Zo bereid je je webshop voor op de feestdagen

Zo bereid je je webshop voor op de feestdagen
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Het is weer herfst. Voor je weet is het winter en staan de feestdagen voor de deur. Het lijkt nog veel te vroeg om aan feestdagen in december te denken, maar sommige van je klanten zijn er al volop mee bezig. 

Sinterklaas en kerst worden een beetje anders dit jaar, dus je zult met een andere instelling aan je voorbereidingen moeten beginnen. Maar, met een goede voorbereiding voor je webshop haal je het meeste uit de feestdagen. 

Met deze lijst zet je alles in je shop klaar, zodat de bestellingen kunnen binnenkomen. 

1. Verbeter je productfoto’s

Productfoto’s zijn een goede plek om te beginnen. Zelfs als je al goede foto’s hebt, kun je overwegen om extra foto’s toe te voegen met winterse accessoires en achtergronden. Heb je bijvoorbeeld al je producten op zonnige dagen gefotografeerd, dan spreekt dat ‘s winters toch minder aan. Die foto’s kun je vervangen door foto’s met winterse achtergrond. 

Denk ook aan accessoires en fotostyling. Een dennentak, een snoer lampjes of een rood lint kunnen een gewoon product ineens heel erg bij kerst laten passen. Lees meer over productfotografie in onze uitleg voor het maken van een lightbox.

Productfoto aangepast voor Kerst
Een beetje productstyling laat gewone producten ineens perfect bij kerst passen. (Foto: Unsplash)

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

2. Help je klanten om het juiste cadeau te kiezen

Als eigenaar ken je de producten in je webshop het beste. Die kennis kun je goed inzetten met kerst, door keuzehulpen en cadeautips te schrijven. Zo kunnen je klanten voor iedereen op hun lijst een cadeau vinden en ontdekken ze nieuwe producten die ze nog niet kenden. Zeker als je gespecialiseerde producten verkoopt, is zo’n gids een grote hulp voor klanten die familie willen verrassen. 

Om klanten te helpen kiezen, kun je het beste beginnen met het aanleggen van productcategorieën. Voeg je producten dan toe aan de juiste categorie. Maak bijvoorbeeld een categorie “Cadeaus voor tieners” of “Cadeaus onder € 50”. 

 Dit is ook een perfect moment om een gedetailleerde koopgids op je website te zetten, waarin je klanten helpt om producten te vergelijken en het passende product te vinden.

Speciale productcategorieën voor Kerst in webshop

3. Versier je online etalage voor de feestdagen

In een fysieke winkel zie je lampjes, kransen, kerstbomen en versieringen. Dat kun je ook voor je webshop doen. Hier zijn een paar ideeën om je webshop in de kerststemming te brengen:

  • Verander je kleurenschema. Kies een nieuw tijdelijk kleurenschema dat perfect bij de feestdagen past. Je kunt het later altijd terug veranderen. 
  • Geef je webshop feestelijke achtergrondfoto’s. Veel gratis stockfoto websites bieden achtergrondfoto’s aan die je gratis kunt gebruiken om je shop voor kerst in te richten. 
Kerstfoto als achtergrond voor webshop
Een gratis kerstachtergrond (deze is van Unsplash) laat zien dat je webshop klaar is voor de feestdagen. 
  • Versier je icons, logo en social media kanalen voor de feestdagen. Normaal gesproken veranderen bedrijven hun logo niet vaak. Toch kan kerst een leuk moment zijn om een beetje luchtigheid in je design te brengen, zeker als het maar tijdelijk is. Gebruik bijvoorbeeld kerst icons of een aangepaste favicon in December.
    Een webshop met speciale vormgeving laat zien dat je website is bijgewerkt en klaar is voor bestellingen. Je kunt bijvoorbeeld met gratis alternatieven voor Photoshop al een boel bereiken.

    Als je nog geen logo hebt, kun je met de Jimdo Logo Creator aan de slag. Maak bijvoorbeeld een standaard versie van je logo en een versie in kerstkleuren.
Kerstmuts in foto plaatsen
Online Photoshop-alternatieven als PicMonkey maken het makkelijk om kerststemming aan je foto’s toe te voegen. Ook zonder designervaring.

Het mooie van je eigen webshop is dat je die aanpassingen allemaal zelf kunt maken. En in het nieuwe jaar pas je het gewoon weer aan. Je bent van niemand afhankelijk voor het ontwerp van je webshop.

4. Regel je voorwaarden en juridische teksten

Niemand heeft zin om aan de kleine lettertjes te denken. En al helemaal niet met Kerstmis. Maar als je een webshop hebt, zijn het nou eenmaal belangrijke dingen die je voor elkaar moet hebben. Regel het nu zodat je er tijdens de drukke dagen niet mee bezig hoeft te zijn.

