg je dat klanten weten wat je aanbiedt? Bij promotie horen alle marketingtechnieken om de aandacht van klanten te trekken, van traditionele marketing (advertenties, evenementen, PR) tot recente ontwikkelingen (social media, online video’s, etc.)

Je hoeft die 4 P’s niet per se te onthouden, maar ze vormen wel een goede checklist voor alles wat je aan marketing doet. Met 4 simpele vragen pas je ze toe in je eigen bedrijf:

  • Heb ik het juiste product?
  • Bied ik het aan voor de juiste prijs? 
  • Verkoop ik het op de juiste plaats? 
  • Promoot ik dat op de juiste manier? 

Hoe kies ik de juiste marketingstrategie voor mijn bedrijf? 

Als ondernemer staat marketing niet altijd bovenaan je to do-list. Er is al genoeg te doen. Het is dus belangrijk om een aanpak te vinden die voor jou goed past. 

Gebruik wat je graag doet: Schrijf je graag? Dan kan content marketing een goede optie zijn. Heb je geen interesse in video, dan is YouTube marketing geen goede goede optie voor jou. Zelfs als alle anderen het wel inzetten! Bij je marketing gaat het erom dat je jezelf laat zien en dat je daarmee door blijft gaan. Een goede strategie moet dus op jouw voorkeuren gebaseerd zijn.

Investeer je tijd slim: Er is een reden waarom grote bedrijven ook grote aparte marketingteams hebben. Als je iedere trend wilt volgen, dan gaat daar veel tijd in zitten. Als je die tijd niet hebt voor je marketing, kies dan voor meer automatisch aanpakken, zoals SEO in plaats van tijdrovende technieken als het organiseren van een evenement.

Werk met een marketingbudget: Nieuwe marketingtechnieken hebben deuren geopend voor kleinere bedrijven. Je hebt geen enorm advertentiebudget meer nodig om zichtbaar te worden. Sommige technieken, zoals SEO en social media, zijn gratis. Andere, zoals SEO en drukwerk, kosten je wel wat. Leg dus voor jezelf een marketingbudget vast en kies bewust waar je dat aan wilt uitgeven.

Welke types marketing zijn er? 

Voor sommige ondernemers is marketing een groot onderdeel van elke werkdag. Andere denken eens in de zoveel tijd aan hun marketing. We laten je hier een paar verschillende aanpakken zien die voor ondernemers het meest relevant zijn. En, die kun je natuurlijk ook combineren!

Traditionele marketing
Bij traditionele marketing horen alle strategieën die populair waren voordat we internet hadden: tv-advertenties, drukwerk, huis-aan-huis folders, radio, reclameborden, etc. De kosten waren een van de redenen waarom andere types marketing opkwamen. Kleine bedrijven hadden opties nodig om te kunnen concurreren met de grote advertentiebudgetten van grote bedrijven. Sommige traditionele technieken werken nog steeds goed voor lokale ondernemers, maar meestal is online marketing een effectievere manier om klanten te bereiken. 

Online Marketing 

Online marketing, de naam zegt het al, betekent dat je het internet gebruikt om je bedrijf te promoten en klanten te vinden. Het is een verzamelnaam waar bijvoorbeeld email, social media, SEO pay-per-click advertenties en YouTube onder vallen. Je eigen website is meestal het punt waar al die online marketing samenkomt. Voor steeds meer bedrijven is online marketing de standaard, omdat je een nieuw bedrijf online snel kunt promoten.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie houdt in dat je je website zo aanpast dat Google de site beter begrijpt en dus ook hoger in de zoekresultaten kan zetten. Sta je hoger in de resultaten, dan kun je meestal ook op meer bezoekers rekenen. En dat zorgt dan vaak weer voor meer verkopen. Een groot voordeel van SEO is dat het gratis is. Je investeert aan het begin tijd in je website en je teksten. Daarmee maak je je bedrijf beter vindbaar. De bezoekers komen dan vanzelf, met af en toe wat onderhoud. Lees er meer over in onze uitleg over SEO.


Zoekmachine advertenties (SEA) 

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met deze techniek betaal je voor advertenties in Google als mensen naar bepaalde woorden zoeken. Die advertenties zie je bovenaan de zoekresultaten. In plaats van SEA wordt ook wel SEM gebruikt: Search Engine Marketing. 

Hoe werkt het? Je kunt het zien als een duurdere vorm van SEO. Je legt een budget vast in Google AdWords en kiest dan de zoekwoorden of onderwerpen waarbij je wilt adverteren. Elke keer als iemand in de zoekmachine op jouw resultaten klikt, betaal je een klein bedrag aan Google. Daarom worden deze advertenties ook wel pay-per-click ads genoemd.

