Het perfecte ontwerp voor je one-page website

Het perfecte design voor je one-page website

Een one-page website is een prima manier om je bedrijf samen te vatten.

Maar is een one-page website eigenlijk wel de beste keuze voor jou? Of zou een website met meerdere pagina’s beter bij je passen? Dit artikel geeft je de antwoorden op deze vragen en handige tips voor de perfecte one-page website.

Wat is een one-page website?

De naam zegt het eigenlijk al: een one-page website is een website die uit slechts één enkele pagina bestaat. Alle informatie die bezoekers over jou en je bedrijf moeten weten wordt beknopt op deze ene pagina gepresenteerd. Denk bijvoorbeeld aan je aanbod, je bedrijfsprofiel en je contactinformatie.

Maar hoe zit het dan met je juridische info en je privacyverklaring, vraag je je misschien af. Die heb je ook op een one-page site nodig. Net als bij andere websites zijn deze pagina’s aparte subpagina’s. Zo leiden ze niet af van de inhoud op je hoofdpagina. Een one-page website bestaat meestal uit meerdere pagina’s, ook al ziet de overgrote meerderheid van de bezoekers er maar één.

Voor wie is een one-page website bedoeld?

Een one-page website concentreert zich op de belangrijkste zaken. Het is niet voor extravagante bedrijfsbeschrijvingen of gedetailleerde productbeschrijvingen. One-page sites zijn een prima optie als je gewoon een beperkte hoeveelheid informatie duidelijk wilt presenteren.

One-page websites zijn bijvoorbeeld ideaal voor:

  • Freelancers en zelfstandigen
  • Kleine bedrijven met een eenvoudig aanbod
  • Cafés en restaurants
  • Productlanceringen en -campagnes
  • Evenementen, vieringen en jubilea
  • Portfolio’s

Heb je veel meer belangrijke info die echt op je website moet staan, dan ben je waarschijnlijk beter af met een website met meerdere pagina’s. Bijvoorbeeld als je verschillende diensten aanbiedt die je uitvoerig wilt toelichten, of meerdere fotogalerijen op je website wilt verwerken om je werk te laten zien.

Nog een voordeel van one-page websites: veel internetgebruikers lezen websites niet regel voor regel, ze scannen ze om de belangrijkste info eruit te halen. Ze willen snel de informatie vinden die ze zoeken, zonder opgehouden te worden door dingen waarin ze niet geïnteresseerd zijn. Goed gestructureerde en duidelijk ontworpen one-page websites zijn perfect voor dit soort leesgedrag.

3 designtips voor de perfecte one-page website

Hier zijn wat tips om de perfecte combinatie van design en inhoud voor je one-page website te creëren:

1. “Less is more”

Je inhoud moet net als je one-page website zijn: kort en bondig. Gebruik boeiende teksten die je kernboodschap overbrengen en goede foto’s die meteen de aandacht van je bezoekers trekken. 

Het perfecte ontwerp voor je one-page website

De vijf W’s helpen om je teksten kort en bondig te houden: wie, wat, waar, wanneer en waarom? Als je deze vragen beantwoordt, zit alle informatie die met je onderwerp te maken heeft waarschijnlijk al in je tekst. Alles wat niet op je ene pagina past, kun je weglaten.

Zorg dat je in elk geval deze info opneemt:

  • Een korte introductie van je bedrijf
  • Overzicht van je diensten
  • Afbeeldingengalerij met je beste werk en eventueel testimonials
  • Contactgegevens (met optioneel contactformulier)

Als je wilt, kun je ook foto’s van je medewerkers toevoegen, of een tool voor het inplannen van online boekingen

2. Een goed doordachte structuur

Als je website uit meerdere subpagina’s bestaat, zal hij al een soort structuur hebben: elke pagina behandelt een specifiek onderwerp en is direct toegankelijk via de navigatie.

De enige structuur voor een website met maar één pagina is: van boven naar beneden. Je moet de structuur van je inhoud dus daarop aanpassen. Vraag jezelf af welk punt voor je bezoekers het belangrijkst is. Zet dit helemaal bovenaan je pagina. Dan komt het volgende belangrijkste onderwerp, en zo ga je verder, helemaal tot onderaan de pagina.

Je structuur zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

  • Hero. Begin met een grote foto die perfect de sfeer van je werk weergeeft, een zogenaamde “hero-afbeelding”. Voeg de naam van je bedrijf toe en een paar regels die beschrijven wat je aanbiedt. Daarmee laat je je bezoekers meteen weten welke dienst je aanbiedt en krijgen ze een eerste indruk krijgen op basis van je hero-afbeelding.
  • Beschrijving van je diensten. Vervolgens is het tijd om de vraag ‘wat doe je precies’ uitgebreider te beantwoorden. Som duidelijk en beknopt de belangrijkste onderdelen van je aanbod op.
  • Contact. Daarna heb je een klein gedeelte nodig waar klanten direct contact met je op kunnen nemen. Gebruik een call-to-action knop waarmee bezoekers je een mail kunnen sturen. Of een boekingentool zodat bezoekers meteen een afspraak met je kunnen inplannen. Of allebei!
  • Portfolio & testimonials. Een kleine fotogalerij is een goede plek om de projecten waar je het meest trots op bent in de spotlights te zetten. Iedereen die nog twijfelt ziet waarom hij bij jou moet zijn. Testimonials van tevreden klanten en eventueel logo’s van je grootste klanten kun je hier ook neerzetten, zeker als je je werk niet met foto’s kunt laten zien.
  • Meer info over jou en je bedrijf. Met de info hierboven heb je alles wat je nodig hebt om je bezoekers te overtuigen. Maar je kunt het nog afmaken met een stukje tekst over het ontstaan van je bedrijf of de waarden die voor jou belangrijk zijn. Of foto’s van je medewerkers. Deze extra inhoud helpt je vertrouwen op te bouwen.

