Wat je van crowdfunders kunt leren over marketing

Om geld op te halen overtuigen crowdfunders anderen om te doneren. Daar hebben ze een heel overtuigende marketingstrategie voor nodig, die je ook perfect voor je website kunt gebruiken.

Kijk hoe crowdfunders het aanpakken en scherp je eigen marketing verder aan!

 

1 Crowdfunders communiceren een helder doel

Crowdfunders willen geld ophalen. Om dat te doen moeten ze bezoekers op hun crowdfunding-pagina overtuigen. Die hele pagina heeft maar een doel: bezoekers laten bijdragen.

Alle inhoud die niet helpt om dat doel te bereiken, halen ze weg. Zo’n radicale aanpak kan je helpen om te focussen op het doel van je zakelijke website: producten verkopen, boekingen of contactaanvragen krijgen.

 

2 Crowdfunders vertellen hun verhaal

Crowdfunders vertellen altijd hun verhaal. Waarom ze hun project begonnen, waar ze nu staan en hoe dat allemaal gelopen is. Ze leggen ook uit wat waar ze naartoe werken en hoe jij als bezoeker daarbij kunt helpen.

Bezoekers dragen dus niet alleen geld bij. Ze doen ook een emotionele investering door de helden uit het verhaal te helpen om een obstakel te overwinnen. Je kunt bezoekers emotioneel bij je bedrijf betrekken door je verhaal te vertellen op je website.

 

3 Crowdfunders zetten hun product vóór hun bedrijf

De beste crowdfunding campagnes zetten geen bedrijf in het middelpunt. Ze vertellen hoe een product een probleem oplost. Een goede crowdfunder praat natuurlijk over zichzelf bij het presenteren van een oplossing.

Ze kunnen best fan zijn van je bedrijf. Maar uiteindelijk kopen klanten waarde die je toevoegt met je product of je dienst. Zorg dus dat de voordelen voor je klant voorop staan op je site.

 

MAAK EEN WEBSITE

 

4 Crowdfunding-pagina’s mixen media

Een goede promotievideo introduceert het product en het team daarachter. Duidelijke koppen en korte, bondige teksten beschrijven de voordelen. Gedetailleerde foto’s laten het product zien vanuit verschillende hoeken. Hebben we het nog steeds over crowdfunding-pagina’s of zijn we al op je website aangekomen?

Een mix van mediatypes werkt goed online. Door tekst, foto’s en video te combineren kun je je product op verschillende manieren belichten en een bredere doelgroep aanspreken.

 

MAAK EEN WEBSITE

 

5 Crowdfunders laten hun gezicht zien

Als je een klein, lokaal bedrijf runt, is je team deel van je marketing. Gedraag je dus niet als een anonieme multinational, als je dat niet bent. Laat bezoekers liever de echte mensen achter je bedrijf zien. Ze gunnen je veel meer als je je van je menselijke kant laat zien!

Bezoekers die je gezicht al eens gezien hebben kunnen zich ook beter indenken hoe het is om af te spreken en zaken met je te doen. Ze kunnen zich al voorstellen om klant bij je te zijn.

 

6 Crowdfunders komen professioneel over

Een crowdfunding platform is niet zo intens als Dragon’s Den, maar toch moeten crowdfunders professionaliteit laten zien om hun doel te bereiken. Ze moeten mensen vertrouwen geven dat hun project kan slagen.

Op je website helpen een professioneel design, een duidelijke schrijfstijl en een eigen domein om je klanten datzelfde vertrouwen te geven.

 

MAAK EEN WEBSITE

 

7 Crowdfunders benoemen hoe ze waarde toevoegen

Je ziet maar weinig crowdfunding campagnes voor waterglazen, tomaten of ventilatoren. Die producten zijn overal al verkrijgbaar. Product van crowdfunders bieden altijd iets unieks: ze zijn vernieuwend, in beperkte oplage verkrijgbaar of lossen een heel specifiek probleem op.

Crowdfunders gaan er niet vanuit dat bezoekers die unieke waarde vanzelf herkennen. Ze benoemen elk uniek selling point en leggen uit waarom dat belangrijk is voor klanten. Op je website is het net zo belangrijk om die dingen heel duidelijk te maken.

Je kunt veel leren van succesvolle crowdfunding campagnes. Hoe je bijvoorbeeld het verhaal van je product goed vertelt en hoe je de unieke toegevoegde waarde van je product duidelijk maakt aan bezoekers op je website.