Help je klanten kiezen met een koopgids

Probeer maar eens lamp, een telefoon of een paar wandelschoenen te kopen en je merkt: er zijn veel te veel opties. Ze zien er allemaal interessant uit en de keuze is overweldigend.

In die vroege fase van de customer journey kan een koopgids je klanten houvast geven. Ze zoeken naar een product, maar ze weten nog niet goed wat belangrijk voor ze is. Je kunt ze helpen om goede keuzes te maken en je bedrijf als betrouwbare autoriteit neerzetten.

Zo schrijf je een koopgids

Je doelgroep ziet je producten misschien voor het eerst en weet er nog weinig van. Een koopgids geeft zulke klanten een helder, gestructureerd overzicht van feiten en belangrijke keuzes.

  1. Verzamel vragen van klanten, bijvoorbeeld uit notities van verkoopgesprekken, forums of social media zodat je snapt wat klanten lastig vinden.
  2. Zet de belangrijkste antwoorden in een lijst en leg uit wanneer klanten een bepaald product of type een goede keuze is.
  3. Controleer je gids om te zien of je informatie objectief is en misschien met feiten en cijfers ondersteund kan worden.
  4. Vraag testlezers om woorden aan te geven die ze niet begrijpen en vraag ze of de gids ze houvast geven bij het kiezen van een product.
  5. Publiceer je koopgids op je website en optimaliseer hem voor zoekmachines.

Zo helpt een koopgids je bedrijf

Klanten helpen is natuurlijk al een goed doel op zich. Maar, bedrijven moet producten verkopen om het te redden. Een koopgids helpt je indirect bij het verkopen:

  • Bouw vertrouwen en autoriteit op door je kennis te delen. Klanten kopen dan eerder bij jou dan bij je concurrenten.
  • Geef klanten het vertrouwen om te kiezen zodat ze niet overdonderd je website weer verlaten.
  • Krijg minder producten teruggestuurd door je klanten meteen naar het juiste product te begeleiden.

Een koopgids kan ook helpen met je SEO: de vragen die je noemt in je gids zijn perfecte keywords om meer klanten via Google aan te trekken.

Verzamel belangrijke vragen

Een goede opbouw is om belangrijke vragen te verzamelen over je product. Je kunt dan uitleggen welke opties klanten hebben en wanneer elke optie zinvol is.

Voorbeeld:
“Wil je je wandelschoenen in warm of koud weer gebruiken?
Kies leren wandelschoenen voor warm weer: die gaan beter met zweet om, dus je hebt minder kans op blaren. In koude gebieden zijn synthetisch schoenen beter, omdat ze beter isoleren en je voeten dus warm houden.”

Zulke simpele feiten helpen nieuwe klanten om te begrijpen welk materiaal in hun geval een goede keuze is. De informatie uit je koopgids geeft ze zelfvertrouwen bij het winkelen.

In een koopgids ontdekken klanten welke vragen ze zouden moeten stellen. Dat is het verschil met een FAQ, waarin je vragen beantwoordt die klanten al hebben.

Objectieve informatie geeft vertrouwen

In deze fase zijn klanten nog niet klaar om te kopen: ze willen eerst begrijpen wat bij hun wensen past. Dat inzicht geef je mensen met heldere, objectieve feiten, in plaats van opdringerige marketing of verkooppraat.

Focus met zulke feiten op het kiezen van het juiste product. Dat geeft klanten een goede reden om je te vertrouwen. Objectieven feiten en cijfers zetten je ook neer als een autoriteit in je vakgebied. Die combinatie van vertrouwen en autoriteit maakt je bedrijf een aantrekkelijke keuze.

Hou het simpel

Denk eraan dat je je koopgids schrijft voor mensen die nog nooit van je product gehoord hebben. Help ze door uit te leggen wat de verschillende vaktermen betekenen. Twijfel je of je tekst duidelijk genoeg is? Vraag vrienden dan om je gids te lezen en laat ze elk woord markeren dat ze niet begrijpen.

Help klanten om bij jou te kopen

Klanten doen online onderzoek voordat ze iets kopen. In deze fase kan een koopgids ze heel erg helpen. Potentiële klanten kijken misschien ook naar je prijzenpagina om in te schatten of ze je producten kunnen betalen en op je ‘Over ons’ pagina om het verhaal en de waardes van je klant te bekijken.