Je website zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

3. Laat de foto’s het woord doen

Zelfs als je teksten briljant zijn en alles overbrengen wat je bezoekers echt moeten weten – foto’s leggen dingen uit op een manier waar woorden gewoon niet aan kunnen tippen. Foto’s, grafieken en video’s springen in het oog, scheppen sfeer, en vullen je inhoud met emotie.  

  • Foto’s: Afbeeldingen trekken altijd als eerste de aandacht van je bezoekers. Neem dus even de tijd om de beste afbeeldingen voor je website te kiezen. Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei online platformen waar je gratis rechtenvrije afbeeldingen van hoge kwaliteit kunt downloaden. Dit zal je website een echte blikvanger maken en een professionele uitstraling geven. In sommige gevallen is het gebruik van je eigen foto’s de beste optie. Vooral als je productfoto’s voor je webshop nodig hebt. Deze foto’s moeten je producten aantrekkelijk maken voor je klanten. Ze moeten de producten ook duidelijk in beeld brengen, zodat je klanten niet voor een onaangename verrassing komen te staan als ze je product ontvangen. Zo voorkom je dat ze het uiteindelijk terugsturen met een slechte beoordeling.
  • Video’s: Video’s zijn perfect om jezelf of je producten op een bepaalde manier te presenteren. Bewegende beelden hebben weer een heel ander effect dan gepolijste foto’s. Ze maken je inhoud dynamischer en tastbaarder. Als je bijvoorbeeld op je Jimdo-website een vakantiewoning laat zien, waarom maak je dan niet een video die niet alleen het appartement laat zien, maar ook de omgeving? Je bezoekers zullen het zeker waarderen een goede indruk van de sfeer en alle voorzieningen te krijgen. Video’s zijn ook heel geschikt voor webshops, bijvoorbeeld om een product in actie te laten zien.
  • Slideshow: Als je een hele serie foto’s wilt laten zien, raden we je aan je fotogalerij als een diavoorstelling te tonen. Dit bespaart veel ruimte en je bezoekers kunnen op hun gemak door je foto’s bladeren.

SEO voor one-page websites

Uiteraard kun je ook de inhoud van je one-page website optimaliseren, zodat hij gemakkelijker te vinden is in Google, enz. Voor onepagers zijn de mogelijkheden voor zoekmachineoptimalisatie vergeleken met sites met meer pagina’s wel wat beperkter.

De belangrijkste reden hiervoor zijn de keywords. Op een website met meerdere subpagina’s kun je elke pagina optimaliseren met een of twee keywords die het beste bij die inhoud passen. Op een productpagina met een sieraad van glazen kralen zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn “glazen kraal” of “halsketting”. Wil je echter een workshop promoten waar deelnemers hun eigen glaskralen kunnen maken, dan zijn “workshop”, “glasblazen”, en de naam van je regio (bv. Noord-Holland), betere zoekwoorden om te gebruiken.

Heb je maar één enkele pagina, dan raden we je aan je teksten voor slechts één set keywords te optimaliseren. Google en andere zoekmachines geven de voorkeur aan websites met een duidelijke boodschap. Als je op je one-page website te veel onderwerpen behandelt en te veel zoekwoorden gebruikt, kunnen zoekmachines je website niet goed ranken. En dat leidt uiteindelijk tot slechte zoekresultaten.

Behandel je keywords zoals je je inhoud behandelt: concentreer je op wat écht belangrijk is. Met andere woorden, gebruik de termen die je aanbod het beste beschrijven en je de meeste bezoekers opleveren.

Zo bouw je een one-page website met Jimdo

Jimdo heeft de ideale bouwstenen voor je one-page website. In plaats van eindeloos te zoeken naar het perfecte kant-en-klare design, kun je je website gewoon blok voor blok bouwen.

Bedenk als eerste welke inhoud je op je one-page website wilt hebben. Zoek dan de geschikte blokken, bepaal de indeling en de afzonderlijke elementen van je pagina, en zorg ervoor dat ze visueel van elkaar verschillen.

Zo bouw je een one-page website met Jimdo

Je Jimdo-website bestaat in eerste instantie uit meerdere subpagina’s. Die kun je makkelijk verbergen, zodat alleen je homepage zichtbaar is. Dat doe je zo:

  • Ga naar de bewerkingsmodus van je website.
  • Klik links bovenaan op pagina’s.
  • Klik op de drie puntjes naast de pagina die je wilt verbergen en selecteer dan link pagina verbergen of verwijderen.

Let op! Je kunt ook de link naar je homepage verbergen, zodat je navigatie er netjes uitziet. Zorg er alleen wel voor dat je de optie link pagina verbergen selecteert. Als je je homepage verwijdert, blijft er niets van je website over en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als je alle links hebt weggehaald, kun je je navigatie geheel verbergen.

  • Zo werkt het: ga met je muis over je navigatie en klik links op het oogsymbool (elementen tonen).
  • Zet dan alle vinkjes uit, zoals tekst en knoppen.

Daarna bevat je navigatie geen elementen meer en wordt hij automatisch verborgen.

Een one-page website bewijst dat je niet altijd duizend woorden en foto’s nodig hebt om over te brengen wat echt belangrijk is. Probeer het maar eens!

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Stefan Sturm
Stefan is redacteur bij Jimdo. Hij schrijft over alles wat met websites, webshops en ondernemerschap te maken heeft. Aan het eind van de werkdag gaat zijn aandacht naar goede films, games en boeken.
Bijpassend product

Jimdo-website