Binnen de EU kun je Jimdo’s Juridische Tekstgenerator gebruiken. Met deze aanvulling op je webshop stel je automatisch teksten op voor je Impressum, privacyverklaring, retourbeleid en voorwaarden. Die teksten zijn natuurlijk AVG-proof en als de regels veranderen, krijg je bericht. De generator kan je teksten dan voor je bijwerken. 

Wat je ook nu al kunt regelen, is een heldere FAQ. Loop door alle vragen die je regelmatig krijgt en zorg dat de antwoorden in begrijpelijke taal in je webshop te vinden zijn, bijvoorbeeld hoe je producten gewassen moeten worden, welke allergene ingrediënten je gebruikt of hoe lang de garantie op je producten geldt. Duidelijke informatie geeft klanten het vertrouwen om te bestellen. 

5. Geef korting tijdens de kerst

Er is veel concurrentie voor webshop in de laatste maanden van het jaar, zeker nu ook dagen als Black Friday en Cyber Monday steeds uit Amerika overkomen. Je komt ineens overal aandachttrekkende kortingen tegen.

Korting voor je webshop mag nooit je bedrijf in gevaar brengen, maar ook een kleine korting kan klanten over de streep trekken. Het voelt toch als een bijzondere kans waar ze beter nu gebruik van kunnen maken. En iedereen heeft graag het gevoel van een goede deal.

Een andere optie is om klanten aan te sporen om vaker te bestellen, door kortingscodes te mailen die al heeft besteld. Of maak een kortingscode als DANKJEWEL en stuur die op een handgeschreven kaart mee met je producten. Dat is een simpele manier van klantenbinding en helpt je om je klanten goede verhalen over je webshop te laten vertellen.

Kerstaanbieding in webshop instellen

Voor meer informatie over kortingscodes voor je webshop en de strategie achter kortingen, lees onze gids over het inzetten van kortingen om meer te verkopen.

6. Bied gratis verzending aan

Klanten die cadeaus voor de feestdagen zoeken, hebben vaak veel online opties, maar weinig tijd.

Dan kunnen producten al snel beter blijven hangen als er een extra voordeel aan hangt, zoals gratis verzenden. Het kost je wat meer per bestelling, maar dat compenseer je vaak weer door het hogere aantal bestellingen. Zeker in de aanloop naar de feestdagen vergelijken klanten veel shops. Dan is het dus goed om op te vallen, met je producten en ook met je voorwaarden.

Gratis verzending is voor klanten aantrekkelijk. Uit de ene na de andere studie naar consumentengedrag blijkt dat klanten actief zoeken naar gratis verzending, meer uitgeven om voor gratis verzending in aanmerking te komen en vaak liever gratis verzending zien dan een korting.

7. Neem contact op met bloggers die over cadeau-ideeën schrijven

Je eigen webshop is de beste plek om je producten te laten zien met alle gedetailleerde informatie. Vergeet niet om ook contact op te nemen met anderen die je producten onder de aandacht kunnen brengen, bijvoorbeeld bloggers, journalisten of redacteuren die over cadeaus schrijven. Laat ze je producten en je sjieke bijgewerkte shop zien.

Bereid je goed voor, voordat je een blogger aanschrijft. Bloggers zijn meestal druk en krijgen veel aanvragen, zeker als de feestdagen eraan komen. Pas je pitch dus aan de voorkeuren van de blogger aan, laat zien waarom je producten perfect bij het blog passen en waarom ze goed zijn voor de lezers van het blog.

Een goede pitch is persoonlijk en brengt de bijzondere eigenschappen van je product naar voren. Daarbij helpt het natuurlijk ook om goede productfoto’s te hebben. Zie je pitch ook niet als een eenmalig contact. Als een blogger nu niet meteen over je schrijft, kan het alsnog het eerste contact uit een lange samenwerking zijn. Misschien zit je er in het voorjaar wel bij, of met Kerstmis volgend jaar. Meer tips voor je pitch vind je hier.


Kerst kan stressig zijn, zowel voor klanten als voor webshops. Een beetje voorbereiding in de vroege herfst helpt om die stress ineens flink te verminderen, terwijl je toch meer verkoopt in de aanloop naar de feestdagen.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Maggie Biroscak
Maggie is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Eerder werkte ze als redacteur bij organisaties voor duurzaam zaken doen, milieu en verschillende steden. Als ze geen komma’s controleert, is ze meestal aan het koken of kamperen.
Bijpassend product

Jimdo-webshop

Jimdo Webshop