Betaal je meer per klik, dan komen je advertenties meer in beeld bij zoekers. SEA kan duur en tijdrovend zijn, dus voor veel ondernemers is het meer iets voor speciale promotie-acties of heel specifieke zoekwoorden. Hoe je die zoekwoorden kiest, lees je in onze handleiding voor keyword research.
Social media marketing
Bij social media marketing hoort alles wat je doet op platformen als Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, etc. om je bedrijf te promoten. Belangrijk om te onthouden is dat je op social media meer moet doen dan alleen mensen over je aanbiedingen vertellen. Het doel is om voortdurend in gesprek te zijn met je (mogelijke) klanten. In dat gesprek kun je je merkwaarden en je persoonlijkheid laten zien. Lees er meer over in onze uitleg over social media.

E-mail marketing

E-mail marketing is bedoeld om de relatie met je klanten in leven te houden en je bedrijf te promoten. Eerder stuurden bedrijven flyers en folders, maar nu doen we dat online. Bedrijven gebruiken e-mails om nieuwsbrieven te sturen, nieuwe producten te vermelden, aandacht voor een uitverkoop te trekken en nieuws uit het bedrijf te delen. Lees er meer over in onze gids over e-mail marketing.

Content marketing

Content marketing is marketing via waardevolle en nuttige inhoud die je voor nieuwe en bestaande klanten maakt. Bijvoorbeeld artikelen, video’s, podcasts, infographics. In plaats van advertenties die puur om verkoop draaien, geef je je juist waarde aan je doelgroep. Het idee is dat je daardoor zichtbaar wordt bij de juiste mensen en vanzelf ook klanten aantrekt. Die klanten zou je misschien niet overhalen met een advertentie of een korting, maar wel door zelf vanaf het begin waardevolle inhoud te delen. Je vindt meer ideeën voor content marketing in ons artikel over gratis manieren om je bedrijf te promoten.

Video marketing
Video marketing is een manier om je klanten te bereiken en aan te spreken met videomateriaal. Advertenties op tv zijn de traditionele versie, maar intussen zijn er mogelijkheden bijgekomen met YouTube, uitlegvideo’s, Instagram Stories en nog veel meer. Een traditionele advertentie prijst meestal een product of bedrijf aan, maar met video marketing kun je klanten ook nieuwe vaardigheden leren, laten lachen, inspireren met een TEDTalk, een online evenement laten beleven in een live stream en vragen laten stellen in een webinar. Ontdek meer mogelijkheden in ons artikel over video op je website.

Dialoog marketing
Dialoog marketing draait om het opbouwen en onderhouden van langdurige connecties met je klanten. Alles wat je doet om dat gesprek met je klant te blijven voeden is een vorm van dialoog marketing: voor een café bijvoorbeeld het persoonlijke gesprek met de stamgasten, voor andere bedrijven is het de jaarlijkse kerstkaart of de kop koffie die je samen drinkt op een evenement of een netwerkborrel. Je kunt er marketingacties als e-mails, loyaliteitsprogramma’s of social media voor gebruiken, maar altijd met het doel om in gesprek te komen. Zo kun je de kennis en ervaring van je klanten gebruiken om je bedrijf te verbeteren.

Guerilla marketing

Guerilla marketing is juist buiten de gebaande paden stappen en ongewone methodes gebruiken om aandacht te trekken voor je bedrijf. Meestal gaat het erom dat je mensen verrast, niet doet wat mensen verwachten en daardoor een sterkere en positieve indruk maakt. (Bij het woord guerilla denken we vaak aan vechten, maar hier gaat het juist om het onvoorspelbare element. Het doel blijft natuurlijk dat mensen fan van je bedrijf worden.)


Guerilla-marketing is vaak relatief goedkoop en kost vooral creativiteit en het lef om je actie door te voeren. Je kunt dit online of offline toepassen.

Ontdek de beste promotie voor jouw bedrijf

Volg je het allemaal nog? Het zijn een boel termen en je hebt ze echt niet allemaal nodig. 

Het belangrijkste is dat je een idee hebt van de verschillende aanpakken die je voor je marketing kunt gebruiken. Er zijn veel technieken en er is dus vast meer mogelijk dan je tot nu toe hebt gebruikt. Daar kan zomaar een vorm van marketing bij zitten waar je zo graag aan werkt, dat het helemaal niet als werk voelt. 

Begin altijd bij deze basisvragen:

  • Waar zijn mijn klanten? 
  • Waar ben ik zelf in geïnteresseerd?
  • Hoeveel tijd kan ik aan marketing besteden?
  • Hoeveel budget heb ik voor marketing?

Met die antwoorden kun je op ons blog een heleboel informatie vinden om direct te gebruiken of verder te onderzoeken. Laat de wereld maar weten dat je bedrijf bestaat en dat je er bent voor je klanten!

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Maggie Biroscak
Maggie is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Eerder werkte ze als redacteur bij organisaties voor duurzaam zaken doen, milieu en verschillende steden. Als ze geen komma’s controleert, is ze meestal aan het koken of kamperen.
Bijpassend product

Jimdo-website